Jump to content

Treble Clef Audio

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

Onlangs kwam ik deze speaker tegen en ik denk dat het wel eens iets moois kan zijn. Speciaal is de bas weergave die mijn inziens erg strak moet zijn.

Alvast inspirerend om zelf eens iets te bouwen volgens dit principe. Het ontwerp heeft wel een hoog steampunk gehalte, maar ik vind het wel mooi. Made in Denmark !

01.jpg

145_techweek.webp

13 minutes ago, Jongensdroom said:

Die zullen vast als zoete broodjes gaan, voor 75.000 euro. Maar niet heus.

Het gaat hem om het principe en opbouw en inspirerend voor een zelfbouw speaker, niet om te kopen.

Interessant ontwerp, al zou ik mij wel blijven storen aan dat het voor mij lijkt alsof ze op een grote digitale weegschaal staan 😉 (geintje natuurlijk)

Ben ook wel benieuwd hoe dit klinkt

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Toch denk ik, dat het vooral een designkwestie is. Die plaatijzeren G sleutel bv.  En de bolle massief houten basbollen. Dat moet gaan resoneren.

Hoe kan je dat nu zeggen, je hebt ze nog niet beluisterd. Jij weet toch niet hoe ze intern gebouwd zijn en verder zijn ze open, ik denk zelfs dat ze een stuk minder resoneren dan een klassieke kast. Ik wil zeker iets bouwen in deze stijl maar geen ijzer verwerkt om de eenvoudige reden dat ik dat zelf niet kan maken. De "kasten" maak ik uit massief beuk, ik heb nog behoorlijk wat liggen.

Speaker bezetting zal de volgende zijn, per speaker dus:

Bas: 2x Eton 8-402/C8/32 HEX

Mid: 1x Satori MW13TX-8

Hoog: 1x Scan Speak D3004/660000

15 minutes ago, Bebatoli said:

Bas: 2x Eton 8-402/C8/32 HEX

Je hebt gezien dat ze de conussen van de laagweergevers koppelen bij de duscaps?

Hoe het klinkt weten we niet, maar ik zie wel heel veel visueel geweld dat niets toevoegt en weinig samenhang heeft. De basbollen hangen raar aan de sleutel, dat maakt dat het geheel niet in balans is. De materiaalkeuze? Waarom zo? Die plexiglas plaat? Iets dat op klinknagels moet lijken, tenminste dat is de associatie met het zwarte staal. Ten slotte, inderdaad, die weegschaal???

Dit soort dingen gaat geheel aan mij voorbij. Het heeft bijzonder weinig met vormgeving te maken en ik vindt het niet mooi.

Het gaat hem voor mij niet over de smaak maar over het idee, vorm technisch gezien kan je perfect een smalle kast maken met de laag units onderin verwerkt. Verder geef ik er zelf een draai aan.

Ik vind het wel iets hebben .....

Vroeger had ik van Celestion het 6000 systeem en dat speelde erg mooi !

celestion6000.jpg

Edited by Bebatoli

Ik heb nog wat zitten nadenken over een Open Baffle W frame speaker en wil absoluut graag zoiets bouwen.

Deze opstelling, zie foto, is eigenlijk beter omdat je op die manier de 2de harmonische onderdrukt.

Samen met een vriend gaan we eens bekijken hoe ik dat concreet moet bouwen.

Als mid-hoog wil ik de Satori en Scan Speak soft dome gebruiken, dat had ik al opgegeven.

Linkwitz-W-frame.png

Inderdaad, het W1 model werkt volgens het W-frame principe. Beter had wel geweest om 1 van de woofers 180° te draaien, dan had je ene nog lagere vervorming.

Ik heb de W1 nog niet beluisterd, maar ben wel fan hen, ze maken erg mooie speakers.

41 minutes ago, Bebatoli said:

Inderdaad, het W1 model werkt volgens het W-frame principe. Beter had wel geweest om 1 van de woofers 180° te draaien, dan had je ene nog lagere vervorming.

Ik heb de W1 nog niet beluisterd, maar ben wel fan hen, ze maken erg mooie speakers.

De woofers zijn bewust zo geplaatst in de W1 om trillingen in de “kast” uit te doven.

groet,

Leobus

7 minutes ago, leobus said:

De woofers zijn bewust zo geplaatst in de W1 om trillingen in de “kast” uit te doven.

groet,

Leobus

Ja, maar als je 1 units omkeert en in tegenpool aanstuurt verander je niets aan het concept maar heb je wel een lagere 2de harmonische vervorming.

d_woof1.gif

@Bebatoli:

Dat zou kunnen. Daar heb ik te weinig kennis voor om dat te beamen of tegen te spreken. 
Ik weet alleen dat het in de W1 zo niet is. Maar de ontwerper kennende, zal hij de Linkwitz oplossing wel kennen en daar bewust van af geweken zijn. Waarom? Geen idee!

groet,

Leobus

edit:

zie opmerking Walt.

Edited by leobus

26 minutes ago, leobus said:

@Bebatoli:

Dat zou kunnen. Daar heb ik te weinig kennis voor om dat te beamen of tegen te spreken. 
Ik weet alleen dat het in de W1 zo niet is. Maar de ontwerper kennende, zal hij de Linkwitz oplossing wel kennen en daar bewust van af geweken zijn. Waarom? Geen idee!

groet,

Leobus

edit:

zie opmerking Walt.

Het maakt ook niet uit en het kan om praktische redenen zijn. Slecht zal de W1 niet spelen, daar ben ik gerust in.

@Walt Dat hoeft niet te zijn maar til er niet te zwaar aan 😉