Jump to content

Fidelizer, Audiophile Optimizer en Extreme Stabilizer

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

De eerste twee kennen de meeste streamerbouwers wel. Maar de laatste is een bijzondere. Het zijn allemaal Audio optimalizatieprogramma's voor Windows. De eerste twee betaald, de derde gratis. Maar bijna niet te vinden. bovendien heeft de ontwikkelaar heel veel nieuwe versies gemaakt. Hij is nu bij versie 99. Een Japanner die dit als hobby doet.

ES werkt echt wel. Met Tunebrowser en upsamplen naar 192 kHz komt mijn streamer op een PC belasting van 20 tot 24% niet slecht, maar wanneer ik ES aan zet zakt dit naar 13%. Dat haal ik zelfs met Fidelizer en AO niet. En dat terwijl er in mijn streamer al heel veel functies in Windows uit staan.

Het programmaatje is hier te downloaden:

https://sourceforge.net/projects/majioritysolution/

Met PeaZIP kun je de file uitpakken. Het exe bestand dien je handmatig of automatisch in "opstarten" op te starten. In de rechteronderhoek van Windows kun je het programma zien. Druk je op het kruisje rechtsboven dan is het uitgeschakeld.  De .exe opnieuw starten en het werkt weer.

Edited by Hans van Liempd

Daar heb ik niks aan😁

Volgens mij is het ook dubbel werk, en na de PC hebben we al zoveel mogelijkheden om te filteren.

En dat zit dan vaak samen met de DAC.

Edited by HansP

iMac met M1 Audirvana 4..5% alle processen met een M2 sneller 

Audirvana zelf < 0,1% 

Eventueel upsampling gebeurt in de dac die kan ook NOS. 

M.i. net zo efficiënt als Linux. Audirvana studio is gecompileerd voor M-processoren of Win 11  ;)

Er komt een M3... Maar de M1 en M2 hebben  ontzettend veel power.

https://www.macworld.com/article/2109165/m3-mac-mini-design-processor-specs-release-rumors.html

Gewoon de goedkoopste nemen. :)

2 hours ago, kappa7 said:

Gewoon weer een bewijs dat windows niet geschikt is voor het bit perfect weergeven van muziek.

Ga toch over op Linux dan heb je die onzin allemaal niet nodig.

De ES software is ook voor Linux beschikbaar.

3 hours ago, kappa7 said:

Gewoon weer een bewijs dat windows niet geschikt is voor het bit perfect weergeven van muziek.

Ga toch over op Linux dan heb je die onzin allemaal niet nodig.

Ik denk dat Windows veel te veel doet om alleen muziek weer te geven. Dat kun je voor een deel uitzetten.

Maar het voordeel van Windows is, dat er heel veel wél werkt. Zoals de USB driver voor mijn nieuwe Teac DAC.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

De ES software is ook voor Linux beschikbaar.

Als je geen desktop omgeving gebruikt heb je dat niet nodig.

Dan zijn de processen die je niet nodig hebt standaard niet geïnstalleerd.

Ander voordeel is dat je geen beeldscherm nodig hebt om de boel te bedienen of te onderhouden.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat Windows veel te veel doet om alleen muziek weer te geven. Dat kun je voor een deel uitzetten.

Maar het voordeel van Windows is, dat er heel veel wél werkt. Zoals de USB driver voor mijn nieuwe Teac DAC.

Klopt er draaien te veel processen waar je weinig tot geen invloed op hebt.

Met wat kunst en vliegwerk is dat wel weer uit te zetten maar dat werkt slechts tot de volgende herstart van de PC.

en de USB driver voor je nieuwe DAC zit gewoon al standaard in Linux gebakken.

Ieder beleeft de hobby toch op zijn eigen manier.

Ik vind het leuk om met volledig analoog de grenzen op te zoeken wat kan binnen mijn budget maar nu ook digitaal.

En daar gaat een stuk minder geld inzitten moet ik eerlijk zeggen. dat is dan ook wel weer een fijne bijkomstigheid.

4 minutes ago, kappa7 said:

Ik vind het leuk om met volledig analoog de grenzen op te zoeken wat kan binnen mijn budget maar nu ook digitaal.

En daar gaat een stuk minder geld inzitten moet ik eerlijk zeggen. dat is dan ook wel weer een fijne bijkomstigheid.

+1. Ik neem er ook graag kennis van, maar ik heb er verder minder mee (puur persoonlijk). Of om mijn parallel kracht bij te zetten: een elektrische Porsche 911 kunnen ze in Zuffenhausen "In deren Arsch schieben."

7 hours ago, kappa7 said:

Hier zijn bewust, de verhoudingen +/-  50/50.  Het zit simpel in elkaar, ook voor een digibeet te doen. Met een week of 4 ben je wel gewent.  

9 hours ago, kappa7 said:

Klopt er draaien te veel processen waar je weinig tot geen invloed op hebt.

Met wat kunst en vliegwerk is dat wel weer uit te zetten maar dat werkt slechts tot de volgende herstart van de PC.

en de USB driver voor je nieuwe DAC zit gewoon al standaard in Linux gebakken.

Windows is een desktop systeem. Geen node of server (tenzij je een server versie hebt). Als je wilt kun je het zonder al te veel moeite enorm en blijvend reduceren. Alleen moet je daar tijd in steken, net zo als je dat in Linux OS's moet. Dat gaat net zo min vanzelf. Als je nog minder recources wilt gebruiken dan moet je een dedicated Linux OS samenstellen. Of je gebruikt gewoon FreeBSD of een van de familieleden.

Voor het minimaliseren van windows zijn scripts beschikbaar of distributies: https://www.techworm.net/2023/08/download-tiny11-iso-pc-windows-11-lite.html

Verder is het opvallend hoe enorm veel zeer professionele audio software voor dat "volslagen ongeschikte windows besturingssysteem" is....

Edited by Seed7

Voor je het weet vliegt het weer alle analoge kanten uit. Daar gaat het hier natuurlijk niet om. Dat er veel andere oplossingen zijn weet ik ook wel. Maar dit is nu eenmaal de weg die ik heb gekozen. En dat bevalt uitstekend.

De streamer die nu met Extreme Stabilizer speelt wint het van de ingebouwde streamer van de TEAC die ook zeker niet mis is. Mooi is dat, wanneer je wat hebt om te vergelijken.

Dit stukje software doet kennelijk meer dan alleen software uitschakelen. Volgens de beschrijving die je her er der kunt vinden optimaliseert het ook processen in Windows. Dat is dan gelijk het jammere van ES, de ontwerper is zo'n chaoot, dat installatiehandleidingen en beschrijvingen overal en nergens gevonden kunnen worden. Dan weer een stukje op een of ander forum, dan weer wat op zijn site. Maar daar is ES niet terug te vinden. Je zoekt je suf. Dat het een slimmerik is, is wel duidelijk. Van de gebaande wegen af denken, daar lijkt het op. Én weten hoe Windows werkt. Al betwijfel ik soms of Microsoft dat zelf nog wel weet.

4 hours ago, Seed7 said:

Windows is een desktop systeem. Geen node of server (tenzij je een server versie hebt). Als je wilt kun je het zonder al te veel moeite enorm en blijvend reduceren. Alleen moet je daar tijd in steken, net zo als je dat in Linux OS's moet. Dat gaat net zo min vanzelf. Als je nog minder recources wilt gebruiken dan moet je een dedicated Linux OS samenstellen. Of je gebruikt gewoon FreeBSD of een van de familieleden.

Voor het minimaliseren van windows zijn scripts beschikbaar of distributies: https://www.techworm.net/2023/08/download-tiny11-iso-pc-windows-11-lite.html

Verder is het opvallend hoe enorm veel zeer professionele audio software voor dat "volslagen ongeschikte windows besturingssysteem" is....

Dat Tiny 11 ga ik ook eens proberen. Ik ben al eens met zoiets bezig geweest, maar dat was dusdanig uitgekleed, dat er zelfs geen netwerkbesturing meer in zat. En zie het er dan maar weer eens in te krijgen. Bovendien vraag ik me met dergelijke software af.. hoe gaat het met updates en veiligheid?

18 minutes ago, Hans van Liempd said:

Bovendien vraag ik me met dergelijke software af.. hoe gaat het met updates en veiligheid?

Dat ligt er aan wat er uit de distributie gehaald is. Hoe ver ze hiermee zijn gegaan weet ik niet, ik heb al een hele tijd geen noodzaak om het te gebruiken.

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

Al betwijfel ik soms of Microsoft dat zelf nog wel weet.

Dat weten ze echt wel, heel erg slimme koppen daar. Maar of ze daarmee het gevecht met marketering winnen...?