Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Kaarsen? Ik dacht even de buizen maar inderdaad die KERST kaarsen. Wordt het nog spannend tussen je andere versterker en deze Jack? Zodra ik buizen in meerdere settings kan beluisteren dan kun je daar wat uithalen. Ben het eens dat als je buizen nieuw zijn of je ze in één apparaat beluistert zoiets onmogelijk wordt. Daarnaast klopt het wel dat een buis ook moet passen in die zin dat bepaalde typen het soms niet goed doen in een bepaalt apparaat en in een ander apparaat wel. Zo kan

een Philips buis saai, ondynamisch, rommelig klinken maar ook de figuurlijke sterren van de hemel spelen. Je mist dan niet en krijgt een immens mooi en muzikaal middengebied. Een NOS Tesla E88CC is neutraal maar neigt soms naar wat technisch klinken als hij niet helemaal op zijn plaats is. 

1 hour ago, Mediator said:

Wordt het nog spannend tussen je andere versterker en deze Jack?

Het handige van ongeveer 2 dezelfde versterkers is,  dat je A/B kunt vergelijken. Verder weet ik het nog niet, het kost gewoon tijd.

Ik heb ooit aan een reeks ECC82 buizen gemeten. Sommige vinden dat een: "slappe rotbuis"  Maar het aardige is, dat er veel verschillende zijn.

En er ook nog types zijn die ongeveer dezelfde eigenschappen hebben zoals de RCA 5963. Ze hebben allemaal een net iets ander harmonischen spectrum.

Daardoor kan in de ene versterker of toepassing buis A net even beter klinken dan buis B. 

Een ECC88 of familie, is eigenlijk niet voor audio bedoelt, maar wordt  graag gebruikt door zijn gunstige eigenschappen zoals lage uitgang impedantie.

Van wat ik zo hoor (ik heb ze zelf niet) is Mullard ECC88 een heel fijne buis. Maar daar is bijna niet aan te komen. ;)

Tip kijk ook eens bij Brimar daar komt langzaam de productie op gang  https://brimaruk.com

Edited by Tubejack

Ik denk dat ik een beetje op dezelfde lijn zit als ik van jou hoorde Jack. Op een gegeven moment is het wel goed. Ik heb aardig wat met buizen geëxperimenteerd. Net zolang tot het figuurlijke kwartje viel. In mijn optiek kan ieder mens horen wanneer iets natuurlijk is of niet. Zoiets knaagt namelijk. Binnen de grenzen van my-fi. Dus als iets in me zegt dat het af is, dan is dat ook zo.

Deze week bestelde ik een nieuw RCA buisje bij Tubes and Records. Blijkt hij net Philips PC900 binnen te hebben die speciaal voor het Franse leger zijn gemaakt. Dat zijn vaak buizen die betere specs hebben. Maar op een gegeven moment is het ook daar goed en is goed ook goed genoeg. Ik heb toen ik het goed genoeg vond ook wat NOS Tesla E88CC ingekocht die nu op vijf plekken in mijn set zitten. Ook omdat dit soort buizen snel duurder gaat worden. Je ziet dat bij de NOS Tesla die jij ook gekocht hebt ook al gebeuren. De Tesla E83CC. Die zijn nu 325 euro. Ik heb ze destijds voor 250 ingekocht. Ook Philips E88CC heb ik twee setjes op voorraad voor de phonotrap hoewel ik inschat dat die lang meegaan. Ik ben trouwens ook geen fan van ECC82 maar ik merkte dat de combinatie ECC83 en ECC82 het goed deed op digitaal. En dan vooral in de eerste stage de ECC83 en de tweede stage de ECC82. Helemaal toen die RCA buizen erin gingen. Dat was eigenlijk al snel een schot in de roos. Ik ben niet van plan hier nog iets te veranderen, behalve de akoestiek nog verder verbeteren met name voor wat betreft het laag. 

Edited by Mediator

On 18-12-2023 at 20:10, Edje2 said:

Dat lieve was zeker niet wat ik had verwacht van de kora, als je andere reviews leest is het vaak juist het tegenovergestelde. Welke luidsprekers mochten ze aansturen? En welke audio analogue betrof het?

Zoals Carl onlangs weer heeft geconstateerd Edje: de “andere” reviews kloppen meestal niet. 

Edited by carl

@MediatorIk gebruik het liefst nieuwe productie buizen omdat ik NOS meestal te duur vind. Daar kun je ook heel goede resultaten mee halen. Voor meelezers ook prettig. Die van EH Electro Harmonix zijn bijna altijd goed. Ook de goedkoopste.  Bovendien de meeste versterkers die je in een winkel koopt, -ook dure high-end- kunnen m.i. de verschillen toch niet laten horen. In het beste geval zit daar iets van een  MKP  als koppel condensator in. Die zijn goed, maar niet uitzonderlijk. M.i. zonde van het geld dus.

Ikzelf vind zoiets pas interessant bij b.v. koper folie in olie condensatoren van b.v. Audio Note. Ook Audyn  heeft b.v. Audyn True Copper Max Capacitors. Heel mooi spul maar je versterker moet 300% goed zijn; Anders hoor je oneven harmonischen  3e, 5e, 7e etc  harmonischen en dat klinkt scherp.:wacko: Zoiets bereik je m.i. alleen of met een goed gevulde  portemonnee (b.v. AudioNote, Trafomatic) of zelfbouw.  Daarom vind ik het zo jammer dat er momenteel geen of weinig serieuze zelfbouw pakketten te koop zijn.  Dat maakt het voor een beginnende -maar ook gevorderdere-: "soldeer ridder" een stuk eenvoudiger. Maar wie weet :)

Daarmee kom ik gelijk met het verschil tussen de laatste witte aangekochte van de Veen versterker en mijn andere  buizen versterkers.  Het klinkt heel vriendelijk; Typisch het "buizen geluid" dat m.i. de meeste mensen verwachten van een buizen versterker.  Ondanks het zilver, niet scherp. Dus met het harmonische spectrum zit het wel goed. Maar je mist details van latere versies.  Naarmate je meer details wil laten horen, is het moeilijker om "scherpte" uit je installatie te houden. Even de proef op de som. Bij Eva Cassidy komt de muziek soms uit de tenen van dit kleine vrouwtje.  Het klinkt "spat zuiver"  net niet, scherp.  Behalve als je verkouden bent natuurlijk...... dan "toetert het in mijn oren" :D  

Edited by Tubejack

Hey Jack, inderdaad meestal is NOS duurder. Maar als je naar die RCA buis kijkt dan heb je die voor vier tientjes per stuk of zelfs net daaronder bij the Tone Factory. Ook mijn PC900 buisjes zijn niet duur. Voor 25 euro per stuk heb je die mooie Philips buisjes. Voor die prijzen dan matched en balanced. Maar we kennen de andere voorbeelden ook. In een goede combinatie is trouwens niets mis met ‘de warme buizensound’. Er zijn genoeg typen scherpte waar ik allergisch voor ben. Het hoeft ook helemaal niet en heeft in mijn optiek weinig tot niets van doen met een opname. Als ik het zo hoor prefereer je toch je andere van der Veen.

Dat setje NOS Tesla E83CC die ik niet meer gebruik bewaar ik overigens. Je weet maar nooit waar het goed voor is en wellicht is het een goede investering over een jaartje of tien. 

Zolang jij het waar voor je geld vind, is het  prima toch? ;) Er staan hier, een aantal: "van der Venen." De voor-en-eind die nu ik de woonkamer staat  klinkt boven gemiddeld en vind ik fijn omdat  daar veel op aangesloten kan worden.  In de voorversterker zit ook een buizen MC/MM.

Wat anders  ik verwacht  niet dat die Tesla's heel veel meer waard worden.  Ik stook ze lekker op. Tip 2: JJ timmert aardig aan de weg en maakt erg mooi klinkende buisjes O.a. de ECC803S :wub: en een ECC83 met frame grid.... :o  

Edited by Tubejack

Nog even wachten op een nieuwe audiofiele dag. Aanstaande vrijdag ga ik een Audionet SAM 20 Se beluisteren.

Boxen meenemen en ter plekke beluisteren. Volgens de verkoper zijn ze nog wat mooier/rijker in het hoog dan de Puccini, die hij ook kent.

groet,

Leobus

12 hours ago, carl said:

Zoals Carl onlangs weer heeft geconstateerd Edje: de “andere” reviews kloppen meestal niet. 

Ik vertrouw ook bijna geen enkele reviewer omdat er meestal een financieel belang achter zit. Een die ik wel vertrouw is hifi-advice. Dat is een Nederlander die heel uitgebreide reviews schrijft en ook echt de kern raakt. Bij mijn weten doet hij dat voor liefhebberij, maar er zal ook vast wat mee verdiend worden, de achtergrond ken ik niet. Deze heeft de Kora ook ge-reviewd en daar kwam uit dat hij erg veel details liet horen. Ik kreeg via een bevriende dealer ook nog de tip van hem om deze eens te beluisteren. Hij was er echt van onder de indruk.

De reviews van particulieren zijn vaak wel eerlijk, maar daar speelt wel iets anders een rol: soms worden er fouten gemaakt waardoor de uitslag niet juist is. Als voorbeeld de demo bij Hans zijn audio club. Die versterker stond ook niet optimaal ingesteld waardoor er in eerste instantie een verkeerde conclusie werd getrokken. Bij een prof review wordt dat niet recht gezet.

Het beste is toch altijd zelf luisteren, maar dat is een open deur. Ik zie een review altijd als een voorselectie: wat wil ik wel en niet proberen.

Ik heb in mijn leven ook al enorm veel geprobeerd. Met name als je jong bent  gaat het soms snel met de apparaten. Daarnaast heb ik een aantal complete vintage top audio sets opgekocht als geheel en weer doorverkocht in delen. Daar leer je nog het meeste van. Ook vaak met onverwachte resultaten zowel positief als negatief.

maar de wijsheid komt met de jaren en op een gegeven moment is het wel goed met wisselen. Vaak wordt het alleen anders en niet per se beter al blijft het zoeken naar de heilige graal. 

1 hour ago, leobus said:

Nog even wachten op een nieuwe audiofiele dag. Aanstaande vrijdag ga ik een Audionet SAM 20 Se beluisteren.

Boxen meenemen en ter plekke beluisteren. Volgens de verkoper zijn ze nog wat mooier/rijker in het hoog dan de Puccini, die hij ook kent.

groet,

Leobus

Ben je nog bij George geweest Leo. Die heeft Audionet en zit bij jou in de Audioclub.

George heeft zijn DSD dac bij de club gedemonstreerd met daarbij de monoblokken van Audionet als versterkers.

Dat resultaat is een van de redenen dat ik bij Audionet ben gaan kijken. Een ander lid heeft ook met Audionet bij de club gedemonstreerd. Ook erg goed. De derde was bij een lid thuis. Topspullen van Audionet met een pracht sound. 
Dus redenen genoeg om de Sam 20 eens te gaan beluisteren.

groet,

Leobus

15 minutes ago, Edje2 said:

Ik vertrouw ook bijna geen enkele reviewer omdat er meestal een financieel belang achter zit. Een die ik wel vertrouw is hifi-advice. Dat is een Nederlander die heel uitgebreide reviews schrijft en ook echt de kern raakt. Bij mijn weten doet hij dat voor liefhebberij, maar er zal ook vast wat mee verdiend worden, de achtergrond ken ik niet. Deze heeft de Kora ook ge-reviewd en daar kwam uit dat hij erg veel details liet horen. Ik kreeg via een bevriende dealer ook nog de tip van hem om deze eens te beluisteren. Hij was er echt van onder de indruk.

De reviews van particulieren zijn vaak wel eerlijk, maar daar speelt wel iets anders een rol: soms worden er fouten gemaakt waardoor de uitslag niet juist is. Als voorbeeld de demo bij Hans zijn audio club. Die versterker stond ook niet optimaal ingesteld waardoor er in eerste instantie een verkeerde conclusie werd getrokken. Bij een prof review wordt dat niet recht gezet.

Het beste is toch altijd zelf luisteren, maar dat is een open deur. Ik zie een review altijd als een voorselectie: wat wil ik wel en niet proberen.

Ik heb in mijn leven ook al enorm veel geprobeerd. Met name als je jong bent  gaat het soms snel met de apparaten. Daarnaast heb ik een aantal complete vintage top audio sets opgekocht als geheel en weer doorverkocht in delen. Daar leer je nog het meeste van. Ook vaak met onverwachte resultaten zowel positief als negatief.

maar de wijsheid komt met de jaren en op een gegeven moment is het wel goed met wisselen. Vaak wordt het alleen anders en niet per se beter al blijft het zoeken naar de heilige graal. 

Als die Kora verkeerd stond ingesteld, heeft de dealer een steekje laten vallen. Maar die is ervaren genoeg om dat niet verkeerd te doen, dus ik vermoed dat het wel goed stond. Hij heeft ze zelf hier aangesloten.

We hebben met zijn drieën zitten luisteren en hadden allemaal hetzelfde als aanmerkingen.

Er was iemand bij die bekend is in het audiowereldje van leveranciers en recensenten. Soms schandalige acties van die lui. De goede niet te na gesproken hè. Die Christiaan Punter van hifi advice lijkt mij inderdaad wel betrouwbaar, maar test wel vaak hele dure spullen

groet,

Leobus

2 hours ago, leobus said:

groet,

Leobus

interesante versterker, ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Ik zat net de specs even door te nemen en mij viel op dat de input impedantie maar 10Kohm is, waar dit meestal 47K of zelfs 100K is. Hopelijk geeft dit geen matching problemen met je bronnen. 

3 hours ago, leobus said:

groet,

Leobus

Ik ben benieuwd hoe dat gaat Leo.

Wat betreft de input impedantie dat zal waarschijnlijk op de standaard lijn ingang wel goed gaan met 10K.

De 3K voor de gebalanceerde ingang kon wel eens een uitdaging zijn voor je bron.

En ik heb afgelopen zaterdag mogen ervaren dat het loont om beide ingangen te testen als je bron de mogelijkheid heeft voor gebalanceerd overigens.

Ais dat kan wel eens lastig worden.

Een transformator is erg gevoelig voor een juiste belasting.

Dat was ook het geval afgelopen weekeind.

bij mijn dac is die afgeregeld op een belasting van 40K.

We waren begonnen om hem aan te sluiten op de 10K ingang en dat was niet bijzonder.

Toen hij naar de 50K ingang ging was dat een heel andere dac geworden.

Het is dus wel even handig om te weten wat een optimale belasting moet zijn voor je dac.

Misschien even contact op nemen met de bouwer.

Het is een dac van Dion Audio. Een model dat niet meer geleverd wordt. Er zijn daar later trafo's  in gezet ipv uitgangs condensatoren. Ik wil die dac echt niet kwijt omdat hij niet met die 10kOhm over weg kan. Die is best wel goed.
groet,

Leobus

Die 10k ingang is echt geen probleem als de andere zijde van de transformator maar goed is afgesloten met de juiste weerstand.

Voor een test is het wel iets om ingedachte te houden aangezien je dat niet zo maar even aanpast.

Met name in het laag en de details ga je een misaanpassing merken.

Het laag kan wollig en zijn puntigheid verliezen bij een misaanpassing.

6 hours ago, leobus said:

Als die Kora verkeerd stond ingesteld, heeft de dealer een steekje laten vallen. Maar die is ervaren genoeg om dat niet verkeerd te doen, dus ik vermoed dat het wel goed stond. Hij heeft ze zelf hier aangesloten.

We hebben met zijn drieën zitten luisteren en hadden allemaal hetzelfde als aanmerkingen.

Er was iemand bij die bekend is in het audiowereldje van leveranciers en recensenten. Soms schandalige acties van die lui. De goede niet te na gesproken hè. Die Christiaan Punter van hifi advice lijkt mij inderdaad wel betrouwbaar, maar test wel vaak hele dure spullen

groet,

Leobus

Volgens mij is aan de kora niets in te stellen, dus dat zal gewoon zijn wat je gehoord hebt. Doelde er meer op dat een klein foutje soms zo gemaakt is zonder dat je het door hebt.

Ik heb even met de bouwer van de dac overlegd. Volgens hem is de wat lage 10 K ingangs-impedantie van de versterker geen bezwaar in combinatie met de dac.

De uitgangs-impedantie van de dac is 600 Ohm. 

groet,

Leobus

Van een van mijn klanten/vrienden, een kap gekregen voor mijn laatste aanwinst. Met die kleine kinderhandjes die hier over de vloer komen, is dat wel zo veilig. ;)

De versterker mooi afgeregeld volgens de handleiding op een scope op zo'n fraai mogelijke blokgolf en als extra met Arta.  

Het klinkt erg goed, veel details door de lage vervorming en zilver in de trafo's; Maar ook weer niet over de top. Ondanks de lage demping factor van 1,6 rolt het laag  mooi uit de luidsprekers. Ik snap nog niet helemaal hoe het kan. Zijn het de Black Gate WKZ condensatoren?  die beter dan nieuw meten? Is het de simpele schakeling? Of de fraaie NOS buizen. De versterker is keurig gebouwd. Ik heb het alleen maar ietsje veiliger gemaakt.  Ik laat het voorlopig zo spelen.  Het zal me niets verbazen dat er zelfs nog e.e.a. ingespeeld moet worden. Zo weinig is het gebruikt. :confused:

UL40-S2wirkap.jpg

Kijk dat is goed nieuws Jack en de van der Veen ziet er ook erg goed uit. Kap past er mooi bij. Mijn ervaring is dat als een apparaat echt lang heeft stilgestaan er soms wel eens verschillen zijn waar te nemen die je als flink zou kunnen benoemen. Wel relatief natuurlijk maar soms nog wel belangrijk voor het muziekplezier. Maar vaak zit het toch in een stukje meer vanzelfsprekendheid en transparantie als je het over inspelen hebt. Je gaat het vanzelf beleven.