Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Yep. Wel met led, maar SBMarantz heeft me weten te overtuigen. 

SBMarantz ken ik.  Led is zoveel beter geworden. Dus waarom niet? Het heeft de nodige voordelen.  Voorheen gingen signaal meters defect, door hitte, omdat er verkeerde vervangingslampjes gebruikt werden. 

31 minutes ago, Roots said:

Zijn absoluut niet de zelfde versterkers Jack. ;) 

Die 2e heeft heeft veel extra electronica, maar is in de basis is gelijk.

De 1e klinkt zoals m.i. veel mensen verwachten van een buizen versterker, warm en heel muzikaal. 

De 2e laat echt meer details horen, als je niet oppast met wat voor apparatuur je aansluit, zelfs te veel.

De 1e heb ik niet zelf gebouwd, maar degene wist echt wel, waar die mee bezig was.

Ik vind dat je met beide principes een goed eindresultaat kunt krijgen.    

Dus less = more? Wat mij betreft,  niet persé 

Bedankt maar ik heb daar niets mee.

Tis natuurlijk wel leuk om te zien hoe dat in elkaar gefröbeld wordt.

Voor het rendement van de speaker is het ook wel prettig, zeker als je met een kaarsje aan versterker vermogen wil spelen.

Maar dat is vandaag de dag echt niet meer nodig en mag die ouwe zooi gewoon naar het museum.

Verder is de boel erg slecht op tijd te zetten.

Dat is dan ook gelijk he probleem uit het eerste filmpje.

Zo veel losse kasten die op verschillende afstanden moeten staan dat het geheel diffuus wordt in de weergave.

Kan mooi klinken met de zachte muziek die in het filmpje hoorbaar was maar met complexe stuken zal het vol lopen en een brij worden.

• 2 weeks later...
54 minutes ago, Mediator said:

Mooi spul @Tubejack

Zeker @Mediator Ik ben positief verrast, door een simpele buizen versterker, maar dan een met 1e kwaliteit onderdelen.

Het lijkt wel of de versterker 20 jaar in een kast heeft gestaan. Black Gate WKZ is beroemd om zijn/haar muzikale kwaliteiten. Alleen voordat de chemische processen in deze condensatoren "opgang" komen, dat duurt wel even. Zet je zo'n versterker lange tijd uit, dan moet het formeer proces weer opnieuw beginnen. Is het mijn beste versterker? Nee, kun je van alles draaien? zeker.  Ik weet nog niet, welke van de 2 ik hou. 

On 19-5-2024 at 13:08, kappa7 said:

Bedankt maar ik heb daar niets mee.

Tis natuurlijk wel leuk om te zien hoe dat in elkaar gefröbeld wordt.

Tja, de een maakt een hoornluidspreker en de ander een lucht gelagerde arm.

Hierbij wil ik jullie vertellen over mijn audiofiele dag  laatst. Zoals de meeste weten speel ik naar volle tevredenheid met Blumenhofer FS3 MK 2 speakers.  Nu ben ik ook altijd wel nieuwsgierig of het beter kan zonder een extra hypotheek te hoeven afsluiten.

Cock en ik hebben regelmatig contact en komen bij elkaar over de vloer of gaan gezellig naar een platenbeurs of hifi-show of een mede forum lid. Op een gegeven moment stelde Cock voor om mijn interne bekabeling van de speakers te vervangen voor Sonore draad en het filter aan te passen wat hij ook heeft gedaan voor Ove.

Nu was ik daar wel  voor in en een data was snel gemaakt, speakers naar Cock gebracht om ze na enkele dagen weer op te halen. Het was voor Cock toch nog aardig wat werk, nu ben ik niet technisch dus ik kan hier niet verder op ingaan.

Thuis aangekomen de speakers op de oude plek gezet. Ik had op de vloer gemarkeerd waar ze stonden nadat Cock ze had geplaatst toen ik de speakers had gekocht(zie Blumenhofer FS3 MK II plaatsen door Cock).

Muziek opgezet en al bij de eerste tonen, wat gebeurt hier het lijkt wel of ik een andere speaker(lees beter) had. Dit werd na enkele dagen alleen maar beter, ongelooflijk wat het vervangen van de interne bekabeling en aanpassing van het filter bij mij deed.

In de tussen tijd had ik ook de achterwand akoestisch aangepakt met hulp van Cock(gewoon latjes met vilt). Na dat  alles was ingespeeld  moesten de speakers weer opnieuw worden geplaatst. Nu had ik dit Cock al een paar keer zien doen en dacht dat moet ik zelf ook proberen, dus ik aan de slag met een test CD, ik vond het resultaat niet slecht al zeg ik het zelf. Maar toch maar even aan Cock gevraagd om de speakers te plaatsen.

Cock uitgenodigd en wat te drinken gegeven en wat muziek opgezet en ik kijk naar Cock en deze zegt bij het eerste nummer klinkt lekker alleen het hoog is nog niet balans. Dan een test CD opgezet en hij loopt naar een speaker(ik gauw meelopen om te zien wat hij doet) en verschuift de speaker voor het oog nauwelijks(mm werk) en gaat weer zitten, hm beter zegt hij. Nog even wat test nummers gedraaid alvorens naar de roze ruis te gaan, bij de roze ruis loopt hij weer naar de zelfde speaker en verschuift hem weer minimaal en gaat terug naar de bank om te luisteren en zegt: niks maar aan doen perfect.

Ik zet muziek op en ben hellemaal stil want ik zit in een bel van geluid en wordt hellemaal in de muziek gezogen. Bizar wat de laatste mm nog doen bij het plaatsen van je speakers.

Lijkt me niet goed, als het zo precies moet. Dan moet je zeker nog exact in het midden zitten ook :lol:  Ik heb die "grafzerken" van ons, gewoon 1 meter 70 afstand onderling neergezet op een blok beton en er niet meer naar omgekeken.  Door de hele kamer muziek :)

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Lijkt me niet goed, als het zo precies moet. Dan moet je zeker nog exact in het midden zitten ook :lol:  Ik heb die "grafzerken" van ons, gewoon 1 meter 70 afstand onderling neergezet op een blok beton en er niet meer naar omgekeken.  Door de hele kamer muziek :)

Wie weet wat er nog uit te halen is als je wel aandacht aan de opstelling gaat geven :biggrin:

33 minutes ago, kappa7 said:

Wie weet wat er nog uit te halen is als je wel aandacht aan de opstelling gaat geven :biggrin:

Het klinkt  prachtig George. De dempingsfactor van de versterker die aangesloten is, is kleiner dan 1. Dus dat "strakke" "pinpoint" heb is sowieso niet   

9 hours ago, Tubejack said:
10 hours ago, kappa7 said:

Het klinkt  prachtig George. De dempingsfactor van de versterker die aangesloten is, is kleiner dan 1. Dus dat "strakke" "pinpoint" heb is sowieso niet   

Wel iets meer aandacht geven misschien? Dan gaat het nog prachtigderderklinken, en zoveel meer genieten saampies op de bank hand in hand. :D