Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik heb hem op 46 nu. Zal er wel aan gelegen hebben dat ik de verwarming in de kelder iets hoger heb gezet. Ik merkte het gelijk aan de  naald want er zat wat stof aan. Normaal nooit last van.

Ik vroeg me al af of het aan mijn oren lag. Gelukkig bleek 1 van de nieuwe KT 120 buizen kapot. Ik draaide er even proef mee. De oude set zit er weer in en de buizen gaan terug naar de Tone Factory. Die zoeken er wel een goede bij,

Vandaag een niet audiofiele dag.

Bij een leverancier had ik een afspraak gemaakt over een eventuele aanschaf van een versterker. Die was flink afgeprijsd omdat het een demo was. Daar geluisterd en mijn eigen versterker als vergelijk laten horen. Aldaar een afspraak gemaakt over de inruilprijs en een datum voor een thuisdemo. Ik zou zelf de versterker ophalen en evt weer terug brengen. Gisteren nog even met ze gebeld wanneer ik de versterker op kon halen voor de thuisdemo. Tijd afgesproken!

Vandaag een telefoontje (waarschijnlijk van de hoogste baas) dat de inruil toch niet aan de orde kon zijn. Zou te moeilijk te verkopen zijn.  Aangegeven dat ik dan evt zelf wel mijn eigen versterker zou verkopen. Of de thuisdemo dan wel door mocht gaan zodat ik met twee andere versterker kandidaten mocht vergelijken. En ineens toen hij hoorde van een vergelijk kon de thuisdemo ook niet meer. Het was dus kopen zonder thuis luisteren of helemaal niks. Nou bij dit soort service ben ik maar voor “helemaal niks” gegaan.

En voor de goede orde; we praten hier over bedragen van > 5 K voor de nieuwe versterker en slechts 1300 voor mijn oude als inruil. Dat laatste is ook al laag te noemen.

Ik noem bewust geen naam van de de leverancier, maar ga in persoonlijke gesprekken geen blad voor de mond nemen.

Gewoon slechte service en nul betrouwbaarheid.

groet,

Leobus

oh ja, voor de goede orde en de oplettende lezer: Het was niet Bender in Arnhem. Die bezorgt mij netjes thuis een Kora versterker om te proberen.

Edited by leobus

Vreemde gang van zaken 

Dus een afspraak met hun personeel wordt doodleuk overruled door de baas. 

Zo jaag je toekomstige potentiële klanten zeker weg.

Het is toch erg logisch dat je thuis wil vergelijken, ze hebben blijkbaar weinig vertrouwen in hun eigen producten.

Dom, en weinig toekomstvisie zou ik denken. 

Dan heeft Bender hifi het beter begrepen. Hopelijk gaat zijn versterker je bevallen. Dat gun je zo'n zaak dan ook.

Edited by Buell

Wij hadden dit ook met een tweedehands caravan. Zelfs een koopcontract (waar in de kleine lettertjes achterop stond dat dit eenzijdig verbroken kon worden) maar dat was kennelijk waardeloos.

Een slechte recensie is dan het gevolg.

Ik had wel een leuke audiofiele dag. Van een klant kreeg ik een Leak Stereo 70 versterkertje retour voor onderhoud.

(dat ik ooit gerestaureerd heb.) Afijn er is niks ergs, er moeten wat contacten schoongemaakt worden.  Maar wat een leuk geluid zit erin.

De eindtrap kun je via een speciale ingang gebruiken. Op de volumeregelaar na, sla je veel over. Het is verbazend wat een versterker

met slechts 6 transistoren kan, power zat ;)  Verder kwam er een LP binnen en heb er nog 2 besteld. 

Zo lekker platen draaien. :)

Vandaag nog even een fotootje gemaakt. Het blijven wonderlijke versterkers deze Leaks 

Leakstereo70.jpg

Edited by Tubejack

Ook vandaag weer lekker bezig. Dit is mijn eindversterker die bij set 2 hoort.  Vandaag mooie Svetlana EL-34 geplaatst. Ze zijn  aardig gebruikt, maar meten nog heel goed. Zolang dat glimmende laagje (barium ) de buis vacuüm houdt  gaan ze nog wel even mee.  Mijn favoriete moderne stuurbuis is EH 6922 gold pin. De vervorming is de 1e watt erg laag en veel harder speel ik toch niet.  Hij staat nu in triode.  Morgen testen :) Zal dit beter zijn dan de versterker die er nu staat?  

UL-40-S2-EL34.jpg

Lekker bezig Jack. Ben benieuwd naar de verschillen met je andere buizenversterker. Zo’n Leak nog nooit gehoord. Zijn dat nu Philips/BHC en Nichicon muse elco’s in de Leak? Handig zo’n stand-by knop op de UL40. Ook ecologisch verantwoord in de huidige tijd. 

13 minutes ago, Mediator said:

Lekker bezig Jack. Ben benieuwd naar de verschillen met je andere buizenversterker. Zo’n Leak nog nooit gehoord. Zijn dat nu Philips/BHC en Nichicon muse elco’s in de Leak? Handig zo’n stand-by knop op de UL40. Ook ecologisch verantwoord in de huidige tijd. 

Met deze UL-40S2   kan ik vele configuraties maken, dus dat is nog even proberen. Van 5881 t/m KT-120  In de Leak zitten inderdaad Philips/BHC elco's. Die zaten er origineel in 1965 ook in en zijn nog steeds nieuw te koop.  De Nichicon Muse elco's  in de in- en uit-gang geven een wat "smooth" geluid net als de originele elco's die in de uitgang zaten. 

19 hours ago, Mediator said:

Mijn andere buizen versterker een  SE-10 heeft een ietsje  meer gecontroleerd laag. Mijn 300B klinkt warmer. 

Voormalig forumlid Spido = Klaas Feestra was altijd zeer gelukkig  met de combinatie van de Stereo 70 en zijn Sound Stones 30.

Vandaag verschillende buizen geprobeerd. EL-34 in de UL-40S2 helder en mooi met vinyl.  Laag  minder en een beetje vaag.

KT-120 veel te bruut.  Een Genalex KT-77 in triode is precies de goede match. Het luistert zeer nauw, met deze versterker waar transformatoren

met zilverdraad in zitten. Je moet het heel precies met Arta afregelen en de goede combinatie hebben met de rest van de apparatuur.

Deze UL-40S2 geeft de meeste  details.  Maar als het harmonische spectrum niet klopt, dan werkt zilver tegen je. Dan kan het  het afschuwelijk

klinken ;)  

Wat ook fijn is met deze voor-en-eind versterker, dat ik mijn Nakamichi cassette deck  kan aansluiten. :)

Ik heb er een tape-buffer voor gemaakt. 

Voor deze combinatie, is het mooi om  korte  interlinks te maken.  Leuk werk.  En ik moet nog een plek vinden voor mijn FM / DAB+ tuner.  

Maar in ieder geval is dit ook een goed klinkende set. 

Edited by Tubejack

Er staat er ook één op Marktplaats met een heel positief verhaal erbij. 6550 die ze daar gebruiken zijn zover ik uit geheugen put KT88?

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/buizenversterkers/m1911284840-vanderveen-ul40-s2p-trade-opnieuw-opgebouwd-new-tubes

Mooi dat je restaureert met het origineel in het achterhoofd. Je ziet het helaas te weinig. Vaak standaard componenten of iets waar de reparateur zelf bij zweert. 

Die tape buffer is dus een REC-out. Zit die niet op je andere versterker? Vroeger werkte de REC-out op versterkers die ik had altijd prima. Ik

gebruik voor mijn hoofdtelefoonversterker geen REC-out. Die klinkt voor geen meter. Ik heb twee line out waarvan ik er één gebruik hiervoor. Het verschil

is heel groot. Heeft dat een wellicht een relatie met die tape buffer?

Mooie versterker,  maar je kunt er beter geen Tung Sol 6550 in gebruiken en ook géén KT-88. De versterker is origineel voor EL-34 ontworpen.

KT-88 kan oscillatie problemen geven, moderne 6550 zijn niet robuust meer zoals de oude van Svetlana. Beste alternatief is Genalex KT-77. JJ kan ook. 

Als je een fixed bias gebruikt b.v. met een Tentlabs module mag G1 het stuurrooster nog maar een grid weerstand hebben van 50kΩ bij Tung Sol 6550.

In de UL-40S2 zit 220KΩ  dat is veel te hoog. De grid gaat stroom trekken en de buis kan al naar een paar maanden defect raken.

De oude Svetlana's  6550 en KT-88 die je in het begin (+/- jaar 2000) ook bij dit bouw pakket kon kiezen waren veel sterker en konden dat wel. 

Zie https://tubejack.nl/2017/06/05/onderzoek-naar-audio-buizen-deel-1-de-6550/

Als je niet restaureert met het origineel in het hoofd en de gedachtes/ideeën  volgt van de ontwerper, dan haal je de ziel uit zo'n apparaat. 

De meeste versterkers hebben extra schakelaars waardoor de REC ingang niet parallel aan de ingang schakelaar is verbonden.

Zie ook https://mennovanderveen.nl/index.php/nl/develop/10-publicaties/95-nieuwe-record-buffer-isoleert-de-mcml05-van-zijn-omgeving

Dat zou bij jouw hoofdtelefoon versterker goed kunnen. 

Edited by Tubejack
update

Ik neem het graag aan Jack. Maar er wordt gesproken over een opnieuw opgebouwde versterker. Ik mag ergens hopen dat men er rekening mee heeft gehouden. Ik heb er te weinig technische kennis over. Buizen is toch weer echt wat anders wat dat betreft en uiteindelijk leer ik wel maar ik ben pas een jaar of vijf in de buitenwereld beland. Ik had zelf die omschakeling nooit meer gedacht maar ineens viel het figuurlijke kwartje denk ik. Morgen heb ik weer wat tijd om te luisteren. Niets is perfect en ook mijn set is zeker ‘my-fi’ maar het is vaak wel genieten geblazen en daar draait het om. 

Over de REC out op mijn pré heb ik geen idee. Ik weet alleen dat het klinkt alsof de frequentie karakteristiek geweld wordt aangedaan. Het lijkt wel

een verkeerde RIAA curve zeg maar. Gewoon de line out gebruiken en er is niets aan de hand. Ik zet de hoofdtelefoonversterker dan vast op een volume en regel met de pré het volume van de hoofdtelefoon. Mijn idee ging uit naar iets met impendantie omdat het geluid niet klopt. Maar dat is niet meer dan ‘a first guess’.

Edited by Mediator

9 hours ago, Mediator said:

Ik neem het graag aan Jack. Maar er wordt gesproken over een opnieuw opgebouwde versterker. Ik mag ergens hopen dat men er rekening mee heeft gehouden.

Nee, helaas niet.  Het staat duidelijk in de meeste  datasheets van dit soort eindbuizen. Verder hoef je niets aan te nemen ik heb het uitgebreid onderzocht en geef het op een presenteerblaadje   "Opnieuw" gebouwd kan goed zijn, maar hoeft niet. Dat hangt er vanaf welke onderdelen gebruikt zijn. Die origineel bij het bouwpakket zaten zijn prima.  Ook bij andere versterkers kun je tegen dit soort problemen aanlopen. 

Edited by Tubejack
update

Ok dat is redelijk Jip en Janneke. Dus op zoek naar Svetlana buizen in zo’n versterker. Of die fixed bias eruit? Dit zijn inderdaad van die weetjes. Je denkt dat een 6550 buis een 6550 buis is, maar dat is niet zo. Overigens geldt dat met mijn buizenversterkers ook zo. Je moet weten waar je mee bezig bent. Gelukkig ben ik daarmee nu goed gedocumenteerd. 

Gewoon de autobias er in houden en afregelen op 40..45ma. Dat is geschikt voor EL-34, KT-77 en 5881WTX.

Verder buizen in triode zetten of met minder stroom instellen kan vaak ook. Set 2 is nu op wat kabels na, wel klaar.

Set 3 met de Pioneer SX-1250 wordt denk ik het meest relaxed. Hij speelt al, maar er is van alles mis in die receiver. 

Mocht ik ooit iemand tegenkomen met zo’n UL40 versterker dan stuur ik hem wel jouw kant op. Leuk dat je wat kan wisselen en dat je dat bevalt. Ik ben zo iemand die vaak toch bij iets uitkomt waar die het meest mee heeft en dan staat de rest werkeloos. Vroeg of laat wordt het dan toch verkocht. 

13 minutes ago, Mediator said:

Mocht ik ooit iemand tegenkomen met zo’n UL40 versterker dan stuur ik hem wel jouw kant op. Leuk dat je wat kan wisselen en dat je dat bevalt. Ik ben zo iemand die vaak toch bij iets uitkomt waar die het meest mee heeft en dan staat de rest werkeloos. Vroeg of laat wordt het dan toch verkocht. 

Aardig maar het hoeft niet, ik heb genoeg te doen. Al die sets hebben wel wat, het geeft weer nieuw ideeën. Zo werken sommige ontwerpers ook, die stoppen wat ouds in een nieuw modern jasje. ;)

On 14-12-2023 at 14:36, Tubejack said:

KT-120 veel te bruut.  Een Genalex KT-77 in triode is precies de goede match. Het luistert zeer nauw, met deze versterker waar transformatoren

met zilverdraad in zitten. Je moet het heel precies met Arta afregelen en de goede combinatie hebben met de rest van de apparatuur.

Deze UL-40S2 geeft de meeste  details.  Maar als het harmonische spectrum niet klopt, dan werkt zilver tegen je. Dan kan het  het afschuwelijk

klinken ;)  

Ik ben heel erg benieuwd hoe je dat afregelt Jack? Moet ik dan zo zien dat je bijv bij een bepaalde bias de harmonische verdeling bekijkt en dat een bepaalde manier op stuurt?

1 hour ago, Edje2 said:

Ik ben heel erg benieuwd hoe je dat afregelt Jack? Moet ik dan zo zien dat je bijv bij een bepaalde bias de harmonische verdeling bekijkt en dat een bepaalde manier op stuurt?

Dat hangt van de versterker af Ed, sommige hebben geen auto of regelbare bias. Maar even uitgaan van wel, goed uitgangs punt is de data sheet. Van een EL-34 weet ik b.v. dat continue 50ma anode stroom wel het veilige maximum is. In de sheet staat bij Push Pull operation for 2 tubes Total anode current 60ma. Ik ga liever wat onder dat maximum zitten dus 45....50ma.  Dat kun je in de autobias afregelen, of met een instel potmeter met een handig ledje in het chassis.  

Dan kun je bij sommige versterkers de onbalans tussen 2 buizen wegregelen. Dat kun je doen op gehoor, miste brom, of op een scope op de mooiste blokgolf.  

Soms kun je ook de fase draaier met een instel potmeter regelen en zo de 2 eindbuizen instellen dat een uithang sinus van b.v. 1 kHz er perfect uit ziet en zo min mogelijk vervorming heeft.  Dat kun je weer zien met een spectrum analyzer of software als Arta. Het mooist vind ik een klein beetje 2e harmonischen en verder niks. Maar  aflopend 2e,3e,4e,5e harmonischen is al mooi. 

Maar het nadeel van al die afregel mogelijkheden is dat je soms op het randje zit,  Dat het zo weinig vervormd dat het klinisch wordt.  Ik heb toevallig vandaag een versterker opgehaald waar je nauwelijks iets kan afregelen. Slechts 1 of 2x per jaar op minimale brom en dat is het wel. Er zit verder geen electronica voor bias of auto bias in. Ik heb hem al even bekeken, de vervorming is laag tot de 1e watt  met de 2e harmonische dominant. Voor normale gebruikers is dat m.i. de meest ideale buizen versterker. Gewoon gematched buizen kopen bij een betrouwbare leverancier en het werkt meestal goed.

Zover buizen.  Met transistor versterkers , doe ik dat iets anders. Dat begint bij vervanging van transistoren  zoveel mogelijk matchen met een transistor tester.  En natuurlijk zijn daar ook diverse afstel punten.  Het moeilijkste is moderne vervangende onderdelen te vinden voor iets dat 30....40 jaar oud is.

Het leukste is voicen.... want elk weerstandje, condensatortje, transitortje heeft een eigen geluid (lees produceert harmonischen) 

Edited by Tubejack