Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Roots said:

Wel iets meer aandacht geven misschien? Dan gaat het nog prachtigderderklinken, en zoveel meer genieten saampies op de bank hand in hand. :D 

Ik weet nog niet in hoeverre dat kan in een less=more versterker.  We kunnen in ieder geval naast elkaar zitten i.p.v. dat het maar op één plek goed klinkt. 

Edited by Tubejack

12 hours ago, Tubejack said:

Lijkt me niet goed, als het zo precies moet. Dan moet je zeker nog exact in het midden zitten ook :lol:  Ik heb die "grafzerken" van ons, gewoon 1 meter 70 afstand onderling neergezet op een blok beton en er niet meer naar omgekeken.  Door de hele kamer muziek :)

Juist de laatste mm maken het verschil, dan heb je juist overal hetzelfde beeld. Je zou het eens moeten proberen en/of moeten horen. 

22 minutes ago, audio cor said:

Juist de laatste mm maken het verschil, dan heb je juist overal hetzelfde beeld. Je zou het eens moeten proberen en/of moeten horen. 

Ik heb het idee, of ik helemaal links of rechts op de bank zit, met deze versterker het beeld wel lijkt mee te bewegen Cor.  Er zijn meer dingen aan de hand b.v. met het laag en de toegenomen room-head dat ik technisch nog niet helemaal goed kan verklaren. Maar het werkt.  

Verder vandaag een audiofiele dag.  Lp's opruimen/  Naar NPO klassiek geluisterd via mijn nieuwste bouwsel 

On 11-6-2024 at 19:54, Roots said:

Wel iets meer aandacht geven misschien? Dan gaat het nog prachtigderderklinken, en zoveel meer genieten saampies op de bank hand in hand. :D 

Misschien kan de vrouw van Jack het best op zijn schoot gaan zitten als ze samen luisteren. In hun situatie is dat gewoon niet praktisch.

10 hours ago, carl said:

Misschien kan de vrouw van Jack het best op zijn schoot gaan zitten als ze samen luisteren. In hun situatie is dat gewoon niet praktisch.

Nou, Cárl... :D :D :D

Volgens mij heeft Jack wel gevoel voor humor René.

Het is verder natuurlijk ook een beetje hoe je luistert. Als ik naar mijn souterrain ga luister ik meestal alleen en staat alles net als de vorige keer. In een huiskamer ligt dat een stuk moeilijker. 

3 hours ago, carl said:

Volgens mij heeft Jack wel gevoel voor humor René.:)

Het is verder natuurlijk ook een beetje hoe je luistert. Als ik naar mijn souterrain ga luister ik meestal alleen en staat alles net als de vorige keer. In een huiskamer ligt dat een stuk moeilijker. 

Ik luister (bijna) nooit alleen. De bank is breed genoeg voor 3 mensen. Het maakt echt niet uit, waar je zit, je wordt omhelst door de muziek. 

Ook op beurzen ga ik altijd precies in de luisterdriehoek zitten Jack.  Daarbuiten vind ik het toch altijd tegenvallen.

Edited by carl

17 hours ago, carl said:

Ook op beurzen ga ik altijd precies in de luisterdriehoek zitten Jack.  Daarbuiten vind ik het toch altijd tegenvallen.

Dat zijn dan niet de installaties, die mijn voorkeur hebben. ;)  

Mijn ervaring is wel dat de Finals beter zijn op dit gebied dan de MA Jack. De opstelling zal daar ook debet aan zijn want met indraaien richt je de LS meer op de luisterplaats.

Edited by carl

Het is niet zo moeilijk, bij versterkers met een lage dempings factor gaan met name conus luidsprekers zich anders gedragen. Ze worden niet meer afgeremd door de versterker. Je krijgt dan een meer "omhullend" geluid, maar minder precieze plaatsing. Dat vind je mooi of niet. ;) 

Hier gratis te downloaden onderzoek https://mennovanderveen.nl/images/onderzoek-ontwikkeling/publicaties/download_6.pdf

[....] Repeatedly I observed that low damping factor valve amplifiers sound ‘better’ than high damping factor transistor amps. Why this is the case? It became clear that the observed differences are not an issue of ‘valves versus transistors’. A transistor amp can sound ‘better’ when its damping factor is adjusted. [....]

Er is vast veel meer informatie te vinden ;) Oplettende mensen weten dat dergelijke trucs al in de jaren 60 en 70 werden toegepast 

Zie b.v. de verschillen tussen de Sansui AU-555 en Sansui AU-555A

Edited by Tubejack

15 hours ago, Tubejack said:

Het is niet zo moeilijk, bij versterkers met een lage dempings factor gaan met name conus luidsprekers zich anders gedragen. Ze worden niet meer afgeremd door de versterker. Je krijgt dan een meer "omhullend" geluid, maar minder precieze plaatsing. Dat vind je mooi of niet. ;) 

Leuk bezig Jack. Weet je trouwens of een ESL zoals die van mij een hoge dempingsfactor nodig heeft. Ik denk wel dat de Finals meer omhullend klinken dan mijn vroegere Monitor Audio. De focus is daarentegen wel extreem goed.

Edited by carl

Jou final heeft geen spoel die door een magnetisch veld loopt. Daarmee wordt er geen energie opgewekt die door de versterker moet worden afgevoerd.

of terwijl het maakt niets uit voor een ESL of magnetostaat. voor deze speakers is het belangrijker dat de versterker voldoende stroom kan leveren.

Kennelijk kunnen ze dat George want ik mis eigenlijk helemaal niets (behalve de arm van mijn platenspeler). Final zegt zelf dat ze goed spelen vanaf 30 watt ook buizen.

Maar dat heeft bij jou speakers niets van doen met de dempingsfactor.

Die is totaal irrelevant voor jou speakers.

Dat verhaal van Jack gaat vooral op bij conventionele speakers. 

7 hours ago, kappa7 said:

Dat verhaal van Jack gaat vooral op bij conventionele speakers. 

Je bedoelt vast het onderzoek van Menno van der Veen.  Dat werkt inderdaad met conventionele luidsprekers. Verder ligt alle benodigde kennis, zo voor het grijpen. Klaar om gelezen te worden. 

Je moet het alleen even zien. 

Edited by Tubejack

Zo heb ik ooit toen ik nog jong was een luidspreker aangesloten op de ingang van een versterker. Je kon die luidspreker gewoon gebruiken als microfoon, ik trommelde er dan op. Ik was eigenlijk uitvinder van de elektronische drums. :D 

Leuk was dat toen heh. :)

..Ik bouwde toen ook zelf mijn zendertjes, en nog veel meer. Ik liep dan met een draagbaar radiootje heel het dorp door kijken hoever ik kwam, en trost dat ik was.

Maar het is volgens mij een mooi voorbeeld van wat een luidspreker opwekt bij het uitslingeren ervan en wat de dempingsfactor maar op moet zien te lossen.

57 minutes ago, Roots said:

Leuk was dat toen heh. :)

..Ik bouwde toen ook zelf mijn zendertjes, en nog veel meer. Ik liep dan met een draagbaar radiootje heel het dorp door kijken hoever ik kwam, en trost dat ik was.

Maar het is volgens mij een mooi voorbeeld van wat een luidspreker opwekt bij het uitslingeren ervan en wat de dempingsfactor maar op moet zien te lossen.

Toen ik naar de MTS ging werden die zenders serieus. 8... 10watt in een 14 element antenne is > 100watt ERP daarmee kon ik af en toe met de achterhoek contact maken.  Zelf iets maken is nog steeds leuk Roots.