Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

8 minutes ago, Groovy said:

Leuk Jack.

Zeker, goed gesprek gehad, met de verkoper. 

Hij werd een beetje moe van mensen op MP die afspraken niet nakomen

Of lopen te zeuren. Ik deed gewoon een redelijk bod.  

Ik kreeg er nog een paar heel bijzondere buizen bij voor niks.

Zo bijzonder, als je dat gegund wordt :)

Edited by Tubejack

53 minutes ago, Tubejack said:

Dat hangt van de versterker af Ed, sommige hebben geen auto of regelbare bias. Maar even uitgaan van wel, goed uitgangs punt is de data sheet. Van een EL-34 weet ik b.v. dat continue 50ma anode stroom wel het veilige maximum is. In de sheet staat bij Push Pull operation for 2 tubes Total anode current 60ma. Ik ga liever wat onder dat maximum zitten dus 45....50ma.  Dat kun je in de autobias afregelen, of met een instel potmeter met een handig ledje in het chassis.  

Dan kun je bij sommige versterkers de onbalans tussen 2 buizen wegregelen. Dat kun je doen op gehoor, miste brom, of op een scope op de mooiste blokgolf.  

Soms kun je ook de fase draaier met een instel potmeter regelen en zo de 2 eindbuizen instellen dat een uithang sinus van b.v. 1 kHz er perfect uit ziet en zo min mogelijk vervorming heeft.  Dat kun je weer zien met een spectrum analyzer of software als Arta. Het mooist vind ik een klein beetje 2e harmonischen en verder niks. Maar  aflopend 2e,3e,4e,5e harmonischen is al mooi. 

Maar het nadeel van al die afregel mogelijkheden is dat je soms op het randje zit,  Dat het zo weinig vervormd dat het klinisch wordt.  Ik heb toevallig vandaag een versterker opgehaald waar je nauwelijks iets kan afregelen. Slechts 1 of 2x per jaar op minimale brom en dat is het wel. Er zit verder geen electronica voor bias of auto bias in. Ik heb hem al even bekeken, de vervorming is laag tot de 1e watt  met de 2e harmonische dominant. Voor normale gebruikers is dat m.i. de meest ideale buizen versterker. Gewoon gematched buizen kopen bij een betrouwbare leverancier en het werkt meestal goed.

Zover buizen.  Met transistor versterkers , doe ik dat iets anders. Dat begint bij vervanging van transistoren  zoveel mogelijk matchen met een transistor tester.  En natuurlijk zijn daar ook diverse afstel punten.  Het moeilijkste is moderne vervangende onderdelen te vinden voor iets dat 30....40 jaar oud is.

Het leukste is voicen.... want elk weerstandje, condensatortje, transitortje heeft een eigen geluid (lees produceert harmonischen) 

Dit ga ik nog eens heel goed (voor de tweede keer) in me opnemen, interessant. Je regelt de bias zo af dat deze over beide buizen dezelfde uitgang geeft bij een gegeven ingangssignaal. 

51 minutes ago, Tubejack said:

Oja mijn audiofiele dag. Een hele mooie buizen versterker opgehaald. Met prachtige buizen zoals Philips  E288CC. Zulke mooie, heb ik de afgelopen 50 jaar nog nooit gehad. :wub:  

Deze is niet te gebruiken op de plek van een ecc88 helaas.

9 hours ago, Tubejack said:

Oja mijn audiofiele dag. Een hele mooie buizen versterker opgehaald. Met prachtige buizen zoals Philips  E288CC. Zulke mooie, heb ik de afgelopen 50 jaar nog nooit gehad. :wub:  

Foto's???

10 hours ago, Edje2 said:

Deze is niet te gebruiken op de plek van een ecc88 helaas.

Zou kunnen Ed. Dat een E288CC wat meer stroom trekt is geen probleem in mijn versterker. Als alternatief heb ik er Siemens E88CC bij gekregen en een setje Philips 6922.  Er komt in ieder geval geluid uit. ik heb nog niet echt goed kunnen testen. Voor foto's  is het (nog)  te donker.  Maar hij ziet er zo uit als de 1e foto op deze pagina 

Edited by Tubejack

10 hours ago, Edje2 said:

Dit ga ik nog eens heel goed (voor de tweede keer) in me opnemen, interessant. Je regelt de bias zo af dat deze over beide buizen dezelfde uitgang geeft bij een gegeven ingangssignaal. 

Ja als je dat goed doet valt de invloed van stromen in pushpull uitgangstransformatoren netjes tegen elkaar weg zodat er zo'n min mogelijk  Weiss gebiedjes in de kern van de transformator gemagnetiseerd blijven.   M.a.w. als er door een mismatch en een deel van de kern van de trafo gemagnetiseerd blijft dan kan daar geen muziek langs. ;) Vooral ringkern transformatoren zijn hier gevoelig voor. 

Edited by Tubejack

11 hours ago, Tubejack said:

Zeker, goed gesprek gehad, met de verkoper. 

Hij werd een beetje moe van mensen op MP die afspraken niet nakomen

Of lopen te zeuren. Ik deed gewoon een redelijk bod.  

Ik kreeg er nog een paar heel bijzondere buizen bij voor niks.

Zo bijzonder, als je dat gegund wordt :)

Dat is het zeker, dat geeft zowel koper als verkoper een goed gevoel.

Ok wat foto's. EL-34 Siemens en Phillips E288CC

UL40-S2wit.jpg

Stukje van binnen.  Die grote elco links Black-Gate WKZ 220+ 220µF de rest is FK. Audio Note Tantalum weerstanden en Skottkey diodes 

Blakgate1.jpg

Reserve buisjes 

Reservebuisjes.jpg

Ik laat deze versterker zo in elkaar zitten.  Ietsje veiliger maken.  Heel misschien een smoorspoel in de voeding.  Voor de rest een dikke pluim voor wie dit gemaakt heeft . De versterker zelf is als nieuw. Nauwelijks gebruikt. 

Edited by Tubejack

Ziet er mooi uit Jack!

Het grootste verschil is echter de instelling van de buis. De E288CC trekt veel meer stroom bij een gegeven negatieve grid spanning. is dus maar de vraag of dat goed gaat in een bestaande schakeling waar de bias meestal vast is voor de stuurbuizen. Als je de 288 op de plek zet van een 88 zal de buis die je ermee aanstuurt in een heel ander gebied komen te werken.

2 hours ago, Edje2 said:

Ziet er mooi uit Jack!

Het grootste verschil is echter de instelling van de buis. De E288CC trekt veel meer stroom bij een gegeven negatieve grid spanning.

Dank je.  Dat is wel prettig Ed.  Meer stroom betekend lagere uitgang impedantie om de eindbuizen aan te sturen. Ik ga morgen even uitzoeken of het binnen de spec's valt.

Ik heb wat leuke plannen voor deze versterker. Maar hou hem het liefst zo origineel mogelijk.  

Gisteren een audiofiele dag met het vergelijken thuis van twee versterkers.

Om te beginnen de Kora TD 140 aangesloten en een aantal muziekstukken gedraaid. Dat is een versterker met een “lief” en warm karakter.

Een stevig laag, maar toch wat weinig controle in dat laag. De klappen in het begin van “Hotel California” kwamen er stevig uit, maar bleven wel erg lang naklinken. Na verloop van tijd begon ook dat “lieve” wat te vervelen. Mid en hoog toch wat aan de trage kant.

Voor mijn wat warme en lastig aanstuurbare boxen toch niet de ideale versterker dus.

Daarna de Audio Analogue van een kennis aangesloten. Na even opwarmen kwam dat tot leven. Levendig, controle op het laag en gelukkig geen scherpte. De twee andere aanwezigen waren ook wel happy met deze combinatie. Mooie versterker!

Wordt deze het dan?

Nou dat weet ik nog niet. Ik ga nu in de “Carl” mode. Eerst nog wat verder zoeken omdat ik nu voor de komende 10 jaar wat wil hebben.

Ik heb bijvoorbeeld al een aantal keren “Audionet” versterkers bij anderen en bij de AVMN gehoord en telkens beviel me dat geluid wel.

De volgende stap is dus zoeken naar een mooie geïntegreerde Audionet. Ik heb er al een op het oog en ga morgen maar eens informeren of ik een keer mag luisteren of zelfs een thuisdemo kan krijgen.

groet,

Leobus

14 minutes ago, Edje2 said:

Dat lieve was zeker niet wat ik had verwacht van de kora, als je andere reviews leest is het vaak juist het tegenovergestelde. Welke luidsprekers mochten ze aansturen? En welke audio analogue betrof het?

Het zijn mijn zelfbouw Verity Parsifal clones. De versterker was de Puccini Anniversary.

Over die Parsifal clones is heel veel te vinden op het zelfbouw audio forum. Ff zoekfunctie gebruiken.

groet,

Leobus

2 hours ago, Mediator said:

@Tubejack hoe doen die Siemens E88cc het? Ik heb ook nog zo’n setje liggen maar er nog nooit aan toegekomen die een keer te testen. Waag je je aan een omschrijving? 

Ik heb ze nog niet geprobeerd @Mediator Ze zijn nieuw dus, een omschrijving heeft niet zoveel zin.  Een buis moet minimaal 100uur inspelen. En dan nog waar baseer je dan een omschrijving op? Dat vind ik lastig bij buizen.  Daarnaast heb je zoveel versies :blink: http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel E88CC/E88CC.htm Ik heb jaren 70 versie met een enkele getter. Uitzoeken van de  Siemens EL34  is makkelijker. Zijn ook vrij nieuw en gemaakt bij Philips Eindhoven.  

Edited by Tubejack

Onderschrijf Jack zijn stelling volledig. Heb van de week andere buisjes in mijn voorversterker geplaats. Er zaten heel fraaie long smooth plate ECC83 in. Ik vermoed de originele Telefunkens. Enige andere die ze later heeft gemaakt is EI op de telefunken machines. Ik heb er andere buisjes in geplaatst omdat ik al een poos erg ontevreden was met het geluid. Geen mooi geluidsbeeld en er klopte iets niet. Nu met de andere buisjes totaal andere sound. Alles valt op zijn plek, laag is er ineens en de timing klopt ook, er zit weer flow in het geluid. Nu zul je denken, de oude buisjes zijn niet goed meer of op: op de AVO gemeten zijn ze nog ver boven 100%, zowel stijlheid als emissie, en ook nog erg mooi gebalanceerd over beide triodes en buisjes.

Ik bedoel maar te zeggen dat de ene buis de andere niet is. Soms hoor je verassend weinig verschil tussen buisjes, maar soms dus ook heel veel. Hangt ook erg af van de versterker waar ze in zitten. 

Ik heb de versterker even in de woonkamer gezet.  Volgens de verkoper zitten er VDV-6040SILpp transformatoren met Siltech zilverdraad in. De versterker klinkt opmerkelijk goed, geen enkele scherpte. Het laag is zelfs beter dan mijn eigen UL-40S2 versterker. Hoe dat komt, weet ik nog niet precies.  Wat ik niet snap, dat  niemand anders deze versterker gekocht heeft.  Hij stond al maanden lang op Markt Plaats te koop.  Dit is echt serieus spul. Pas toen de advertentie op gereserveerd stond, kwamen vele reacties. 

@Edje2 de E288CC buisjes doen het prima. De versterking is ruim voldoende in deze versterker.  

UL40-S2wit-kerst.jpg