leobus Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari On 24-12-2023 at 14:19, leobus said: Dat is dan weer jammer. Misschien is er hardwarematig wat aan te doen. Ik heb het adres van de Audionet service man in Gelsenkirchen Ga hem wel een keer bellen. groet, Leobus Ik heb deze man gesproken. Hij vindt ook dat de versterker bij mij wel vrij ver open moet om wat volume te bereiken. Dat zou aan de uitgangs spanning van mijn DAC kunnen liggen. De leverancier daarvan beweert dat die spanning 2,0 volt is. Later zei hij dat het 2,8 volt is. ????? De Audionet man zegt dat de versterker een versterkingsfactor van 30 heeft. De dac leverancier vindt dat laag. Ik ken de betekenis niet. Soms zie ik bij versterkers de eenheid “dB” genoemd. Bij wikipedia zie ik uitgangsspanning gedeeld door ingangsspanning als definitie. Weet iemand wat met die 30 bedoeld wordt? En is dat laag? Overigens zie ik dat de Streamer/dac van Audionet 3,2 volt uitstuurt. En dat ding heeft een uitgangs impedantie van 24 Ohm. Mijn dac heeft 600 Ohm. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 2V is sinds jaar en dag de uitgangsspanning van cd-spelers en zou zomaar geen problemen hoeven te geven op een geïntegreerde versterker. Modernere apparaten leveren soms wat meer dan 2V. Je mag verwachten dat zo'n versterker om weet te gaan met de veelheid aan 2V lijnbronnen op de markt. Persoonlijk vind ik het juist fijn als de volumeregelaar zo'n ruime slag heeft. Goede fijnafstelling! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari @leobusIk moet onze voorversterker op 5 voor 12 zetten voor een realistisch volume. Dat regelt heel prettig, want meestal spelen we veel zachter. Die 30 betekend waarschijnlijk: "open lus versterking" Gewoon het aantal keer dat de (eind) versterker versterkt, Dus b.v. bij 1 volt in, 30volt uit. ===> 30volt in het kwadraat ==> 30x30=900 / 4Ω = 225 watt. Bij 8Ω luidsprekers 900/8Ω= 112,5Watt. De meeste luidsprekers zijn 4Ω ook al staat er 8 op... Dus de vraag is Leo, hoever moet jij het volume opendraaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Factor 30 is gewoon hoog. Normaal voor een eindversterker is 16 tot 20 keer. 2v x 20 = 40V 40x40=1600 en dat gedeeld door 8 is 200 W. Best veel dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari De schaal loopt van -80 dB naar 0dB. (Zit geen draaiknop op; alleen afleesbaar in display) Voor de meeste opnames zit ik rond de -20 om ca 85 dB op de luisterpositie te hebben. Maar voor bijvoorbeeld “Reverence recording” opnames moet ik naar 0dB en dan nog heb ik geen stevig volume. Is die versterking van 30x een normale waarde of dat laag? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Zoals ik al zei, 30 is gewoon hoog. Maar staat er geen volumeregeling aan in je DAC of streamer/CD speler? Die moet zeker op 100% staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 20 minutes ago, Hans van Liempd said: Zoals ik al zei, 30 is gewoon hoog. Maar staat er geen volumeregeling aan in je DAC of streamer/CD speler? Die moet zeker op 100% staan. Oei, 2 volumeregelingen... Dat zou zeker kunnen! Ik ging er automatisch maar van uit dat Leo die open deur wel zou hebben gesloten. Een versterkingsfactor van 30 lijkt inderdaad heel comfortabel en zou niks te wensen over moeten laten bij een bron die 2V uitstuurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari En mijn Luxman is gerepareerd en heeft een servicebeurtje gekregen. De keuze carrousel was stuk 2 ic,s hadden onder spanning gestaan, die mochten geen spanning hebben. Tevens is de volume potmeter gereinigd en vastgezet. Dat alles door ESMB in Udenhout voor een zeer schappelijke prijs, Toch wel lekker een reparateur zo dicht bij huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Wow, wat een prachtige versterker zeg!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Dat vind ik ook. Mooi dat hij weer speelt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari ESMB lijkt me een prima club. Top gedaan. Ik lees meer goede berichten van hen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari De man doet het alleen. Ik kende hem van het vorige adres in ilburg. De hoge huur voor de hal waar hij zatwas bijna niet op te brengen. Nu heeft hij achter zijn huis een leuke werkplaats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Ha Leobus, ik heb geen dB meter maar schat ik dat ik bij 85db ook nog circa 20 dB hoger kan gaan, dan zou je op 105dB continu zitten, dat is op zich niet verkeerd. Ik kan echter eenvoudig nog 10db erbij regelen voor zachtere opnames, daar lijkt bij jou nu een probleem te zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari (edited) Staat er nu een Philips buizen naast de Luxman Peter? Blijft een merk van standing die Luxman. Bij mij blijft het onder de 85 dB max. Edited 6 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Dat is een phono dude van DHtRob Carl. Ja, ik ben nog steeds erg blij met de Luxman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Raadsels, maar wel op onverklaarbare wijze opgelost. Ik zat gisteren te luisteren en constateerde een wat gedempte sound. Toch een even luisteren of de tweeters wel meededen. En ja hoor, de tweeter van het linkerkanaal leek dood. Die heeft intern wel eens een los contact gehad, dus even kijken of de weerstand nul is geworden. ( ik kan buiten het filter om meten) Niks aan de hand, geen weerstand. Dan maar even in het filter kijken. Ook daar niks aan de hand. Opnieuw aansluiten en even testen met wat hogere frequenties. Linker kanaal in de frequenties boven 2500 hz zo dood als een pier. Zou het aan de versterker of voortrap liggen? Even de interlink van de dac naar de versterker aan de dac kant gewisseld. Dan moet het probleem naar de rechter speaker verhuizen. Allebei de kanten doen het ineens goed. Kabeltje weer terug gezet en nog steeds alles in orde. Snap er niks van hoe dit kan. Maar goed het werkt nu goed en het lijkt ook wat luider te gaan. Niet heel veel, maar toch. Klinkt trouwens heerlijk. Nu verder met inspelen. Zit op ongeveer 17 uur. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
edwin16 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari On 5-1-2024 at 16:59, Hans van Liempd said: ESMB lijkt me een prima club. Top gedaan. Ik lees meer goede berichten van hen. Klopt, mijn Quad 99 pre/power heeft hij ook onderhanden genomen. Zeer vakkundig en vriendelijk geprijsd. Aanrader! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari En hij kent ook andere reparateurs, zo heeft hij een kennis van mij een adres aangereikt die zijn oude Garrard mk2 gaat reviseren, per saldo zullen de kosten hoger zijn dan de geldelijke waarde, maar het ding is van 1953 en van zijn moeder geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 2 hours ago, leobus said: Raadsels, maar wel op onverklaarbare wijze opgelost. Ik zat gisteren te luisteren en constateerde een wat gedempte sound. Toch een even luisteren of de tweeters wel meededen. En ja hoor, de tweeter van het linkerkanaal leek dood. Die heeft intern wel eens een los contact gehad, dus even kijken of de weerstand nul is geworden. ( ik kan buiten het filter om meten) Niks aan de hand, geen weerstand. Dan maar even in het filter kijken. Ook daar niks aan de hand. Opnieuw aansluiten en even testen met wat hogere frequenties. Linker kanaal in de frequenties boven 2500 hz zo dood als een pier. Zou het aan de versterker of voortrap liggen? Even de interlink van de dac naar de versterker aan de dac kanten doen het ineens goed. Kabeltje weer terug gezet en nog steeds alles in orde. Snap er niks van hoe dit kan. Maar goed het werkt nu goed en het lijkt ook wat luider te gaan. Niet heel veel, maar toch. Klinkt trouwens heerlijk. Nu verder met inspelen. Zit op ongeveer 17 uur. groet, Leobus Lijkt mee eerder iets met de tweeter, filter of bedrading er naartoe. Heb dat laatst ook gehad met de woofertjes van de diapason luidsprekers. Mijn broer had aangegeven dat hij ze wat minder vond spelen of dat er af en toe wat weg viel. Heb de speakers even beluisterd en mijn oor bij alle units gehouden. Alles speelde prima. Een paar weken later waren beide woofers dood. Het kan dat de spoel van de tweeter is overbelast en daardoor op omvallen staat. Vaak vervormt de spreekspoel door hitte waardoor deze kan gaan aanlopen. De spoel kan doorslijten of de unit vastlopen. Bij warmte kan dat weer even goed gaan. Ik geloof niet in zelf helende apparatuur, je gaat hier vast weer tegenaan lopen vermoed ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari On 5-1-2024 at 16:27, Groovy said: En mijn Luxman is gerepareerd en heeft een servicebeurtje gekregen. De keuze carrousel was stuk 2 ic,s hadden onder spanning gestaan, die mochten geen spanning hebben. Tevens is de volume potmeter gereinigd en vastgezet. Dat alles door ESMB in Udenhout voor een zeer schappelijke prijs, Toch wel lekker een reparateur zo dicht bij huis. Wauw, wat een mooie is dit. Heb zelf ooit de 590 in huis gehad in vergelijk met een Moon geintegreerde (700i). Heb toen voor de Moon gekozen vanwege het wat grotere geluidsbeeld, maar heb daar tot op de dag van vandaag spijt van. De Luxman was duidelijk muzikaler, maar dacht toen dat de Moon beter was. Welk type is dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, Edje2 said: Lijkt mee eerder iets met de tweeter, filter of bedrading er naartoe. Heb dat laatst ook gehad met de woofertjes van de diapason luidsprekers. Mijn broer had aangegeven dat hij ze wat minder vond spelen of dat er af en toe wat weg viel. Heb de speakers even beluisterd en mijn oor bij alle units gehouden. Alles speelde prima. Een paar weken later waren beide woofers dood. Het kan dat de spoel van de tweeter is overbelast en daardoor op omvallen staat. Vaak vervormt de spreekspoel door hitte waardoor deze kan gaan aanlopen. De spoel kan doorslijten of de unit vastlopen. Bij warmte kan dat weer even goed gaan. Ik geloof niet in zelf helende apparatuur, je gaat hier vast weer tegenaan lopen vermoed ik. Je zou best wel eens gelijk kunnen krijgen. Ik heb al eerder gedonder gehad met de tweeters. Een liep aan; dat is verholpen. De ander toen ook maar even onder handen genomen. Die andere had al een keer gehad dat het verbindingsdraadje tussen de spreekspoel en de aansluitlip los was. Later (na het opnieuw centreren) was dat weer gebeurd. Misschien nu ook wel weer. Maar bij meting niet gemerkt en toch geen geluid. Trouwens wel raar dat bij jou twee woofers tegelijk overlijden. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Vond dat ook vreemd, en eerlijk gezegd ook nog nooit eerder meegemaakt. Ik sluit niet uit dat één woofer het toch al eerder begeven had, maar mijn broer is niet zo'n kritisch luisteraar als velen van ons. Die woofertjes van de micra krijgen ook flink op z'n donder, is een 11cm woofertje die enorme uitslagen maakt als je een klein beetje gas geeft. Deze zijn eerst gerepareerd maar klonk echt niet goed meer daarna. Er zijn toen 2 nieuwe woofers in gekomen van de excel serie, dat is een fabrieks modificatie. Klink serieus goed en veel beter dan voorheen. Bij jou is het denk ik een kwestie van tijd, maar 2 tweeters moet toch te doen zijn? Wat zit erin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 1 hour ago, Edje2 said: Wauw, wat een mooie is dit. Heb zelf ooit de 590 in huis gehad in vergelijk met een Moon geintegreerde (700i). Heb toen voor de Moon gekozen vanwege het wat grotere geluidsbeeld, maar heb daar tot op de dag van vandaag spijt van. De Luxman was duidelijk muzikaler, maar dacht toen dat de Moon beter was. Welk type is dit? De L507s. Er zijn mensen die hem een buizengeluid toedichten. In ieder geval vind ik hem ook heel mooi klinken. hij is van 1998 en koste toen 6400 guldens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Leobus gebruikt de scanspeak D2904/710001 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Das wel een heel fraaie tweeter, en zeker niet 1 die je zomaar even uit voorzorg vervangt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts