Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

On 21-11-2023 at 08:56, kappa7 said:

Hier alles zelf geplaatst en afgeregeld.

En de Atag ketel werkt al jaren probleemloos. Nu ook in combinatie met de hybride warmtepomp.

Alleen is dat nu met de huidige wetgeving niet meer mogelijk om zelf te doen, zelfs het onderhoud aan een gas apparaat moet nu door een gecertificeerd bedrijf gedaan worden.

Wat dat betreft heeft de lobby club voor installateurs goed gewerkt en zijn eigenlijk die er alleen beter van geworden.

Ik heb zelfs begrepen dat het nu zelfs strafbaar is geworden als er een on gecertificeerde aan heeft gewerkt dus ook het vervangen van een sensor is al strafbaar geworden.

Echt dit is veeeeel te ver doorgeschoten zo 

Had er wel van alles over gelezen maar verder niet gevolgd. Ik zie dat Warmteservice bijv ook geen onderdelen meer verkoopt via de site. Zo is het inderdaad onmogelijk geworden om zelf te repareren. Goed voor de branche. Ik snap het veiligheidsaspect, maar dit slaat echt door.

7 hours ago, Edje2 said:

Ok Jack goed te horen. Lijkt me niet fijn een potentiele probleem machine in huis te hebben. Ik had ergens gelezen dat er wat problemen mee waren, maar weet het fijne er niet van. Nu weer genieten dus!

Nou Ed, ik maak af en toe foto's van mijn installatie en ik heb het net even nagemeten. Mijn set veranderd nog wel eens. Het CXC loopwerk stond eerst waterpas op de 2e plank in het rek vlak onder de platenspeler. Die is verhuisd naar de 3e plank en stond zeker 5mm uit het lood.  Kijk dat een platenspeler goed waterpas moet staan snapt iedereen. Maar CD-spelers zijn daar ook gevoelig voor.  Gewoon over het hoofd gezien. Mogelijk dat het probleem nu opgelost is.  Het onderhoud beperkt zich verder tot het stofvrij houden van de CD lade en laser lens. Verder ben ik zeer zuinig op mijn CD's. 

Voor de rest verwacht ik niet de levensduur van Philips Pro loopwerken. Ik heb er een aantal  geprobeerd CDM-0 CDM-1 CDM-4 en CDM-9, maar vond de CXC meer verfijnd klinken.  Ik heb nog even op het punt gestaan een Schiit URD te kopen die heeft een metalen StreamUnlimited loopwerk maar die is 3x zo duur als de CXC.  (Wat nog een super koopje is als je goed oplet) 

Misschien iets voor de nabije toekomst, want mijn CD's doe ik niet weg. Maar het heeft geen haast.  Ook de storing in mijn Rotel RDD-980 loopwerk komt langzaam boven drijven. Mogelijk verouderde condensatoren in het Clock circuit. Dat mag, de speler is 28 jaar oud. Kwaliteit.... maar in 1995 zeker net zo duur als de URD nu,  als je de inflatie mee rekent. ;)

8 minutes ago, Edje2 said:

Ik kan me voorstellen dat sommige loop werken veel gevoeliger zijn of ze wel goed waterpas staan of niet .  Blijkbaar is dit er zo een . Wat voor loopwerk zit hier in dan? 

Een licht Sanyo loopwerk. Dat heeft m.i. ook voordelen.  Licht is m.i. sneller ;) 

28 minutes ago, Edje2 said:

Ah die Volgens mij wordt deze ook gebruikt in hele dure loop werken van CEC.  Werkt toch ook met een buffer tussen het loopwerk en de converter?

Goeie vraag Ed.  Even uitgezocht een aantal S/PDIFF chips hebben standaard al een buffer van 32bits in de chip zelf. Wat Cambridge daarnaast nog extra qua buffer doet weet ik niet, maar het lijkt me dat je ook ruimte nodig hebt voor foutcorrectie.  Verder is een top DA aangesloten met vier 16bit  medische/industrie nauwkeurige dac's  per kanaal. In de NOS mode (non oversampling ) -bij sommige CD's- (hint CD is 16 bit)  geeft dat een bijzonder geluid. 

4 minutes ago, Tubejack said:

Dat zijn de "betere" loopwerken thingman of niet? 

Weenie, jij bent de reparatie expert hier. Ik vraag me gewoon hardop af waar dat verschil vandaan komt dat en ene speler het niet meer doet als er onder 1 poot een blaadje ligt en de andere doorspeelt op zandwegen.

47 minutes ago, thingman said:

Weenie, jij bent de reparatie expert hier. Ik vraag me gewoon hardop af waar dat verschil vandaan komt dat en ene speler het niet meer doet als er onder 1 poot een blaadje ligt en de andere doorspeelt op zandwegen.

Beperk me tot buizen en vintage. CD-spelers kennen vaak  mechanische problemen, waar niet iedere techneut even happig op is.  

Ik ook niet! en weet het niet precies. Vermoed dat auto-cd-spelers een grote buffer en een steviger fout correctie hebben.   

Edited by Tubejack

26 minutes ago, Tubejack said:

Vermoed dat auto-cd-spelers een grote buffer en een steviger fout correctie hebben.   

Dat zeker, maar ook de ophanging van het loopwerk is natuurlijk van belang. Waarschijnlijk een snel PC loopwerk wat veel sneller de data leest dan voor het afspelen nodig is.

Van de andere kant... ik begrijp niet goed waarom een CD speler zou gaan storen wanneer die een beetje scheef staat. Dan lijkt me het loopwerk toch niet erg doordacht ontworpen.

56 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dan lijkt me het loopwerk toch niet erg doordacht ontworpen.

Het is ter kennisgeving een "aandacht puntje" Hans. Verdere discussie over loopwerken is hier al een aantal keer geweest.

Er zijn zelfs "boze tongen" die menen dat ik ergens belang in hebt.  Ik heb er geen trek meer in.

Zoek het lekker zelf uit,  veel leuker ook. ;)

Afgelopen donderdag een leuke  en leerzame audiofiele  dag gehad. Cock had een belletje van Paul gekregen of hij open stond voor een vergelijk tussen een Esoteric magneet drive T1 en de BarcaNova Sonore  draaitafel en tevens een dac vergelijk tussen de Sonore dac en de MOLA MOLA TAMBAQUI dac. Hier had hij wel oren naar, je krijgt niet iedere dag de kans om een vergelijk te maken met zulke high end apparatuur. De afspraak was snel gemaakt en dus zo gezegd zo gedaan. Het was een heel karwei om de tafel en spullen 4 hoog naar boven te sjouwen en op te bouwen, maar wie Cock kent weet dat je dat wel aan hem kan  overlaten.

Paul had ook een Ikeda tonearm met een Ikeda Kai element erin dus dat kwam goed uit, dan waren deze hetzelfde het verschil zou dan in de (motor)sturing ,het lager en loopwerk moeten zitten.

Na alles naar boven te hebben gehaald en opgebouwd was het tijd voor koffie met koek zodat de draaitafel zijn rondjes kon draaien. Onder het genot van een lekker bakkie zei Cock, nou Paul zeg jij maar waar we als eerste naar gaan luisteren. Paul  stelde voor om eerst naar de Sonore BarcaNova te luisteren, oké zei Cock. De platen die waren uitgezocht om te draaien waren zowel bij Cock als Paul in de platenkast te vinden. Deze konden ze allebei door en door wat wel zo eerlijk was.

De eerste plaat was Black Coffee van Peggy Lee in mono maar omdat Paul geen mono element had maar wel de Kai stereo hebben we eerst Peggy Lee met het stereo element beluisterd en daarna met het mono Kai element. Het geluid was bizar dynamisch open nooit scherp en levensecht Paul schrok er zichtbaar van hoe is dit mogelijk uit die Kefjes, hij speelde zelf met de Kii 3, en dit geluid had hij thuis niet zij hij vol ongeloof  hij vroeg  of er niks anders stond mee te spelen maar na uitgebreid onderzoek moest hij het toch beamen  dat het alleen de kef was.

Toen was het de beurt aan de Esoteric tafel, plaat erop en dat was slikken. Zit alles wel goed? zij Paul ja hoor, alles zat goed. Lang verhaal kort de tafel klonk veel minder dynamisch veel minder transparant maar vooral de drive en energie was weg niet een klein verschil maar best groot. Paul was  best beduusd hoe kan dit vroeg hij aan Cock. Toen legde Cock het verschil uit van het systeem van Esoteric en dat van Sonore maar Paul was niet overtuigt dat het daaraan zou liggen en na verschillende platen te hebben gedraaid (ook mono met Cock zijn element ook op de arm van Paul)moest Paul toegeven dat alle platen het zelfde gedrag vertoonde.

Cock stelde voor om met wat ingrepen een  Jip en Janneke  opstelling te doen met de motor van Sonore op het loopwerk van Esoteric, dat vond Paul een goed idee dus zo gezegd zo gedaan plaat erop en draaien maar. Wat!!!zei Paul dit kan niet. Nou wel dus alles wat er eerst aan ontbrak was er nu wel ineens Cock toonde dus aan wat hij altijd roept de motor is het hart van de tafel.

Cock verklaarde ook de nadelen van het magneet systeem (dat Cock liet zien met zijn stroboscoop  en lichtpen die zij zelf(Cock/Arnold) ontwikkeld hebben) en de voordelen van de Sonore motor, dit ging mij boven me pet maar Cock heeft dat in de reviews van Ivan die op ons forum staan verschillende keren uitgelegd .Al met al met deze stroboscoop zag je dat de streepjes op de plaat wazig( blur) en niet scherp omlijnt waren een soort van onrust en dit heeft volgens Cock te maken met de veldjes van het magneet systeem (op een gewone stroboscoop was  dit overigens  niet te zien en daar stonden de streepjes schijnbaar zichtbaar stil)maar op de draaitafel van Sonore stonden de streepjes vlijmscherp afgebakend en strak ook als Cock het plateau afremde zag je geen verandering en bij de Esoteric na afremmen zag je het plateau na pendelen inclusief overshoot en duurde het 2 sec voordat het weer op toeren was, dit was terug te horen in het geluid. Paul was nu duidelijk overtuigd .

Nu was het de beurt aan de dac, de MOLA MOLA TAMBAQUI van Paul was volgens hem het beste wat er momenteel te krijgen was hij had van alles geprobeerd en deze stak met kop en schouders overal boven uit. Cock gaf hem gelijk dat het een hele mooie dac is hij heeft er een aantal keren zelf meegespeeld. Cock vroeg weer aan Paul zeg maar wat je eerst wil horen, Paul zij nu eerst zijn dac dus zo gezegd zo gedaan verschillende cd passeerde de revue en dat klonk inderdaad heel mooi. Toen werd de dac van Sonore aangesloten en het lijkt nu of we alles van Cock de hemel in willen prijzen maar het grappige is Cock heeft niks gezegd van goed of slecht. Paul zij zelf dat hij het niet kon vatten, tonaal vond hij het verschil niet zo groot maar meer het gevoel van daar gebeurd het echt, ze zit of staat daar echt dat gevoel van er zit niks meer tussen de muzikant en de luisteraar vond hij zo bizar.

Cock zei kijk Paul dit is wat ik bedoel met less is more alles wat je tussen de muziek zet hoe goed het ook is doet afbreuk en daar is geen speld tussen te krijgen. Leuk was dat Paul op een gegeven moment zij dit is niet uit te leggen aan iemand, dit moet je echt horen om het te begrijpen al met al een super leerzame dag voor mij en zeker voor Paul. Een afspraak staat nu geplant bij Paul thuis met de dac van Sonore om in Paul zijn set te gaan beluisteren dus dit gaat voor mij weer een leuke audiofiele dag worden en dan laat ik het hier weer weten.