Jump to content

Over-engineering ! ?

MarcelMR
 Share

Recommended Posts

17 hours ago, leobus said:

Die dingen waar je het over hebt, zijn niet van Cock. Staan niet bij hem en zijn ook niet door hem/Arnold ontwikkeld. Hij heeft iets heel anders. We hadden het over zijn set die zoveel mogelijk eenvoud bevat.

groet,

Leobus

Je hebt gelijk.  Ik was abuis mijn excuus. Ik meen dat toch echt op dit forum gelezen te hebben.  

Cock speelt thuis met een eigen ontwerp versterker.  In andere omgevingen zit dat soms in een pakket samen met Blumenhoffer en Ikeda

Groet Jack 

Edited by Tubejack

Veel componenten in de keten zegt niet altijd alles. Lampizator is begonnen met het modificeren van cd spelers. Het liefst gebruikte hij de Philips tda 1541 en haalde daar dan nog de oversampling vanaf. Alle transistoren eruit en een buis erin. Simpler kan bijna niet. Dat was ook zijn adagium totdat hij een keer een krell cd speler in de werkplaats had. Daar zaten 32 transistoren per kant in de signaalweg. Kon niet goed zijn natuurlijk, tot hij hem aan zette. Hij kon maar niet geloven wat hij hoorde, zo goed. Gaat dus niet altijd om simpelheid, al geloof ik daar overigens zelf wel in. Bij krell hadden al deze torren blijkbaar toch een functie waarbij het in elk geval niet tot degradatie leidde.

9 hours ago, Edje2 said:

Gaat dus niet altijd om simpelheid

Is er een verschil tussen simpel en eenvoud? Taalkundig?

Simpel is voor mij, het doet het (met minimale middelen).

Eenvoud, het doel wordt bereikt met minimale middelen.

Elegantie, het doel wordt met eenvoud bereikt en heeft een hoge mate van schoonheid. "Een mooie oplossing"

1 hour ago, Seed7 said:

Is er een verschil tussen simpel en eenvoud? Taalkundig?

Simpel is voor mij, het doet het (met minimale middelen).

Eenvoud, het doel wordt bereikt met minimale middelen.

Elegantie, het doel wordt met eenvoud bereikt en heeft een hoge mate van schoonheid. "Een mooie oplossing"

Klopt natuurlijk wat je zegt, maar ik denk dat de essentie wel duidelijk is.

Heb het filmpje van de sound engineer ook gezien, leuk om zo'n oude rot te horen. 

En hij bevestigt ook de stelling dat eenvoud (of simpelheid) vaak het beste klinkt. Hij zegt letterlijk dat een eenvoudige versterker met een klein hobbeltje in de karakteristiek hier en daar beter klinkt dan de hele zware versterker met de meest correcte frequentie karakteristiek.

Ik denk er ook zo over, maar met het vorige berichtje wilde ik aangeven dat het soms ook anders is. 

21 hours ago, leobus said:

Die Griekse eindbakken staan misschien in Haarlem, maar niet bij Cock. Wat er wel staat, ga ik niet openbaar maken. Vraag hem of je een keer langs mag komen.

groet,

Leobus

Wie weet Leo, ik ben een paar keer bij Cock langs geweest. In het begin had hij een heel simpel versterkertje, ook dat werkte verbluffend.

Dus ik laat me t.z.t graag verrassen als Haarlem open is.  Groet, Jack 

Erg leuk filmpje Ove! Wat mijzélf opviel was dat er rekening mee gehouden wordt dat de plaat op de meeste platenspelers te draaien moet zijn. En dat ze niet alleen met, wat was het, elementen van 12.000,- af te draaien moeten zijn. Ze gaan "ergens in het midden" zitten, maar hij had het overigens wél over high end sets. Een low end Crosley bezitter zal ook geen plaat van over de 200 Euro kopen... :huh:

On 8-11-2023 at 17:39, Tubejack said:

Die platen handelaren zijn m.i. slim.  Ze verkopen de "normale versie" en de HQR.  Dan hoop ik maar dat de technici dáár niet ergens in het midden gaan zitten. :D 

Maar daar had Bernie Grundman het over hé, over een super UHQR versie. En dan "in het midden" gaan zitten??? :blink:

On 5-11-2023 at 09:56, Ove Rickland said:

Aan de opnamekant kunnen we als consument natuurlijk niets veranderen, wel aan de weergavekant. Ook deze audio-engineer is van mening dat minder elektronica een betere weergave oplevert. Wanneer het filmpje je te lang duurt: luister dan vanaf 12:30 min.

Dat is grappig Cor. Ik was vanmorgen koffie drinken bij iemand die beweerde 5 versies van deze plaat te hebben. Hij vond de Engelse versie absoluut de beste. Hij had vergeleken met iemand die in opnamestudio’s had gewerkt. Ik ga morgenvroeg kijken welke versie ik heb.