Tubejack Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 25 minutes ago, Jongensdroom said: Natuurlijk. Hoe wil iemand in Godes naam, om in stijl te blijven, meten hoe weergegeven tonen klinken? Elke toon heeft een verscheidenheid aan boventonen(formant). Of meten we alleen apparatuur en niet wat we horen. Dat is allemaal door en door bekent jongensdroom. Daar hoef je echt geen musicus voor te zijn. Dat leer je ook op een opleiding audiotechniek. Beide zijn belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 (edited) 59 minutes ago, Jongensdroom said: Hoe wil iemand in Godes naam, om in stijl te blijven, meten hoe weergegeven tonen klinken? Het is wel een leuke, ik ben op het moment, voor de lol een synthesizer aan het schrijven die volledig in het frequentie domein werkt en pas in de allerlaatste stap (additieve synthese) "converteert" naar het tijd domein. De bron van het plaatje: https://auditoryneuroscience.com/vocalizations-speech/formants-harmonics Edited 24 oktober 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 4 hours ago, Bebatoli said: En dan maar hopen dat de fabrikant zijn huiswerk goed heeft gedaan...... De allergie voor meten gaat er niet in bij mij. Meten en luisteren kunnen toch perfect hand in hand gaan. Niemand beweert toch iets anders? Zie je, jij leest alle kanttekeningen altijd als aanval en kritiek, daarom dringt niet werkelijk door wat iemand nu precies schrijft. Persoonlijk ben ik helemaal voor metingen, maar ze zeggen verder niets over de muzikale overtuigingskracht die mij als mens aan het eind van de audioketen bereikt. Vandaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 @Thingman: Denk je nu echt dat ik alles als een aanval en kritiek opvat..... dan snap je niet wat ik bedoel en dat is een wat meer "open mind" voor feiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 3 hours ago, kurt1970 said: En in het geval van een DAC, is het dan nog eens zo dat de manier waarop de filters geïmplementeerd zijn voor (eenzelfde) DAC chip, meer bepalend zijn dan het type DAC chip, enz... In de DAC die hier staat, worden nauwkeurige chips gebruikt die niet eens voor audio bedoelt zijn maar voor medische toepassingen etc. Filters, aansturing etc zitten in een programmeerbare interface Verder denk ik dat je mooie audioproducten kunt ontwerpen, als je in je team niet alleen technici hebt, maar ook mensen die muziekaal onderlegd zijn. Of in ieder geval met muziek begaand zijn. Dat gebeurt b.v. bij de TSS de cursus bij Menno van der Veen. Elke keer, was er wel een andere versterker, schakeling, apparaat waar de groep naar luisterde met telkens een aantal dezelfde stukken muziek. Waar we iets van mochten vinden. Ik weet niet of het nu nog zo is. Maar het was leerzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 1 hour ago, thingman said: Niemand beweert toch iets anders? Zie je, jij leest alle kanttekeningen altijd als aanval en kritiek, daarom dringt niet werkelijk door wat iemand nu precies schrijft. Persoonlijk ben ik helemaal voor metingen, maar ze zeggen verder niets over de muzikale overtuigingskracht die mij als mens aan het eind van de audioketen bereikt. Vandaar... Inderdaad en de emotie die muziek opwekt, kun je ook niet meten. Maar misschien over 50 jaar wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 Die is prima meetbaar met een EEG onderzoek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 1 hour ago, kappa7 said: Die is prima meetbaar met een EEG onderzoek. Zeker waar! Maar de resultaten zullen voor elk individu anders zijn. Voor iets dat voor iedereen gemaakt wordt, heb je er dus niet veel aan. De gemiddelde mens bestaat alleen in de statistiek. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 1 hour ago, kappa7 said: Die is prima meetbaar met een EEG onderzoek. Nee echt niet, dat is veel te simpel gesteld, maar misschien was het maar een grapje. Je kunt hersenritmes meten, maar niet emoties. Je kunt huidweerstand meten, maar geen leugens... Al denken ze daar in de VS anders over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 oktober 2023 Report Share Posted 24 oktober 2023 Je kunt prima hersen activiteiten meten en dan bepalen of het gebied wordt getriggerd door een emotie. Je meet dan de emotie bij die persoon maar of het bruikbaar is om een muziek syteem te beoordelen dat zal wel lastig worden. Maar kort weg gezegt we kunnen emotie meten. Welke is nog de vraag de interpretatie blijft lastig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 oktober 2023 Report Share Posted 25 oktober 2023 10 hours ago, kappa7 said: Je kunt prima hersen activiteiten meten en dan bepalen of het gebied wordt getriggerd door een emotie. Je meet dan de emotie bij die persoon maar of het bruikbaar is om een muziek syteem te beoordelen dat zal wel lastig worden. Maar kort weg gezegt we kunnen emotie meten. Welke is nog de vraag de interpretatie blijft lastig. Dat dus... tot zover de samenvatting van het nut van meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts