Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Tubejack said:

A/B vergelijken van een enkel component,  draaitafel,  dac, versterker etc is veel makkelijker in welke omgeving ook.    

A/B vergelijken heeft nog nooit een ander verschil opgeleverd dan verschil van mening.

Tientallen pagina's werden hier ooit al volgeschreven met wel of niet waargenomen verschillen tussen cd spelers en versterkers. Maar in een luistersetting zoals bij Cock valt zo'n beetje elk ander component door de mand. Interessante materie is het wel.

Edited by thingman

21 minutes ago, thingman said:

A/B vergelijken heeft nog nooit een ander verschil opgeleverd dan verschil van mening.

A/B vergelijken is de enige manier van vergelijken. Zelfs al is B maar een illusie/ideaal in je hoofd. Iedereen doet het continu.

43 minutes ago, Seed7 said:

A/B vergelijken is de enige manier van vergelijken. Zelfs al is B maar een illusie/ideaal in je hoofd. Iedereen doet het continu.

Welnee, tenzij je een woordspel speelt.
Je kunt een week lang component A beluisteren en een week lang B. Dat is strikt genomen geen A/B vergelijking, omdat dit geen snel schakelen tussen componenten behelst.
Voor veel mensen is de tijd nemen een veel realistischer manier van voorbereiding op een eventuele aanschaf dan snel schakelen, maar ik begrijp dat het in een snelle consumptiemaatschappij ook heel anders kan zijn.

1 hour ago, thingman said:

Voor veel mensen is de tijd nemen een veel realistischer manier van voorbereiding op een eventuele aanschaf dan snel schakelen, maar ik begrijp dat het in een snelle consumptiemaatschappij ook heel anders kan zijn.

Ons gehoor (hersenen) passen zich aan. Voorbeeld: Als je het volumeverschil tussen een 500Hz toon en een 1324 Hz toon wilt wegregelen moet je binnen 1s A/B schakelen. Anders gaan je hersenen compenseren.

A/B moet je leren.

A/B moet je op een enkel aspect doen en op dat aspect moet je trainen.

Ons geheugen voor details is extreem slecht.

20 hours ago, audio cor said:

Nu was het de beurt aan de dac, de MOLA MOLA TAMBAQUI van Paul was volgens hem het beste wat er momenteel te krijgen was hij had van alles geprobeerd en deze stak met kop en schouders overal boven uit. Cock gaf hem gelijk dat het een hele mooie dac is hij heeft er een aantal keren zelf meegespeeld. Cock vroeg weer aan Paul zeg maar wat je eerst wil horen, Paul zij nu eerst zijn dac dus zo gezegd zo gedaan verschillende cd passeerde de revue en dat klonk inderdaad heel mooi. Toen werd de dac van Sonore aangesloten en het lijkt nu of we alles van Cock de hemel in willen prijzen maar het grappige is Cock heeft niks gezegd van goed of slecht. Paul zij zelf dat hij het niet kon vatten, tonaal vond hij het verschil niet zo groot maar meer het gevoel van daar gebeurd het echt, ze zit of staat daar echt dat gevoel van er zit niks meer tussen de muzikant en de luisteraar vond hij zo bizar.

Cock zei kijk Paul dit is wat ik bedoel met less is more alles wat je tussen de muziek zet hoe goed het ook is doet afbreuk en daar is geen speld tussen te krijgen. Leuk was dat Paul op een gegeven moment zij dit is niet uit te leggen aan iemand, dit moet je echt horen om het te begrijpen al met al een super leerzame dag voor mij en zeker voor Paul. Een afspraak staat nu geplant bij Paul thuis met de dac van Sonore om in Paul zijn set te gaan beluisteren dus dit gaat voor mij weer een leuke audiofiele dag worden en dan laat ik het hier weer weten.

Ik vraag me wél af wat de bron voor de DAC was, Cock streamt immers niet. Is de CD speler aangesloten? En met welke verbinding?

Digitaal is zeker de DAC alleen niet verantwoordelijk voor de klank.

31 minutes ago, Seed7 said:

Ons gehoor (hersenen) passen zich aan. Voorbeeld: Als je het volumeverschil tussen een 500Hz toon en een 1324 Hz toon wilt wegregelen moet je binnen 1s A/B schakelen. Anders gaan je hersenen compenseren.

A/B moet je leren.

A/B moet je op een enkel aspect doen en op dat aspect moet je trainen.

Ons geheugen voor details is extreem slecht.

Okee okee... A/B heeft inderdaad nut om aspecten te vergelijken. Zolang verschillen erg duidelijk zijn kan het helpen bij een keuze.
A/B is m.i. nutteloos om de totaliteit van presteren van een component te duiden. Dat komt omdat het laboratoriumachtig (aspecten scheidend) van opzet is, terwijl de overweging tot aanschaf van een component volgens mij het tegenovergestelde zoekt.

Dus ja, A/B (technisch luisteren) moet je leren en naar wens kunnen aan- of uitzetten en heeft -- wat mij betreft -- beperkt nut. Hoewel veel audiofielen technisch luisteren verwarren met muziek luisteren, is het voor mij meer een spelletje dat je toepast op basale keuzes waar niet zo heel veel van afhangt. Bijvoorbeeld: welk actief minimonitortje voor de pc geeft meer bas. Welke tweetertje klinkt fluweliger als ik bluetooth vanaf de telefoon.

13 hours ago, Tubejack said:

Dat is natuurlijk wel een nadeel.  De apparatuur die je thuis gebruikt is afgestemd op je eigen luisteromgeving. Anders had je het niet gekocht. Net als Cock's set optimaal is afgestemd op zijn eigen ruimte. Voor het mooie zou je het eigenlijk moeten omdraaien. Dus dat Cock zijn apparatuur demonstreert in jouw ruimte. 

Zou wel leuk zijn om om te draaien maar de KII is een digitale speaker.

Er word een DSP toegepast om de speaker zijn werk te kunnen laten doen.

Ik vraag me dan ook af wat de functie is an een DAC en een platen speler op een speaker die je het beste met een digitaal signaal kunt voeden.

10 hours ago, Seed7 said:

Er is helemaal niets mis met het CD-formaat. Andere formaten zijn voornamelijk zinvol voor het bewerken van audio.

Ook met het afspelen van CD's met cd spelers is niet veel mis, het bevrijdt je onder meer van de upsamplerkeuzestress, de downsamplerkeuzestress, het streamingkabeltjekeuzestress, de serverskeuzestress, de dacfilterkeuzestress en de algehele keuzestress van alle mogelijke en onmogelijke andere kastjes in de keten. Externe cryo gekoelde klok ....? Het klinkt al bijna als het samenstellen van een draaitafel ;)

Alle andere dingen in je lijstje zijn bewerken van het signaal. Een of andere vorm van DSP met het toevoegen en verwijderen van data. Doe wat je mooi vindt, beter dan het origineel wordt het niet.

Interessant Seed. 

11 hours ago, kappa7 said:

Zou wel leuk zijn om om te draaien maar de KII is een digitale speaker.

Ik vraag me dan ook af wat de functie is an een DAC en een platen speler op een speaker die je het beste met een digitaal signaal kunt voeden.

Ook met een goede ADC kun je een digitaal signaal maken.  Maar om een of andere reden mag dat niet. Terwijl bijna al het vinyl digitaal als bron hebben.

Wanneer je een simpele signaalweg zou willen zijn er zo veel beperkingen dat dat ook beperkt gaat klinken. Klasse D versterkers b.v. zijn dan ook uit den boze. En kleine luidsprekers ook, die werken nou eenmaal niet met weinig vermogen. En al helemaal niet fatsoenlijk op buizen.

12 hours ago, kappa7 said:

Platenspeler via een ADC gaat uitstekend. Uiteraard heb je dan weer de hele riedel van welke ADC, welk formaat etc. Tot nu toe doe ik het af en toe experimenteel via een goedkope Behringer UMC404HD. Een keer ingeregeld op bijvoorbeeld de kanonsschoten van Telarc (= -3dB) is het verder een "set and forget" opstelling. Na heel veel spelen met de DAC resolutie en samplefrequentie, gewoon 16 bit 44.1 kHz als ik het signaal niet digitaal bewerk. Als ik dat wel doe gaat alles een tandje omhoog en na het bewerken weer terug.

Met "digitale" luidsprekers leg je je nog meer vast dan met gewoon actieve luidsprekers, maar het vermijdt ook weer alle keuze stress. Waar ik wat meer moeite mee heb is bijvoorbeeld vanuit de cd speler analoog naar een voorversterker en dan weer naar de ADC in de luidspreker. Het meermaals converteren.

Daar ik geen liefhebber van veel kastjes ben zou ik eerder gaan voor actieve luidsprekers en losse DSP + DAC om een een aantal zaken "recht ter trekken" en om waar mogelijk "vendor lock in" te voorkomen. "Recht trekken", kleine aanpassingen die ik met akoestische middelen niet voor elkaar krijg. Grotere aanpassingen in de curve als ik de koptelefoon gebruik. Wat dat betreft is de RME ADI-2/4 PRO wel mijn droomapparaat. Zelfs de phono-pre kan dan uit de keten.  De hele keten wordt daarmee gereduceerd tot bron, processor, luidspreker.

On 28-11-2023 at 09:48, Hans van Liempd said:

Sommige zweren bij volledig uitgebouwde superdacs van vele tienduizenden euro's. Andere zeggen, een simpel ladderdacje is het best. Ik denk dat dit ook te maken heeft met wat de persoon belangrijk vind. En wil je meer draaien dan die 20 supertracks.

Soms bepaal ik vooraf een budget b.v. €1000 en kijk waar ik het meeste waar voor mijn geld krijg. 16 bit en 44.1Khz blijkt hier in de praktijk ruim voldoende capaciteit te hebben voor een mooi geluid met veel details, plaatsing, ruimte en diepte. Dat hadden ze goed bedacht bij het ontwikkelen van de CD :) 

6 minutes ago, Tubejack said:

16 bit en 44.1Khz blijkt hier in de praktijk ruim voldoende capaciteit te hebben voor een mooi geluid met veel details, plaatsing, ruimte en diepte. Dat hadden ze goed bedacht bij het ontwikkelen van de CD :) 

Dat is voor het beschrijven van het signaal ook voldoende. Maar om er dan een goed analoog signaal van te maken.. dat is de kunst.

25 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat is voor het beschrijven van het signaal ook voldoende. Maar om er dan een goed analoog signaal van te maken.. dat is de kunst.

Ik heb het geluk, dat dáár vier nauwkeurige 16bit multibit dac's per kanaal, hun best voor doen. :rolleyes: Sommige CD's klinken spectaculair. :wub:

Het leuke van de Bifrost 2/64 vind ik dat het min of meer een wat uitgeklede versie is van de Yggdrasil Less is More dac;  Die 2,5x zo duur is.

De specificaties zijn nagenoeg hetzelfde.  Voor een dubbeltje....  spreekwoordelijk dan. Psss hij is zelfs iets beter...;)

Edited by Tubejack

2 hours ago, Hans van Liempd said:

En kleine luidsprekers ook, die werken nou eenmaal niet met weinig vermogen. En al helemaal niet fatsoenlijk op buizen.

Mijn Monitor Audio zijn in feite ook monitors met een holle ruimten eronder die je met zand kan vullen. Geen enkel probleem met buizen hoor Hans. Maar goed het kan beter.

24 minutes ago, Hans van Liempd said:

En dan zijn we weer terug bij... wat vind je belangrijk. Resolutie, vloeiendheid, ruimtelijkheid enz... Elke DAC klinkt toch weer nét wat anders.

Gelukkig maar Hans☺️ 

24 minutes ago, carl said:

Mijn Monitor Audio zijn in feite ook monitors met een holle ruimten eronder die je met zand kan vullen. Geen enkel probleem met buizen hoor Hans. Maar goed het kan beter.

Maar jouw versterkers hebben toch een behoorlijk vermogen? Het ging over sets die zo simpel mogelijk zijn. Met buizenversterkers van 10 W b.v.

Hansko had ook monitoren op buizen, maar wel met 2 stuks 845 buizen per kant. Wat is dat 80W?

1 hour ago, Hans van Liempd said:

En dan zijn we weer terug bij... wat vind je belangrijk. Resolutie, vloeiendheid, ruimtelijkheid enz... Elke DAC klinkt toch weer nét wat anders.

Ik vind dat állemaal belangrijk Hans. In mijn muziek beleving wil ik liever niet gehinderd worden door techniek. De kleine verschillen in wat duurdere dac's  vind ik ideaal, daar kun je mooi je installatie mee fijn afstellen.  Dat werkt écht. :) 

1 hour ago, carl said:

Ik heb 4 KT 120/6550. Dat is 70 watt en voldoende op een LS van 87 Db.

Ik heb hier max 2x 12watt in 92dB . Ruim voldoende voor schokgolven elektronisch  laag, dat je in je buik en je hele lijf voelt. 

Maar je ging toch andere luidsprekers proberen?