Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik probeer eens wat, de Luxman l507s aangesloten en een lp opgezet.
Ja hij is stuk, in stereo alleen geluid op het rechterkanaal,in mono over twee luidsprekers, goed geluid ook.

Ik heb inmiddels een afspraak met de monteur, maar dat kan nog even duren.

9 minutes ago, carl said:

Als ze allebei er zo snel zijn ingezet,  begrijp ik wel dat je geen verschil hoort Jack ( grapje hoor - ik zit je te plagen).

Prima , dat je dat doet. Vervorming maskeert details 

Beide cartridges hebben voor- en na-delen.

De Denon DL-103 heeft lichte spoeltjes. Vervormd m.i. relatief weinig.

Met een step-up trafo is de uitgangsspanning makkelijk naar 3 ...5 mVolt op te voeren.

Laat ondanks zijn conische naald heel wat details horen. 

De Goldring 1042 heeft een Gyger S naald vorm. Kan meer details uit de groeven  halen.

Maar die heeft relatief veel grotere spoeltjes omdat daar 5mV of meer  uit moet komen.   

Dus meer vervorming. 

Via een mijn phono-versterker klinken ze beide verrassend  goed. 

Wat nu het beste is? Het zijn mooie naakte diamanten.

On 4-11-2023 at 20:31, Tubejack said:

Geeft niet. De 1042 is MM de 103 is MC. Ik neig de 103 beter te vinden. "zit tussen de oren waarschijnlijk" 

Vandaag de Goldring 1042 er in.  Erg goed :), het laag is ook fijn. Komt meer in de buurt van een CD.

Ook oudere LP's klinken behoorlijk. Waarschijnlijk omdat de naald dieper in de groef kan.

Wat minder is dat mijn CXC cd-loopwerk weer keuren heeft. Waardeloos :(

Edited by Tubejack

On 3-11-2023 at 18:00, Tubejack said:

Vandaag binnen 5 minuten een Denon DL-103 verwisseld voor een Goldring 1042.  Ik weet nog niet, welke mooier is.  

In mijn zoektocht naar een mooi element voor mijn nieuwe platenspeler en arm ben ik ook met een DL-103 bezig. Deze is aangepast op meerdere punten, maar verbaast me in hoge mate. Wat hij in elk geval heel goed doet is muziek maken. Je wordt gelijk weer even terug gezet in de zin dat je weet waar de hobby over gaat. De meeste elementen hebben een gepolijste sound, zeker de "high end" modellen. Zoveel mogelijk details eruit peuren kan ook onnatuurlijk worden. De 103 doet dat heel anders. Hij sleurt je de muziek in, erg lekker. Ben nog met een aantal andere elementen aan het stoeien, erg boeiend. Zal er binnenkort een update over geven.

De Goldring ken ik niet, maar moet dan zeker ook een mooi ding zijn. Hoe karakteriseer je die tov de denon?

2 hours ago, Edje2 said:

De Goldring ken ik niet, maar moet dan zeker ook een mooi ding zijn. Hoe karakteriseer je die tov de denon?

Hij klinkt iets "warmer" dan een DL-103 in mijn huidige set 1 zie mijn avatar   

Heb je dat niet nodig, -zoals ik in  set-up nummer 2-  dan zou ik zelf voor de DL-103 gaan.

In sommige gevallen gebruik ik ook de Denon set-up trafo, dat geeft net even een extra boost

In set 3 (Optonica) heb ik dat weer niet nodig en kan de DL-103 gewoon met 100Ω afgesloten worden

Jeetje, nog warmer als de 103? Dat moet dan als een warm bad overkomen. Vind de 103 als enigszins over romantisch, maar wel lekker. Kan me voorstellen dat als dat nog iets verder doortrekt het teveel wordt, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de set en ruimte.

Ben nu wel benieuwd naar de Goldring elementen. Heb daar nul ervaring mee.

19 minutes ago, Edje2 said:

Jeetje, nog warmer als de 103? Dat moet dan als een warm bad overkomen. Vind de 103 als enigszins over romantisch, maar wel lekker. Kan me voorstellen dat als dat nog iets verder doortrekt het teveel wordt, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de set en ruimte.

Ben nu wel benieuwd naar de Goldring elementen. Heb daar nul ervaring mee.

Ik gebruik in set 1 een  van der Veen SE-10 versterker. Dat is een voor buizen begrippen -een extreem neutrale versterker- ; Met weinig vervorming en een relatief hoge demping factor.  Dus   "warmte" kan alleen van de bron komen, in dit geval vinyl en een Goldring 1042.  Mijn luidsprekers zijn "doods":blink: Ze maken van speksteen niet voor niets, ook grafzerken ;) = geen kleuring.  Dus voor jou, kan dat allemaal te veel worden.  Als tegenhanger van de Goldring 1042 wordt op het WWW de 2M black genoemd, die schijnt meer neutraal te zijn.  

Verder heb ik wel eens gedacht, aan het de duurste Goldring  Ethos   die krijgt het cijfer 9 mee terwijl de Gold ring 1042 al een 8 krijgt 

Maar dit klinkt al erg goed met mijn set;  mooi in harmonie met de rest, nu de phono versterker ook aardig ingespeeld is.  

Dus waarom zou ik upgraden? naar b.v. een Ethos?  Voorlopig niet. ;)

Vanmiddag mijn Cambridge CXC die alweer stuk is :( vervangen door een  Rotel RDD980.

Er zit een solide Philips CMD-9 loopwerk in. Dubbele voedingen voor de digitale secties etc.

Rotel-RDD980.jpg

In begin klonk het nog wat "stroef".  Maar na een paar uur ging het allemaal vloeiender. Zo'n CDM loopwerk leest razendsnel de TOC in. Schat 2 seconde :)

9 hours ago, Roots said:

Toen.....Was je ook heel erg bezig om de Cambridge aan de man te brengen. :) 

Een Cambridge CXC is een opmerkelijk goed klinkend CD-loopwerk.

Alleen qua duurzaamheid blijft het ver achter.

Ik moet de 1e recensent nog vinden, die dát na jaren meldt.

Geen beste reclame.

Wat nu? ik heb geen zin meer in die rammelende loopwerkjes hoe goed ook aangestuurd.

Via ben ik bij https://www.streamunlimited.com gekomen die van oorsprong vanuit Philips is ontstaan.

https://www.suos-hifi.com

Er blijkt al eerder e.e.a. in een topic Hear geweest

https://www.high-endforum.nl/topic/17064-cd-transport/page/3/

Een Proceed PDT3 loopwerk, kan. Alleen ik vind het er niet zo mooi uitzien.

Ik heb hier nog wel een gesloopte Marantz CD-85 met m.i. hetzelfde robuuste CDM1 mk2 loopwerk.

Hmm.

Edited by Tubejack

9 hours ago, Ivan10 said:

Mooi dubbele voedingen, heb je de Rotel tweedehands gekocht, Jack?

Ja 2e hands. Het is rond 1995 gemaakt.  

Ik weet het verder nog niet Ivan. In CD-spelers zitten mechanische dingen die slijten.

Gelukkig heb ik heb vast nog wel ergens een reserve CDM9 loopwerk 

Maar  om een  oude CD-speler op te knappen, zie ik nog even niet zitten.

Want een CXC klinkt écht beter. 

Edited by Tubejack

Het CD mechanisme en zeker de laser aftasting gaan nu eenmaal stuk. Dat is inherent aan hoe zo'n ding gebouwd is. De halfgeleider laser heeft geen vast punt van oorsprong, het verloopt in de tijd. Je moet dus de laser na kunnen stellen. Dat kan maar beperkt.

12 minutes ago, Seed7 said:

Het CD mechanisme en zeker de laser aftasting gaan nu eenmaal stuk. Dat is inherent aan hoe zo'n ding gebouwd is. De halfgeleider laser heeft geen vast punt van oorsprong, het verloopt in de tijd. Je moet dus de laser na kunnen stellen. Dat kan maar beperkt.

Binnen 6 jaar bij het 1e loopwerk; Nu na 1,5 na het 2e loopwerk. Vind ik slecht. Helemaal al je bedenkt dat ik gemiddeld 2 CD's per week draai.

Edited by Tubejack
typefout

12 minutes ago, Ivan10 said:

Dat is raar. Heb je een spanningsprobleem, die intern de boel sloopt? Piep zeg! Echt balen. Heb je nu nog een CD-speler of loopwerk als achtervang over?

Dat heet de Wet van Murphy.  :rolleyes: Bij CXC zit het waarschijnlijk het probleem bij de laserunit. Moet denk ik uit China komen.

De Rotel kan een probleem hebben in de voeding of in een digitaal gedeelte met slechte condensatoren.  

Dat ligt niet aan het lichtnet. Gewoon pech.  Maar bied ook weer kansen.

Ik krijg net een reactie van Coolblue 

Volgens de richtlijnen van UNETO-VNI voor het afschrijven van apparatuur, is de levensduurverwachting van jouw 4 jaar. Je kunt dit hier bekijken: https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=55615. 

Kortom, wellicht wordt het tijd om te kijken naar een nieuw exemplaar. Als je liever hebt dat we kijken of reparatie nog mogelijk is, dan mag dit natuurlijk ook. 

Ik hoor het graag van jou. 

Verwachte levensduur van 4 jaar ....   ze schrijven verder: het kan zo zijn dat er geen onderdelen meer beschikbaar zijn :blink:  

Zo'n Cambridge CXC is dus weinig duurzaam. :( 

20 minutes ago, Bebatoli said:

@Tubejack Ik heb nog een Tentlabs transport liggen, zonder kast en NOS. Mag weg voor een prijsje, maar ik wil niets opdringen !

Heel sympathiek. Met dat mooie transport demonstreerde Menno van de Veen. :) Ik ga eerst kijken of ik niet zelf een van de 2 spelers kan repareren. Ook weer een uitdaging bovendien zijn niets meer waard.  Gelukkig zit ik nooit zonder muziek. Er staat nu een Pioneer alles speler die ik in 2004 heb gekocht; Die één keer een donorvoeding heeft gehad en niet onverdienstelijk speelt. Hierna weet ik het nog niet Guido. CD-loopwerken zijn toch aan slijtage onderhevig zelfs die van Philips al is dat wel minimaal t.o.v. zo'n Sanyo loopwerkje...

Mocht het uiteindelijk uitdraaien op nieuw, dan wil ik staal, een voorlader en minimaal 5 jaar garantie.  Maar zover is het nog lang niet ;)

Edited by Tubejack