Jump to content

Upsamplen naar DSD, in streamer of in dac?

WanFie
 Share

Recommended Posts

Leuk om te lezen Hans,

Zo te zien kijkt de dac niet naar het formaat wat hij aangeboden krijgt maar naar wat het origineel was.

Verder is het voor de DSD conversie zo dat daar vaak eerst in PCM de upsampling plaats vind en daarna de omzetting naar DSD.

De hoogte van de DSD rate bepaald dan de hoogte van de upsampeling.

Dat is dan in mijn geval DSD512 oftewel een samplerate van 22579,2 khz bij 1 bit. T.o.v. de samplerate van CD kwaliteit (1411 kHz en 16 bit) een hoop gereken. 

Hieronder het DSD lijstje uit Wikipedia:

name abbreviation sample rate oversampling ratio relative to "CD-quality" 44.1 kHz notes
Single-rate DSD DSD64 2.8224 MHz    64x The format used for SACD media.
Double-rate DSD DSD128 5.6448 MHz     128x Since its establishment, content creators have made DSD128 recordings available, such as the audiophile label Opus3.[20]
Quad-rate DSD DSD256 11.2896 MHz    256x  
Octuple-rate DSD DSD512 22.5792 MHz 512x  
Sexdecuple-rate DSD DSD1024 45.1584 MHz 1024x  

7 hours ago, Hans van Liempd said:

Voorlopig maar eens een tijdje luisteren. Tot nu toe brengt deze dac een betere klank dan ik zelfs had gehoopt. 

En zo werkt dat Hans.

Als je serieuze bedragen investeert gaat het nivo van je set ook een serieuze stap omhoog.

En ik verwacht dat jouw Array vv straks stof staat te vergaren. Net als de mijne.

Als na 2 weken de TEAC is ingespeeld, gaat die niet meer weg.

Mijn Mytek vond ik na week 1 nog maar zozo

Na week 2 verbaasde ik me over de relaxte sound.

En na week 3 stond het voor mij vast: dat ding gaat niet meer weg!😄

Veel luisterplezier!

Ik kan hier live schakelen tussen mijn PC als bron en de Node streamer als bron.

De PC loopt via een USB naar AES/EBU Xmos interface naar de AES/EBU input van de DAC.

De Node hangt direct aan een SPDIF input.

Het klinkt allebei erg goed.

Maarrrrr....er zijn 2 verschillen die ik steeds weer terug hoor.

Ten eerste het laag. Dat is bij de Node beter onder controle en dus strakker.

Ten tweede het mid/hoog (de SSS-jes). Ook dit gaat gewoon beter via de Node.

Het verschil is subtiel maar toch goed te herkennen op mijn MiFy setje.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is Hans.

16 hours ago, Geerdie said:

En ik verwacht dat jouw Array vv straks stof staat te vergaren. Net als de mijne.

Als na 2 weken de TEAC is ingespeeld, gaat die niet meer weg.

Veel luisterplezier!

Voorlopig ben ik nog lang niet zo ver, streker nog ik denk dat de VV gewoon blijft. Vandaag had ik luisterbezoek en heb ik een hoop mogelijkheden laten horen. Zonder voorversterker klinkt het toch echt minder dan mét. Mét voorversterker is namelijk de volumeregeling van de dac overbrugd. En de volumeregeling van de Array is simpel, maar wél uitstekend (B10).

4 hours ago, Geerdie said:

Ik kan hier live schakelen tussen mijn PC als bron en de Node streamer als bron.

De PC loopt via een USB naar AES/EBU Xmos interface naar de AES/EBU input van de DAC.

De Node hangt direct aan een SPDIF input.

Het klinkt allebei erg goed.

Maarrrrr....er zijn 2 verschillen die ik steeds weer terug hoor.

Ten eerste het laag. Dat is bij de Node beter onder controle en dus strakker.

Ten tweede het mid/hoog (de SSS-jes). Ook dit gaat gewoon beter via de Node.

Het verschil is subtiel maar toch goed te herkennen op mijn MiFy setje.

Ik ben benieuwd wat jouw ervaring is Hans.

Ik vind het altijd bijzonder dat je fouten in het digitale systeem het eerst in de lage tonen hoort. Ik ook. Die sss-jes zijn een ander probleem. Maar dat heeft vaak met een slechte voeding te maken. Een PC als streamer kan heel goed werken, maar dan dienen de voeding en uitgangskaart wél heel erg goed te zijn. En de software die voor het afspelen zorgt is ook extreem belangrijk. Roon is de standaard versie vind ik gewoon slecht klinken. JRiver doet het al weer een heel stuk beter, maar TineBrowser nóg weer een stuk beter.

En natuurlijk zijn er allerlei oplossingen om de boel beter te laten klinken. Neem een goed ingangsbuffer in de DAC en goede klokken zijn ook erg belangrijk. Met Roon en HQ player kun je ook een heel eind komen. Maar om dat goed te doen heb je kennelijk 3 of 4 PC-beesten nodig met navenant lineaire voedingen.

Overigens vond ik die M2Tech USB SPdif omzetters in het laag juist erg goed. Maar in het midden en hoog wat korrelig.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Met Roon en HQ player kun je ook een heel eind komen. Maar om dat goed te doen heb je kennelijk 3 of 4 PC-beesten nodig met navenant lineaire voedingen.

Dat is ook wel weer overdreven hoor Hans. Met een moderne processor zo als de i5-13420H kan HQ player al prima draaien en als je daar dan nog een systeem hebt met een goede video kaart dan gaat da met 2 vingers in de neus.

Daar kan dan de player software en de HQ player op draaien en heb ja aan een enkel systeem meer dan genoeg.

Ik probeer HQ player op 7e generatie processoren te draaien en dan heb je de zwaarste uit die tijd nodig.

nu kan een gemiddelde i5 dat al met gemak aan.

1 goede PC is due meer dan genoeg.

50 minutes ago, kappa7 said:

Dat is ook wel weer overdreven hoor Hans. Met een moderne processor zo als de i5-13420H kan HQ player al prima draaien en als je daar dan nog een systeem hebt met een goede video kaart dan gaat da met 2 vingers in de neus.

Daar kan dan de player software en de HQ player op draaien en heb ja aan een enkel systeem meer dan genoeg.

Ik probeer HQ player op 7e generatie processoren te draaien en dan heb je de zwaarste uit die tijd nodig.

nu kan een gemiddelde i5 dat al met gemak aan.

1 goede PC is due meer dan genoeg.

Daar denken ze op het AudioPhilestyle forum heel anders over. Maar daar gaat alles over de top.

Ja overdrijven is ook een kunst en je ziet dat met de versie 5 alles weer even verder en hoger gaat, gewoon om dat het kan en dat het idee is dat het dan ook beter wordt.

Ik heb daar zelf ook wel een beetje last van overigens alleen nog niet het geld er voor over om daar nieuwe hardware voor aan te schaffen.

Ik zit nu op DSD 512 en kan niet de zwaarste filters draaien dan, daar voor moet ik dan terug naar 256.

Dat is nog steeds wel erg goed hoor.

Ik had nog wat geprobeerd. Met JRiver is het namelijk ook mogelijk om naar DSD te upsamplen. Tot 8x DSD zelfs.

Mijn streamer haalt maar 2x DSD zonder te haperen. Dus met HQ player zal dat niet beter zijn. Maar met de huidige geluidskwaliteit is dat ook niet nodig. Ik merk wél dat de ingebouwde streamer het behoorlijk aflegt tegen mijn streamer. Waarom het is weet ik niet, maar stemmen klinken veel te scherp met de ingebouwde streamer. En dat signaal gaat ook door de upstreamer/DSD converter.