Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 8 minutes ago, Roots said: Ik heb Hans wel eens gevraagd: meet jij je kabels wel eens die je maakt en aan serieuze prijzen verkocht worden? Het antwoord was natuurlijk nee. Ik zeg: zou je wel moeten doen om een beetje inzicht te krijgen wat je doet. Wacht, wacht... je gooit weer twee dingen door elkaar. De Array-kabels hebben dezelfde constructie als mijn kabels en worden professioneel gefabriceerd. Die worden wel degelijk voor de bedoelde toepassing gemeten en voor gezien de hoeveelheid werk, voor heel redelijke prijzen verkocht. Mijn kabels verschillen nogal eens in constructie en toegepast materiaal, bovendien vlecht ik die hobbymatig. Al die verschillende kabels heb ik dus niet gemeten. En al zeker niet voor digitaal gebruik. De 0,5 m interlinks die ik maak hebben wel dezelfde specificatie als die van Array, maar b.v. 20 cm langer geeft al weer andere meetwaarden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 28 minutes ago, kappa7 said: Ik wil graag je kabel eens doormeten en kan daarmee aantonen dat het aantal wegen naar Rome in dit geval beperkt is. Ik meet heel veel coax kabels voor mijn werk, in de communicatie techniek wordt niet anders gebruikt dan Coax, gewoon om dat iets anders niet werkt! Op het werk heb ik daarvoor deze tester. https://www.anritsu.com/en-us/test-measurement/products/s362e Dat gaat als volgt er wordt een signaal de kabel in gestuurd die is afgesloten met een weerstand, Net als tussen je dac en bron dus. Vervolgens meet het apparaat wat er terug aan signaal komt. Alles wat gereflecteerd terug komt is gevolg van een misaanpassing van de karakteristieke impedantie. Als de signalen nog door je kabel kunnen komen zal je zien dat het gewoon niet kan wat je doet met het vlechten. Voor de audio band prima maar daarboven werkt het gewoon niet meer. Zure reactie, ja! Ik kan echt heel slecht tegen mensen die alles denken beter te weten en dan ook nog eens te beroerd zijn om bij te leren. zeker als ze dan ook nog volhouden dat iets zo veel beter klinkt. het kan hooguit anders klinken maar beter door signaal weg te gooien?? Ik wil je graag een kabel bezorgen die je dan eens kunt meten en kunt kijken hoe veel er mis is. Dit zijn de gemeten waarden van een kabel van 55 cm lang en WBT connectoren. Met die 50 Ohm zit hij precies op de waarde die voor BNC RG58 (tot 4 GHz) gevraagd wordt. Verder ben ik ook erg benieuwd hoe groot de misaanpassing dan wel is. LENGTE 55 cm SERIE-INDUKTIE 0.2 microHenry CAPACITEIT 80 picoFarad tussen aardleiding en signaalleiding KARAKTERISTIEKE IMPEDANTIE Zo = 50 Ohm CONNECTORS WBT 0144 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Je doet nou ook weer net alsof er een fabriekshal vol zit met vlechtende vrouwen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Just now, Roots said: Je doet nou ook weer net alsof er een fabriekshal vol zit met vlechtende vrouwen . Dat werd inderdaad uitbesteed aan vrouwen in Marokko en later in Polen. Grootschalig is die productie nooit geweest. Maar vlecht eens 1 meter kabel, dan heb je een aardig idee hoe veel tijd het vlechten van b.v. 20 sets van 0,5 m kost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Ik kan best snel vlechten Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus (edited) 39 minutes ago, Roots said: Ik kan best snel vlechten Hans. Ook met 8 dunne draadjes en een vlakke vlecht? Misschien heeft Array interesse om het bij jouw uit te besteden? Met de 40 iets dikkere draden van de luidsprekerkabels gaat dat ook een uitdaging worden. Edited 14 augustus by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Voor een SPDIF kabel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 8 minutes ago, Roots said: Voor een SPDIF kabel? Niet één natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Truste Hans laten we het hier bij houden, winnen ga je niet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Valt er iets te winnen dan?? Ik wist niet dat het een wedstrijd as. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Het is jou feestje...Gelijk krijgen dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 1 hour ago, Hans van Liempd said: Ik wil je graag een kabel bezorgen die je dan eens kunt meten en kunt kijken hoe veel er mis is. Dit zijn de gemeten waarden van een kabel van 55 cm lang en WBT connectoren. Met die 50 Ohm zit hij precies op de waarde die voor BNC RG58 (tot 4 GHz) gevraagd wordt. Verder ben ik ook erg benieuwd hoe groot de misaanpassing dan wel is. LENGTE 55 cm SERIE-INDUKTIE 0.2 microHenry CAPACITEIT 80 picoFarad tussen aardleiding en signaalleiding KARAKTERISTIEKE IMPEDANTIE Zo = 50 Ohm CONNECTORS WBT 0144 Daar ben ik zeer benieuwd naar. Alleen meet ik wel voor 75 Ohm, dat is immers de standaard voor spdif. Ik kan hem dan ook voor 50Ohm meten en zie je wat de verschillen zijn. Wel zal ik nog even adapters bestellen om van F naar RCA te gaan. Die heb ik niet bij de meetkit zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus 8 hours ago, Roots said: Toch wel een niet zo heel veel zeggend tabelletje....verschillende lengtes bv, en waarom niet de Sommer van 1 m ook met cinch. Dan bewijs je pas wat. Het ging mij meer om de protocollen en waar de clock wel stevig van invloed is, daar zijn wel aardig wat verschillen te ontdekken. De Clock van de bron of van de DAC zelf, dat is dan wel een puntje, ........dat belangrijker dan een vlechtmethode of afscherming van de kabel. De laatste Clock is dan de belangrijkste !!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 augustus Report Share Posted 14 augustus Je verward data wat over de kabel gaat met kabeleigenschappen. Om de transmissie goed te krijgen moeten de eigenschappen goed zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 augustus Report Share Posted 15 augustus 22 hours ago, kappa7 said: Daar ben ik zeer benieuwd naar. Alleen meet ik wel voor 75 Ohm, dat is immers de standaard voor spdif. Ik kan hem dan ook voor 50Ohm meten en zie je wat de verschillen zijn. Wel zal ik nog even adapters bestellen om van F naar RCA te gaan. Die heb ik niet bij de meetkit zitten. Welke connectoren heb je wél? Misschien kan ik er andere stekkers aan maken, al is de meting dan niet meer voor de hele kabel incl. stekkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 augustus Report Share Posted 16 augustus (edited) Ik heb net een set adapters besteld om van F naar rca te gaan. Laat de stekkers maar zo als ze zijn. Ik zal de kabel dan ook vergelijken met een rg59 kabel met aan de ene zijde bnc en aan de ander rca. Een niet 75 ohm RCA is dat dan. Edited 16 augustus by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 16 augustus Report Share Posted 16 augustus Top dat je die metingen wil uitvoeren! Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 augustus Author Report Share Posted 16 augustus + 1 George Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 augustus Report Share Posted 16 augustus George, ga je die meetinstrumenten die links en rechts aan je hoofd zitten ook meenemen in je beoordeling? Zo ja, ga dan eerst luisteren en daarna meten. Dan neem je eventuele (meet)vooringenomenheid niet mee bij het luisteren. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 augustus Report Share Posted 16 augustus Ik heb geen dac of streamer met spdif dus dat zal lastig worden. Punt is nu dat je kunt zien wat de invloed is van een goede en een slechte connector. En voor een digitale overdracht is een zo schoon mogelijke verbinding nodig. Zeker om dat er later geen fouten meer gecorrigeerd kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 24 augustus Report Share Posted 24 augustus Omdat ik nieuwsgierig ben heb ik net uit een stuk kabel wat ooit bij een ziggo modem zat getracht een COAX SPdif kabel te maken. Als het goed is is deze kabel 75 ohm, de connectoren zijn uiteraard onbekend. Aangezien ik nog een setje Furutech FP-126 had liggen deze er maar aan gezet. Nu kan ik in ieder geval de verbinding van netwerkspeler naar DAC kaart in de versterker digitaal houden, om deze DACs te vergelijken. om de kabel aan de plug te monteren heb ik eerst de mantel vertind, zodat deze zo ver mogelijk doorloopt en goed contact houd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus De uitkomsten zijn er, en Kappa7 zal die binnenkort hier wel presenteren. De metingen zijn zoals verwacht rampzalig slecht. En het kabeltje is theoretisch helemaal niet geschikt als digitale verbinding!! Maar het blijft me wél bezighouden waarom het dan wel prima werkt (zelfs tot 192/24) en het volgens verschillende mensen ook nog eens uitstekend klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Probeer het dan eens met een kabeltje dat theoretisch heel geschikt is als digitale verbinding. Ik ben altijd benieuwder naar de praktijk dan naar de theorie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Kennelijk zit het probleem meer in de stekkers dan in de kabel. Dat geldt dan voor alle SPdif kabels. Omdat er altijd gewone cinch stekkers aan zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus 5 minutes ago, thingman said: Probeer het dan eens met een kabeltje dat theoretisch heel geschikt is als digitale verbinding. Ik ben altijd benieuwder naar de praktijk dan naar de theorie. Ik gebruikte de SPdif kabel voor de CDspeler. Tzt wel eens wat proberen. Nu is het weer er niet naar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts