Tubejack Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Bij het bedrijf waar ik toen werkte waren al die Novell netwerken met IPX al aan elkaar gekoppeld. Nu is dat allemaal TCP/IP . Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 10 februari Report Share Posted 10 februari Tja, begonnen met Novell Lite licenties, en dan bouw je met de jaren wat op wat nu wel goed te pas komt. Het hoeft niet groot met domeinen, en alles wat daar weer bij komt, maar je snapt wel of het goed loopt. De mensen die menen jou een audiofiele router of switch te moeten aanbieden, kun je wel aardig weerleggen, en een galvanische scheiding is dan niet onbekend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari On 10-2-2024 at 15:39, HansP said: Tja, begonnen met Novell Lite licenties, en dan bouw je met de jaren wat op wat nu wel goed te pas komt. Het hoeft niet groot met domeinen, en alles wat daar weer bij komt, maar je snapt wel of het goed loopt. De mensen die menen jou een audiofiele router of switch te moeten aanbieden, kun je wel aardig weerleggen, en een galvanische scheiding is dan niet onbekend. Dat laatste geeft de gekte van onze hobby ook weer vind ik: audiofiele switches van honderden, soms duizenden euro's. En ze gaan als broodjes over de toonbank. Er zijn volgens mij heel veel audiofielen die alles slikken als zoeten broodjes en kopen wat er nu weer in de mode is. Geeft denk ik ook de financiele situatie van onze wereld in een notendop weer: er is teveel geld, en mensen weten niet meer wat ze ermee moeten doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 1 hour ago, Edje2 said: Dat laatste geeft de gekte van onze hobby ook weer vind ik: audiofiele switches van honderden, soms duizenden euro's. En ze gaan als broodjes over de toonbank. Er zijn volgens mij heel veel audiofielen die alles slikken als zoeten broodjes en kopen wat er nu weer in de mode is. Geeft denk ik ook de financiele situatie van onze wereld in een notendop weer: er is teveel geld, en mensen weten niet meer wat ze ermee moeten doen. Nou, ik heb geen last van teveel geld maar audiofiele switches in naar mijn mening gewoon onzin. Echt zonde dat men daar in trapt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Als IT-er met ruim 40 jaar ervaring kan ik dat bevestigen: alles wat ingebouwde foutencorrectie heeft (netwerk, usb, hdmi) is al zo audiofiel als maar kan en profiteert niet van "audiofiele componenten" erin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Het tegenargument van de “gelovers” van de audiofiele switches geven dan aan dat het gaat om de rommel die via de netwerk verbinding binnen komt op de streamer. Ik heb daar een interessante test over gevonden die dat ontkracht. Hij gaat ook in op de klank verschillen tussen de switches, en de conclusie vond ik wel interessant: hij (Amir) hoorde positief verschil, maar datzelfde hoorde hij ook bij terug schakelen naar de standaard switch. De verklaring ervoor is volgens Amir dat je geconcentreerder luistert om juist de verschillen waar te nemen. overigens ben ik het met de conclusies die er via het Audiosciencereview platform worden getrokken niet altijd eens. Ik denk dat er ook veel meer gemeten wordt dan geluisterd, maar in het geval van de switches kan ik me er zeker in vinden. Heb zelf ook wel eens wat testen gedaan maar kan geen verschil ontdekken. hier de test: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 2 hours ago, Bloom said: Als IT-er met ruim 40 jaar ervaring kan ik dat bevestigen: alles wat ingebouwde foutencorrectie heeft (netwerk, usb, hdmi) is al zo audiofiel als maar kan en profiteert niet van "audiofiele componenten" erin. Geldt dit volgens jullie ook voor verbeterde netwerk kabel. Ik meen dat ik wel wat verschil hoor. heb op mijn gewone switch wel beter voeding gezet en ik geloof ook dat het scheelde. maar lang niet zo veel als het wisselen van een powercord. Dat kan echt het geluid van je versterker veranderen. Feller, warmer enz. Soms lijkt het dan wel of je naar een andere versterker luistert. Maar goed dwaal af. Wat betere kan kabel en betere voeding voor eenvoudige switch, dan hoor ik wel iets maar niet enorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari (edited) Bekijk het filmpje hierboven eens. Ik heb zelf ook altijd de stelregel met vergelijken van 2 verschillende apparaten/kabels enz: Als ik twijfel of er geluidsverschil is is het er voor me niet. Het moet zeer duidelijk en reproduceerbaar zijn, anders is het omdat je anders luistert. Amir verwoordt heel goed waar ik zelf al jaren naar handel. Edited 12 februari by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 4 hours ago, SpaceJS said: Nou, ik heb geen last van teveel geld maar audiofiele switches in naar mijn mening gewoon onzin. Echt zonde dat men daar in trapt. Waarom zonde? Ontwikkelingen in audio zijn de laatste tien jaren geweldig, IT heeft zijn vaste plaats veroverd en baanbrekende inzichten breken constant door (zie verder). Normaal dat de menselijke behoudsgezindheid regelmatig zwaar op de rem gaat staan, zelfs als het om zaken gaat die (omzeggens) geen geld kosten. Maar niemand wordt toch gedwongen te kopen? Dat het uitsluitend gaat om bezordheid om de medemens, dat betwijfel ik toch. Meer ter zake. Er zijn twee onderwerpen waar ik de laatste tijd nogal wat over lees omdat het me interesseert en fascineert: toevallig bekabeling en swiches. Een onderwerp als kabels vermelden op een forum is soms niet zonder gevaar; het heeft namelijk een sterke aantrekking voor trollen en dit ondanks dat het internet ruim voorzien is van zeer degelijke, onderlegde artikels dienaangaande, die een mooi beeld geven van de evolutie in de sector. Maar die lezen ze blijkbaar niet. https://www.audiophilia.com/reviews/2021/10/26/btfbhey64klhz110jltl0tnad7632t. En ter zake, het tweede onderwerp, switches, is een voorbeeld dat ik graag aanhaal om nieuwe inzichten te documenteren. Op de prijs hoef je me niet te wijzen; ik weet dat het stikduur is. https://www.audiophilia.com/reviews/2022/6/25/kexii0ag76ym8bfld1b4ku2wxab4zj Zie verder de site van Ansuz-Acoustics. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari (edited) Zijn het storingen? Is het jitter? Zijn het vereffeningsstromen... Ik weet het niet. Maar verschil is zeker hoorbaar. Met de galvanische scheidingen lopen massacontacten vaak wél door. En een aarde is nooit op een standaardswitch aangesloten. Waar moet de "rommel"dan heen? In netwerkkabels geloof ik minder. Maar dat is voor alle kabels zo. Duurder is zeker niet altijd beter. Maar ook daar doen constructies er toe. Er is op dat vlak nog een hoop uit te zoeken. En in onderzoeken terwijl je van te voren al zeker weet dat het toch niks uit kan maken, geloof ik dan ook weer niet. Ik speel dus om alle switch ellende te vermijden met Wifi. Op een afstand van 2 m tussen zender en ontvanger. Voor mij werkt dat uitstekend. Afgelopen week heb ik het wifi dongle van de streamer voorzien van een eigen spanningsbron, zodat deze niet meer uit de streamer getrokken wordt. En ook dat heeft weer tot een verandering van het klankbeeld geleid. Of dit komt omdat de voeding van de streamer het nou wat makkelijker heeft? Of dat storingen vermeden worden? Ik kon het filmpje trouwens niet aan zien. Die man leutert zo veel dat de essentie totaal verdwijnt tussen dat bla bla bla. Edited 12 februari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Een van de standaarden voor een rj45 poort is dat deze galvanische gescheiden is dus storing van de voeding is daar al bij uitgesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 9 minutes ago, kappa7 said: Een van de standaarden voor een rj45 poort is dat deze galvanische gescheiden is dus storing van de voeding is daar al bij uitgesloten. Dus HF kan niet door een trafootje van een paar cent waarbij de massa gewoon doorloopt. Wanneer je er een beter trafootje aanhangt zonder die massa verbinding en met een aarde aansluiting hoor je dat. Maar dat is natuurlijk onmogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Het filmpje toont wel aan dat vervuiling van de masse geen enkele rol speelt. Wat dan wel? De datapaketten komen ongeschonden aan, dat is een eigenschap van TCP. Het enige waar altijd de switch gelovers het over hebben is de vervuiling die mee komt, maar dat laat het filmpje juist zien dat dit geen enkele rol speelt. Geleuter of niet, ik raad je toch aan het filmpje te bekijken Hans, ik denk dat het de moeite waard is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari https://ethernet-sound.com/das-drosselkabel-minimierung-der-gleichtaktstoerungen-auf-dem-letzten-meter/ https://ethernet-sound.com/forums/topic/drosselkabel/ Acht wikkelingen van een netwerkkabel door een Ferriet ring. Mooi vooruitgang in mijn set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari (edited) Prachtig zijn ze wel deze CAT 7 kabels Maar eh.... deze discussie hadden we toch al gehad? Ik zie het zo: "er is voor élk wat wils" Goed toch Edited 12 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Die man is zo overtuigd van zijn gelijk, dat hij geen andere mening toelaat en met een heeeeeeeeeele boel wollige taal iets verteld wat in 5 minuten ook makkelijk kan. Bovendien maakt hij mensen die er wél geld (ik niet) aan uitgeven belachelijk. Wat ik hierboven ook al melde, zoeken naar waarom het niet kan, in plaats van proberen te bedenken waarom het wél zou kunnen. Die soort redenaties hebben we al over veel digitale aspecten gezien (bits zijn immers bits). En ook met kabels hebben we dezelfde acties gehad. Ik doe wat ik de moeite waard vind en laat dit soort hersenspoelingen mooi voor wat het is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 4 minutes ago, Tubejack said: Prachtig zijn ze wel deze CAT 7 kabels Daar kick ik dan weer veel minder op. Een kabel met streepjes. Nou én? O ja en niet te vergeten een richtingspijltje er op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari (edited) Ik heb een audiofiele vrouw die van muziek houdt. Daar kan geen switchje, kabeltje tegen op. Nu jullie weer Edited 12 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari (edited) 4 minutes ago, Hans van Liempd said: Daar kick ik dan weer veel minder op. Een kabel met streepjes. Nou én? O ja en niet te vergeten een richtingspijltje er op. Ik hoef ze ook niet, ik ben gelukkig met de CAT5E kabel die ik van mijn provider heb gehad. Maar ik vind het wèl heel mooi gemaakt. Edited 12 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari (edited) Er is weer zo'n kloothommel die een DDOS aanval op mijn site doet. Even de nek omdraaien. Done! Edited 12 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 19 minutes ago, Auke12 said: https://ethernet-sound.com/das-drosselkabel-minimierung-der-gleichtaktstoerungen-auf-dem-letzten-meter/ https://ethernet-sound.com/forums/topic/drosselkabel/ Acht wikkelingen van een netwerkkabel door een Ferriet ring. Mooi vooruitgang in mijn set. Bedankt Auke, dat is een goedkope tweak om eens te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Netwerkverbindingen draaien rond het garanderen dat netwerkpakketjes 100% correct aankomen. Daar wordt heel veel moeite voor gedaan en men houdt rekening met defecte of minder goed werkende onderdelen in de keten. Ruis of HF-signalen in de kabels of toestellen maakt geen bal uit zolang de bits (aan of uit) duidelijk herkenbaar zijn. Daarvoor worden trouwens nog foutencorrectiemechanismen gebruikt, zodat ook bij fouten in de transmissie die nog hersteld kunnen worden. Je kunt dus geen ruis of andere geluidsartefacten die er niet horen te zijn krijgen bij een netwerkverbinding. De verbinding moet immers gegarandeerd 100% accuraat zijn. Bij een ethernetverbinding worden foutieve netwerkpakketten geweigerd en een herhaling gevraagd totdat ze 100% juist ontvangen zijn. Als bij een heel slechte verbinding die pakketten vaak herhaald moeten worden, kan dat tot een pauze in het geluid aanleiding geven: een zogenaamde drop-out. Die wordt dus veroorzaakt door vertragingen op het netwerk, in het Engels heet dat "network lag". Die moet je zo klein mogelijk houden. Die drop-outs zijn het enige wat je kunt tegenkomen bij zo'n netwerkverbinding en dan moet het al héél erg zijn. In de praktijk kom je dat niet tegen zolang alles deugdelijk is en werkt. Jitter is er trouwens ook niet aanwezig bij netwerk- of hdmi-verbindingen. Bij usb kan het wel, maar zit het niet in het voor een mens hoorbare bereik. In thuisnetwerken tot 1 Gbit/s is cat5e of cat6 meer dan voldoende. Maar als je meer geld wil uitgeven aan een cat7 of cat8 kabel, doe maar. Het kan zeker geen kwaad en het kost véél minder dan zogenaamde "audiofiele" netwerkkabels die alleen bedoeld zijn om je zoveel mogelijk geld uit de zakken te kloppen, net zoals "audiofiele" netwerkswitches. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 50 minutes ago, Tubejack said: Er is weer zo'n kloothommel die een DDOS aanval op mijn site doet. Even de nek omdraaien. Done! Is dat een Linux server? Dan kan ik je kernel parameters geven die DDoS-aanvallen gewoon onmogelijk maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari 21 minutes ago, Bloom said: Bij een ethernetverbinding worden foutieve netwerkpakketten geweigerd en een herhaling gevraagd totdat ze 100% juist ontvangen zijn. Als bij een heel slechte verbinding die pakketten vaak herhaald moeten worden, kan dat tot een pauze in het geluid aanleiding geven: een zogenaamde drop-out. Die wordt dus veroorzaakt door vertragingen op het netwerk Ik heb bij mijn broer wel eens een netwerkkabel getrokken in dezelfde buis waar al een Cai kabel(TV)inzat. dat werkte dus echt niet. Pas toen ik de Cai losgekoppeld had in de meterkast(splitter) had hij wel probleemloos internet boven....Hoe komt dat dan, is dat dan inductie, soort van overspraak zeg maar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 12 februari Report Share Posted 12 februari Ja, dat kan. Als de storing sterk genoeg is, kunnen de relatief zwakke signalen in een netwerkkabel compleet gecorrumpeerd raken en lossen ook herhalingen van de netwerkpakketten het euvel niet meer op en komt er helemaal niets meer. Dan helpt alleen dat wat de storing veroorzaakt fysiek de wereld uithelpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts