Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Elektriciteit en water ben ik altijd wel voorzichtig mee Hans. Toen ik dit huis kocht bleek ergens een kabel onder stroom waar ik geen andere doos kon vinden. Op een of andere manier had de vorige bewoner een oud circuit aangesloten. Bij oude circuits trek ik daarom altijd de stroomkabels eruit.

14 hours ago, carl said:

Elektriciteit en water ben ik altijd wel voorzichtig mee Hans. Toen ik dit huis kocht bleek ergens een kabel onder stroom waar ik geen andere doos kon vinden. Op een of andere manier had de vorige bewoner een oud circuit aangesloten. Bij oude circuits trek ik daarom altijd de stroomkabels eruit.

Er wordt wat afgeprutst in dit land.

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Das ongevaarlijk.... 😁

Dat is zo Hans, maar wat is je referentie ? Ikzelf vind het soms lastig, om verschillen aan te duiden. Het liefst vergelijk ik 2 dezelfde apparaten.

Wat ook kan is b.v. een goed cd-loopwerk als referentie nemen en aangesloten op dezelfde DAC en  A/B vergelijken. Techniek is tegenwoordig nauwelijks nog een struikelblok ook met b.v. een geschakelde voeding kun je gemakkelijk -120dB halen, met op-amps in je dac zelfs signaaltjes van -144dB.  Jaren terug, ik denk zeker 20 jaar terug, in het begin van mijn buizen hobby had Cock het over signaaltjes van -150dB. Toen kon ik dat niet bevatten, nu wel.  

Maar het is leuk "prutsen met techniek". Iets met eigen handen maken dat werkt. Volgens de kalender op de WC  is "prutsen" de meest onderschatte fase van een creatief proces ;)

Edited by Tubejack

On 14-3-2024 at 22:18, carl said:

Vandaag de echte oorzaak van de stroomstoring gevonden. Het bleek een slecht contact in zo'n steekdop te zijn. Ons huis is in 1977 gebouwd en deze steekdoppen waren toen "nieuw". Helaas zat die centraaldoos achter het stiucwerk verstopt. Maar ik heb die voor het stuccen ingemeten en wist gelukkig precies waar hij zat. Na het open maken van twee van dergelijke centraaldozen, zat er dus die steekdop met twee verschroeide draden er in. Dat was wel overtuigend. Helaas waren de draden te kort voor ouderwetse schroefdoppen. Nu zitten er nieuwe Wago klemmen op. Dat voelt bij het insteken al een stuk vertrouwder.

Ik heb in een ver verleden (1970?) een opleiding VEV 2e monteur gevolgd. Dus ik weet (nog) een klein beetje van elektrische installaties.

Tegenwoordig hebben die steekdoppen een vergrendeling met veercontact. Die zijn wel goed. Een ouderwetse draai lasdop werkt ook niet altijd goed. Als je de draden net iets te kort hebt kan er ook 1 uit wringen. Zeker als je de draden nog in de doos moet zien te krijgen.

Gisteren het huis bekeken wat mijn dochter en vriend gekocht hebben in Utrecht. Erg mooi maar van voor 1900. Komt er een aannemer die vloerverwarming wil leggen op de tweede verdieping. En ik me afvragen wat je dan doet als er iets onder de vloer fout is.

1 hour ago, Edje2 said:

Tegenwoordig hebben die steekdoppen een vergrendeling met veercontact. Die zijn wel goed. Een ouderwetse draai lasdop werkt ook niet altijd goed. Als je de draden net iets te kort hebt kan er ook 1 uit wringen. Zeker als je de draden nog in de doos moet zien te krijgen.

Dat klopt. Maar de oude steekdoppen vallen er wel erg makkelijk af. En die oude... tja... iets meer vakwerk, maar dan zit het ook echt goed. Daar heb ik nog nooit een probleem mee gehad. Maar inderdaad, lang genoeg strippen, dan de isolatie gelijk houden en de einden met een combinatietang goed strak opdraaien. Dan het puntje er vanaf knippen zodat alle draden gelijke lengte hebben en dan pas de dop er goed strak op. Zo heb ik het geleerd tenminste.

19 minutes ago, carl said:

Gisteren het huis bekeken wat mijn dochter en vriend gekocht hebben in Utrecht. Erg mooi maar van voor 1900. Komt er een aannemer die vloerverwarming wil leggen op de tweede verdieping. En ik me afvragen wat je dan doet als er iets onder de vloer fout is.

Onder de vloer zitten nooit aansluitingen of lasdozen, die zitten in het plafond van de verdieping er onder.

dus die vloerverwarming kan prima.

Verder is het niet gebruikelijk om installatie werk in je vloer weg te werken. koppelingen moeten dan boven de vloer geplaatst worden. Dat is verder allemaal slang tegenwoordig. dus als ze met de vloer bezig gaan zal dat aangepast moeten worden.

Echter verwacht ik dat er zwaluwstaart platen gebruikt zullen worden, op een houten ondervloer kan je immers geen vloerverwarming leggen.

En dan is de ruimte tussen het plafond prima toegankelijk van af de onderzijde.

1 hour ago, kappa7 said:

Onder de vloer zitten nooit aansluitingen of lasdozen, die zitten in het plafond van de verdieping er onder.

Verder is het niet gebruikelijk om installatie werk in je vloer weg te werken. 

Mijn dochter had een jaren 30 huis. Daar zat wel degelijk alles in de vloeren. We hebben alles er uit gesloopt en opnieuw aangelegd vanuit het plafond. Ik denk dat het vroeger normaal was om de lasdozen in de vloer te leggen.

groet,

Leobus

1 hour ago, kappa7 said:

Verder is het niet gebruikelijk om installatie werk in je vloer weg te werken. koppelingen moeten dan boven de vloer geplaatst worden. Dat is verder allemaal slang tegenwoordig. dus als ze met de vloer bezig gaan zal dat aangepast moeten worden.

Echter verwacht ik dat er zwaluwstaart platen gebruikt zullen worden, op een houten ondervloer kan je immers geen vloerverwarming leggen.

En dan is de ruimte tussen het plafond prima toegankelijk van af de onderzijde.

Bij de dekvloer van huizen van voor de oorlog zitten altijd plaatsen “luikjes” die je makkelijk los kan maken  en waaronder dozen zitten George. In ieder geval in Nijmegen bij huizen van voor de oorlog een normale gang van zaken.  Ze waren toen echt niet zo gek om bij aanpassingen plafonds open te maken. Leo zal centraaldozen hebben gemaakt zover ik hem ken.

Edited by carl

Dat zal best maar als dat zo oud is dan is dat zeker aan vervanging toe en kan dat gewoon dicht gemaakt worden.

Vaak zijn dat soort toepassingen een goed recept voor brand.

en als je er al over nadenkt om een vloer te verwijderen om daar vloerverwarming in aan te btrengen dan is dat gelijk ook een mooi moment om dat netjes aan te leggen zo als het hoort.

56 minutes ago, kappa7 said:

…. en als je er al over nadenkt om een vloer te verwijderen om daar vloerverwarming in aan te brengen dan is dat gelijk ook een mooi moment om dat netjes aan te leggen zo als het hoort.

Daar ben ik het weer helemaal mee eens George. 

Er kan altijd iets fout gaan natuurlijk. Je kan ook gewoon op een houten vloer vloerverwarming aanleggen natuurlijk. slangen buigen echt wel mee. Maar populair is gewoon elektrische tracing daar waar je je voeten neer zet onder laminaat ofzo. Comfort noemen ze dat.

De slangen buigen wel mee maar door het vocht en de warmte rot de houten ondervloer weg .

Daarom plaats je eerst zwaluwstaart platen op je balken en daar ga je de betonvloer op storten.

Ik leer weer een en ander heren. Morgen mogen we op onze kleindochter passen terwijl zij naar de notaris gaan. Ik heb trouwens Ruud Haaze een mailtje gestuurd. Ik weet niet of hij nog werkt als aannemer anders kent hij wel een goede.

Ik ben trouwens heel veel in centrum Utrecht geweest. Ik wist niet dat de buitenwijken daar zo mooi en groen zijn met veel water.

19 hours ago, kappa7 said:

hangt er vanaf van welke kant jij kijkt lijkt me.

sta je boven dan is het de vloer en van beneden....

Als de kabels in de muren van onder naar boven lopen, zitten de aansluitingen toch echt in de vloeren. 
we hebben bij mijn dochter alle groepen vanuit de meterkast naar de plafonds op de verdiepingen getrokken en van daar uit nieuwe leidingen naar beneden gemaakt. Je wil niet weten hoeveel freeswerk en herstel stucen dat betekende. Totaal resultaat: van drie groepen naar 8 groepen. Bij die 3 groepen zat er trouwens één op de deurbel, één op een stopcontact in de huiskamer en de rest van het huis op de derde groep. Ik heb nog nooit zo’n zooitje gezien. Oh ja, Op de slaapkamers waren de stopcontacten met een los kabeltje over de muur aangesloten op de schakelaars voor de verlichting.

groet,

Leobus