carl Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Ik zou wel een wat suggesties willen hebben voor DIY SPDIF kabel voor beginners en gevorderden. Als ik de ervaringen zie bij de Grimm kabel moet er toch ergens een on the reel kabel beschikbaar zijn waar eenvoudig stekkers aan te bevestigen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Belden 1694A en 1505A. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Een vlechtsel van Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 26 minutes ago, Walt said: Belden 1694A en 1505A. Daar heb ik wat aan Walt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Ik gebruik deze: KOKA799 Hirschmann coaxkabel https://www.ddselectronics.nl/webshop/kabels-en-connectoren/coaxkabel/coax-75ohm/coaxkabel-koka799-wit/ Met deze stekkers: Rean NYS373 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 oktober 2023 Author Report Share Posted 26 oktober 2023 Als het 1O keer zo duur is, is het nog goedkoop. Hebben jullie wel eens met dit soort kabels geëxperimenteerd voor wat betreft klankverschillen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 oktober 2023 Report Share Posted 26 oktober 2023 Misschien eerst eens een DAC kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 8 hours ago, carl said: Als het 1O keer zo duur is, is het nog goedkoop. Hebben jullie wel eens met dit soort kabels geëxperimenteerd voor wat betreft klankverschillen? Daar doe ik niet aan, bij digitale overdracht. Belangrijk is de impedantie 75Ω en de kwaliteit van de afscherming. Er zit een kabel van 0,5 meter tussen zonder scherpe bochten en vouwen. Qua kosten inclusief verzenden, schat ik €15. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 oktober 2023 Author Report Share Posted 27 oktober 2023 8 hours ago, Roots said: Misschien eerst eens een DAC kopen? ik koop geen DAC zonder hem thuis te hebben uitgeprobeerd Roots en daarvoor heb ik toch echt een kabel nodig. Ik ga gewoon voor iets goedkoops. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 31 minutes ago, carl said: ik koop geen DAC zonder hem thuis te hebben uitgeprobeerd Roots en daarvoor heb ik toch echt een kabel nodig. Ik ga gewoon voor iets goedkoops. Voor +/- €25 heb je een kant-en-klare kabel van 0,5 meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 (edited) Als je een dac kan lenen om te proberen, dan vast ook wel een bijbehorende kabel lenen vermoed ik. Edited 27 oktober 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 Na onderstaande link te hebben gelezen ben ik ook even aan het experimenteren geslagen. https://alpha-audio.net/nl/achtergrond/een-duik-in-digitale-interlinks-coaxiale-kabels/ Ik speel al jaren met deze coaxkabel. https://www.ghentaudio.com/products/e07?VariantsId=12331 Een Belden 1694A kabel dus. Daarna de Sommer bnc kabel getest. Via Duitsland goedkoper te vinden. Een groter verschil dan ik had gedacht. Een helder fris geluid. Helaas werd er veel weggefilterd. Veel achtergrond geluiden worden gemaskeerd. Een kameraad kocht de Audioquest Forest. Deze gaat richting de warme kant. Mooi rond geluid. Maar voor mijn set te warm. Een ru connected coax heb ik nog tussen mijn koptelefoon set. Klinkt ook weer anders. https://www.ruconnected.nl/kabels/17-digitale-coaxiale-kabel-cinch.html Mijn oude Belden kabel komt er voor mij als absolute winnaar uit. Maar het sprookje digitale kabels maken geen verschil is voor mij nu wel de wereld uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 Ik begrijp dat je een kabel nodig hebt om een DAC te proberen. Gewoon praktisch dus. Als je een DAC leent dan kun je toch ook een kabel lenen? Waarom zelf gaan zitten prutsen. Eventueel heb ik wel wat voor je te leen. Zaken die hier op de plank liggen. Omdat ik vroeger veel deed met DAT-recorders heb ik best veel over. Het mooiste is imho een AES/EBU 110 Ohm kabel. Als dat past dan heb ik hier een mooie en complete Viablue XLR van 1 meter liggen Veel verstandiger dan een coax-kabel van 75 Ohm is een (storingsvrije) optische kabel. Heb ik ook wel voor je te leen in diverse lengtes/kwaliteit. Echter is goedkoop net zo goed als duur. Moet het perse coax zijn dan heb ik nog twee variaties van Shark wire Er ligt hier nog 6 meter ongeconfectioneerde Shark Wire Silver Dream (100€/meter) en ook nog wel een paar korte stukken met/zonder cinch stekers. En ook van Shark wire een dun en goedkoop kabeltje dat indertijd bij radio Correct van een enorme rol werd verkocht. Paar €€/meter. Ook in diverse lengtes/cinchstekers Verschillen in digitale kabels zijn er volgens mij eigenlijk niet. Is het goed geconfectioneerd (optisch en coax) dan is het allemaal lood om oud ijzer. Veel geld aan een digitale kabel is (mijn mening) weggegooid geld. Een dure Audioquest Carbon USB klinkt in mijn oren exact hetzelfde als een USB'tje van de HEMA. Maar dat is kabeltopic stuff, een ander onderwerp. Ik wens je wijsheid en vrijwaring van zinloos experimenteren met digitale kabels. Zoek maar een mooie DAC met in het achterhoofd de gedachte dat wat nu de top is, over een paar jaar al weer is ingehaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 (edited) Grappig binnen een paar minuten worden er twee totaal verschillende "meningen" gegeven. Daaruit blijkt voor mij toch maar weer dat je er zelf achter moet zien te komen. Gelukkig hoeft het niet duur te zijn Edited 27 oktober 2023 by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 31 minutes ago, Auke12 said: Grappig binnen een paar minuten worden er twee totaal verschillende "meningen" gegeven. Daaruit blijkt voor mij toch maar weer dat je er zelf achter moet zien te komen. Gelukkig hoeft het niet duur te zijn Haha, dat is het leuke van een forum. Voor elck wat wils Hier in de audioclub Zuid-Holland zijn er liefhebbers van waanzinig dure zekeringen. Ook zoiets. Never the twain shall meet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 (edited) Ik heb hier ook een coax SPdif kabel liggen gemaakt van een oude coax ethernetkabel. Die is 75 Ohm. Wanneer ik er gisteren aan gedacht had, had ik hem meegenomen. Die mag je zo hebben. Daar zitten zware Sharkwire cinch connectors aan. Ik werd er niet vrolijk van. Maar geprobeerd heb ik het zeker. Eigenlijk is een gevlochten kabel familie van een twisted pair kabel. Wanneer dat slechter zou zijn als de oude coax, dan waren UTP netwerken nooit toegepast. Ik vond dit trouwens nog: Belangrijkste verschillende tussen AES / EBU en SPDIF AES/EBU SPDIF Bekabeling 110 Ω afgeschermd twisted pair of 75 Ω coaxiaal 75 Ω coaxiaal of glasvezel Connector 3 pin-XLR, 25 pin-D-subminiatuur, BNC RCA, BNC of Toslink Signaalniveau 3 tot 10 V 0,5 tot 1 V Modulatie Biphase Mark Code Biphase Mark Code Subcode informatie ASCII ID tekst SCMS kopieerbeveiligingsinfo Max. resolutie 24 bits 20 bits (24 bits optioneel) Merk op dat AES/EBU met 110 Ohm STP of 75 Ohm coax werkt. Standaard UTP is ca. 100 Ohm. Edited 27 oktober 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 2 hours ago, Auke12 said: Na onderstaande link te hebben gelezen ben ik ook even aan het experimenteren geslagen. https://alpha-audio.net/nl/achtergrond/een-duik-in-digitale-interlinks-coaxiale-kabels/ Ik zou die test maar niet te serieus nemen. Ze hebben echt geen idee waar ze het over hebben. Zo zou in de pro wereld 50 Ohm gebruikt worden maar dat klopt niet! In de pro wereld wordt 110Ohm gebruikt. De 50 Ohm wordt voor zenden gebruikt zie hier waarom dat is. https://www.uvarx.be/50ohm.html Je ziet daar dat 77 Ohm voor HF overdracht zonder vermogen eigenlijk een betere keuze is maar om het rond te maken heeft men voor 75Ohm gekozen. Door dat in je apparatuur ook een afsluitweerstand is geplaatst van 75 Ohm heeft het geen nut om een kabel te maken met de 77Ohm om dat deze een misaanpassing geeft en reflecties zal opleveren in plaats van een goede signaal overdracht. De kabel moet dus passen bij de interface en afwijken daarvan zal alleen maar verliezengeven. klinkt dat beter??? lijkt me niet. dus ga niet rommelen met afwijkende vlechtsels die ongeveer de juiste impedantie hebben ga voor gewoon een goede kabel Rg6 kan maar ook RG59 is prima daar voor geschikt. de laatste is net wat makkelijker af te monteren in een connector. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 oktober 2023 Author Report Share Posted 27 oktober 2023 Bedankt allemaal voor de vele tegengestelde meningen. Misschien maar eens even goed over denken. Ik kom trouwens net terug van D’audio (zie elders). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 (edited) Met andere woorden; je hebt de hele hut hier op kippenpoten gezet en je doet er toch niks mee... Neem zélf eens wat initiatief en deel dát met ons. Edited 27 oktober 2023 by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 55 minutes ago, Geerdie said: Met andere woorden; je hebt de hele hut hier op kippenpoten gezet en je doet er toch niks mee... Neem zélf eens wat initiatief en deel dát met ons. Ach, het fungeert vooral ook als naslag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 27 oktober 2023 Report Share Posted 27 oktober 2023 Nou niet echt, want alles staat nu verspreid over het forum, alles centraal in 1 topic lijkt me handiger en houden we het forum schoner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 oktober 2023 Author Report Share Posted 27 oktober 2023 (edited) 4 hours ago, Geerdie said: Met andere woorden; je hebt de hele hut hier op kippenpoten gezet en je doet er toch niks mee... Neem zélf eens wat initiatief en deel dát met ons. Ik doe er heel veel mee @Geerdie. Een DIY kabel heeft dus geen zin. Het best is een goedkope tussenkabel die ik ga evalueren als ik een nieuwe DAC heb. Ik begin maar met de kabel die Hans van Liempd me aanbood. Ik heb trouwens dit jaar een Oracle Delphi Mark VII gekocht en mijn audioruimte akoestisch aangepakt. Uitvoerig gedeeld hier dus initiatief genoeg. Ben benieuwd of er nog nieuwe LS komen. Edited 27 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 oktober 2023 Author Report Share Posted 27 oktober 2023 3 hours ago, thingman said: Ach, het fungeert vooral ook als naslag... Je moet mijn geheugen niet onderschatten Toine (haha). In ieder geval koop ik die Siltech SPDIF niet over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 12 augustus Report Share Posted 12 augustus Aangezien ik een paar COAX kabels wil maken zit ik mij wat in te lezen. Afscherming van de kabel en 75ohm impedantie is natuurlijk van belang, alleen wanneer je geen BNC aansluiting hebt moet je RCA gebruiken. Welke connectoren zijn hier geschikt voor, of is RCA uiteindelijk altijd een compromis? Mijn gevoel zegt dat een stekker met een metalen huls het meest geschikt is met het oog op afscherming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 augustus Report Share Posted 12 augustus https://www.audiophonics.fr/en/rca-connectors/canare-rcap-c5f-high-performance-75-ohm-rca-coaxial-connector-o5mm-unit-p-10463.html?srsltid=AfmBOooRZEU3yz78KAoWyTLuJP5iPPKMi6E_F_iO7jC_bPr2lvRH2y4x Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts