leobus Posted 1 februari Report Share Posted 1 februari Je hebt gelijk. Op dit moment staat alles op een SSD die onderweg is naar Audionet en nog op de computer van Olaf. Hij gaat dat op mijn tweede SSD zetten. Als straks de Audionet terug komt staat het daar hopelijk ook nog op. Zoniet dan kan het wel weer terug gezet worden. Ik zal eens met mijn schoonzoon overleggen of ik iets bij hun vast kan leggen. Dank voor de tips. Die had ik ook al van Olaf en de computerman van WenW gehad. Vandaar dat er de volgende dag een tweede SSD bij kwam. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 februari Report Share Posted 1 februari Het is altijd verstandig om een backup buitens huis te hebben ergens. Bij mij staat er een lossehd op het werk, mocht het huis afbranden dan staat daar een kopie. Voor de rest wordt er elke nacht een backup naar de Nas gemaakt. Daarmee staat de verzameling op 3 schijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 februari Report Share Posted 1 februari (edited) 3 hours ago, Edje2 said: Je bent al je data maar zo kwijt. Eén crash en het is weg. En een harddisk heeft zeker niet het eeuwige leven en gaan ook wel eens zomaar stuk. Ik heb alles op een NAS staan met een gemirrorde harddisk, daarnaast een backup op 2 verschillende schijven waarvan één buitenshuis ligt. Ik maak lokaal en buiten de deur, via het internet back-ups. Edited 1 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 1 februari Report Share Posted 1 februari 3 hours ago, kappa7 said: Het is altijd verstandig om een backup buitens huis te hebben ergens. Bij mij staat er een lossehd op het werk, mocht het huis afbranden dan staat daar een kopie. Voor de rest wordt er elke nacht een backup naar de Nas gemaakt. Daarmee staat de verzameling op 3 schijven. Onlangs de nas stuk gehad. Ik daar niet elke week een backup van omdat de 2 schijven in raid 0 staan, ofwel een mirror van elkaar zijn. Ik heb geprobeerd van een van de schijven een nieuwe backup te maken, maar dat lukte niet. Als er 1 van de schijven van de nas corrupt zou raken kun je ook alle data kwijt raken. Misschien ben ik nogal paranoia, maar de kinderfotos bijvoorbeeld kun je nergens meer terug halen als die weg zijn. Ook de digitale muziek is natuurlijk een dingetje. Het kan lang goed gaan, maar een schijf gaat nu eenmaal een keer stuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 9 hours ago, Edje2 said: maar een schijf gaat nu eenmaal een keer stuk. Die gaan zeker stuk. Ik vervang ze om de 3 jaar. Verder je sommige merken NAS zo inrichten, dat problemen met schijven in een vroegtijdig stadium gesignaleerd worden. B.v. dat je na een bepaald aantal slechte sectoren daar een mail van krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Een raid oplossing word vaak van gedacht dat het een backup is maar dat is het dus niet. Er gaan niets boven een kopie op een andere server. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Klopt helemaal wat jullie zeggen. Ik vervang de schijven ook regelmatig. De QNAP geeft een melding als er errors ontstaan, je kunt zelf instellen wanneer je de melding krijgt. Overigens een correctie: ik had per abuis aangegeven dat ik een mirror setup van de disks had in raid 0. Dat moet raid 1 zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Bij een mirror opzet (RAID 1) en er gaat 1 schijf kapot, dan vervang je die en het herstel duur t wel even maar je krijgt de boel weer terug op de originele manier. https://www.prepressure.com/library/technology/raid Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari (edited) Ik gebruik de software van Linux om dan bij wisselen van computer dan direct herkennen een voordeel is en de volgende server dat direct ziet onder Linux. https://sites.google.com/site/hanspijper/home op de 3e regel. https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/Linux_Software_RAID_Information Edited 9 februari by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Hier een Synology NAS met cloud van Synology. 1 keer in de maand een automatische back up…. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 2 hours ago, HansP said: Ik gebruik de software van Linux om dan bij wisselen van computer dan direct herkennen een voordeel is en de volgende server dat direct ziet onder Linux. Zou een NAS schijf op deze manier ook herkend worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Just now, Edje2 said: Zou een NAS schijf op deze manier ook herkend worden? Als je SMB aanstaat vast wel. Op mijn iMac werk ik ook zo. In de finder doe CRTL K en b.v. smb://192.xxx.xxx.xx . De verkenner van Windows ziet hem vast gelijk. Anders gebruik je hetzelfde commando. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Ik heb onlangs zo’n universele ide reader/controller gekocht waarmee je een interne harddisk kunt aansluiten op de laptop bijv om hem uit te lezen. De harddisks van mijn NAS waren daarmee niet te benaderen. De QNAP heeft die schijven natuurlijk met Linux ingericht waardoor windows er niets mee kan. Is dat op een of andere manier uit te lezen mbv een windows pc? Ik wilde een backup maken van een van de twee mirror schijven omdat de NAS stuk was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari Je kunt je laptop opstarten met een linux distributie naar keuze van af een USB stick. Daarmee kan je dan ook de HD lezen, herstellen of kopiëren. https://sourceforge.net/projects/redobackup/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 2 februari Report Share Posted 2 februari 2 hours ago, kappa7 said: Je kunt je laptop opstarten met een linux distributie naar keuze van af een USB stick. Daarmee kan je dan ook de HD lezen, herstellen of kopiëren. https://sourceforge.net/projects/redobackup/ Ik zal me er eens in verdiepen, dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari Ik heb net in Alkmaar bij Ben Hoedjes van vroeger Studio Alkmaar een SolidSteel rackje opgehaald. Leuke man met leerzame verhalen. Hij heeft nog een deel van de voorraad van zijn oude bedrijf te koop staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari Ben is een hele leuke kerel. Helaas geplaagd door gezondheidsklachten, maar kan de audio niet de rug toe keren. Zijn winkel is niet meer, maar hij gaat er voorlopig nog mee door. Heeft ook aardig wat demo's gegeven op onze audio vereniging in Wijk aan Zee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 9 februari Report Share Posted 9 februari On 2-2-2024 at 20:02, Edje2 said: Zou een NAS schijf op deze manier ook herkend worden? https://sites.google.com/site/hanspijper/home te zien op de derde regel, dit is gebonden aan het MDADM systeem. Ik heb dat is de combi met de Webmin beheerstool geregeld, werkt subliem, ook als je er een nieuwe koppeling maakt. Als je er zomaar een andere aan koppelt zal dat denk ik niet lukken, na een backup is het altijd te proberen natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 februari Report Share Posted 9 februari Das een goeie tip Ik heb het nu niet nodig, maar zal er eens naar kijken. Is dit met een windows systeem te besturen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 9 februari Report Share Posted 9 februari Nee , dit is voor behouden aan een Linux systeem, maar wel te bedienen/benaderen vanuit een Windows systeem, of Apple een Grafisch User Interface ondersteund gebeuren, ook updates e.d. Een beheer systeem wat ik graag gebruik. Van af 1 PC alle andere onderhouden, heb dus meerdere Linux bakjes als bridge voor ROON en server voor de voor LMS en een aparte voor als NAS/ Plex server, MicroServer.home Atom-server.home ROONserver.home MAC-MINI.home Dit zijn de actieve op dit moment. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 februari Report Share Posted 9 februari Heb je ook professioneel ervaring met Linux, of alleen voor thuis? Hel wat te beheren in elk geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Ik was vroeger ook een systeembeheerder op een scholencombinatie en konden dan ook wel onderhoud doen op afstand, was ook wel leuk. Destijds met Novell, en dan een locatie die 30 km verderop dan wat nodig had, dan was dat handig, zeker met een leerling registratie systeem. Was dan wel weer een ander systeem, maar de gedachte gelijk, minder tijd en kilometers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Novell, erg lang geleden. Was dat al helemaal vergeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari 2 minutes ago, Edje2 said: Novell, erg lang geleden. Was dat al helemaal vergeten +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari (edited) Het was toen al helemaal minder gebruikelijk om het op die manier de problemen te tackelen en te beheren, daarom was het wel leuk. Tegenwoordig is het helemaal geen ongewone zaak meer om in te loggen op een systeem aan de andere kant van de wereld. Destijds Novell 3.11 Ben zelf op de meeste computer dingen nu autodidact. Edited 10 februari by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts