MarcelMR Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 (edited) Het valt mij de laatste tijd op dat er in de Audiofiele wereld sprake is van een ernstige mate van over-engineering ! Dit is het oplossen van niet bestaande problemen en het schieten met een kanon op een mug wat naar mijn mening meer kwaad doet dan goed. Ik ben van mening dat hoe minder electronica in de keten zit en hoe minder software in de keten des te dichter je bij de bron (de muziek) blijft. (zie ook youtube Mastering engineer van album AJA / Steely Dan interview) Daarom voor mij geen re-masters of re-re-masters maar originele CD uitgaven 44.1 KSPS / 16bit bit van de originele toen nog vrij jonge master tapes uit die tijd. vooral geen re-sampling/upsampling (pseudo HD) en streaming services die ook de muziek nog eens door hun software algoritmes halen. Zeer zware versterkers met vele transistoren parallel. Speakers tot 40 KHz. Ik ben voor een zeer compacte footprint van DAC chip en CLOCK oscillator (master), gevoed (qua data) door loopwerk of file via een data buffer en analoge circuit voeding met accu / batterij. Meer is niet nodig. Less is more, and Keep it Simple principe handhaven. Maar als Marketing concept maakt het natuurlijk wel indruk ! Principe van Marketing volgen Arnoud van den Bossche (Vlaams cabertier) De markt kun je verdelen in een vierkant met 4 kwadranten 1) "arme" en "onnozele" mensen 2) "rijke" en "onnozele" mensen 3) "arme" en "slimme" mensen 4) "rijke" en "slimme" mensen Ik zou zeggen categorie 2 dat is de markt voor over-engineering ! Edited 2 november 2023 by marcel535i Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 (edited) Ik doe dus alles fout. Ik zou zeggen... kom eens luisteren.. Edited 2 november 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 11 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik doe dus alles fout. Ik zou zeggen... kom eens luisteren.. Hoezo? Ben je zo rijk dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 Weet je wat het is, Marcel? Het gaat allemaal om goed klinken, wat zowel een vaag als volkomen ontoereikend begrip is als het om muziekweergave gaat. Nochtans zijn de meeste audiofielen volmaakt tevreden met een goed klinkende set. Gun ze gewoon die vrijheid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 Voor al je argumenten zijn -denk ik- tegen argumenten te vinden die waarschijnlijk net zoveel hout snijden. Audio is m.i. een van de weinige dingen, waar vrouwen zich niet mee bemoeien. Laat die mannen nou lekker hun hobby bezig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 2 november 2023 Author Report Share Posted 2 november 2023 3 minutes ago, Tubejack said: Voor al je argumenten zijn -denk ik- tegen argumenten te vinden die waarschijnlijk net zoveel hout snijden. Ik ben benieuwd naar een voorbeeld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 Dat toen ik veel minder geld had ook heel trots en blij was met mijn spullen en gelukkig maakte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 2 november 2023 Author Report Share Posted 2 november 2023 40 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik doe dus alles fout. Ik zou zeggen... kom eens luisteren.. Hans ik denk dat jouw systeem zeer goed zal klinken net als mij systeem ook geweldig klinkt na al mijn meetbare upgrades. Het punt wat ik wil maken is dat met minder soms een nog beter resultaat te halen is. (dat is de ironie in de audiofiele wereld) Ja, en wat is beter ? Over dat begrip moet je eerst overeenstemming zien te krijgen Maar ik weet voor mij de referentie en heb de afgelopen jaren zo'n beetje alle audio beurzen hier in brabant bezocht. Maar ik kom een keer luisteren en dan kunnen we misschien een vergelijkend testje doen tussen een top-streamer en mijn eigen oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 2 november 2023 Author Report Share Posted 2 november 2023 35 minutes ago, thingman said: Weet je wat het is, Marcel? Het gaat allemaal om goed klinken, wat zowel een vaag als volkomen ontoereikend begrip is als het om muziekweergave gaat. Nochtans zijn de meeste audiofielen volmaakt tevreden met een goed klinkende set. Gun ze gewoon die vrijheid! Vrijheid van menings-uiting en vrijheid van geloofsuiting staan bij mij hoog in het vaandel ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 november 2023 Report Share Posted 2 november 2023 10 minutes ago, marcel535i said: Ik ben benieuwd naar een voorbeeld Je kunt b.v. een korte audioweg hebben met extra onderdelen buiten de directe audioweg die er voor zorgen dat de trappen die versterken meer lineair werken. Mooi voorbeeld is een stroombron. Wat DAC's betreft m.i. zijn de meest nauwkeurige die in de medische wereld gebruikt worden. Of voor militaire doeleinden. Dat zijn geen standaard ESS of AKM oplossingen. Ik zou graag een luidspreker willen die 100Khz haalt. B.v. een trompet haalt zo 70Khz. Verder als "remasteren" betekent dat de dynamiek verdwijnt dan hoeft het van mij niet. Als een foutjes opgelost worden. Dan vind ik het niet zo erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 9 hours ago, marcel535i said: Het valt mij de laatste tijd op dat er in de Audiofiele wereld sprake is van een ernstige mate van over-engineering ! Geheel mee eens. Ik maak wel wat onderscheid dat jij niet maakt/meld. Over-engineering, een M10 bout als een M3 voldoende is. Sub-optimalisatie, eeuwig pielen met een minuscuul aspect van de hele keten dat amper van betekenis is. Je zou alleen aandacht aan de zwakste schakel moeten besteden. Als dat zwakke punt is weggenomen bekijk je de gehele keten opnieuw en bepaald de nieuwe zwakste schakel. Tot dat de economische omstandigheid je "dwingt" die niet aan te pakken. En inderdaad, een zeker minimalisme, elegantie van ontwerp dat zich uit in minimale complexiteit in het proces (de signaal weg, de opnametechniek, het mixen). Complexiteit mag, tot op zekere hoogte, wel in de periferie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 Sommige zaken lijken op over-engineering maar hoeven dat niet te zijn. Neem nu bij buizen de Mu-stage. Die kan je op verschillende manieren opbouwen. Dit is de standaard versie: Je kan de penthode ook vervangen door een fet en op die manier bekom je een lagere uitgangs-impedantie en een hogere stroom. Verder is het mogelijk om de kathode weerstand (Rk1) te vervangen door een stroombron, juist met transistoren alsook de bleeder weerstand Rk2b. Op die manier "lijkt" de Mu stage complexer maar eigenlijk is hij net hetzelfde. Maar hij "lijkt" complexer. Je kan niet afleiden of een product over-engineered als je enkel voorgaat op wat je ziet aan componenten in een audio product. Niet dat ik dat kan, maar je zou een schema moeten hebben en inzicht hebben in electronica om af te leiden of iets over-engineered is of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 20 minutes ago, Bebatoli said: Verder is het mogelijk om de kathode weerstand (Rk1) te vervangen door een stroombron, juist met transistoren alsook de bleeder weerstand Rk2b. Dat is complexiteit in de periferie. Die kan zinvol zijn om de kwaliteit van de signaal weg te garanderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 (edited) Accu's zijn niet meer nodig. Hedendaagse voedingen lineair of geschakeld zijn zo goed, dat makkelijk een S/N van -120dB of meer gehaald wordt. Klokken van veel Dac's zijn tegenwoordig zó nauwkeurig dat, dat opgegeven word in Pico Secondes. Oversampling werd eind jaren 80 door Philips standaard gebruikt (het zit in je CD-spelers @marcel535i) Nu is juist weer NON oversampeling mode. Versterkers met veel eindtransistoren parallel kan ook een voordeel zijn kijk b.v. naar Array. "zware" versterkers? Je moet b.v. maar met een partner samen leven die geen grote luidsprekers in de woonkamer wil. Zodat je, je toevlucht moet zoeken in kleinere monitor luidsprekers met vaak een laag rendement. Edited 3 november 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 (edited) 12 hours ago, Hans van Liempd said: Ik doe dus alles fout. Dat zeg ik al jaren ... Zonder gekheid, waarom moet altijd alles in hokjes gestopt worden? Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier. En zij die zich graag door marketing willen laten voorschrijven, krijg je ook niet van dat pad af. Je kunt echt wel op verschillende manieren plezier hebben aan deze hobby. De een vindt apparatuur niet belangrijk en geeft zijn geld uit aan software (platen, cd's, streaming). De ander is apparaatgeil en luisteren misschien 3 nummers, met alleen tik/tok om te horen hoe goed zijn spullen wel niet zijn. En weer iemand anders heeft het liefst een bepaald merk of techniek en gaat daar voor. Dat ook de prijzen in de audio de lucht in zijn gegaan is ook niet nieuw. Maar aangezien het stees lastiger wordt dergelijke dure dingen te verkopen, moet de markting achter zo'n duur ding ook aangezwengeld worden. Vaak wordt er dan gebruik gemaakt van overdrijving of van niet bestaande kreten (denk aan "hydraterende immoliënte" bij Dove zeep. Een niet bestaand ingredient dat er voor zorgde dat het spul beter verkocht werd). Mense zijn blijkbaar gevoelig voor zoiets. Dat de audiomarkt daar aan meedoet is dan niet meer dan logisch. Edited 3 november 2023 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 2 hours ago, Sodejuu said: waarom moet altijd alles in hokjes gestopt worden? Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier. Helmaal mee eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 (edited) 17 hours ago, thingman said: Weet je wat het is, Marcel? Het gaat allemaal om goed klinken, wat zowel een vaag als volkomen ontoereikend begrip is als het om muziekweergave gaat. Nochtans zijn de meeste audiofielen volmaakt tevreden met een goed klinkende set. Gun ze gewoon die vrijheid! Wat wil je eigenlijk meer dan een goedklinkende set Toine. Edited 3 november 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 (edited) 32 minutes ago, carl said: Wat wil je eigenlijk meer dan een goedklinkende set Toine. Een die muziek overtuigend plaatst in de ruimte? Of, zoals het ook weleens gezegd wordt: het is niet zozeer hoe het klinkt, maar waar het klinkt. Open deur natuurlijk, maar goed klinken is niet echt heel moeilijk. Dat doet het al gauw. Dat betreft enkel het geluid. Edited 3 november 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 Ik zag op YouTube een draaitafel van 400.000 dollar. Tja, het valt ook niet mee om een schijf rond te laten draaien. En een luidspreker (wat een dom woord voor in high-end kringen) moet toch minimaal 85 keer gespoten en gepolijst zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Ik zag op YouTube een draaitafel van 400.000 dollar. Tja, het valt ook niet mee om een schijf rond te laten draaien. En een luidspreker (wat een dom woord voor in high-end kringen) moet toch minimaal 85 keer gespoten en gepolijst zijn. Geweldig, dat zoiets te koop is. Mis alleen nog een versterker van $1.000.000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 12 minutes ago, Tubejack said: Geweldig, dat zoiets te koop is. Mis alleen nog een versterker van $1.000.000 Die versterker van een miljoen mag je hier wel komen ophalen. Als het jou een goed gevoel geeft mag die van mij best voor een miljoen weg hoor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 21 hours ago, thingman said: Hoezo? Ben je zo rijk dan? Ach, ik ben gezond en dan ben ik rijk genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 21 hours ago, marcel535i said: Het valt mij de laatste tijd op dat er in de Audiofiele wereld sprake is van een ernstige mate van over-engineering ! Dit is het oplossen van niet bestaande problemen en het schieten met een kanon op een mug wat naar mijn mening meer kwaad doet dan goed. Ik ben van mening dat hoe minder electronica in de keten zit en hoe minder software in de keten des te dichter je bij de bron (de muziek) blijft. (zie ook youtube Mastering engineer van album AJA / Steely Dan interview) Daarom voor mij geen re-masters of re-re-masters maar originele CD uitgaven 44.1 KSPS / 16bit bit van de originele toen nog vrij jonge master tapes uit die tijd. vooral geen re-sampling/upsampling (pseudo HD) en streaming services die ook de muziek nog eens door hun software algoritmes halen. Zeer zware versterkers met vele transistoren parallel. Speakers tot 40 KHz. Ik ben voor een zeer compacte footprint van DAC chip en CLOCK oscillator (master), gevoed (qua data) door loopwerk of file via een data buffer en analoge circuit voeding met accu / batterij. Meer is niet nodig. Less is more, and Keep it Simple principe handhaven. Ja dus... klinkt prima. Ook, Qobuz klinkt ook erg goed. 64 per monoblok.. mag dat? Niet parallel, maar in cascode. Geen DAC chip, maar FPGA. wél een data buffer, maar dat heeft elke streamer, trek je netwerkkabel er maar eens uit. Nee hoor, keurige lineaire voedingen. prima. Dus ik doe echt alles verkeerd. En toch streef ik een zo simpel mogelijke set na. Maar wél alleen met streaming. En wil je dat goed doen, dan is dat niet simpel. En denk nou niet, een Raspberry Pi is royaal voldoende... Daar moet je ook heel veel aan doen om het een beetje fatsoenlijk te laten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 En dan nog wat... over-engineering bestaat niet. Slechte engineering wél. Ik vond het altijd een compliment wanneer iemand die het resultaat zag zei: moest jij over zo iets simpels nou zo lang denken. In een goed ontwerp zijn alle voors en tegens verwerkt en alles wat er gemaakt is moet verantwoord zijn. En vooral bij dat laatste gaat er veel mis. Hang er maar dikke trafo's en veel condensatoren in, dat zien die audiofielen graag. Of luidsprekerkabels polsdik... Waarom? En zwaar vergulde pluggen aan de buitenkant en binnenin een simpel schemerlampsnoertje. Keep it simpel is vaak makkelijk gezegd, maar wanneer je b.v. bij ASML gaat kijken zijn ze dat stadium toch al lang voorbij. Daar werken duizenden mensen aan enkele tientallen machines per jaar. Waarom er om de twee jaar weer een nieuwe versie van een of andere versterker uit moet komen ontgaat me ook. De ontwerpen van 25 jaar geleden waren ook uitstekend. Misschien wat bijschaven, maar dat was het dan. Nu denkt iedereen dat je na twee jaar een verouderde versterker hebt. Dus maar weer een nieuwe kopen. En zo is het voor alle audioapparatuur. En als laatste... een simpel setje met kleine luidsprekertjes kan ook prima klinken. Maar de laatste puntjes op de i zijn schaars, dus erg duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 november 2023 Report Share Posted 3 november 2023 Precies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts