Plaatjesdraaier Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus 18 hours ago, kappa7 said: Bij een goed afgesloten kabel zal alle energie door de afsluitweerstand worden opgenomen en heb je een goede verbinding. Heb je ergens een misaanpassing af beschadiging dan zal niet alle signaal bij de ontvangende partij aankomen. Dit signaal wordt dan gereflecteerd op deze misaanpassing of beschadiging en gaat terug naar waar het vandaan komt. daar zal het reflecteren en weer naar de ontvangende zijde verstuurd worden. Wel als waar zachter maar kan vervelende gevolgen hebben. Bij de oude televisie kennen we dit als Ghosting. je ziet dan het beeld met een kleine vertraging nog een keer. https://en.wikipedia.org/wiki/Ghosting_(television) Precies dat gebeurd dan ook met je digitale signaal. Je kan je wel voorstellen dat als je reflecties maar groot genoeg worden deze boven de threshold van een 0 of 1 uit komt. Of terwijl er treden fouten op in de transmissie. Kappa legt het goed uit. Ter aanvulling: Wat we vaak vergeten is dat de overdracht van digitale signalen (1-en en 0-en) uit elektrische signalen bestaat waarvoor dezelfde wetten gelden als voor analoge signalen. Als je het SPDIF signaal bekijkt zie je een zgn oogdiagram. Zowel kabel als connectoren moeten beide een impedantie van 75 Ohm hebben en op de juiste manier worden aangesloten. Door misaanpassingen (meestal slechte verbindingen/connectoren) ontstaan reflecties en loopt het oog als het ware dicht waardoor het digitale signaal niet meer te detecteren is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus Ik denk dat het in praktijk allemaal wel meevalt. Stel je maakt een 75 Ohm kabel met gewone pluggen en "75 Ohm" pluggen, ik vraag me af of iemand het verschil gaat horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus Kappa zal zeker gelijk hebben, vooral bij lange kabels gaat dat zeker op. Zoals bij Radars, zendmasten en dergelijke. Daar wil je geen dropouts hebben of dat het signaal nog een tijdje blijft na stuiteren. Kappa zijn werk is elektronica op grote jachten heb ik eens gelezen. Maar voor ons SPDIF coaxje van 50cm maakt dat toch niet uit, het chassis deel in je DAC is toch ook geen 75ohm. Zelfs Hans zijn digitale vlecht werkt prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus Wat Plaatjesdraaier al aangeeft het is in basis een spanning wat op de kabel staat en zo lang de hoogte van die spanning maar decteerbaar is voor de ontvangende zijde dan is het goed natuurlijk. Een spdif interface heeft een punt waarop hij zegt dat het een 1 of een 0 waarde is wat er binnen komt. Dat is dus niets meer dan een elektrische puls met een bepaald voltage. Door de fouten die ontstaan door wazige vlechtsels en ander kabel mishandelingen kunnen de pulsen dus als deze maar voldoende groot zijn voor signaal aangezien worden. Wil je dat risico lopen door een slechte kabel te maken of vinden we het wel goed genoeg. Horen doe je het niet, een bitje wat niet aankomt zal een nieuwe handshake nodig hebben om de verbinding weer te herstellen. Een fout correctie heeft het protocol niet dus een drop zal tot gevolg hebben dat je even nies hoort. tis dus aan of uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus Zoals ik al eerder zei, ik gebruik zelf AES/EBU Spdif en gebruik de Grimm TPR kabel die 110 Ohm is. In het verleden gebruikte ik Belden 75 Ohm kabel in combinatie met BNC connectors. Het is spijtig dat Bruno's opmerking genegeerd word. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus 15 minutes ago, Bebatoli said: Het is spijtig dat Bruno's opmerking genegeerd word. Nee dat is niet zo...Zijn opmerking zit in de verdere reacties verweven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus 4 hours ago, Roots said: Kappa zal zeker gelijk hebben, vooral bij lange kabels gaat dat zeker op. Zoals bij Radars, zendmasten en dergelijke. Daar wil je geen dropouts hebben of dat het signaal nog een tijdje blijft na stuiteren. Kappa zijn werk is elektronica op grote jachten heb ik eens gelezen. Maar voor ons SPDIF coaxje van 50cm maakt dat toch niet uit, het chassis deel in je DAC is toch ook geen 75ohm. Zelfs Hans zijn digitale vlecht werkt prima. +1 Ik vind het wél bijzonder, dat er klank verschillen tussen de verschillende SPdif kabels zijn. Ik geloofde daar eerder ook niet in. En technisch zal dat onmogelijk zijn. En een keurige 75 Ohm kabel klinkt absoluut niet het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 augustus Author Report Share Posted 13 augustus Vandaag nog ervaren Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus 2 hours ago, Hans van Liempd said: +1 Ik vind het wél bijzonder, dat er klank verschillen tussen de verschillende SPdif kabels zijn. Ik geloofde daar eerder ook niet in. En technisch zal dat onmogelijk zijn. En een keurige 75 Ohm kabel klinkt absoluut niet het best. Moedwillig fouten introduceren om het signaaloverdracht slechter te maken?? Ik ben wel blij dat je aangeeft dat het een geloofskwestie is en niet iets is wat een technische achtergrond heeft. Ik snap natuurlijk wel dat je dit niet wil snappen om dat het je niet uitkomt in jou waarheid maar ik hoop dat je er van bewust bent dat het allemaal op suggestie is gebaseerd. is ook helemaal niets mis mee en vind ik allemaal prima. Maar als er een vraag wordt gesteld hoe het zit met impedantie en kabels en daar een goede uitleg op komt vind ik het raar als dat gebagatelliseerd wordt zonder enige vorm van inzicht te geven waar dat op gestoeld is. Maar goed weesblij dat er een behoorlijk foutmarge is toegestaan in het protocol en dat is precies waarom het vaak gewoon goed gaat. Dat geeft ruimte aan de kabel fluisteraars en mensen die het beter weten om daar een eigendraai aan te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Voor nog wat meer info, er bestaat meer als S/PDIF. https://www.alpha-audio.net/nl/academy/digitale-interfaces-wat-zijn-de-verschillen/#comment-27520 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus Author Report Share Posted 14 augustus Ik vind het wel moeilijk George. Uiteindelijk gaat het toch om het eindresultaat. Andere apparatuur kies je toch ook zo. Die SPDIF van Hans is voor mij ook het beste wat ik gemeten heb. Nu ga ik weer lekker luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Wat is het verschil, met andere labels @carl ? Klinkt het "warmer" of zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus Author Report Share Posted 14 augustus (edited) Hij klinkt bij mij iets minder “ gedekt” Jack. Het hoog is net iets prominenter aanwezig. Ik ga na de lunch weer luisteren en zal dan een paar kabels vergelijken. Edited 14 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 30 minutes ago, carl said: Ik vind het wel moeilijk George. Uiteindelijk gaat het toch om het eindresultaat. Andere apparatuur kies je toch ook zo. Die SPDIF van Hans is voor mij ook het beste wat ik gemeten heb. Nu ga ik weer lekker luisteren. Wat heb je er aan gemeten dan? Ook de karakteristieke impedantie? Naar mijn idee ben je nu iets in je keten aan het oppoetsen/wegpoetsen met een kabel die heel crux gezegd storing geeft. Die 75ohm is er niet voor niets, wanneer je dat van afwijkt klinkt het misschien wel anders, maar of dat dan beter is… Begrijp me niet verkeerd, dat er verschillen zijn tussen digitale kabels snap ik wel, maar voor een goed vergelijk moeten ze wel allemaal conform de eisen voor het gebruikte protocol worden ingezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus Author Report Share Posted 14 augustus Ik ben voor 100 % alpha Klaas. Ik meet niet (bij akoestiek wel een beetje primitief dan). Straks meer want ik ben naar kabels aan het luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus (edited) 36 minutes ago, carl said: Hij klinkt bij mij iets minder “ gedekt” Jack. Het hoog is net iets prominenter aanwezig. Ik ga na de lunch weer luisteren en zal dan een paar kabels vergelijken. "Gedekt" Ik weet niet, wat ik me daar bij moet voorstellen. Maar als jij het beter vind klinken. Technisch gezien is zo'n clinch aansluiting feitelijk een onding voor dit soort toepassingen. Het zou eigenlijk een BNC aansluiting moeten zijn en dan ook nog specifiek de 75Ω variant. (er is ook een 50Ω versie) Op professionele-audio spullen zie je dat ook. Daar geen audiofiele kabels en stekkers, maar gewoon 1e kwaliteit betaalbaar degelijk spul. Edited 14 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus Author Report Share Posted 14 augustus Met “Gedekt” geluid bedoel ik niet (te) prominent in het hoog Jack. Een beetje het geluid van Quad. Zoals Jan Kool dat altijd zei “een streepje af” (op de toonregeling). Ik heb nu verschillende kabels vergeleken en de Coax RG 59 en de “van Liempd Special” klinken in mijn oren wel prettig. Klonken beiden beter dan de Kimber en een onbekend merk. Ik had de idee dat de Special net wat pittiger klonk. Die twee ga ik de komende tijd maar eens rustig wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus (edited) Ik vond het leuk, -om zoiets zelf- met een beetje fatsoenlijke coax kabel te maken. Verder geloof ik er niet in @carl. Dan is het lastig om objectief te blijven. Echter ik sluit niet uit, dat anderen wèl verschillen kunnen horen. Je kunt er volgens mij ook niet zoveel aan verprutsen, er staat geen 230volt op. Edited 14 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus (edited) 4 hours ago, HansP said: Voor nog wat meer info, er bestaat meer als S/PDIF. https://www.alpha-audio.net/nl/academy/digitale-interfaces-wat-zijn-de-verschillen/#comment-27520 Toch wel een niet zo heel veel zeggend tabelletje....verschillende lengtes bv, en waarom niet de Sommer van 1 m ook met cinch. Dan bewijs je pas wat. Edited 14 augustus by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 augustus Author Report Share Posted 14 augustus 1 hour ago, Tubejack said: Ik vond het leuk, -om zoiets zelf- met een beetje fatsoenlijke coax kabel te maken. Verder geloof ik er niet in @carl. Dan is het lastig om objectief te blijven. Echter ik sluit niet uit, dat anderen wèl verschillen kunnen horen. Je kunt er volgens mij ook niet zoveel aan verprutsen, er staat geen 230volt op. Het is een subtiel verschil wat er voor mij althans toe doet Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 1 hour ago, Roots said: Toch wel een niet zo heel veel zeggend tabelletje....verschillende lengtes bv, en waarom niet de Sommer van 1 m ook met cinch. Dan bewijs je pas wat. Wat dit wel bewijst is dat een afwijkende geometrie, die van Audiomaat, het in ieder geval niet goed doet. De rest is inderdaad geen conclusie aan te verbinden, hoewel er mbt BNC toch wel duidelijke verbanden lijken te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus En dat DBS meer kwaad doet dan goed, en een duurdere Audioquest onzin is. En dat de 2 slecht scorende geen coax kabels zijn ondanks dat er BNC aan zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 18 hours ago, kappa7 said: Moedwillig fouten introduceren om het signaaloverdracht slechter te maken?? Ik ben wel blij dat je aangeeft dat het een geloofskwestie is en niet iets is wat een technische achtergrond heeft. Ik snap natuurlijk wel dat je dit niet wil snappen om dat het je niet uitkomt in jou waarheid maar ik hoop dat je er van bewust bent dat het allemaal op suggestie is gebaseerd. is ook helemaal niets mis mee en vind ik allemaal prima. Maar als er een vraag wordt gesteld hoe het zit met impedantie en kabels en daar een goede uitleg op komt vind ik het raar als dat gebagatelliseerd wordt zonder enige vorm van inzicht te geven waar dat op gestoeld is. Maar goed weesblij dat er een behoorlijk foutmarge is toegestaan in het protocol en dat is precies waarom het vaak gewoon goed gaat. Dat geeft ruimte aan de kabel fluisteraars en mensen die het beter weten om daar een eigendraai aan te geven. Vrij zure reactie. Dat theoretisch gezien een coax met BNC de beste verbinding is geloof ik direct. Maar waarom een ander concept gelijk af te serveren dan weer niet. Ik heb aan beide niet gemeten, en ik neem aan, jij hebt beide kabels ook niet vergeleken. Ik dring niks op, maar wil andere mensen laten ervaren dat er meer wegen naar Rome zijn. In alle gevallen was ik het kabeltje kwijt. Niet alleen bij Carl. Bij de laatste is het trouwens een interlink, zonder speciale aandacht voor de cinchstekkers. Ik weet al niet meer wat daar aan zit, maar zeker geen digitale 75 Ohm versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Ik wil graag je kabel eens doormeten en kan daarmee aantonen dat het aantal wegen naar Rome in dit geval beperkt is. Ik meet heel veel coax kabels voor mijn werk, in de communicatie techniek wordt niet anders gebruikt dan Coax, gewoon om dat iets anders niet werkt! Op het werk heb ik daarvoor deze tester. https://www.anritsu.com/en-us/test-measurement/products/s362e Dat gaat als volgt er wordt een signaal de kabel in gestuurd die is afgesloten met een weerstand, Net als tussen je dac en bron dus. Vervolgens meet het apparaat wat er terug aan signaal komt. Alles wat gereflecteerd terug komt is gevolg van een misaanpassing van de karakteristieke impedantie. Als de signalen nog door je kabel kunnen komen zal je zien dat het gewoon niet kan wat je doet met het vlechten. Voor de audio band prima maar daarboven werkt het gewoon niet meer. Zure reactie, ja! Ik kan echt heel slecht tegen mensen die alles denken beter te weten en dan ook nog eens te beroerd zijn om bij te leren. zeker als ze dan ook nog volhouden dat iets zo veel beter klinkt. het kan hooguit anders klinken maar beter door signaal weg te gooien?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Ik heb Hans wel eens gevraagd: meet jij je kabels wel eens die je maakt en aan serieuze prijzen verkocht worden? Het antwoord was natuurlijk nee. Ik zeg: zou je wel moeten doen om een beetje inzicht te krijgen wat je doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts