carl Posted 29 juni Report Share Posted 29 juni Vanavond een feestje gehad met op de achtergrond Bruce Springsteen. Die trad in de buurt op. Wel regen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 29 juni Report Share Posted 29 juni Just now, carl said: Vanavond een feestje gehad met op de achtergrond Bruce Springsteen. Die trad in de buurt op. Wel regen! 2x gezien opi Pnkpop: en hij geeft wel show weg, Moesten zijn optredens letterlijk afkappen, anders was ie gewoon doorgegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juni Report Share Posted 30 juni 11 hours ago, carl said: Vanavond een feestje gehad met op de achtergrond Bruce Springsteen. Die trad in de buurt op. Wel regen! Lijkt me wel een nat pak waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni Report Share Posted 30 juni Ik had hem donderdag al thuis gehoord. Ramstein is dat niet gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 juni Report Share Posted 30 juni Dan stond de wind waarschijnlijk toen de verkeerde kant op. Maar ik kan me voorstellen dat de Bos leuker is om te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 juli Report Share Posted 4 juli Een van de leden van onze audioclub heeft een paartje speakers gebouwd met de Scanspeak Elipticor luidsprekerunits. En maar liefst een vierwegsysteem met een 15 inch open baffle basunit. Verder heeft hij als basis het ontwerp van Troels Gravesen, De Elipticor 3. Deze dus: Maar dan zonder de naar beneden stralende ingebouwde basunit, maar een open baffle met dezelfde speakerunit. Hier vind je het originele ontwerp: http://www.troelsgravesen.dk/Ellipticor-3.htm Gisteravond mocht ik ze tijdens een thuisdemo georganiseerd door AOB beluisteren. De luidsprekers zijn nog in ontwikkelfase, dat betekend dat er nog volop geëxperimenteerd wordt. Toch klinkt het al veelbelovend, Maar dat mag ook wel, voor het geld wat het tot nu toe kostte, kun je ook heel mooie kant en klaar speakers kopen. ( € 12.000,- - € 14.000,-). De bedoeling is natuurlijk om het beter te laten klinken dan de standaard speakers. Ze staan aangesloten op een Devialet versterker en de muziek komt van een extreem uitgebouwde zelfbouw Streamer (2x PC met Roon + endpoint). Omdat er de avond er voor behoorlijk gesleuteld was aan de internetbekabeling, moest dat eerst ook nog uitgevogeld worden wat de beste optie was. Directe kabel, gedeeltelijk kabel met sjieke switches en Wifi, of geheel via Wifi. Dat de verschillen hoorbaar waren geeft al aan, dat de set op een heel hoog niveau speelt. Uiteindelijk bleken de sjieke switches met wifi de beste oplossing. De ruimtelijk het best en de dynamiek een fractie minder dan met wifi, maar wel veel beter dan de directe kabel. Wat opvalt, is de natuurlijkheid van het hele bereik, behalve het laag. Deze units staan op aparte Hypex classe D versterkers en de instelling klopt nog niet. Veel te veel laag. Besloten wordt, om dan maar 1 laagunit uit te schakelen. En dat gaat al weer een heel stuk beter. Ook het experimenteren met de akoestiek bracht nog wat. Maar uiteindelijk bleek de avond te kort om tot een uitgekristalliseerde oplossing te komen. Maar we hebben toch een heel leuke avond gehad. En (weer) geleerd dat zelfbouwen met vallen en opstaan gepaard gaat. Maar dat het resultaat er komt is hier zeker. Voor wat het nu is, zou ik er al heel goed kunnen leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 juli Author Report Share Posted 4 juli Dat zijn flinke jongens, mooie vorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 juli Report Share Posted 4 juli Dat lijkt me niet verkeerd Hans. Mooi project hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 juli Report Share Posted 4 juli Bij onze audioclub zit ook zijn audiovriend. Samen maken die de mooiste dingen. Die heeft een CNC freesmachine en daarmee de kastplanken gemaakt. De onderste 60 cm is wel compleet anders. In de zijkanten en achterkant zitten grote gaten. Het front is over de onderste 60 cm een stuk breder gemaakt i.v.m. de open baffle voor de laagunit. In de kast moet nog loodbitumen om paneelresonanties te dempen. Nu trilt het t nog te veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 juli Report Share Posted 7 juli Een vriend van me heeft ook gebouwd naar een ontwerp van Troels Gravensen. Ik zal de volgende keer wel verslag doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 juli Report Share Posted 13 juli (edited) Gister tijdens een wandeling door het centrum van Cagliari zag ik al wat spullen klaar staan voor een concert. Gisteravond dus nog maar eens terug gelopen en was precies optijd voor het begin. Geen benul wat er zo worden opgevoerd maar dat bleek dus Aida te zijn. Behoorlijk overweldigend zo op het plein. https://imgur.com/a/qzMdS5S Edited 13 juli by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 13 juli Report Share Posted 13 juli 25 minutes ago, kappa7 said: Gister tijdens een wandeling door het centrum van Cagliari zag ik al wat spullen klaar staan voor een concert. Gisteravond dus nog maar eens terug gelopen en was precies optijd voor het begin. Geen benul wat er zo worden opgevoerd maar dat bleek dus Aida te zijn. Behoorlijk overweldigend zo op het plein. Lijkt me best een bijzondere muziekbeleving en dan ook nog in een mooie omgeving. Fijne vakantie gewenst overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 juli Report Share Posted 13 juli Was zeker bijzonder, zeker om dat het aan het einde van een werk dag was. De klus was eerder klaar en had wat tijd over gistermiddag. Leuke bijkomstigheid zo op een werk trip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 17 juli Report Share Posted 17 juli On 24-6-2024 at 19:13, carl said: Rick Paap wilde Graham bekabeling gebruiken. Volgens mij is dat erg duur. De Cardas kabel is een betaalbaar alternatief. Rick Paap was erg duidelijk over schoonmaken van het lager. Ik vraag zeker een offerte. Zat nog even terug te lezen, wat had hij te zeggen over schoonmaken van het (neem ik aan) armlager? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juli Report Share Posted 18 juli Inderdaad had hij het over armlager Edje. Rick heeft indertijd bij de importeur geerkt en heeft er diverse onderhanden gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 juli Report Share Posted 18 juli Ben wel benieuwd wat zijn visie op het lager is. In mijn optiek mag je een platenspeler lager nooit smeren, maar je moet ook voorkomen dat hij gaat corroderen. Wat dan wel? Heeft Rick dat uitgelegd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 juli Report Share Posted 18 juli ik ga het hem vragen Eje. Ik zit alleen nog even te denken aan alternatieve armbekabeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 18 juli Report Share Posted 18 juli Ik gebruik zelf altijd Cardas, de AWG33 variant. Goede ervaringen mee. Enige nadeel is dat die aan de stugge kant is, dus een ongewenste armdruk kan geven op het draaipunt. Cardas heeft ook phono clear, AWG34. Is dus een stuk dunner, maar ook behoorlijk wat duurder. Ik heb deze nooit gebruikt, maar moet zeker een verbetering zijn tov de standaard Cardas, zowel kwa klank als stugheid. Het vervelende met arm bekabeling is dat het veel werk is om te vervangen, wel afhankelijk van de arm uiteraard. En je weet pas hoe het in jouw set klinkt als het erin zit. Weet je ook wat er standaard in de Graham gebruikt wordt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 juli Report Share Posted 19 juli Dat weet ik helaas niet Ed. Was wel een stuk duurder dan Cardas. Gisteren naar Quad ESL geluisterd bij een vriend. Die zijn gereviseerd door de gebroeders Wouters. Klonken wel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 19 juli Report Share Posted 19 juli 11 hours ago, carl said: Gisteren naar Quad ESL geluisterd bij een vriend. Die zijn gereviseerd door de gebroeders Wouters. Klonken wel erg goed. heb je naar de 57 of 63 geluisterd Carl? ik heb zelden mooier gedefinieerd laag uit een luidspreker horen komen als uit een 57, kastloos ongekleurd laag is heel speciaal, zeker niet het diepste laag maar zo strak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 juli Report Share Posted 20 juli Mijn vriend heeft ESL 63 die door de gebroeders Wouters zijn geserviced. De ESL 57 heb ik indertijd wel eens gehoord. Klonken inderdaad zeer goed. De ESL 63 die ik in huis heb gehad waren geserviced door Transtec. Zeker minder dan de Final 12 die ik nu heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 juli Report Share Posted 26 juli Weer thuis en gelijk maar de hifi onder stroom gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli Mijn platenwasser verkocht, eerst een aantal zeveraars op MP, maar gisteren een serieuze belangstellende met een bod van e135 op de vraagprijs van e150. Of ik even wilde uitleggen hoe hij werkte. Kom even langs voor een demonstratie stelde ik voor. en na een uurtje was de man bij mij. Hij was na de demonstratie overtuigd. Ongevraagd schroefde ik het ding open, hij was verrast hoe netjes het er van binnen uitzag. Ja ik betaal je toch de vraagprijs van e150, dat is hij mij wel waard. Beide tevreden, dat is leuk verkopen zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli 4 hours ago, Groovy said: Mijn platenwasser verkocht, eerst een aantal zeveraars op MP, maar gisteren een serieuze belangstellende met een bod van e135 op de vraagprijs van e150. Of ik even wilde uitleggen hoe hij werkte. Kom even langs voor een demonstratie stelde ik voor. en na een uurtje was de man bij mij. Hij was na de demonstratie overtuigd. Ongevraagd schroefde ik het ding open, hij was verrast hoe netjes het er van binnen uitzag. Ja ik betaal je toch de vraagprijs van e150, dat is hij mij wel waard. Beide tevreden, dat is leuk verkopen zo. Heel nette ervaring Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli 37 minutes ago, SpaceJS said: Heel nette ervaring Groovy Zeker, gelukkig kan dat nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts