Jump to content

Over-engineering ! ?

MarcelMR
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Duclaasie said:

Die versterker van een miljoen mag je hier wel komen ophalen. Als het jou een goed gevoel geeft mag die van mij best voor een miljoen weg hoor..

Daar gaat het niet om. Ik kan dingen leuk of de moeite waard vinden, alleen al dàt het er is,  zonder te hoeven bezitten. "Gedoe" over geld vind ik gezeur.  

4 hours ago, thingman said:

Een die muziek overtuigend plaatst in de ruimte?

In die zin ben ik het wel met je eens Toine. Dat heb ik overigens in mijn vier luisterruimten altijd wel gehad. 

6 minutes ago, carl said:

In die zin ben ik het wel met je eens Toine. Dat heb ik overigens in mijn vier luisterruimten altijd wel gehad. 

In dat geval begrijp ik de drang totaal niet om steeds die focus op van allerlei nieuws te leggen. Als er audiofiele en muzikale rust is, is apparatuurfetisjisme toch niet meer nodig? Das dan eigenlijk ook een vorm van over-engineering.

Mijn huidige ruimte is ongetwijfeld de beste die ik ooit gehad heb Toine. En eigenlijk verander ik toch heel weinig aan mijn hoofdset. Maar als ik me echt kan verbeteren sta ik daar wel weer voor open. Dat komt eigenlijk heel weinig voor.

Edited by carl

On 2-11-2023 at 21:32, marcel535i said:

Het valt mij de laatste tijd op dat er in de Audiofiele wereld sprake is van een ernstige mate van over-engineering !
[...]
Ik ben van mening dat hoe minder electronica in de keten zit en hoe minder software in de keten des te dichter je bij de bron (de muziek) blijft.

Ik ben het wel met Marcel eens. Ik spreek Cock na:"elke component waar het signaal doorheen moet 'hapt' iets van het oorspronkelijke signaal af hoe minuscuul dat hapje ook is." Dat gaat uiteindelijk ten koste van zaken als ruimtelijkheid, echtheid en microdetail. Wat niet wil zeggen dat het anders niet goed kan klinken, maar toch gaat er wat verloren. Over dit principe hoor ik hier niemand.

6 minutes ago, Ove Rickland said:

Ik ben het wel met Marcel eens. Ik spreek Cock na:"elke component waar het signaal doorheen moet 'hapt' iets van het oorspronkelijke signaal af hoe minuscuul dat hapje ook is." Dat gaat uiteindelijk ten koste van zaken als ruimtelijkheid, echtheid en microdetail. Wat niet wil zeggen dat het anders niet goed kan klinken, maar toch gaat er wat verloren. Over dit principe hoor ik hier niemand.

Het probleem is volgens mij dat we met teveel vooroordelen zitten. Ik heb prachtige sets mogen beluisteren en daar zaten merken bij zoals Soulution, CH Precision, Mola Mola, Jeff Rowland,.... die vol zat met transistoren en geweldig speelde. Nog zoiets, tegenkoppeling, een vies woord, maar mits goed toegepast is het een zegen. Vaak worden we opgefokt door muziekbladen, vooroordelen en vernieuwingsdrang.

7 hours ago, Ove Rickland said:

Het klopt wel, maar Ik vind het wat te simpel gedacht. Het mooiste is natuurlijk een rechte draad, maar in de praktijk moet je het signaal versterken. Dat voegt altijd iets toe of haalt iets weg. Het begint al een een phono-trap. Wat is "echtheid" ? Moderne muziek is voordat het op de plaat komt waarschijnlijk al door 50 opamps, diverse computers en compressors gegaan. Bij oudere Jazz opnames nog met buizen niet of veel minder.  Je hoort de ruimte ademen. Waarschijnlijk een deel van Cock's zijn muziek collectie en daarmee sta je m.i. al met 3:0 voor.  Ik vind een set pas goed, als je ook het meest heftige muziek kunt draaien, dat bijna vast loopt door compressie; Zonder dat je gillend de kamer uit loopt.  B.v. het laatste album van de Stones.   

Edited by Tubejack
update

7 hours ago, Ove Rickland said:

"elke component waar het signaal doorheen moet 'hapt' iets van het oorspronkelijke signaal af hoe minuscuul dat hapje ook is." [...] Over dit principe hoor ik hier niemand.

Foei, ik quote me zelf:

"En inderdaad, een zeker minimalisme, elegantie van ontwerp dat zich uit in minimale complexiteit in het proces (de signaal weg, de opnametechniek, het mixen). Complexiteit mag, tot op zekere hoogte, wel in de periferie."

Hier had ik bewust proces geschreven, omdat het niet alleen voor de signaal weg in audio geld maar omdat het een algemene ontwerp regel is. Het is bijvoorbeeld ook van toepassing op bestuurlijke processen, het inrichten van een organisatie, het opzetten van een chemisch proces in een fabriek. Zelfs voor het maken van een pannetje soep of het samenstellen van een meer gangen maaltijd.

21 minutes ago, Tubejack said:

Waarom een pick-up element die 200µM haalt? Zo als b.v. de MC1 Boron . Terwijl er  misschien 50...60µM  in de groef staat.  Is dát geen over-engineering ! ?

Neen, niet noodzakelijk, 163.5 µm was misschien voldoende geweest. Vergelijk de vering van een race auto en een eend. Beiden komen over de verkeersdrempel. Maar het voelt wel heel anders als je er in zit.

Waar het om gaat is de invloed van de veerconstante op de afgelegde weg van de naald. Je wilt eigenlijk dat er geen veer invloed is en de naald volledig vrij de groef volgt terwijl de rest van het element er doodstil boven hangt. Als je naald 70µm kan bewegen is er bij 60µm meer veer invloed en dus vervorming, dan bij een naald die 200 µm kan bewegen.

De vervorming ontstaat op het moment dat de naald aan het element trekt en die de naald volgt. Je krijgt dan een andere curve aan de signaal uitgang dan er in de plaat zit.

Edited by Seed7

Mooi dat klopt inderdaad @Seed7 Zo'n MC1 Boron Allaerts vervormd  weinig 0,5%  De goedkopere MC1 Eco die 120µm haalt heeft een THD van 1,5% en de duurdere exemplaren MC1 Boron MK II etc vervormen nóg minder.  Geeft wel te denken, bij een van mijn cartridges die 80µm haalt :unsure:

Zullen we nu over draaitafels hebben?

Waarom heeft een Technics SL-1200G zo'n sterke motor?  met een aanloopkoppel 3,3 kg-cm.  

Zoveel weerstand geeft een naald in een groef toch niet? 

Maar die 50...60µm geeft wel een bepaalde weerstand waardoor het toerental van de draaitafel wordt 

beïnvloed.  Wat is dan de minimaal benodigde kracht? Is dan een SL-1200G  over-engineering ! ?

Er is ook nog een SP-10... 

Edited by Tubejack
taalfoutjes

7 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ws die SL-1200 niet een DJ tafel? Die moeten toch snel starten?

Het originele ontwerp, is nooit als DJ tafel bedoelt.  Maar die hebben hem wel populair gemaakt. Het is een robuuste speler veel MK2 exemplaren zullen nog spelen. Snelstarten zal voor een DJ interessant zijn. Dat weet ik niet, ik ben geen DJ.  

Maar waar ik over heb is de: trekkracht.  Die is al bijna de goedkopere modellen al behoorlijk 2,2 kg-cm. Bij de SP-10 is het zelfs 6kg-cm :o.  De vraag is: Wanneer is het genoeg? 

1 hour ago, Tubejack said:

Waarom heeft een Technics SL-1200G zo'n sterke motor?  met een aanloopkoppel 3,3 kg-cm.  

Zoveel weerstand geeft een naald in een groef toch niet? 

Maar die 50...60µm geeft wel een bepaalde weerstand waardoor het toerental van de draaitafel wordt 

beïnvloed.

zet je SL een uit en geeft het plateau een zwiep. Draait het lang na? Ik heb hier losse lagers van een MKII liggen, die zijn niet makkelijk met de hand te draaien. Je aanname dat alleen groefweerstand overwonnen moet worden klopt niet. Ook de weerstand van het lager moet overwonnen worden, zeker als het vet smering heeft ipv oliesmering. Niet ieder lager is weerstandsloos, omdat dat op zich niet van belang is. Het is van belang dat het lager stil is en geen ruis door geeft naar de naald. (Absurd geringe toleranties en extreem polijstwerk zijn typische high-end sub optimalisatie, waarbij men letterlijk van het pad(je) af is. Een middel is het doel geworden)

Koppel plus rem geven je de mogelijkheid om de snelheid goed te sturen (niet regelen indien mogelijk). Heel veel koppel werkt met relatief lichte plateaus. Onder meer Kyocera kwam daar achter toen ze DD gingen bouwen met extreem sterke motoren en hele zware plateaus. Dat werkt dus niet. Zwaar plateau, lichte aandrijving en andersom. Voor snaar aangedreven apparaten komt er nog het type snaar bij. Maar, waar je vooral voor moet oppassen is om concepten uit snaar aangedreven draaitafels op een DD te projecteren. Dan krijg je niet levensvatbare Chimera's.

Dit gaat overigens allemaal over minimale complexiteit. Lees eens wat Edsger Dijkstra daarover te zeggen had, een Nederlandse computer wetenschapper en wiskundige.

Je vraag wat nu de groefweerstand is kan ik niet beantwoorden. Wel weet ik dat het sterk afhankelijk is van de naaldvorm en de naald druk.

25 minutes ago, Seed7 said:

zet je SL een uit en geeft het plateau een zwiep. Draait het lang na? Ik heb hier losse lagers van een MKII liggen, die zijn niet makkelijk met de hand te draaien. Je aanname dat alleen groefweerstand overwonnen moet worden klopt niet.

Geprobeerd met een SL-1210GR. Draait opvallend soepel en lang na.  Verder heb je gelijk dat niet alleen de weerstand van de groef moet overwonnen en dat het type naald ook nog meer of minder weerstand geeft. Maar ik moet ergens de discussie beginnen niet?  Verder speelde dat soort dingen speelde al in de jaren 70 en zijn hopelijk al lang geen issue meer.  

Inderdaad als je iets moet bijregelen, dan ben je bij een platenspeler al te laat. Dus  reclame daarvoor is wat mij betreft onzin of een teken van onvermogen om iets in één keer fatsoenlijk de fabriceren.  Dit soort dingen spoken wel eens door mijn hoofd.  Wanneer is het goed genoeg.?  Wat is nou de signaal ruis verhouding van een LP zélf. ? Dan zal ik maar niet over tegenkoppeling hebben, handig middel, maar ook niet zalig makend zelfs wanneer het "goed" is uitgevoerd.    

Edited by Tubejack

On 4-11-2023 at 06:54, Tubejack said:

Het klopt wel, maar Ik vind het wat te simpel gedacht. [...] Moderne muziek is voordat het op de plaat komt waarschijnlijk al door 50 opamps, diverse computers en compressors gegaan. Bij oudere Jazz opnames nog met buizen niet of veel minder.  Je hoort de ruimte ademen. 

Aan de opnamekant kunnen we als consument natuurlijk niets veranderen, wel aan de weergavekant. Ook deze audio-engineer is van mening dat minder elektronica een betere weergave oplevert. Wanneer het filmpje je te lang duurt: luister dan vanaf 12:30 min.

Hele filmpje afgekeken. Bedankt Ove. :) 

De man heeft wat mij betreft gelijk. Alleen één klein "dingetje" Cock heeft m.i. geen simpele installatie.  :rolleyes:

Bijna alles is eigen ontwerp of verherverbouwd. 

Er staat hier een een 2x 10watt versterkertje met een paar buisjes 

en phono-versterkertje met 4 transistortjes per kanaal.

Het kan nóg simpeler, met alleen transistors, maar wat er nu staat werkt wel aardig.   

Mooi album trouwens ;)

Edited by Tubejack
update

7 minutes ago, leobus said:

Ik krijg de indruk dat jij niet weet wat er bij Cock speelt. Qua hardware bedoel ik.

groet,

Leobus

Ik hou dat van niemand precies bij Leo. Dit is het laatste dat ik hier meen gelezen heb.

Zijn draaitafel, buizen phono pre, cartridge en voorversterker daar heb ik wel een idee van. 

Maar vertel wat is nu zijn set-up?  Ook hier veranderd dat nog wel eens ;)

Edited by Tubejack

De ‘Hou het simpel’ filosofie impliceert niet dat het daarmee ook goedkoop is om te maken of goedkoop is om te kopen. En simpel betekent ook niet automatisch, dat het technisch makkelijk om te bedenken is of makkelijk om te maken is. Het zou wel fijn als deze factoren samen komen, maar dan heb je het vaak over massaproductie, implicerent een massavraag naar het product, eenmalig of continue, om de kostprijs laag te kunnen houden. (Even een filosofische overdenking op zondag)

Edited by Ivan10

49 minutes ago, leobus said:

Die Griekse eindbakken staan misschien in Haarlem, maar niet bij Cock. Wat er wel staat, ga ik niet openbaar maken. Vraag hem of je een keer langs mag komen.

groet,

Leobus

Het maakt niet uit waar ze staan. Het gaat erom, dat het geen simpele techniek is.

1 hour ago, Ivan10 said:

De ‘Hou het simpel’ filosofie impliceert niet dat het daarmee ook goedkoop is om te maken of goedkoop is om te kopen. En simpel betekent ook niet automatisch, dat het technisch makkelijk om te bedenken is of makkelijk om te maken is. Het zou wel fijn als deze factoren samen komen, maar dan heb je het vaak over massaproductie, implicerent een massavraag naar het product, eenmalig of continue, om de kostprijs laag te kunnen houden. (Even een filosofische overdenking op zondag)

Simpel betekent vaak, dat élk onderdeeltje, dubbel of meer telt. Duur hoeft/kan niet, als je bij categorie 3 mensen hoort. 

Edited by Tubejack

3 hours ago, Tubejack said:

Het maakt niet uit waar ze staan. Het gaat erom, dat het geen simpele techniek is.

Die dingen waar je het over hebt, zijn niet van Cock. Staan niet bij hem en zijn ook niet door hem/Arnold ontwikkeld. Hij heeft iets heel anders. We hadden het over zijn set die zoveel mogelijk eenvoud bevat.

groet,

Leobus