Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Beneden heb ik iets van 650/700 LP’s staan Roots en 40/50 CD’s schat ik. Dat is ook allemaal uitgezochte muziek en in zeer goede conditie. Boven schat ik 400 waaronder veel klassiek. Op zolder nog veel CD’s en dubbels van LP’s. Ik heb beneden meestal een groepje platen staan die ik frequent beluister. Van tijd en tijd komt er weer een ander groepje. 

PS misschien heb je met streamen wel te veel aanbod

Edited by carl

5 hours ago, Hans van Liempd said:

De ruimtelijke informatie moet uit de luidsprekers komen, niet van reflectie. 

En die ervaring is er ruimschoots. Mijn W/P's (met het basreflexgat aan de achterkant) staan met de units 90 cm van de muur. En wanneer de ruimtelijkheid in de opname zit is die heel duidelijk te horen. Helaas is dat met weinig muziek het geval. 

Hans toch... die laatste zin is werkelijk verbazingwekkend... :) onwaar in mijn beleving.

Het 3D plaatje waar Walt het over heeft, heeft namelijk niets met reflecties van doen en is daadwerkelijk ook in de opname ingebed.

Ha Thingman, Hans heeft denk ik wel gelijk dat je met de 40% opstelling iets aan diepte en ruimte toevoegt aan de opname, daarvan kun je zeggen dat wil ik niet, maar als het je smaak is , is het puur genieten met zo’n dieps en weids 3D beeld. De truc is de speakers wel wat indraaien zodat je net voldoende direct geluid blijft houden. Ik heb het traditionele pad al lang verlaten en pas gewoon de zaken toe die bij mijn smaak passen. Wat anderen ervan vinden vond ik vroeger erg belangrijk maar kan ik nu goed  loslaten. 

Groetjes Walter

Edited by Walt

12 hours ago, thingman said:

Hans toch... die laatste zin is werkelijk verbazingwekkend... :) onwaar in mijn beleving.

Het 3D plaatje waar Walt het over heeft, heeft namelijk niets met reflecties van doen en is daadwerkelijk ook in de opname ingebed.

Bij de muziek die ik draai is dat toch zeker zo. Nieuwe jazzmuziek is meestal vrij direct opgenomen. En bij de oudere en goed opgenomen muziek hoor je zeker veel diepte en ruimte. Ook al staan de luidsprekers tegen de wand. Maar ik ga geen muziek draaien vanwege de ruimtelijke effecten.  Enkele stukken om te testen of demonstreren heb ik wel, maar verder gewoon muziek die mij aanspreekt.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Enkele stukken om te testen of demonstreren heb ik wel, maar verder gewoon muziek die mij aanspreekt.

Om dat laatste gaat het natuurlijk Hans. 

Ik heb het niet over ‘ruimtelijke effecten’ maar diepte in het beeld, iets wat je altijd nodig zult hebben om de illusie van een podium te wekken. Als alles op 1 lijn staat is wat mij betreft onluisterbaar. Maar zoals eerder gemeld, lang niet iedereen is zich bewust, of luistert op deze manier naar ‘diepte’. 

15 minutes ago, Walt said:

Ik heb het niet over ‘ruimtelijke effecten’ maar diepte in het beeld, iets wat je altijd nodig zult hebben om de illusie van een podium te wekken. Als alles op 1 lijn staat is wat mij betreft onluisterbaar. Maar zoals eerder gemeld, lang niet iedereen is zich bewust, of luistert op deze manier naar ‘diepte’. 

Ruimtelijke effecten zijn voor mij: diepte en plaatsing in die diepe ruimte. Die ene lijn is er vrijwel nooit, omdat er altijd wel wat echo en galm wordt toegevoegd. Daarmee krijg je de illusie van ruimte, maar is het niet, omdat deze galm en echo niet aan de plaatsing van de instrumenten is gekoppeld.

1 hour ago, Walt said:

Hoe stel je dat dan voor bij mono Walt?

Wanneer de muziek de ruimte vult, lijkt het geluid zich moeiteloos los te maken van de luidsprekers. De klanken zweven vrij rond, alsof ze hun eigen plek in de kamer vinden. Dit creëert een bijna magisch effect, waarin de muziek niet alleen gehoord, maar ook gevoeld wordt. Elk detail, hoe klein ook, komt tot zijn recht, van de fijnste akoestische snaren tot de zachte adem van een zanger. Het geheel vormt een prachtig ruimtelijk beeld, waarin je niet alleen luistert, maar je echt onderdompelt in de muziek, alsof deze zich ver buiten de luidsprekers uitstrekt. Genieten!

Ik heb vanavond eters en de hifi set moet optimaal klinken. Ik heb nog wat liggen te prutsen aan mijn Graham arm want ik was niet helemaal tevreden (had alles te maken met de vervanging van de armlift waardoor er de arm eraf was geweest).  Ik geloof dat hij nu wel optimaal ingesteld staat en dat hoor je eraf.  Ook de Finals weer net iets naar voren gezet. Ze staan nu op 190 van de wand achter de LS en ingedraaid. Ik heb toch de idee dat een luisterdriehoek toch altijd het beste resultaat geeft.  Morgen sluit ik even de Harmonizers aan.

Ha Rob55,

Wat jij beschrijft is steeds meer wat ik ook probeer na te streven, het kan hier zeker nog beter, maar in vergelijk met paar jaar terug is het al wel flink beter geworden. 

Groetjes Walter

Hifi is een streven. Ik vind het niet raar dat als je een nieuw component hebt of een nieuwe ruimte je er ruim tijd aan besteed. Als dat een beetje tussen het luisteren naar muziek door kan doen - geweldig toch.

34 minutes ago, Roots said:

Je hebt toch al eens een nieuw Moederbord gekregen?

Hoe gaat dat dan? Moet je die opsturen naar USA? Zullen vast stevige verzendkosten zijn.

Dat heb je goed onthouden. Dat was bij een andere Schiit dac waar de bliksem in de buurt ingeslagen was.  Kreeg ik voor nop een nog iets fraaiere versie gemonteerd. Dat hoeven ze natuurlijk niet te doen want, bliksem/inductie valt normaal niet onder garantie. Iets naar de USA sturen is vrij eenvoudig via post.nl. Een pakket tot 5kg aangetekend versturen kost €58,50. Weer retour naar Nederland sturen was service en kostte dus niets. Dus per saldo valt het allemaal wel mee.

7 hours ago, Rob55 said:

Wanneer de muziek de ruimte vult, lijkt het geluid zich moeiteloos los te maken van de luidsprekers. De klanken zweven vrij rond, alsof ze hun eigen plek in de kamer vinden. Dit creëert een bijna magisch effect, waarin de muziek niet alleen gehoord, maar ook gevoeld wordt. Elk detail, hoe klein ook, komt tot zijn recht, van de fijnste akoestische snaren tot de zachte adem van een zanger. Het geheel vormt een prachtig ruimtelijk beeld, waarin je niet alleen luistert, maar je echt onderdompelt in de muziek, alsof deze zich ver buiten de luidsprekers uitstrekt. Genieten!

Treffend beschreven!

Dat wat voorbij het goede geluid kan liggen.

23 hours ago, Tubejack said:

Onder garantie een nieuw moederbord gekregen voor mijn Schiit Bifrost 2/64 dac.  Was vast niet goedkoop. :unsure: Want het is één printplaat. 

Moet weer even inspelen. :)

bifrost%202%20internal%20nocards%201920.

Wat was er dan mee Jack? 

Wel opmerkelijk dat het zo snel stuk gaat. Goede service dan weer wel.

betaal je overigens geen invoerrechten? Als de verzender het niet goed als reparatie retour aanmerkt ben je de klos.

6 hours ago, Edje2 said:

Wel opmerkelijk dat het zo snel stuk gaat. Goede service dan weer wel.

betaal je overigens geen invoerrechten? Als de verzender het niet goed als reparatie retour aanmerkt ben je de klos.

Ik vermoed een voeding die te warm werd. Moet ik nog even uitzoeken. Bij reparaties onder garantie hoef je geen invoerrechten te betalen. Ik weet inmiddels aardig hoe FedEx etc werken. Afstand is tegenwoordig geen probleem. Reparaties gaan mogelijk nog sneller, dan via een dealer hier in Nederland. Verder 5 jaar garantie op de wat duurdere producten dus geen stress. Met een vriendelijk woord i.p.v. een kort lontje,  krijg je veel voor elkaar.;)   

Edited by Tubejack

4 hours ago, Edje2 said:

Het ligt er ook aan hoe ze hun service hebben ingericht. 

Gewoon erg goed. 2 weken na ontvangst had ik mijn dac retour.  Schiit zat eerst alleen in Californië. Maar het merk groeit zo snel dat ze +/- 1,5 jaar terug een 2e assemblage hal  in Texas neergezet hebben. Ik meen gehoord te hebben  Mogelijk dat er een 3e lokatie bij komt.  

https://www.head-fi.org/threads/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up.701900/page-10763#post-18283690

Edited by Tubejack
update