Jump to content

Prijzen Auralic

carl
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, kappa7 said:

De G1 staat wel heel erg veel aangeboden op MP.

Weet niet of dat nu zo een goed teken is??

Vandaar de vraag George.

Bij mij is het een beetje de vraag of een goede DAC zoals van Chord op mijn Auralic Mini of een Streamer/DAC. Wordt volgend jaar. Ik heb nu nog te veel plezier met Vinyl en CD.

3 minutes ago, Rob55 said:

Geen idee. Ik gebruik een Altair G1.1. Voor mij een uitkomst. Een mooie DAC inclusief. Stabiel streamingsplatform. Praktische app. Zeer goede geluidskwaliteit (vind ik in mijn configuratie en omgeving). Niets te klagen.  

Ik wist niet dat je met een Altair speelde Rob. Dus verder geen klagen? De app van de mini vind ik geweldig.

Edited by carl

1 minute ago, carl said:

Ik wist niet dat je met een Altair speelde Rob. Dus verder geen klagen? De app van de mini vind ik geweldig.

Ik heb ook gebruikerservaringen met Bluesound en Aurender. Vind ik ook erg fraai. Beide mooie, stabiele streamers en heel belangrijk; fijne bediening (app). Bluesound geeft meer flexibiliteit in de keuze van een DAC. Bepaalde Aurenders en de Auralic Aries overigens ook. 

9 minutes ago, carl said:

Vandaar de vraag George.

Bij mij is het een beetje de vraag of een goede DAC zoals van Chord op mijn Auralic Mini of een Streamer/DAC. Wordt volgend jaar. Ik heb nu nog te veel plezier met Vinyl en CD.

Dat lijkt mij een fraaie combi; de Mini en Chord. 

Ook die Chord is ruim voorhanden tweedehands https://www.marktplaats.nl/q/chord+qutest/

Kennelijk zijn mensen niet (vlug) tevreden met digitaal en voortdurend bezig met upgraden. Of verkopen mensen dingen die half kapot zijn? 

Edited by carl

56 minutes ago, carl said:

Kennelijk zijn mensen niet (vlug) tevreden met digitaal en voortdurend bezig met upgraden. Of verkopen mensen dingen die half kapot zijn? 

Ik speel al verschillende jaren met een Mola Mola Makua preamp waar de Tambaqui Dac in zit. Ik heb nog geen enkel moment gedacht om iets anders in huis te halen. Ik ben 100% tevreden en heb helemaal geen behoefte om te veranderen en voorzie dat dit nog vele jaren zo zal blijven.

Volgens mij zit "upgraden" in vele audiomensen hun bloed, of dat nu digitaal of analoog is. Een nieuw elementje, andere phonostage, kabeltje, ..... andere Dac, streamer, ....

15 minutes ago, Bebatoli said:

Ik speel al verschillende jaren met een Mola Mola Makua preamp waar de Tambaqui Dac in zit. Ik heb nog geen enkel moment gedacht om iets anders in huis te halen. Ik ben 100% tevreden en heb helemaal geen behoefte om te veranderen en voorzie dat dit nog vele jaren zo zal blijven.

Volgens mij zit "upgraden" in vele audiomensen hun bloed, of dat nu digitaal of analoog is. Een nieuw elementje, andere phonostage, kabeltje, ..... andere Dac, streamer, ....

Dan ben ik dus geen typisch audiomens, want ik bent wars van veranderingen/ upgrades. 

34 minutes ago, Bebatoli said:

Ik denk dat je ook een van de beste DACs hebt die er zijn dus waar wil je dan nog naar upgraden?

Voor me zelf was het nooit een prio om met de dac aan de gang te gaan, vinyl was prima.

Nu de dac wel voldoende op niveau is ben ik toc blij dat ik dat wel heb gedaan.

Dan natuurlijk wel gelijk naar wat er maximaal mogelijk is met een dac. Nu ben ik voorlopig ook wel weer klaar met het digitale front.

Mij valt op dat fabrikanten die vaak nieuwe modellen of update modellen aanbieden snel op de tweedehands markt worden aangeboden. Dat zie je zeker bij Aurelic. Wellicht winkeldochters of mensen die meteen het nieuwste model willen. By the way, ik zou nooit een dac ingebouwd willen maar een losse kopen. Het is zoveel flexibeler als er later andere systemen komen of ontwikkelingen. 

8 minutes ago, pjotr27 said:

Mij valt op dat fabrikanten die vaak nieuwe modellen of update modellen aanbieden snel op de tweedehands markt worden aangeboden. Dat zie je zeker bij Aurelic. Wellicht winkeldochters of mensen die meteen het nieuwste model willen. By the way, ik zou nooit een dac ingebouwd willen maar een losse kopen. Het is zoveel flexibeler als er later andere systemen komen of ontwikkelingen. 

Ik schat zo in dat mijn Marantz ND8006 hier over 5-10 jr. nog steeds staat te draaien.

9 hours ago, carl said:

Ook die Chord is ruim voorhanden tweedehands https://www.marktplaats.nl/q/chord+qutest/

Stevige prijzen nog, 2e hands.  (nieuw €1350) https://hifi.nl/artikel/28090/Review-Chord-Qutest-DAC-met-een-eigen-aanpak.html

Upgraden? Met analoog, is het denk ik niet anders.  Of dat zin heeft, is vraag 2. Zelf liep ik op een gegeven ogenblik tegen de technische beperkingen aan van de rest van mijn set. Een dynamisch bereik van 16...17 bit is wel het maximale. Verfijning bleek nog wel mogelijk door een dac met 4 16bit multibit da/converters.  Verder upgraden heeft hier, met buizen -denk ik- weinig  zin.  Bij > 100dB verdwijnt hier de muziek in de ruis.  Of ik moet over naar transistoren dan kan ik iets meer dan -120dB halen = 20bits. 

Een streamer zou ik zelf, niet zo gauw kopen.  Wel heel makkelijk, maar dan ben ik  voor de software té veel afhankelijk van een leverancier naar mijn zin.  

Aan de andere kant een Logitech Duet (2008) speelt dankzij opensource software nog steeds in mijn werkplaats en Qobuz klinkt heel behoorlijk :) 

Dus @carl als je een dac wil,  de meeste zijn technisch gezien beter dan een buizen versterker. Het meeste, is m.i  een kwestie van smaak. ;)

O ja Topping is niet alleen een dac, maar een merk.  Ze maken verschillende dac's en andere apparatuur. 

Edited by Tubejack
typefout

Veel dac's hebben een netwerkaansluiting. Dan kun je er meestal muziek mee streamen. Vaak geen mooie plaatjes op het apparaat, maar dat is ook niet nodig. Het staat immers op je tablet of telefoon.

Betere dac's hebben tegenwoordig vaak FPGA (field-programmable gate array) Dat is een programmeerbare chip waar verschillende programma's in geladen kunnen worden. Wanneer je het ding koopt zit er dus software in. Maar dat kan geüpdatet worden. Er kan dus een compleet ander programma in gezet worden.

Maar er worden ook vaak Delta/sigma chips of ladderdac's gebruikt. Die zijn zoals ze zijn en kunnen niet geüpdatet worden. Mijn PinkFaun is een Delta/Sigma DAC. Klinkt prima, maar de grenzen blijven. 32 bits/ 192 kHz en max. DSD128 (= 2x de snelheid van standaard DSD). Dat klinkt prima, maar ik wil weer eens wat nieuws proberen.

Wat betreft vervangen van apparatuur. Ik kocht mijn DAC in 2017. Al weer 6 jaar geleden. In de wereld van DAC's veranderd er veel in korte tijd. Er komen andere inzichten en nieuwe ontwikkelingen. Neem de upsampling naar DSD en de FPGA DAC's. Maar een oudere dac klinkt nog steeds prima en veel mensen zweren bij b.v. ladderdac's, en ook 16 bit 44,1 kan prima klinken.

Lastige wereld die digitale muziek. Maar ik maak nog steeds behoorlijke stappen vooruit. Voor mijn gevoel ben ik de geluidskwaliteit van mijn draaitafel en de LP's al lang voorbij. Ik mis ze geen seconde.

En het voordeel met Qobuz is ook, dat er een wereld van muziek voor je open ligt. Ik heb de Diane Kralls en Patricia Barbers ondertussen wel gehoord. Leuk om te horen hoe iets klinkt, maar andere muziek ontdekken is toch wel heel erg leuk.

Dat er veel veranderd in de wereld van dac's is  ook voor een deel, wat een fabrikant je probeert doen te laten geloven.

Mijn oudste dac is uit 2012  Delta Sigma ESS 9018 32bit 192Khz, 4 dac's per kanaal, dynamisch bereik 128dB =21bit. 

Betere spec's heb ik nog niet gezien.  De beste halen 21 bits en een klein beetje b.v. 21,3.

Er zijn wel behoorlijke verschillen in klank en oplossend vermogen.

Bits zie ik net als watts. Het zijn buzz words.  

Edited by Tubejack

Daar zaten ook wat andere emoties.

Ik vond het in ieder geval geen vergelijk, dat had met meer tijd en luister momenten en opnames moeten gebeuren.

Dus  daar enige waarde aan toe te kennen?

Ik denk van niet.

6 minutes ago, HansP said:

Ik vond het in ieder geval geen vergelijk, dat had met meer tijd en luister momenten en opnames moeten gebeuren.

Ik denk van niet.

Precies, maar wat ik daarna bij mijn broer hoorde zette me toch aan het denken. Hij had converteren naar DSD met zijn DAC nog niet eerder geprobeerd. De demo van Kappa7 was de aanleiding om dat toch eens te doen. Daarna heeft zijn DAC steeds op converteren naar DSD gestaan.

16 minutes ago, HansP said:

Ik denk van niet.

De tijd was ook wat sneller om als gedacht en kwam dus wat in het gedrang.

vandaar dat omschakelen wel duidelijk liet horen wat de verschillen waren.

van waar ik stond was het verschil in ruimte wel aal goed hoorbaar.

Ik had misschien minder snel moeten schakelen.

17 minutes ago, HansP said:

Ik denk van niet.

Als emoties (lees het hebben van een bias) een rol gaan/gaat spelen is een eerlijke conclusie sowieso niet mogelijk.

En dat kan zowel in positieve als in negatieve zin een uitwerking hebben.

groet,

Leobus