Edje2 Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli 20 hours ago, Groovy said: Mijn platenwasser verkocht, eerst een aantal zeveraars op MP, maar gisteren een serieuze belangstellende met een bod van e135 op de vraagprijs van e150. Of ik even wilde uitleggen hoe hij werkte. Kom even langs voor een demonstratie stelde ik voor. en na een uurtje was de man bij mij. Hij was na de demonstratie overtuigd. Ongevraagd schroefde ik het ding open, hij was verrast hoe netjes het er van binnen uitzag. Ja ik betaal je toch de vraagprijs van e150, dat is hij mij wel waard. Beide tevreden, dat is leuk verkopen zo. Er zitten echt heel vreemde vogels bij, had zelf nog een erg bijzondere ervaring afgelopen weekend. Direct na het opsturen kreeg ik al een vreemd gevoel bij dit figuur. Waarom het niet gereserveerd was, en waarom ik het nog niet had afgegeven, zo kwam het toch niet meer aan de dag erop. Na aankomst nog veel meer gezeur en zelfs bedreiging. Een maatje van hem probeerde mijn adres te achterhalen door een ander item te willen komen afhalen. Bah. Maar het kan gelukkig ook anders. Ik heb ook alleen maar positieve ervaringen met heel soms zo'n vervelende. Maar waarom heb je je wasser verkocht Groovy? Andere in gebruik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 29 juli Author Report Share Posted 29 juli Trieste figuren zijn het. Ik heb maar weinig lp's, de wasser heb ik sinds ik hem heb slechts 1x gebruikt vandaar verkocht. Een vriend van mij waar ik regelmatig kom heeft er ook een, daar kan ik gebruik van maken mocht dat nodig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 31 juli Report Share Posted 31 juli Vandaag mijn eigen LFD versterker kunnen vergelijken met twee andere versterkers. Te weten een Moon 390/330 voor eind combinatie en een voor mij onbekende Canor IA2.10. Het was mij om de Moon te doen, aangezien ik de Moon 340i als potentiële opvolger van mijn huidige versterker zie. Het vergelijk vond plaats op Epos ES14N luidsprekers plaats. Dat wat ik mis in mijn LFD, een degelijk en gecontroleerd laag, bleek ook duidelijk uit dit vergelijk. Dat de LFD een goede versterker is voor zijn geld, mits gematched met een passende luidspreker, staat als een paal boven water. Maar in dit vergelijk bleek wel duidelijk dat er ook nog een hoop is te winnen. Nu is de gebruikte luidspreker niet meteen de makkelijkste, waardoor het verschil werd uitvergroot. De Moon combinatie biedt in ieder geval wel wat ik zoek in een versterker, zonder teveel in te boeten op de kwaliteiten van de LFD. Dan de Canor, een Slowaakse hybride versterker die bestaat uit een buizen voortrap met klasse D eindtrap. Deze versterker is erg snel en gedetailleerd, maar ik vind hem te dun en klinisch overkomen. Leuk om eens te hebben gehoord, maar niet mijn smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 augustus Report Share Posted 5 augustus On 1-12-2023 at 22:58, leobus said: Mijn audiofiele dag bestond uit het beluisteren van twee geïntegreerde versterkers in vergelijk met mijn huidige versterker. Bij Bender in Arnhem mocht ik een Naim supernait 3 en een Kora tb140 met de mijne vergelijken. Speakers daar waren acoustic energy speakers. De Naim klonk voor mij wat te bescheiden in het laag. Mid en hoog waren verfijnd, maar niet echt dynamisch. Dat veranderde allemaal flink met de Kora. Laag werd voller, wat meer leven in de rest van het spectrum en meer detail zonder vermoeiend te worden. Stereobeeld mooi in breedte en diepte. Zo’n bel met muziek zeg maar. Deze ga ik zeker een keer thuis proberen. Als laatste staat er nog een vergelijk van mijn versterker met een Aavik i180 in de planning. Maar eerst een dealer zien te vinden. Oh ja, vorige week al een vergelijk gedaan met een Audio Analogue Puccini. Ook een mooie versterker met een warme “lieve” sound. Die is van een kennis uit de buurt en die mag ik ook thuis testen. Komt wel na het extern beluisteren van de Aavik. To be continued. groet, Leobus Hoe is dit uiteindelijk afgelopen @leobus? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 augustus Report Share Posted 6 augustus 15 hours ago, Duclaasie said: Hoe is dit uiteindelijk afgelopen @leobus? Dit is een flink verhaal dat ik een beetje kort probeer te houden? Eerst het verhaal van de Aavik. Die kon ik beluisteren in Almere. Dat klonk wel aardig, dus een deal gemaakt voor een inruilprijs en een dag afgesproken om hem thuis te mogen testen. De dag voor de geplande test de baas van de zaak aan de telefoon. De afgesproken inruilprijs wilde hij toch niet geven. Toen ik zei dat ik hem dan wel particulier zou verkopen maar wel een vergelijk thuis met de Puccini wilde doen, wilde hij een vergelijk hier ook niet meer toestaan. Nou, zulke verkopers zijn bij mij gelijk klaar. Dus geen Aavik. Daarna de Kora en de Puccini thuis getest. De Puccini klonk hier best goed, maar niet zodanig dat ik dacht” dat is het”. De kora was heel muzikaal, maar was te zwak in de laagweergave. Dus die werden het beide ook niet. Verder gezocht- samen met Olaf Analogue- en uitgekomen bij een Audionet Sam 20 se bij W enW in Enschede. Aldaar beluisterd op mijn eigen (meegenomen) speakers. Dat klonk echt goed: muzikaal en krachtig. Ter plekke besloten hem aan te schaffen. Goede prijs en inruil kunnen bedingen. Thuis de boel aan gesloten op mijn Dion Audio Dac en streamer. Na een poosje klonk dat allemaal toch wat tam. In ieder heval veel tammer dan in Enschede. Daar stond er een Hifi rose dac ervoor. Oorzaak zou de hoge uitgangsimpedantie van mijn dac in combinatie van de wat lagere ingangsimpedantie van de versterker kunnen zijn. Ook de uitgangangsspanning van mijn dac was met 1,7 volt aan de lage kant. Goed, dus maar weer naar WenW om een andere dac/streamer te proberen. In dit geval merkvast gebleven en de Audionet DCN daar getest in vergelijk met mijn Dion spullen. Een openbaring:de Audionet was veel beter; weer muzikaler en meer detail. Zeker toen er ook nog eens een aparte voeding op de DCN werd aangesloten. Dit is echt een top combi. Weer een handeltje met WenW en de DCN aangeschaft. ik had daarna nog wel een extra minicomputertje nodig om mijn SSD schijf uit te kunnen lezen, maar met dat geheel speel ik nu. En dat klinkt echt goed en zeker niet steriel “Duits”. Het enige dat ik nog wil proberen is een betere voeding voor het computertje. Daar zit nu een muurwratje aan. Tot zover mijn avontuur. Als je dit wilt horen ben je welkom om het eens te ervaren. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 6 augustus Report Share Posted 6 augustus Dat is weer een heel avontuur Leo! Hartelijk dank voor je uitgebreide uiteenzetting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 augustus Report Share Posted 6 augustus En ik kom wel een keer luisteren Leo, maar jij eerst een keer naar de Final! En Olaf is ook welkom als hij na de Maartens kliniek koffie wil drinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) 23 hours ago, carl said: En ik kom wel een keer luisteren Leo, maar jij eerst een keer naar de Final! En Olaf is ook welkom als hij na de Maartens kliniek koffie wil drinken. We zouden het ook kunnen combineren als Leo daar ook voor in is. Dan komen Leo en ik samen even op de koffie. Altijd leuk. @Duclaasieik weet niet waar je woont maar ik biedt je hierbij de mogelijkheid aan om naar een Audio Analogue set op zeer goede luidsprekers te luisteren. Het gaat om de Maestro Anniversary en de AADac. Je slaat namelijk de spijker op de kop door een versterker zonder tegen koppeling te willen hebben, de Maestro heeft zowel in de voortrap alsook in de eindtrap geen tegen koppeling, ze bestaan! Het was voor mij in dit geval misschien wel het belangrijkste criterium, want om wat voor reden dan ook komt dat de muzikaliteit echt ten goede! Het merk wordt in de High-end wereld een beetje op afstand bekeken, maar dat is een gemist schot. De set die ik heb staan klinkt onwaarschijnlijk goed! Ook ik heb trouwens ervaring met een Hegel, de H390 en dat ding brak mijn audio hobby steeds verder af, nu leeft het weer volop dankzij de Audio Analogue set. Kijk maar even of je er wat in ziet, je bent in ieder geval welkom, en dat geldt uiteraard ook voor andere liefhebbers. Edited 7 augustus by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Dat eeuwig gedoe rond tegenkoppeling. Ik zal het nog eens herhalen, in de audiowereld bestaan er geen versterkers zonder tegenkoppeling. Als die lokaal is word die als zonder tegenkoppeling beschouwd. Ik hekel de aversie rond tegenkoppeling want die is enkel gebaseerd op een "gevoel" en niet op feiten. Dat tegenkoppeling muzikaliteit en emotie in de weg staat is weer zo'n fabeltje. Het zou fijn zijn dat mensen onbevooroordeeld zouden zijn, nu lijkt het sterk op populistische politiek, nml als je maar hard genoeg schreeuwt word dat als waarheid beschouwd ook al zijn het leugens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) 12 minutes ago, Bebatoli said: enkel gebaseerd op een "gevoel" en niet op feiten. Past mooi in het audio wereldje dus... Duclaasie en andere liefhebbers zijn welkom voor een onbevooroordeelde kop koffie Edited 7 augustus by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 1 minute ago, Olaf Analogue said: Past mooi in het audio wereldje dus... Duclaasie en andere liefhebbers zijn welkom voor een onbevooroordeelde kop koffie Sorry, maar dat is in mijn optiek gelul. Het feit dat je zoveel toestellen uitsluit is bijna sectair denken, triestig ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) Je zou eens moeten weten hoeveel toestellen hier gestaan hebben, meer als in een gemiddelde winkel. Genoeg gezuurpruimd nu hoor, voor mensen als ik is het maar een hobby met koffie, gezelligheid en mensen leren kennen. En elkaars meningen en ervaringen accepteren en respecteren en onderzoeken, Geen zaak van leven en dood. Edited 7 augustus by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Ga gewoon af op je eigen waarneming. Je moet er immers zelf naar luisteren. Maar dat advies is natuurlijk een inkopper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Maar dat is iedere keer toch waar het uiteindelijk om gaat…. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 3 hours ago, Olaf Analogue said: Je zou eens moeten weten hoeveel toestellen hier gestaan hebben, meer als in een gemiddelde winkel. Genoeg gezuurpruimd nu hoor, voor mensen als ik is het maar een hobby met koffie, gezelligheid en mensen leren kennen. En elkaars meningen en ervaringen accepteren en respecteren en onderzoeken, Geen zaak van leven en dood. Eens. Maar of je hier in het ‘clubje’ past……. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) 27 minutes ago, Rob55 said: Maar of je hier in het ‘clubje’ past…… Of daar überhaupt in zou willen passen... Ik ben nogal selectief zeg maar.... Edited 7 augustus by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 3 hours ago, Bebatoli said: Sorry, maar dat is in mijn optiek gelul. Het feit dat je zoveel toestellen uitsluit is bijna sectair denken, triestig ..... Zo zo, je kan maar duidelijk zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 6 hours ago, Bebatoli said: Dat eeuwig gedoe rond tegenkoppeling. Ik zal het nog eens herhalen, in de audiowereld bestaan er geen versterkers zonder tegenkoppeling. Als die lokaal is word die als zonder tegenkoppeling beschouwd. Ik hekel de aversie rond tegenkoppeling want die is enkel gebaseerd op een "gevoel" en niet op feiten. Dat tegenkoppeling muzikaliteit en emotie in de weg staat is weer zo'n fabeltje. Het zou fijn zijn dat mensen onbevooroordeeld zouden zijn, nu lijkt het sterk op populistische politiek, nml als je maar hard genoeg schreeuwt word dat als waarheid beschouwd ook al zijn het leugens! Even nuanceren en afpellen dan maar: "In de audiowereld bestaan er geen versterkers zonder tegenkoppeling." Klopt deels: Tegenkoppeling, ook wel negatieve feedback genoemd, is een veelgebruikte techniek in audioversterkers om de lineariteit te verbeteren en vervorming te verminderen. Er zijn echter wel degelijk versterkers zonder tegenkoppeling, bijvoorbeeld sommige buizenversterkers en bepaalde high-end audiodesigns die specifiek kiezen voor geen of minimale tegenkoppeling om een bepaalde geluidskarakteristiek te behouden. "Als die lokaal is wordt die als zonder tegenkoppeling beschouwd." Niet helemaal correct: Lokale tegenkoppeling verwijst naar feedback die alleen een specifiek deel van een circuit beïnvloedt, terwijl globale tegenkoppeling de gehele versterker omspant. Versterkers met lokale tegenkoppeling worden niet als "zonder tegenkoppeling" beschouwd; ze hebben gewoon een andere vorm van tegenkoppeling. "Ik hekel de aversie rond tegenkoppeling want die is enkel gebaseerd op een 'gevoel' en niet op feiten." Meningsuiting: Dit is een subjectieve uitspraak. Er is een debat in de audiowereld over het gebruik van tegenkoppeling. Sommigen beweren dat tegenkoppeling de geluidskwaliteit negatief beïnvloedt, terwijl anderen wijzen op de voordelen, zoals verminderde vervorming en verbeterde stabiliteit. "Dat tegenkoppeling muzikaliteit en emotie in de weg staat is weer zo'n fabeltje." Controversieel: Er zijn tegenstrijdige meningen over dit punt. Sommige audiofielen en ontwerpers beweren dat tegenkoppeling de natuurlijke klank en emotionele impact van muziek kan verminderen. Anderen betogen dat goed ontworpen versterkers met tegenkoppeling neutraal en transparant kunnen klinken zonder muzikaliteit te verliezen. "Het zou fijn zijn dat mensen onbevooroordeeld zouden zijn, nu lijkt het sterk op populistische politiek, nml als je maar hard genoeg schreeuwt wordt dat als waarheid beschouwd ook al zijn het leugens!" Algemene opmerking: Dit is een algemene kritiek op de manier waarop sommige discussies gevoerd worden. Het benadrukt het belang van een open en feitelijke benadering, wat een waardevol punt is, maar geen specifieke feitelijke claim maakt over tegenkoppeling. Samenvattend: De tekst bevat enkele feitelijke onjuistheden en subjectieve meningen. De bewering dat er geen versterkers zonder tegenkoppeling bestaan, is niet correct. Er zijn versterkers die geen tegenkoppeling gebruiken. Het debat over de impact van tegenkoppeling op muzikaliteit is grotendeels subjectief en hangt af van persoonlijke voorkeuren en ontwerpfilosofieën. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) Even terug naar de audiofiele dag... Vandaag zijn we in Het Nationale Grammofoonmuseum geweest. Er zijn al meerdere mensen van dit forum geweest en hebben dat hier ook gemeld. In Nieuwleusen woont een verzamelaar Jelle Bos. Hij heeft een ongeloofelijk grote hoeveelheid afspeelapparatuur verzameld. Tot de meest unieke exemplaren waar er maar 1 of enkele bestaan. Wereldwijd. Het is sind 1,5 jaar gevestigd in het voormailge gemeentehuis in Nieuwleusen. Van de Edison wasrol tot moderne designspelers en studioapparatuur. Bovendien zijn er enthousiaste vrijwilligers, die je rondleiden en sommige apparaten laten spelen. Wij vonden het prachtig. Trek er maar een paar uur voor uit, er staat gigaveel. Edited 7 augustus by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) Mooie tip Hans. Ik ga daar zeker naar toe! Edited 7 augustus by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) Vandaag een setje interlinks gemaakt van gebalanceerde kabel met de mantel los van het signaal. Aan beide zijden een vorkje zodat ik kan kiezen voor eenzijdig, dubbelzijdig of geen afscherming. Daarnaast nog mijn toonarm kabel hersteld van een slecht contact. Edited 7 augustus by Duclaasie Foto toegevoegd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus Perfect...Good thinking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 49 minutes ago, Rob55 said: Mooie tip Hans. Ik ga daar zeker naar toe! +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts