Hans van Liempd Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus https://grammofoonmuseum.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus (edited) De versterker die nu speelt heeft 76dB in totaal aan feedback en hij klinkt magisch. Ik heb er ook met nul of bijna nul. Kan ook. Edited 8 augustus by Tubejack taalfoutje Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 augustus Report Share Posted 7 augustus 12 hours ago, Olaf Analogue said: We zouden het ook kunnen combineren als Leo daar ook voor in is. Dan komen Leo en ik samen even op de koffie. Altijd leuk. Dat is prima! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus (edited) 4 hours ago, carl said: Dat is prima! Goedemorgen Carl. Daar ga ik zeker gebruik van maken, ik zal kijken of dat met Leo te combineren is, anders kom ik over twee maandjes graag even langs. Dan heb ik de volgende controle bij de kliniek. tegen die tijd ben ik ook wel weer mobiel genoeg. Over de datum zal ik nog met je overleggen zodra deze bekend is. Mocht dat dan niet uitkomen dan maken we gewoon een andere afspraak. Ikzelf ben groot liefhebber van zowel elektrostatische luidsprekers alsook alles op buizen gebied, dus ik weet nu al dat ik in ieder geval volop ga genieten van alles wat ik horen ga. De Final 12 zijn uiteraard waanzinnig goede luidsprekers, welke op jouw set een geweldige goede weergave neer zullen zetten. We houden even contact via pb. Edited 8 augustus by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus 7 hours ago, Olaf Analogue said: Goedemorgen Carl. Daar ga ik zeker gebruik van maken, ik zal kijken of dat met Leo te combineren is, anders kom ik over twee maandjes graag even langs. Dan heb ik de volgende controle bij de kliniek. tegen die tijd ben ik ook wel weer mobiel genoeg. Over de datum zal ik nog met je overleggen zodra deze bekend is. Mocht dat dan niet uitkomen dan maken we gewoon een andere afspraak. Ikzelf ben groot liefhebber van zowel elektrostatische luidsprekers alsook alles op buizen gebied, dus ik weet nu al dat ik in ieder geval volop ga genieten van alles wat ik horen ga. De Final 12 zijn uiteraard waanzinnig goede luidsprekers, welke op jouw set een geweldige goede weergave neer zullen zetten. We houden even contact via pb. Dat combineren met Leo gaat vast wel lukken. Ik weet de weg! groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus (edited) 20 minutes ago, leobus said: Dat combineren met Leo gaat vast wel lukken. Ik weet de weg! groet, Leobus Goed om te horen! Dan gaan we dat wat mij betreft gezellig doen. We hebben wel even contact om het verder af te spreken. leuk! Edited 8 augustus by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus Ik heb altijd Quad ESL’s willen hebben Olaf. Toch klonken ze hier in mijn ruimte niet optimaal en volgens mij ook niet echt neutraal. Dat ligt met de Finals naar mijn mening anders. Ik schat ze toch net wat neutraler in en met buizen gaat het heel goed. Ik probeer nog er nog wat “omheen” te tweaken maar verbeteren is me nog niet gelukt. Misschien hebben jullie nog suggesties als jullie hier zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 augustus Report Share Posted 8 augustus Ben je al iets verder in de stroomvoorziening Carl? Je ging ook Supra nemen liet je mij toch alweer een tijdje geleden weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 augustus Report Share Posted 12 augustus On 7-8-2024 at 18:09, Rob55 said: Even nuanceren en afpellen dan maar: "In de audiowereld bestaan er geen versterkers zonder tegenkoppeling." Klopt deels: Tegenkoppeling, ook wel negatieve feedback genoemd, is een veelgebruikte techniek in audioversterkers om de lineariteit te verbeteren en vervorming te verminderen. Er zijn echter wel degelijk versterkers zonder tegenkoppeling, bijvoorbeeld sommige buizenversterkers en bepaalde high-end audiodesigns die specifiek kiezen voor geen of minimale tegenkoppeling om een bepaalde geluidskarakteristiek te behouden. "Als die lokaal is wordt die als zonder tegenkoppeling beschouwd." Niet helemaal correct: Lokale tegenkoppeling verwijst naar feedback die alleen een specifiek deel van een circuit beïnvloedt, terwijl globale tegenkoppeling de gehele versterker omspant. Versterkers met lokale tegenkoppeling worden niet als "zonder tegenkoppeling" beschouwd; ze hebben gewoon een andere vorm van tegenkoppeling. "Ik hekel de aversie rond tegenkoppeling want die is enkel gebaseerd op een 'gevoel' en niet op feiten." Meningsuiting: Dit is een subjectieve uitspraak. Er is een debat in de audiowereld over het gebruik van tegenkoppeling. Sommigen beweren dat tegenkoppeling de geluidskwaliteit negatief beïnvloedt, terwijl anderen wijzen op de voordelen, zoals verminderde vervorming en verbeterde stabiliteit. "Dat tegenkoppeling muzikaliteit en emotie in de weg staat is weer zo'n fabeltje." Controversieel: Er zijn tegenstrijdige meningen over dit punt. Sommige audiofielen en ontwerpers beweren dat tegenkoppeling de natuurlijke klank en emotionele impact van muziek kan verminderen. Anderen betogen dat goed ontworpen versterkers met tegenkoppeling neutraal en transparant kunnen klinken zonder muzikaliteit te verliezen. "Het zou fijn zijn dat mensen onbevooroordeeld zouden zijn, nu lijkt het sterk op populistische politiek, nml als je maar hard genoeg schreeuwt wordt dat als waarheid beschouwd ook al zijn het leugens!" Algemene opmerking: Dit is een algemene kritiek op de manier waarop sommige discussies gevoerd worden. Het benadrukt het belang van een open en feitelijke benadering, wat een waardevol punt is, maar geen specifieke feitelijke claim maakt over tegenkoppeling. Samenvattend: De tekst bevat enkele feitelijke onjuistheden en subjectieve meningen. De bewering dat er geen versterkers zonder tegenkoppeling bestaan, is niet correct. Er zijn versterkers die geen tegenkoppeling gebruiken. Het debat over de impact van tegenkoppeling op muzikaliteit is grotendeels subjectief en hangt af van persoonlijke voorkeuren en ontwerpfilosofieën. Bravo goed stukje. Voor wat betreft tegenkoppeling nog wel het volgende. Lokaal of overal maakt niet veel uit in dit geval. Het probleem is namelijk dat tegenkoppeling goed kan werken als het maar heel veel is. Dat gaat dus tenkoste van de gain dus neem je een buizen versterker dan klinkt de tegenkoppeling vaak niet goed. Er is immers vaak tekort aan gain om voldoende tegen te kunnen koppelen. Bij de Klasse D units is dat een ander verhaal, daar is de tegenkoppeling nodig en heeeel veel daarvan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 augustus Report Share Posted 12 augustus On 7-8-2024 at 20:04, Hans van Liempd said: Even terug naar de audiofiele dag... Vandaag zijn we in Het Nationale Grammofoonmuseum geweest. Er zijn al meerdere mensen van dit forum geweest en hebben dat hier ook gemeld. In Nieuwleusen woont een verzamelaar Jelle Bos. Hij heeft een ongeloofelijk grote hoeveelheid afspeelapparatuur verzameld. Tot de meest unieke exemplaren waar er maar 1 of enkele bestaan. Wereldwijd. Het is sind 1,5 jaar gevestigd in het voormailge gemeentehuis in Nieuwleusen. Van de Edison wasrol tot moderne designspelers en studioapparatuur. Bovendien zijn er enthousiaste vrijwilligers, die je rondleiden en sommige apparaten laten spelen. Wij vonden het prachtig. Trek er maar een paar uur voor uit, er staat gigaveel. Leuk, is zeker de moeite waard. Goed onthouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 augustus Report Share Posted 13 augustus (edited) On 8-8-2024 at 19:19, Roots said: Ben je al iets verder in de stroomvoorziening Carl? Je ging ook Supra nemen liet je mij toch alweer een tijdje geleden weten. Supra proberen staat inderdaad nog op mijn lijstje Roots. Ik heb vandaag een kabelmaniak in huis gehad en die heeft weer wat achtergelaten waaronder een stroomkabel. Ik heb er in ieder geval twee coax SPDIF kabels bij. Waarschijnlijk gaan ze de prullenbak in. Die kabel van Hans is tot nu het beste wat ik heb gehoord volgens mij. Edited 13 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus Report Share Posted 21 augustus (edited) Vandaag de LS nog iets verder de kamer in geprobeerd. Ik denk dat ze daar voorlopig blijven staan. Edited 21 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Net even goed bijgesproken met Cock en morgen langs Roger. Je moet wel een beetje bijblijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Supra is leuke instap, veel waar voor je geld, maar voor Carl zijn set zou ik toch een hoger segment shoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus (edited) Ik had al eerder aangegeven, dat de speakers meer de kamer intrekken, doorgaans goede resultaten geeft, als je tenminste niet puur en alleen het laag in ogenschouw neemt. Je wordt beloond met een fraaie diepte weergave. Edited 22 augustus by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Wat betreft achterwandafstand. Gisteravond was Helios op bezoek bij de audioclub. Deze mensen richten vaak studio's in en leveren onder andere het luidsprekermerk ATC. De man was er van overtuigt, dat een grote wandafstand erg slecht voor de laagweergave was. Ik heb daar in het verleden hier ook eens een discussie over gehad: Het kamfiltereffect: Doordat de geluidsgolf die via de muur terug komt soms het geluid uit de luidspreker bij sommige frequenties uitdooft of bij andere juist juist versterkt, krijg je een zeer onrustige laagweergave. Door de juiste akoestische aanpassing van de achterwand zijn de ruimtelijke effecten die je zou hebben bij verder in de kamer plaatsten te verbeteren bij een kleinere wandafstand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 augustus Report Share Posted 22 augustus Die ruimtelijke effecten zijn zo niet te verbeteren, het is namelijk de backwave die synchroon moet lopen met de front wave, daar is een flinke afstand tot de achterwand voor nodig. ik heb het specifiek over dipool stralers zoals de speakers van Carl. Deze dien je dan op iets van 40% van de kamerlengte vanuit de wand te plaatsen. Het laag is dan ook gewoon goed. Bij gewone kast speakers, en dipool stralers, levert zeer dicht bij de achterwand plaatsen een plat geluidsbeeld op, weinig diepte te bespeuren. Bij speakers die uit zichtzelf diep doorlopen zul je ook snel teveel laag krijgen. Maar is bekend trucje om veel laag uit klein kastje te toveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus 11 hours ago, Walt said: Die ruimtelijke effecten zijn zo niet te verbeteren, het is namelijk de backwave die synchroon moet lopen met de front wave, daar is een flinke afstand tot de achterwand voor nodig. ik heb het specifiek over dipool stralers zoals de speakers van Carl. Deze dien je dan op iets van 40% van de kamerlengte vanuit de wand te plaatsen. Het laag is dan ook gewoon goed. Bij gewone kast speakers, en dipool stralers, levert zeer dicht bij de achterwand plaatsen een plat geluidsbeeld op, weinig diepte te bespeuren. Bij speakers die uit zichtzelf diep doorlopen zul je ook snel teveel laag krijgen. Maar is bekend trucje om veel laag uit klein kastje te toveren. Maak van de achterwand een groot absorberend vlak en de wand effecten zijn voor midden en hoge tonen opgelost. Ook voor een dipool. In studio's gebeurd dat zo ook. En dan speakers kiezen die ook voor dichtbij de wand ontworpen zijn, kiezen. Dus geen basgat aan de achterkant en/of laag afgestemd op die wandpositie. Engelse luidsprekers hebben dat vrijwel allemaal. Die 40% regel slaat nergens op, om de de afstand dan per kamer anders is en de kamfiltereffecten dus ook in elke kamer anders zullen zijn. bij een 10 m kamer is het 4 m en bij een 5 m kamer 2m. Wanneer de afstand heel groot kan zijn, en wanneer er basabsorptie door b.v. een slappe achterwand te kiezen, is dat enigszins op te lossen. Maar de meeste kamers laten dat niet toe. Dichtbij de wand is dan veel eenvoudiger te realiseren. Dus NIET in een hoek proppen, maar vrij tegen een voldoende lange wand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus (edited) Zo te lezen heb je hier zelf geen of beperkte ervaring mee. Als je de wand achter de speakers van absorbie voorziet, elimineer je de backwave, juist die backwave helpt je bij een dipool straler het fenomenale 3D beeld te krijgen. Die 40% betreft een verhoudings getal, die bepaald wanneer de backwave en de frontwave met elkaar synchroniseren. Uiteraard is 40% een richtwaarde en dien je op gehoor de finetining te doen. ik heb zelf nog nooit een mooie 3D met veel diepte gehoord, uit een speaker die vlak bij de wand staat… wel hoogte en breedte, maar plat, geen of nauwelijks diepte. Ik heb wel gemerkt dat slechts een kleine groep luisteraars dit diepte effect lijkt het herkennen als zodanig, velen begrijpen niet wat ik ermee bedoel. Edited 23 augustus by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Zelf heb ik wel de ervaring dat hoe meer ruimte er achter de speaker staat hoe beter het wordt. Echter inmijn ruimte is de ruimte achter de speaker beperkt. Het dempen van de achterwand helpt dan wel om een beter plaatje neer te zetten. zo goed als met meer ruimte wordt het nooit. Net nog even getest met mijn eigen magies. normaal ongeveer 1M van de achterwand en wat meer naar voor gehaald wat wel weer meer ruimte laat horen, wel met 12cm steenwol en daarvoor nog een Akotherm paneel. Dat laatste extra doet overigens wel heel veel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus 2 hours ago, Walt said: Zo te lezen heb je hier zelf geen of beperkte ervaring mee. Als je de wand achter de speakers van absorbie voorziet, elimineer je de backwave, juist die backwave helpt je bij een dipool straler het fenomenale 3D beeld te krijgen. Die 40% betreft een verhoudings getal, die bepaald wanneer de backwave en de frontwave met elkaar synchroniseren. Uiteraard is 40% een richtwaarde en dien je op gehoor de finetining te doen. ik heb zelf nog nooit een mooie 3D met veel diepte gehoord, uit een speaker die vlak bij de wand staat… wel hoogte en breedte, maar plat, geen of nauwelijks diepte. Ik heb wel gemerkt dat slechts een kleine groep luisteraars dit diepte effect lijkt het herkennen als zodanig, velen begrijpen niet wat ik ermee bedoel. De ruimtelijke informatie moet uit de luidsprekers komen, niet van reflectie. En die ervaring is er ruimschoots. Mijn W/P's (met het basreflexgat aan de achterkant) staan met de units 90 cm van de muur. En wanneer de ruimtelijkheid in de opname zit is die heel duidelijk te horen. Helaas is dat met weinig muziek het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus (edited) Grappig dat ik toevallig een paar dagen geleden de Final 12 Plus, 15 centimeter naar voren heb gezet @Walt. Ze staan nu 180 van de wand die serieus gedempt en gediffuseerd is. Klinkt inderdaad net weer wat strakker. Ik ga daar even mee spelen om er meer ervaring mee op te doen. Oppassen dat je bij andere frequenties geen probleem krijgt. En daar neem ik zodanig de tijd voor dat ik tijd over heb voor muziek. Net bij Roger vandaan. De naald van het Benz Ruby element is kennelijk nog zeer goed. We hebben nog even gediscussieerd over een geschikt element voor mijn tweede Graham 2.2 losse armwand. Hij neigt naar een Phasemation. Op basis van een review heeft die kennelijk het warmere karakter van de Benz. Ik denk zelf ook aan een van de Hul Frog vanwege het net wat minder warme karakter. Misschien is iets meer in het hoog ook wel prettig op mijn leeftijd. En ik heb Rogers Harmonizers geleend. Die van mij liggen bij Cock. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat ze in mijn huidige set doen. Edited 23 augustus by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Jajajaja, Zo gaat dat. Uiteindelijk zit je vast in het kliekje. Niet dat dat slecht is natuurlijk...Maar ik heb je wel eens anders gehoord. Nooit geweten dat je Harmonizers had btw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Een Phasemation Mono element? Die zijn er namelijk ook… Ik ben benieuwd met wat voor element je over 1,5 jaar eindigt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 augustus Report Share Posted 23 augustus Ik heb nu een Benz Ruby Z low Klaas - op zich wel een serieus element. Mono doe ik niet want zoveel platen heb ik niet. Zoek een andere klankkleur dan de Benz zoals gezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts