Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V


Groovy
 Share

Recommended Posts

On 30-11-2023 at 11:30, Hans van Liempd said:

 

Beetje klein, maar het is dan ook zo'n lange lijst. Op klikken en dan nog een keer om te vergroten. Mola Mola heeft 121 punten en er zijn er van 124 punten. Maar dat zegt weinig over de geluidskwaliteit.

 

best-rackmount-stereo-dac-review-png.306

 

Ben ik het mee eens, meten zegt niet alles over de geluidskwaliteit. Ik luister nu via een ladderdac en OTL buizenversterker, die zal qua meten wel ergens helemaal rechts uitkomen.

Amir is echt een "meetmeneer" en geeft niet zoveel om luisteren. Meten is natuurlijk wel handig om te kijken of er grove fouten zijn maar een goed metend apparaat hoeft niet perse goed te klinken.

Een mooi voorbeeld is tegenkoppeling in een versterker, knalharde feedback schroeft de meetgegevens op maar haalt het leven uit de muziek. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Paulebappie said:

Een mooi voorbeeld is tegenkoppeling in een versterker, knalharde feedback schroeft de meetgegevens op maar haalt het leven uit de muziek. 

Dat dacht ik voorheen ook. Soms nog wel. Wat ik over het hoofd zag, zijn nuances. Tegen/terug koppeling heb je in vele smaken. 

Meest bekent is globale terugkoppeling waar een deel van het uitgangssignaal terug gaat over meerdere versterker trappen naar de invoer.

Maar je hebt ook lokale terugkoppeling waarbij dat, slechts een enkele stuur of versterker trap betreft.

Daar konden ze in de jaren 30...40...50 al hele mooie dingen mee doen. O.a. Leak.

 

Er staat hier een SE versterker met ik meen iets 2x 30dB lokale terugkoppeling en een demping factor van 7 in 4Ω 

Met aandacht klinkt het magisch, niks plat of levenloos. Maar snel, dynamisch en verfijnd.  .

Ook een kleinbeetje globale terugkoppeling kan heel goed werken. Het is dus maar net, hoe het is toepast.

 

Maar ook dit, zal altijd een van de onuitroeibare mythes blijven, net als demping factor of vermogen.  

Edited by Tubejack
typefout
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Paulebappie said:

Meten is natuurlijk wel handig om te kijken of er grove fouten zijn maar een goed metend apparaat hoeft niet perse goed te klinken.

Klopt, een "goed" apparaat  "klinkt" m.i. niet. vervormd ook niet. Ook het medium maakt niet uit. Of iets dan "goed" klinkt, zal dan voornamelijk door de opname komen.

 

Klein "dingetje" is alleen,  dat ieder mens een eigen referentie kader heeft. Zo hebben mensen het b.v. over het "warme" geluid van vinyl of een buizen versterker.  Hoeft helemaal niet, maar ja als iets niet aan algemene verwachtingen voldoet, dan staat de wereld weer op zijn kop.

 

Er zijn ook ladder dac's met heel erg weinig vervorming .  Meestal worden die in de industrie gebruikt, waar hoge precisie/nauwkeurigheid nodig is. Denk aan de medische wereld, ruimtevaart, motorsturingen, de oorlogsindustrie etc. Maar voor audio kun je ze ook toepassen :wub:

 

We hebben een mooie hobby :)    

Edited by Tubejack
toevoeging
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Paulebappie said:

Hi gaat de goeie kant op 😀

Ik was voorheen geen fan van Amir. Maar ik zie nu in, dat hij ook goede dingen doet.  

Sommige leveranciers doen nu echt hun best, om goed klinkende én goed metende apparatuur te maken.

 

In de jaren 70/80  wat dat trouwens normaal. In de Hi-Fi-Choice gidsen werd e.e.a. uitgebreid uitgelegd. 

B.v. welke  minimum signaal ruis verhouding nodig was. Wat de soorten vervorming doen.  Wat demping factor inhoud etc etc etc.

 

Nu zijn beoordelingen voornamelijk subjectief.  Het zou mooi zijn als die interesse in techniek -net als de jaren 70/80- weer

terug kwam. ;)

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Tubejack said:

Ik was voorheen geen fan van Amir. Maar ik zie nu in, dat hij ook goede dingen doet.  

Sommige leveranciers doen nu echt hun best, om goed klinkende én goed metende apparatuur te maken.

 

In de jaren 70/80  wat dat trouwens normaal. In de Hi-Fi-Choice gidsen werd e.e.a. uitgebreid uitgelegd. 

B.v. welke  minimum signaal ruis verhouding nodig was. Wat de soorten vervorming doen.  Wat demping factor inhoud etc etc etc.

 

Nu zijn beoordelingen voornamelijk subjectief.  Het zou mooi zijn als die interesse in techniek -net als de jaren 70/80- weer

terug kwam. ;)

 

Ik denk dat dit een utopie is. Het betreft in mijn optiek maar een niche groep mensen die zich nog in de techniek achter audio interesseren. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Nu zijn beoordelingen voornamelijk subjectief.

 

Een subjectief verhaal brengt me niet veel omdat er geen referentie kader is. Als het om muziek recensies gaat is dat op te bouwen door een aantal recensenten langere tijd te volgen en hun uitingen met je eigen waarneming te vergelijken. De altijd alles goed figuren kun je zo uit je lijstje mikken. In de jaren 80 en 90 waren die van Stereoplay en HFN&RR goed.

 

Met apparatuur kan dat niet. De grootste factor is daarin de luisterruimte, gevolgd door alle mogelijke exotische randapparatuur die ik niet thuis heb. Het gekakel in superlatieven en het elkaar nabouwen. In de vroege jaren van HomeStudio werd tenminste moeite gedaan voor een recensie en werden er dingen uitgelegd, HFN&RR net zo.

 

Die Amir begrijpt dat denk ik heel goed en beperkt zich bewust tot z'n hobby. Heel erg goed kunnen meten. Gewoon objectief en gefundeerd getalletjes geven. Voor je eigen smaak ga je zelf maar luisteren, dat kan toch niemand anders voor je doen.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Seed7 said:

Met apparatuur kan dat niet. De grootste factor is daarin de luisterruimte, gevolgd door alle mogelijke exotische randapparatuur die ik niet thuis heb. Het gekakel in superlatieven en het elkaar nabouwen. In de vroege jaren van HomeStudio werd tenminste moeite gedaan voor een recensie en werden er dingen uitgelegd, HFN&RR net zo.

 

Klopt, vooral Menno van der Veen en Peter van Willenswaard waren daar erg goed in.

 

Zie eens naar de auto reclame van vroeger, daar stond veel informatie bij en nu zie je enkel een foto van de wagen en staat er soms bij, "Omdat ik hem wil".

 

Ik pleit al jaren om meer metingen en leg dat uit aan de lezers, maar dat kost een blad meer geld en het gaat hem enkel om de centen, geloof me, ik heb het genoeg meegemaakt. Uiteraard is een goede subjectieve beschrijving aanvullend en ook leerzaam.

Link to comment
Share on other sites

De laatste alinea zegt alles. Voor diegene bijvoorbeeld die getalletjes interessant vinden en waarbij zelfs het eventueel wel of niet kopen van een component van de getalletjes laat afhangen. Anderzijds; zijn de getalletjes niet goed, maar blijkt bij het luisteren het toch jouw smaak te zijn..... Dat is toch uiteindelijk waar het om gaat? 

Edited by Rob55
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Rob55 said:

 Anderzijds; zijn de getalletjes niet goed, maar blijkt bij het luisteren het toch jouw smaak te zijn..... Dat is toch uiteindelijk waar het om gaat? 

Ja, maar die informatie ontbreekt nu,  dus is zo'n recensie waardeloos !

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Rob55 said:

Anderzijds; zijn de getalletjes niet goed,

 

Als meettechnicus, wat is niet goed? Je kunt getalletjes ook nemen voor wat ze zijn en niet meteen interpreteren? Of er een "goed gekeurd door de vereniging van aangenaam keuvelende audiofielen" sticker op plakken.

 

Er zijn zelfs apparaten die "niet goed" meten en "niet goed" klinken en die toch hun weg hebben gevonden.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Rob55 said:

 

Voor jou wel. Ik denk voor menigeen niet.....

 

Ik ken enkel recensenten en denk jij dat ze altijd echt schrijven wat ze er van vinden...

Ze schrijven soms fouten omdat ze geen enkel technisch inzicht heb en vaak hebben ze ook nog eens vooroordelen tegenover bepaalde merken en systemen.

Dus nogmaals, 90 % van de Nederlandstalige Audiobladen hebben geen enkele toegevoegde waarde.

Maar ja, hou het audiovolk dom en laat ze maar consumeren !

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Rob55 said:

 

Voor jou wel. Ik denk voor menigeen niet.....

 

Wél als ze hier langs komen. :rolleyes:  Dan zie ik sommige muziekliefhebbers met glimmende oogjes naar mijn computerscherm kijken.

Zelf zien, zegt veel meer,  dan platte tekst. Ik neem ook alle tijd om dingen uit te leggen.  Koffie?

 

Dan krijg je dit soort reacties:

 

Hoi Jack,
Ik zit uitgebreid te genieten momenteel, en gisteren trouwens ook al. Het klinkt allemaal weer prachtig, beeld me in (?) dat ik meer detail hoor (door de nieuwe stuur buisjes?).
Als ik de spanning er op zet hoor ik de voedingstrafo ook niet meer brommen, heb je daar ook de hand in gehad?
In ieder geval enorm bedankt van een grote muziek liefhebber, het is het dubbel en dwars waard!

 

 

Zelf vind ik meten gewoon handig.  Toevallig kwamen er vandaag  fraaie 4 laags printplaten binnen; Voor een nieuw Arta 2 meet kastje :) 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebatoli said:

 

Ik ken enkel recensenten en denk jij dat ze altijd echt schrijven wat ze er van vinden...

Ze schrijven soms fouten omdat ze geen enkel technisch inzicht heb en vaak hebben ze ook nog eens vooroordelen tegenover bepaalde merken en systemen.

Dus nogmaals, 90 % van de Nederlandstalige Audiobladen hebben geen enkele toegevoegde waarde.

Maar ja, hou het audiovolk dom en laat ze maar consumeren !

 

Je zit heel sterk in de aannames. Ken je alle recensenten? ik proef generaliseren. Aan de andere kant; 90% is niet alles. Gelukkig maar. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Rob55 said:

Volgens mij ben jij ook ondernemer geweest en vond je het maar al te fijn als de consument bij jou kwam consumeren? 

 

Zeker, maar wat heeft dat te maken met het vorige....

 

Verder ken ik heel wat recensenten persoonlijk en ben bij sommige bij hen thuis geweest, dus mijn conclusies komen met name voort uit praktijkervaring.

En uiteraard zijn er die uit het goede hout gesneden zijn, ik denk even aan Max Delissen & Bert Oling.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik kan Bebatoli zijn ervaring ook wel onderbouwen denk ik. Hoe vaak lees je een recensie van een apparaat wat helemaal niet overeen komt met jouw ervaring. Als je dan online gaat zoeken blijken al die reviews op elkaar te lijken. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat de eerste review soms klakkeloos wordt overgenomen of in elk geval van tevoren goed bestudeerd. Want stel dat iemand dat niet zou doen en er zou een volledig tegenovergestelde review uit komen, dan is dat moeilijk uit te leggen.

 

Het is hoe dan ook heel lastig om een apparaat op zijn klank te beoordelen, en dat kost, als je het echt goed wilt doen, heel veel tijd. En een recensent heeft niet 1 apparaat te reviewen, maar vaak meerdere tegelijk. Hoe doe je dat dan als elk apparaat weken nodig heeft om echt goed te leren kennen? Ik denk dat het ondoenlijk is en daarom er veel nagepraat wordt. 

 

Daarnaast speelt ook het feit dat de recensent de importeur of winkel nodig heeft en er vaak een goede band mee heeft. Dan is het schrijven van een goede review heel voor de hand liggend. Op de audio club hebben we daar in de vergaderingen ook vaak over gesproken, en ik denk dat Hans dat al te goed kan beamen bij zijn club: wat voor verhaal wil je schrijven? Als het echt negatief zou en je dat ook zou opschrijven krijgen potentiele demonstrateurs een flinke drempel om nog langs te komen. We hebben daarom afgesproken dat we altijd positief schrijven maar wel proberen de punten te benoemen waar het om gaat. Ik denk dat het in de professionele wereld ook zo gaat. En ik heb begrepen dat als een product niet goed getest wordt er vaak ook geen review van wordt gepubliceerd. Zodoende wordt ook alles wat gereviewd wordt een positief verhaal.

Link to comment
Share on other sites

Lang geleden hoorde ik dat een recensent het artikel aangeboden kreeg van de importeur en het alleen maar bij de redactie in hoefde te leveren...Money fot nothing

Ik denk dat er niet veel veranderd is, de belangen zijn voor beide partijen groot.

Link to comment
Share on other sites

Daarom heb ik mijn lidmaatschap op Music & Emotion opgezegd. Het lijkt te veel op RTL. Reclameblokken tussen de reclame programma's.

 

Maar bij andere tijdschriften is dat al precies zo. Vroeger heette het een test, nu een review. Inhoudsloze "Popie Jopie verhalen".

Link to comment
Share on other sites

In eigenlijk alle bladen krijg je alleen nog maar een review als je ook adverteert in dat blad. 

Een recensent kan dan eigenlijk al geen slechte review geven, er is immers een financieel belang, ook bij het blad.

zins ik dat weet lees ik geen reviews meer. Het zelfde geld overigens voor al die jijbuis gasten die graag vertellen hoe goed de nieuwe weet ik wat is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...