Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik had net bijna mijn element kapot Hans. Tot nu toe is het pas een keer fout gegaan met een Denon 304. 

PS Mijn collectie is nagenoeg krasloos.

Edited by carl

20 minutes ago, carl said:

PS Mijn collectie is nagenoeg krasloos.

Mijn collectie bestaat uit een deel "audiofiel" vinyl welk ik destijds kocht omdat we onze winkel hadden, maar geloof me, krasloos was die zeker niet, integendeel veel van dat duur vinyl speelde zelfs niet goed. Mijn beste vinyl is van de jaren zeventig en tachtig maar het meeste wat ik recenter heb gekocht is vaak waardeloos en het is een schande dat juist het dure "audiofiel" vinyl, welk je duur betaald, zo slecht kan zijn !

Je hebt naar mijn mening deels gelijk Gydo. Ik heb veel herpersingen van oude jazz en dat klinkt vaak toch wel erg goed. Sterker nog ik heb de idee dat de kwaliteit van vinyl de laatste jaren verbetert. Ik heb trouwens ook veel oud vinyl dat nog zeer goed klinkt na intensief wassen. Ik heb wel de idee dat je bij een goed loopwerk de krassen minder hoort. 

Edited by carl

Mijn audiofiele dag bestond uit het beluisteren van twee geïntegreerde versterkers in vergelijk met mijn huidige versterker.

Bij Bender in Arnhem mocht ik een Naim supernait 3 en een Kora tb140 met de mijne vergelijken. Speakers daar waren acoustic energy speakers.

De Naim klonk voor mij wat te bescheiden in het laag. Mid en hoog waren verfijnd, maar niet echt dynamisch.

Dat veranderde allemaal flink met de Kora. Laag werd voller, wat meer leven in de rest van het spectrum en meer detail zonder vermoeiend te worden. Stereobeeld mooi in breedte en diepte. Zo’n bel met muziek zeg maar. Deze ga ik zeker een keer thuis proberen.

Als laatste staat er nog een vergelijk van mijn versterker met een Aavik i180 in de planning. Maar eerst een dealer zien te vinden.

Oh ja, vorige week al een vergelijk gedaan met een Audio Analogue Puccini. Ook een mooie versterker met een warme “lieve” sound.

Die is van een kennis uit de buurt en die mag ik ook thuis testen.

Komt wel na het extern beluisteren van de Aavik. 
To be continued. 
groet,

Leobus

2 hours ago, Ruud said:

Tamelijk boude uitspraak, ben benieuwd wat alles is.

Het betekent gewoon dat ie meer dan geweldig klinkt, weinig kost, goed in elkaar steekt en geen computernerdstress veroorzaakt over de 1001 instelmogelijkheden waarover je als digitaaldeskundige schijnt te moeten kunnen beschikken.

Kortom: doet alles wat ie moet doen en laat muzikaal niks te wensen over.

1 hour ago, carl said:

Vanmiddag een goede vriendin op bezoek. Ik liet haar mijn hifi ruimte zien en draaide een LP. Ze vroeg me “ waarom ik eigenlijk platen draaide met al die krassen ? ”. Mijn antwoord “welke krassen ? ”.

Ze hoorde meer dan jij dus! :)

8 hours ago, thingman said:

Het betekent gewoon dat ie meer dan geweldig klinkt, weinig kost, goed in elkaar steekt en geen computernerdstress veroorzaakt over de 1001 instelmogelijkheden waarover je als digitaaldeskundige schijnt te moeten kunnen beschikken.

+1 

11 hours ago, thingman said:

Ze hoorde meer dan jij dus! :)

Ze is wel jonger maar of ze meer hoort Toine? Vergeet ook niet dat wij allemaal geoefende luisteraars zijn. We kennen onze platen ook.

Edited by carl

12 hours ago, leobus said:

Mijn audiofiele dag bestond uit het beluisteren van twee geïntegreerde versterkers in vergelijk met mijn huidige versterker.

Bij Bender in Arnhem mocht ik een Naim supernait 3 en een Kora tb140 met de mijne vergelijken. Speakers daar waren acoustic energy speakers.

De Naim klonk voor mij wat te bescheiden in het laag. Mid en hoog waren verfijnd, maar niet echt dynamisch.

Dat veranderde allemaal flink met de Kora. Laag werd voller, wat meer leven in de rest van het spectrum en meer detail zonder vermoeiend te worden. Stereobeeld mooi in breedte en diepte. Zo’n bel met muziek zeg maar. Deze ga ik zeker een keer thuis proberen.

Als laatste staat er nog een vergelijk van mijn versterker met een Aavik i180 in de planning. Maar eerst een dealer zien te vinden.

Oh ja, vorige week al een vergelijk gedaan met een Audio Analogue Puccini. Ook een mooie versterker met een warme “lieve” sound.

To be continued. 
groet,

Leobus

A10 audio in Amsterdam zou je eens kunnen benaderen. Het is welliswaar een stukje sturen, maar Alex is een geschikte vent om handel mee te drijven. 

13 hours ago, thingman said:

Tevreden mens dus, maar niet vergeleken met alles.

Niet erg hoor maar dan ook niet suggereren dat je dat gedaan zou hebben (wat sowieso onmogelijk is)

Ik houd het ook bij mijn NorthStar combi, zeer tevreden mee, echter niet met "alles" vergeleken

Edited by Ruud

22 hours ago, leobus said:

To be continued. 
groet,

Leobus

De Kora werd mij ook eens aangeraden door iemand die deze vesterker professioneel getest had, dus voor een review. Schijnt echt een heel mooi ding te zijn. En dat is het instappertje. Heb de Aavik U300 eens bij A10 gehoord en was zeer onder de indruk. Enorme controle en authoriteit.

Vandaag een leuke audiofiele dag gehad. Een audiokennis had problemen met Qobuz. Op zijn iPad werkte het prima, maar muziek van de Auralic app speelde maar 30 sec. Na lang zoeken bleek dat er twee gratis account waren gemaakt waarvan er maar één was verlengd. De ander bevatte een typefoutje in de naam. Een m moest een n zijn. Maar dus opgelost.

Wat later kwam was leuker. Hij heeft Klipsch Palladium speakers, de allergrootste. Deze staan in zijn woonkamer/luisterkamer van ca. 3 m breed en 7 m lang. Erg smal dus. Met de vorige versterker was het daarom echt nodig om een van de twee basgaten dicht te stoppen. Maar nu klonken ze wel erg benepen. Het bleek, dat hij de andere gaten (er zitten er twee per kast in) ook dicht had gestopt en met zijn subwoofer speelde. Ik werd daar niet razend enthousiast van. Toen ik vroeg of de sub uit mocht was dat snel geregeld. Maar toen klonk het helemaal benepen. Zelfs met het ene gat open was dat nog steeds zo. Bijzonder, omdat ik die set eerder juist te veel laag produceerde. Althans... dat vond ik.

Nou heeft hij sinds een aantal weken zijn Hegel H590 ingeruild op een H600. En dat lijkt slechts een "opvolger" van de H590, maar dat blijkt dus niet te kloppen. Deze heeft veel meer controle in het laag. De andere proppen dus ook maar uit de basgaten gehaald. Nou... dat bleek de oplossing. Wat een verschil en zeker met wat ik eerder hoorde. Ik had de Klipschen al afgeschreven als high-end speaker. Maar daar moet ik nu dus behoorlijk op terug komen. Met wat er nu voor staat klinkt het echt high-endig. Beter dan wat ik daar kan herinneren. En een gestoken scherp stereobeeld met behoorlijk wat ruimte (voor zo ver mogelijk in die smalle kamer).

De H600 blijkt dus een dempingsfactor van 4000 te hebben. Met andere woorden... ijzeren grip op die speaker. En de speakers hadden eerder op andere versterkers laten horen dat ze behoorlijk weinig demping te hebben.

Waaruit blijkt dat de combinatie versterker/speaker ook op dit vlak belangrijk is. Dat wist ik natuurlijk al wel, maar zo extreem als hier had ik het eerder niet gehoord.

Edited by Hans van Liempd

Het kan ook de andere kant op slaan. Zo heb ik een Accuphase E5000 gehad die echt overdone was in onze huiskamer waardoor er een E280 voor in de plaats is gekomen. Nu klinkt het -voor mij- echt veel beter. 

Edited by Rob55

10 minutes ago, Rob55 said:

Het kan ook de andere kant op slaan. Zo heb ik een Accuphase E5000 gehad die echt overdone was in onze huiskamer waardoor er een E280 voor in de plaats is gekomen. Nu klinkt het -voor mij- echt veel beter. 

Een versterker kan geen overdone zijn. De combinatie kan wel slecht uitpakken. Een lage demping in de speaker én in de versterker geeft te veel en ongecontroleerd laag. Maar een extreem gedempte speaker én versterker ook een té gecontroleerd laag. Dit pakt meestal uit als "te weinig".

Edited by Hans van Liempd

On 30-11-2023 at 11:30, Hans van Liempd said:

Beetje klein, maar het is dan ook zo'n lange lijst. Op klikken en dan nog een keer om te vergroten. Mola Mola heeft 121 punten en er zijn er van 124 punten. Maar dat zegt weinig over de geluidskwaliteit.

best-rackmount-stereo-dac-review-png.306

Hans, ik heb gisteren van mijn vrouw punten gekregen. Maar dat zegt mij ook niks.

@Hans van Liempd Ik wil een hoge dempingsfactor relativeren, ik bedoel dat een hoge dempingsfactor niet echt "de" grote invloed heeft op een strak laag. Waarom, wel in elke luidspreker zit een scheidingsfilter (ESL's en Full Range speakers buiten beschouwing genomen), met name bij de woofer (maakt niet uit of het een 3 of 2 weg systeem is) zit minstens 1 spoel in serie met de luidspreker. Bv een versterker met een inwendige weerstand van 0,1 heeft een dempingsfactor van 8/0,1=80. Maar het spoel voegt extra weerstand toe, neem nu bv 0,4 Ohm, een erg realistische waarde. De berekening zegt dan 8/(0,1+0,4)=16. De luidspreker "ziet" geen 80 meer maar slechts 16.

Zelfs bij  een dempingsfactor van 4000 "ziet" de speaker slechts 8/(0,002+0,4)= 19 als dempingsfactor.

Veel belangrijker voor een goede laagweergave is een stabiele versterker die voldoende stroom kan leveren, die dempingsfactor is puur een marketing gegeven.

Verder zijn er nog andere zaken die in vloed hebben op de dempingsfactor, zoals als het spreekspoel van een luidspreker dat buiten het magnetisch veld kom zal de ohmse weerstand verlagen. Dat zijn maar enkele invloeden maar er zijn er nog veel meer, maar daarover is mijn kennis beperkt.

Edited by Bebatoli

12 hours ago, Jongensdroom said:

Hans, ik heb gisteren van mijn vrouw punten gekregen. Maar dat zegt mij ook niks.

In die lijst staan alle DAC's die ze daar ooit getest hebben. Hoe hoger het aantal punten, hoe minder ruis en minder vervormen. Beter meten dus. Maar vaak zijn het goedkopere DAC's.

8 hours ago, Bebatoli said:

@Hans van Liempd Ik wil een hoge dempingsfactor relativeren, ik bedoel dat een hoge dempingsfactor niet echt "de" grote invloed heeft op een strak laag. Waarom, wel in elke luidspreker zit een scheidingsfilter (ESL's en Full Range speakers buiten beschouwing genomen), met name bij de woofer (maakt niet uit of het een 3 of 2 weg systeem is) zit minstens 1 spoel in serie met de luidspreker. Bv een versterker met een inwendige weerstand van 0,1 heeft een dempingsfactor van 8/0,1=80. Maar het spoel voegt extra weerstand toe, neem nu bv 0,4 Ohm, een erg realistische waarde. De berekening zegt dan 8/(0,1+0,4)=16. De luidspreker "ziet" geen 80 meer maar slechts 16.

Zelfs bij  een dempingsfactor van 4000 "ziet" de speaker slechts 8/(0,002+0,4)= 19 als dempingsfactor.

Veel belangrijker voor een goede laagweergave is een stabiele versterker die voldoende stroom kan leveren, die dempingsfactor is puur een marketing gegeven.

Verder zijn er nog andere zaken die in vloed hebben op de dempingsfactor, zoals als het spreekspoel van een luidspreker dat buiten het magnetisch veld kom zal de ohmse weerstand verlagen. Dat zijn maar enkele invloeden maar er zijn er nog veel meer, maar daarover is mijn kennis beperkt.

Natuurlijk is dat zo, maar een dempingsfactor van 19 aan de luidspreker is toch heel wat anders dan met dezelfde berekening een buizenversterker die dan misschien 0,2 over houdt.

Verder zijn de andere factoren ook van belang. Er zit ook een andere DAC in de H600.

Maar het gaat er om, dat alles bij elkaar het verschil met de H590 veel groter is, als ik voor mogelijk had gehouden.