leobus Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus 35 minutes ago, Hans van Liempd said: Kennelijk zit het probleem meer in de stekkers dan in de kabel. Dat geldt dan voor alle SPdif kabels. Omdat er altijd gewone cinch stekkers aan zitten. Wat versta je dan onder gewone stekkers. Ik meen mij te herinneren dat bijv. de Nextgen stekkers van Mundorf en de ETI stekkers wel 75 Ohm zijn. Zouden die dan wel goed meten aan jouw kabels? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus Author Report Share Posted 27 augustus Leuk allemaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Zeker. Kom maar op met die cijfers Kappa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus 1 hour ago, leobus said: Wat versta je dan onder gewone stekkers. Ik meen mij te herinneren dat bijv. de Nextgen stekkers van Mundorf en de ETI stekkers wel 75 Ohm zijn. Zouden die dan wel goed meten aan jouw kabels? groet, Leobus Misschien, misschien doen de Cardas imitaties het ook wel beter met de twee pennen. Er zitten nu Rean (low cost Neutrik) stekkers aan. Maar ik bedoelde eigenlijk, wanneer ik een digitale kabel bij b.v. een Philips apparaat krijg, dan zitten er precies dezelfde stekkers aan dan aan de analoge kabels. Deze van AudioQuest b.v. is ook niks bijzonders wat stekkers betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Straks kom je nog met een vlecht in je baard met aan de onderkant een BNC plug....En zegt dan: Zie je wel precies 75 ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Just now, Roots said: Straks kom je nog met een vlecht in je baard met aan de onderkant een BNC plug....En zegt dan: Zie je wel precies 75 ohm. Die wordt tegenwoordig niet langer dan 3 mm. Vlechten valt dan niet mee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Nou daar komen de metingen dan. De metingen die zijn uitgevoerd zijn distance to fault metingen. Dat wil zeggen we sturen een signaal de kabel in en deze kabel is afgesloten met een weerstand. In dit geval 75 Ohm dus. In de eerste meting zie je dan de weerstand direct aan de uitgang van de tester en daar zie je na genoeg alle signaal door de weerstand wordt geabsorbeerd en er geen reflecties terug komen. Alleen links onder zie je iets signaal terug komen. Dan een langere RG59 kabel met BNC connectoren. Je ziet duidelijk de connectoren aan het begin en op 5.74 meter. Je ziet ook de er in de kabel eigenlijk niet veel misgaat en de connectoren de meeste reflecties veroorzaken. De volgende kabel is een RG59 kabel met aan het begin een BNC connector en aan de andere zijde een RCA. Door dat de schaal nu weer terug gezet is naar 2M zie je eigenlijk hoe het signaal door de kabel gaat. De connector aan het begin is slecht maar de RCA is nog weer wat slechter. De lengte van deze kabel is 1.2M. Dan de kabel van Hans. Je ziet aan het begin een zeer slechte connector en daarna zie je het signaal ook al in de kabel gereflecteerd worden en is een directe afkeur van de kabel. dat het niveau van het gereflecteerde signaal minder wordt naar mate de kabel langer wordt heeft met de hoge verliezen te maken die deze kabel heeft dat zie je duidelijk aan de connector op het einde van de kabel die piek is gewoon verdwenen. De reflectie komt met de 50cm kabel al niet meer terug en daar mee mag je vast stellen dat een groot deel van het signaal ook sterft in de kabel. Dat het wekt heeft puur te maken met het protocol van spdif dat deze mate van verlies schijnbaar kan opvangen. Zelf valt me ook de kwaliteit van mijn oude RG59 connectoren tegen. Ook die is onder de maat. een goede connector laat normaal een veel betere waarde zien. De conclusie is ook dat in een coaxkabel mits deze niet is beschadigd er niet veel met het signaal gebeurd. Het zijn de connectoren waar de grootste fouten plaats vind. Gemeten is met een signaal van 2MHz tot 6GHz ruim boven de audio band dus. bedenk wel dat spdif niet zo hoog komt maar wel zeker ver boven de audio band zit. Daarmee zijn deze metingen wel relevant voor SPdif maar niet voor audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus Author Report Share Posted 27 augustus (edited) Zeer interessant! Vraag 1 is dit hoorbaar? Vraag 2 waar koop ik een SPDIF kabel van 50 centimeter met perfecte RCA pluggen? Edited 27 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Dank je kappa7. Ik hoop dat er hier iemand is die er wat zinnigs over kan vertellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus 17 minutes ago, carl said: Zeer interessant! Vraag 1 is dit hoorbaar? Vraag 2 waar koop ik een SPDIF kabel van 50 centimeter met perfecte RCA pluggen? op vraag 1 als de kabel of connector te slecht wordt dan kan de ontvangende zijde geen verschil meer maken tussen een 1 of een 0 en heb je geen geluid meer. Tis aan of uit iets er tussen is er niet. op vraag 2 hier bijvoorbeeld. https://www.pasternack.com/rca-male-75-ohm-to-rca-male-75-ohm-cable-assemblies-category.aspx maar er zijn meer leveranciers die dat leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus Author Report Share Posted 27 augustus Geweldig George! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om deze metingen te verrichten. In feite zou je dus, mits goed geïmplementeerd, beter voor optisch kunnen kiezen dan voor COAX met RCA connectoren. BNC zie je helaas weinig op audio apparaten, maar zou in feite voor digitaal signaal het optimum zijn, omdat je niet hoeft om te zetten naar IR. Interessant verhaal!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus 29 minutes ago, kappa7 said: op vraag 1 als de kabel of connector te slecht wordt dan kan de ontvangende zijde geen verschil meer maken tussen een 1 of een 0 en heb je geen geluid meer. Tis aan of uit iets er tussen is er niet. Dat is helemaal niet het geval, zelfs bij die slechte kabel van Hans niet. Wat is een RG59 kabel trouwens? Waarom meet je verschillende lengtes kabel? Het gestuiter begint in die slechte aansluiting en stuitert door? Kan je dat gestuiter verhalen op Jitter? Zomaar dingen die in mij opkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 augustus Author Report Share Posted 27 augustus (edited) Ik veronderstel deze kabel https://www.camerashop24.nl/kabels/coaxkabels/coaxkabel-rg59-op-rol @Roots Edited 27 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 27 augustus Report Share Posted 27 augustus (edited) 4 hours ago, Roots said: Dat is helemaal niet het geval, zelfs bij die slechte kabel van Hans niet. Wat is een RG59 kabel trouwens? Waarom meet je verschillende lengtes kabel? Het gestuiter begint in die slechte aansluiting en stuitert door? Kan je dat gestuiter verhalen op Jitter? Zomaar dingen die in mij opkomen. Klopt zelf bij de kabel van Hans kan de ontvangende zijde nog onderscheid maken tussen een 1 en een 0. RG59 is een redelijke industrie standaard voor 75 Ohm kabel. Ideaal voor spdif dus eigenlijk. De kabel lengte is niet relevant, het laat wel zien hoe een gewone 75 ohm kabel meet. De kortere kabel meet ik om dat daar verschillende connectoren op zitten. Het gestuiter laat eigenlijk zien hoe een signaal door de kabel beweegt. dat doet deze ook in een kabel met goede connectoren. Je ziet dat in de kabel zelf erg weinig signaal gereflecteerd worden. de transmissie is daar dus zo als het hoort. Nee dat heeft niets met jitter te maken. we sturen immers een analoog signaal de kabel in en geen signaal met een klok. Een slechte kabel of connector kan wel jitter veroorzaken. Zie hier hoe dat werkt. Deze is ook interessant wat dat betreft. Edited 27 augustus by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus 10 hours ago, carl said: Ik veronderstel deze kabel https://www.camerashop24.nl/kabels/coaxkabels/coaxkabel-rg59-op-rol @Roots Hoewel de impedantie klopt, bedoelde Georg waarschijnlijk niet die goedkope, kabel maar deze geassembleerde https://www.pasternack.com/rca-male-75-ohm-to-rca-male-75-ohm-cable-assemblies-category.aspx Zal een paar centjes kosten, maar het ziet er wel erg professioneel uit. Bovendien high-end mag wat kosten niet? Mooi werk @kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus (edited) Ik heb het opgezocht Jack. Volgens mij valt het wel mee. Iets van 50 euro meen ik (ik kan helaas niet meer in de site nu). Het komt wel van de andere kant van de aarde. Edited 28 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus (edited) 36 minutes ago, carl said: Ik heb het opgezocht Jack. Volgens mij valt het wel mee. Iets van 50 euro meen ik (ik kan helaas niet meer in de site nu). Het komt wel van de andere kant van de aarde. https://www.pasternack.com/showProduct.aspx?SEName=rca-male-rca-male-pe-b159-bk-cable-assembly-pe38133-bk-12&ProductID= 0,5 meter kost 66 dollar en 50 cent. Daar komt BTW en verzendkosten bij. Afstand is meestal geen probleem. Edited 28 augustus by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Je hoeft het niet zover weg te zoeken hoor. Deze lijkt me ook prima en wordt gratis geleverd in Nederland: https://www.amazon.nl/enoaudio-Mogami-Definition-digitale-coaxiale/dp/B079J2VCVZ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus En deze is nog goedkoper van Oehlbach: https://www.amazon.nl/dp/B00007ELWY?psc=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Als ik het bericht van @kappa7 goed heb gelezen en de metingen goed heb bekeken, gaat het niet zozeer om de kabel maar om de connectoren en bevestiging daarvan. George werkt als professional met allerlei soorten kabels. Dus als hij vind dat het een goede kabel is, dan is dat gewoon zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus Ik kreeg de reactie van mijn broer betreffende het gebruik van mijn vechtsel als SPdif kabel. Die wil ik jullie niet onthouden: Quote Interessante metingen. Helaas vertellen deze niets over de resulterende jitter van de pll gegenereerde klok zoals die bij de DAC aankomt. Dat is het enige criterium van belang voor wat je hoort. Toch enige interpretatie misschien verantwoordelijk voor erg lage jitter: Zie dat op het eindpunt er nauwelijks reflecties zijn door de slechte rca connector. Komt door de interne verliezen van de kabel. Op het eindpunt zit de receiver immers aangesloten. Oorzaak van verliezen door eigenschappen van de gevlochten kabel: Kabel gedraagt zich als een low pass filter met een scherpe begrenzing rond de 100 MHz. Als je hier frequenties tot 1 GHz door laat gaan, heb je zeer grote verliezen boven 100MHz. Tot 100MHz zijn verliezen veel minder. De jitter veroorzaakt door zeer hoge frequenties boven de 100MHz wordt dus ook weg gefilterd. Heeft wel tot gevolg dat de stijg en daaltijd van het data signaal verlengd wordt tot enige nanoseconden maar wel heel voorspelbare overgangen en de receiver quantizer hier kennelijk goed mee kan omgaan. Misschien komen metingen en hoorbare effecten dan toch nog bij elkaar. Het is immers een SPdif kabel en geen high speed netwerkkabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus 2 hours ago, Tubejack said: Als ik het bericht van @kappa7 goed heb gelezen en de metingen goed heb bekeken, gaat het niet zozeer om de kabel maar om de connectoren en bevestiging daarvan. George werkt als professional met allerlei soorten kabels. Dus als hij vind dat het een goede kabel is, dan is dat gewoon zo. Inderdaad Jack de kabel als zodanig zal wel goed zijn maar het gaat om het eindproduct. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 augustus Report Share Posted 28 augustus 36 minutes ago, carl said: Inderdaad Jack de kabel als zodanig zal wel goed zijn maar het gaat om het eindproduct. Dát zeg ik ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 augustus Author Report Share Posted 28 augustus Vandaa 2 hours ago, Tubejack said: Dát zeg ik ! Vandaar dat ik de zin begin met “inderdaad” Jack (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts