Jump to content

DIY SPDIF kabel


carl
 Share

Recommended Posts

BNC of RCA maakt geen verschil. Als je RCA gebruikt zou ik voor Neutrik NF2CB/2 gaan, die hebben een uitstekende afscherming en zijn nog betaalbaar, nml een kleine 30€ per paar.

 

AVimg_4009.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ziet er beide interessant uit. Die NEUTRIK is ook nog eens makkelijk te verwerken, waar je bij de Canare blijkbaar een speciale tang nodig hebt. Tang voor kabelschoentjes en adereindhulzen heb ik wel, maar voor die Canare bek helaas niet. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebatoli said:

BNC of RCA maakt geen verschil. Als je RCA gebruikt zou ik voor Neutrik NF2CB/2 gaan, die hebben een uitstekende afscherming en zijn nog betaalbaar, nml een kleine 30€ per paar.

 

AVimg_4009.jpg

 

Leuk maar de karakteristieke impedantie is niet door de fabrikant gespecificeerd en dan dus onbruikbaar als 75 ohm connector.

 

https://www.neutrik.com/en/product/nf2c-b-2

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

Bij de laatste link zie je dat de connectoren speciaal voor een bepaalde kabel zijn gemaakt.

Dat is belangrijk om dat juist de afstand tussen de center en de afscherming de impedantie bepaald.

Een standaard RCA kan dan dus nooit goed aan de impedantie specificatie van de kabel is aangepast.

 

Speciaal voor RF communicate gebruik ik op het werk vaak Pasternack connectoren.

Het verbaasde me dat ik nu ook RCA in hun programma zie staan.

maar aangezien het echt specialisten zijn op connector gebied voor HF lijkt me dat de beste keuze die nog redelijk betaalbaar lijkt.

Link to comment
Share on other sites

Bruno heeft mij ooit gezegd dat de connector geen invloed heeft op de impedantie, belangrijker is een goede 75 Ohm kabel te gebruiken. Maar nogmaals, het zijn woorden. Zelf hoor ik geen enkel verschil tussen BNC, RCA en XLR Spdif connectoren.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Bebatoli said:

Bruno heeft mij ooit gezegd dat de connector geen invloed heeft op de impedantie, belangrijker is een goede 75 Ohm kabel te gebruiken. Maar nogmaals, het zijn woorden. Zelf hoor ik geen enkel verschil tussen BNC, RCA en XLR Spdif connectoren.

Bruno heeft niet zo veel kaas gegeten van RF en afsluit impedantie dan schijnbaar.

Aangezien ik me op RF gebied hier dagelijks mee bezig houd kan ik hem de verschillen wel laten zien op de kabel tester die we daar voor hebben.

Aangezien het spfif signaal op een iets hogere frequentie speelt dan het audio signaal gaan daar andere dingen mee spelen.

Voor de audio band heeft hij volledig gelijk.

een connector moet vooral goed contact maken.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, kappa7 said:

Bruno heeft niet zo veel kaas gegeten van RF en afsluit impedantie dan schijnbaar.

Aangezien ik me op RF gebied hier dagelijks mee bezig houd kan ik hem de verschillen wel laten zien op de kabel tester die we daar voor hebben.

Aangezien het spfif signaal op een iets hogere frequentie speelt dan het audio signaal gaan daar andere dingen mee spelen.

Voor de audio band heeft hij volledig gelijk.

een connector moet vooral goed contact maken.

 

 

Nochtans heeft hij de Mola Mola Tambaqui ontwikkeld. Maar ik neem geen standpunt in want ik gebruik XLR en combinatie met een 110 Ohm kabel (Grimm). Voor de RCA/BNC kabels gebruikte ik een 75 Ohm kabel van Belden (type ben ik even kwijt)

Link to comment
Share on other sites

Kan natuurlijk en voor de klasse D heb je toch ook met RF te maken.

Maar hij vergist zich als hij aangeeft dat de connector dan minder invloed heeft.

Voor mijn dagelijks werk meet ik veel kabels en haal er een slecht gezette connector zo tussen uit.

Het gaat dan juist met name om misaanpassingen en kabel beschadigingen die juist in het RF domein veel belangrijker worden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Als ik het goed heb komt die karakteristieke impedantie tot stand door de afstand van de geleider tot de afscherming icm het vulmateriaal. In een standaard RCA stekker is dat niet gegarandeerd door zowel de opbouw van de stekker als de montage die variabelen kent. Bij echte 75ohm stekkers is dat dus genormeerd. 
 

Hoe het bij AES/EBU zit weet ik niet, maar ik denk dat het daar minder uitmaakt omdat het scherm geen signaalgeleider is. Het signaal gaat door een twisted pair, wat dus wel weer genormeerd is. 

Link to comment
Share on other sites

  

36 minutes ago, Roots said:

Wat gebeurt er dan met die 75 Ohm bij gebruik van gewone cinch, wordt het dan 72 Ohm? Zijn er dan ook XLR 110 Ohm stekkers?

 

Bij een goed afgesloten kabel zal alle energie door de afsluitweerstand worden opgenomen en heb je een goede verbinding.

Heb je ergens een misaanpassing af beschadiging dan zal niet alle signaal bij de ontvangende partij aankomen.

Dit signaal wordt dan gereflecteerd op deze misaanpassing of beschadiging en gaat terug naar waar het vandaan komt. daar zal het reflecteren en weer naar de ontvangende zijde verstuurd worden.

Wel als waar zachter maar kan vervelende gevolgen hebben. Bij de oude televisie kennen we dit als Ghosting. je ziet dan het beeld met een kleine vertraging nog een keer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghosting_(television)

Precies dat gebeurd dan ook met je digitale signaal.

Je kan je wel voorstellen dat als je reflecties maar groot genoeg worden deze boven de threshold van een 0 of 1 uit komt.

Of terwijl er treden fouten op in de transmissie. 

 

 

Edited by kappa7
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, kappa7 said:


Die Oehlbach is om ongebruikte inputs af te sluiten, dus die valt af. 
 

Als ik het zo lees is het eigenlijk verstandiger om een geconfectioneerde kabel te kopen. Die moet dan uiteraard wel goed zijn afgemonteerd, maar daar mag je bij de grote merken redelijkerwijs wel vanuit gaan. Voor zelf goed monteren kun je duidelijk niet zonder het juiste krimp gereedschap. 

Link to comment
Share on other sites

Ja dat is wel eigenlijk waar het op neer komt.

Al kan het wel met de soldeer connectoren. dan nog moet je de afscherming krimpen om deze goed te laten afschermen.

Ik heb hier wel wat tangen liggen, mocht je willen en kunnen mag je hier wel langs komen om deze te krimpen.

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Duclaasie said:

Als ik het goed heb komt die karakteristieke impedantie tot stand door de afstand van de geleider tot de afscherming icm het vulmateriaal. In een standaard RCA stekker is dat niet gegarandeerd door zowel de opbouw van de stekker als de montage die variabelen kent. Bij echte 75ohm stekkers is dat dus genormeerd. 
 

Hoe het bij AES/EBU zit weet ik niet, maar ik denk dat het daar minder uitmaakt omdat het scherm geen signaalgeleider is. Het signaal gaat door een twisted pair, wat dus wel weer genormeerd is. 

Bij de gebalanceerde kabels gaat het net iets anders, er zijn immers 2 geleiders die door een afscherming lopen.

Om dan de juiste impedantie karakteristiek te krijgen wordt ook de mate van twisten belangrijk.

Bij een cat kabel gebeurd dat ook met de afzonderlijk aderparen.

Zo ook bij kabels als de TPR kabbel die voor de professionele audio markt zijn gemaakt.

Daar is de 110Ohm al jaren een standaard en voldoen eigenlijk alle kabels en connectoren daar wel aan.

Deze gebalanceerde kabels worden dan ook voor alles en nog wat gebruikt ook voor licht met het DMX protocol al is daar de afsluitimpedantie daar 120Ohm. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Maar dan is de karakteristieke impedantie bij gebalanceerd toch heel erg afhankelijk door de lengte van de kabel bij al dat twisten?

 

Ghosting ken ik toen ik een serieus gamer was...Het vorige beeld blijft even plakken. Soort van jitter, naijlen van het signaal.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, kappa7 said:

 Bij een goed afgesloten kabel zal alle energie door de afsluitweerstand worden opgenomen en heb je een goede verbinding.

Heb je ergens een misaanpassing af beschadiging dan zal niet alle signaal bij de ontvangende partij aankomen.

Dit signaal wordt dan gereflecteerd op deze misaanpassing of beschadiging en gaat terug naar waar het vandaan komt. daar zal het reflecteren en weer naar de ontvangende zijde verstuurd worden.

Wel als waar zachter maar kan vervelende gevolgen hebben. Bij de oude televisie kennen we dit als Ghosting. je ziet dan het beeld met een kleine vertraging nog een keer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghosting_(television)

Precies dat gebeurd dan ook met je digitale signaal.

Je kan je wel voorstellen dat als je reflecties maar groot genoeg worden deze boven de threshold van een 0 of 1 uit komt.

Of terwijl er treden fouten op in de transmissie.

 

Ik heb deze tekst naar Bruno doorgestuurd en dit is zijn antwoord:

 

Een grote mis aanpassing van de kabel kan idd voor transmissiefouten zorgen als de kabel lang genoeg is en van een verkeerde impedantie. Dan valt het audiosignaal gewoon weg. Voor subtielere verschillen moet je gaan zoeken bij jitter en als je dac daar niet gevoelig aan is, volstaat het dat de data heelhuids aankomt. Het werkt, of het werkt niet. Dat is wel effen anders dan bij analoge TV waar het signaal analoog is en dus de kleinste fout zichtbaar is.

 

Link to comment
Share on other sites

Tja, waarom een keuze voor S/P DIF, ik weet dan wel dat een DAC in de meeste gevallen meerdere ingangen heeft, en dan is de flexibiliteit van USB veel groter, en de omzetting die je nodig hebt om S/PDIF weer I²S te maken, en tevens een beperking in frequenties.

 

Flexibeler met de USB is dan wel prettig.

Link to comment
Share on other sites

Moderne DACs hebben normaal wel een usb-ingang, maar oudere DACs vaak niet. En veel cd-spelers ook niet, zeker als ze meer dan 20 jaar oud zijn. De allereerste externe DAC die ik ooit kocht was een Beresford TC7520 in 2010 en die had toen al een usb-ingang. Een usb-ingang aan een DAC gebruik je het best als je een computer aansluit als geluidsbron. De computer zal de DAC normaal zien als een geluidskaart. Soms het mogelijk dat je een speciale driver nodig hebt, maar vaak kan het besturingssysteem zonder speciale driver werken met veel DACs. Als je Windows gebruikt, moet je wel de geluidsconfiguratie aanpassen want Windows zal standaard alle geluid omzetten naar 48 kHz, ongeacht wat het oorspronkelijk was. Linux en MacOS werken "out of the box" bitperfect.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...