Jump to content

Prijzen Auralic

carl
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Veel dac's hebben een netwerkaansluiting. Dan kun je er meestal muziek mee streamen. Vaak geen mooie plaatjes op het apparaat, maar dat is ook niet nodig. Het staat immers op je tablet of telefoon.

Betere dac's hebben tegenwoordig vaak FPGA (field-programmable gate array) Dat is een programmeerbare chip waar verschillende programma's in geladen kunnen worden. Wanneer je het ding koopt zit er dus software in. Maar dat kan geüpdatet worden. Er kan dus een compleet ander programma in gezet worden.

Maar er worden ook vaak Delta/sigma chips of ladderdac's gebruikt. Die zijn zoals ze zijn en kunnen niet geüpdatet worden. Mijn PinkFaun is een Delta/Sigma DAC. Klinkt prima, maar de grenzen blijven. 32 bits/ 192 kHz en max. DSD128 (= 2x de snelheid van standaard DSD). Dat klinkt prima, maar ik wil weer eens wat nieuws proberen.

Wat betreft vervangen van apparatuur. Ik kocht mijn DAC in 2017. Al weer 6 jaar geleden. In de wereld van DAC's veranderd er veel in korte tijd. Er komen andere inzichten en nieuwe ontwikkelingen. Neem de upsampling naar DSD en de FPGA DAC's. Maar een oudere dac klinkt nog steeds prima en veel mensen zweren bij b.v. ladderdac's, en ook 16 bit 44,1 kan prima klinken.

Lastige wereld die digitale muziek. Maar ik maak nog steeds behoorlijke stappen vooruit. Voor mijn gevoel ben ik de geluidskwaliteit van mijn draaitafel en de LP's al lang voorbij. Ik mis ze geen seconde.

En het voordeel met Qobuz is ook, dat er een wereld van muziek voor je open ligt. Ik heb de Diane Kralls en Patricia Barbers ondertussen wel gehoord. Leuk om te horen hoe iets klinkt, maar andere muziek ontdekken is toch wel heel erg leuk.

Jouw laatste alinea is ook voor mij herkenbaar. Voor mij was de kennismaking met Qobuz eerst een proeftuin. Al snel vond ik met name de ontdekking van de vele muziekgenres en artiesten binnen onmiddellijke handbereik ontzettend fijn en fun. 

27 minutes ago, Rob55 said:

Lastig. Ik zie het positieve hier niet in. Emotionele of conformation bias hebben beide iets negatiefs. Vooroordeel, vervorming of vertekening? 

Ik bedoel dat een bias iets zowel beter als slechter kunnen laten lijken dan het in werkelijkheid is. Bijvoorbeeld: Zelfbouwers hebben vaak de neiging hun resultaten wat zonniger voor te stellen dan de werkelijkheid.

Het fenomeen op zich is natuurlijk altijd fout.

groet,

Leobus

12 hours ago, Tubejack said:

Stevige prijzen nog, 2e hands.  (nieuw €1350) https://hifi.nl/artikel/28090/Review-Chord-Qutest-DAC-met-een-eigen-aanpak.html

De nieuwprijs is nu 1500 euro Jack   https://artsexcellence.com/chord-qutest.html Dan vind ik die tweede hands prijzen toch nog stevig Jack. Kijk eens even of ik nog geld over heb eind van het jaar (als ik nieuwe LS koop).

Edited by carl

26 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik vind die Chord producten er altijd erg gelikt uitzien. Ik heb ze alleen nog nooit goed horen klinken.

Ben je op de laatste show in Veldhoven bij Chord gaan luisteren?

Met die Sonus Faber LS klonk het heel erg goed.

35 minutes ago, Roots said:

Maar een Qutest zal ik echt nooit kopen.

Beetje kort door de bocht Roots. Als dat ding overal goed gereviewed wordt zou ik het wel een keer willen horen.

Edited by carl

32 minutes ago, carl said:

Met die Sonus Faber LS klonk het heel erg goed.

Ik was daar zaterdag en vond het er echt niet goed klinken.  Zondag ben ik niet meer teruggegaan. Ik meen dat er op zaterdag een set met zilverkleurige apparaten ston d, maar ik kan me door die achtergrond ook vergissen.

20231007103843_Chord_op_DAE_2023_2.jpeg

2 hours ago, carl said:

De nieuwprijs is nu 1500 euro Jack   https://artsexcellence.com/chord-qutest.html Dan vind ik die tweede hands prijzen toch nog stevig Jack. Kijk eens even of ik nog geld over heb eind van het jaar (als ik nieuwe LS koop).

Ik vind Chord heel innovatief, maar een wat gewaagde bediening en extravagante vormgeving.

Met jou buizen versterker kon het wel eens een goed match zijn.

Staat ook hoog aangeschreven bij Audiosience samen met de dac die ik hier te koop had. Beide 114 punten. 

best-usb-dacs-measured-2020-png.66870

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik was daar zaterdag en vond het er echt niet goed klinken.  Zondag ben ik niet meer teruggegaan. Ik meen dat er op zaterdag een set met zilverkleurige apparaten ston d, maar ik kan me door die achtergrond ook vergissen.

20231007103843_Chord_op_DAE_2023_2.jpeg

Zaterdag stonden er inderdaad zilverkleurige componenten Hans. We vonden het erg goed klinken en zijn later nog teruggegaan. Toen klonk het inderdaad minder - de muziek?

9 minutes ago, Tubejack said:

Ik vind Chord heel innovatief, maar een wat gewaagde bediening en extravagante vormgeving.

Staat ook hoog aangeschreven bij Audiosience samen met de dac die ik hier te koop had. Beide 114 punten. 

Groot schijnen die verschillen tussen DACs nu ook weer niet te zijn Jack. Had Gydo die Topping niet in huis gehad?

Edited by carl

7 hours ago, Tubejack said:

Wanneer gaan we nu eens luisteren in plaats van naar dubieuze puntenlijstjes te kijken? Hoe beoordeel je dat en ik vraag me echt ernstig af of dit allemaal zo op papier te zetten is. 

7 hours ago, carl said:

Groot schijnen die verschillen tussen DACs nu ook weer niet te zijn Jack. Had Gydo die Topping niet in huis gehad?

Ik vind de verschillen tussen dac's heel groot... Dus ik weet niet waar je dit vandaan hebt..vooral in het laag zit heel veel verschil...

8 hours ago, carl said:

Had Gydo die Topping niet in huis gehad?

Ik heb inderdaad een Topping in huis gehad (geleend van een vriend), het type ontgaat me, maar het was geen vergelijk met de Tambaqui.

De Topping vond behoorlijk steriel in weergave. Mijn Tambaqui zet een uiterst betrokken weergave neer, de muziek grijpt naar je strot. Dat had de Topping totaal niet.  Hij mist wat mij betreft "emotie".

Edited by Bebatoli

43 minutes ago, pjotr27 said:

Wanneer gaan we nu eens luisteren in plaats van naar dubieuze puntenlijstjes te kijken? Hoe beoordeel je dat en ik vraag me echt ernstig af of dit allemaal zo op papier te zetten is. 

Nou dubieus. Ik ben het niet altijd eens met zijn metingen, maar de man heeft genoeg fans en is m.i. serieus bezig.  Ook leveranciers / producenten houden er nu terdege rekening mee dat i.p.v. veelal niets zeggende subjectieve audio recensies er tegenwoordig ook weer objectief  gemeten wordt. Net als in de jaren 60-70 en 80 toen dat heel gewoon was en gepubliceerd werd in audio bladen. Verder als je goed kijkt niet de minste dac op nummer 1.B) En kom nu niet met zo'n dooddoener aan "dat we niet alles kunnen meten"  Draai het eens om "véél wèl"  Zo'n lijstje kan dus een mooi vertrekpunt zijn om daarna naar een dac te gaan luisteren van je keuze.;)

Edited by Tubejack

9 minutes ago, Bebatoli said:

Ik heb inderdaad een Topping in huis gehad (geleend van een vriend), het type ontgaat me, maar het was geen vergelijk met de Tambaqui.

De Topping vond behoorlijk steriel in weergave. Mijn Tambaqui zet een uiterst betrokken weergave neer, de muziek grijpt naar je strot. Dat had de Topping totaal niet.  Hij mist wat mij betreft "emotie".

Ik ken de Tambaqui helaas niet, maar wat de Topping betreft, klopt het wel. Die klinkt als een vergrootglas. Hij doet weinig fout, en op zich, voor de centen, is het een prima DAC. Maar bij de strot grijpen doet hij dus niet. Hij klinkt eigenijk zoals de meeste chinese apparatuur. Veel tophoog en hoog oplossend, minder basfundament (erg droog). Blijkbaar vinden Chinezen dat prettig. Mijn Denafrips klinkt toch wat smeuiger (en die komt ook uit die hoek)
Die Tambaqui zou ik wel eens bij mij willen horen. Het prijsverschil met de Topping en de Denafrips (beiden rond de €800) is dan toch wel erg groot.

Wat het verschil tussen DACs betreft, dat heb ik eerder ook al eens mogen ervaren. Ik had een AVM DAC2. BIj groot werk, liep die dicht. Toen Rogier van Hoof van Crusade Audio zijn Wadia mee had gebracht, was dat wel anders. Daar stond ineens een symfonieorkest te spelen ipv een raffel "berggeiten". Er is dus echt wel verschil tussen de ene en de andere DAC. En meetwaarden zijn wel leuk, maar niet zaligmakend is mijn ervaring

Dat zeg ik niet Jack. Het kan idd prima samen. Maar ik ken ook genoeg apparaten die heel goed meten en nergens naar klinken.

Andersom kan ook. Minder goed meten, maar wel een gigantische partij muziek laten horen

9 minutes ago, Sodejuu said:

Dat zeg ik niet Jack. Het kan idd prima samen. Maar ik ken ook genoeg apparaten die heel goed meten en nergens naar klinken.

Andersom kan ook. Minder goed meten, maar wel een gigantische partij muziek laten horen

Dat ik het daar mee eens ben, is bij de meesten hier wel bekend. Maar toch blijven sommigen maar krampachtig vasthouden aan meten.

Daar wil ik het graag verder bij laten. 

Amen.

2 minutes ago, Jongensdroom said:

Dat ik het daar mee eens ben, is bij de meesten hier wel bekend. Maar toch blijven sommigen maar krampachtig vasthouden aan meten.

Daar wil ik het graag verder bij laten. 

Amen.

Ik heb het al meer gezegd, audiofielen horen meer thuis in een sekte. De aanhangers staan "hoger" op de ladder dan de niet aanhangers. De "meetmensen" hebben het blijkbaar niet begrepen en zijn totaal verkeerd bezig.

Als een apparaat goed speelt en niet goed meet is er iets mis mee, punt ! Het kan wel zijn dat jij het mooier vind maar dat heeft niets te maken met het feit of het een goed ontwerp is, vermoedelijk "kleurt" het toestel aangenaam in je oren.

1 minute ago, Bebatoli said:

Als een apparaat goed speelt en niet goed meet is er iets mis mee, punt ! Het kan wel zijn dat jij het mooier vind maar dat heeft niets te maken met het feit of het een goed ontwerp is, vermoedelijk "kleurt" het toestel aangenaam in je oren.

Er is meer tussen zwart en wit.