Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Just now, pjotr27 said:

Mijn huidige set bestaat uit alleen maar apparatuur met weinig componenten. Voor mij biedt het veel, zoveel dat ik niet meer terug wil naar apparatuur die niet zelf na te bouwen is. Persoonlijk denk ik dat zo’n vanderVeen echt wel muziek maakt…

Ik heb nog zo'n zelfde versterker, met dezelfde trafo's, maar met veel extra electronica en updates. Ook dat kan werken. Hoe het klinkt, hangt voor een groot deel af van de apparatuur die voor-en-na is aangesloten.  ;) 

Dat luidsprekerkabels geen invloed hebben weten we langzamerhand wel. Maar dit vond ik toch wel erg extreem:

Het verschil tussen de Watt/Puppy 5 en de 5.1, is kennelijk niet meer dan een andere kabel tussen Puppy en Watt. Deze noemen ze daar de Puppy Tail. De gebruikers waren toen nogal enthousiast over die verandering.

Nou heb ik al vrij snel nadat de W/P 5.1 's in mijn bezit kwamen, die Puppy Tail vervangen door mijn gevlochten kabel. dat vond ik toen beter dan de Transparent die er standaard bij zat. Daar heb ik dus jarenlang niet naar omgekeken. Ik heb wél een tijdje geleden een andere kabel tussen de versterker en luidspreker geprobeerd. Die leek een wat ruimtelijker geluid door te laten, maar het laag werd er wel erg soft van. Die kabel ligt dus al weer een tijdje te verstoffen. Ik zag het ding weer liggen en bedacht me, dat dit misschien al Puppy Tail gebruikt kon worden. Daar gaat immers alleen het geluid boven de 140 Hz doorheen naar de Watt.

Dus aangesloten...., Maar wat een tegenvaller, er werd zo veel energie uit het geluid gehaald dat ik niet kon geloven dat een luidsprekerkabel zo slecht kan zijn. Ik had gehoopt op een betere ruimtelijkheid met behoud van het strakke laag. NIET DUS. Maar weer snel de oude gevlochten Puppy Tail er tussen en jawel hoor, daar was het snelle dynamische geluid weer. Kennelijk zijn de scheidingsfilters van de Watt/Puppy combinatie toch wel erg gevoelig voor verandering van deze kabel. 

Weer wat geleerd...

On 4-9-2024 at 20:08, Hans van Liempd said:

Dat luidsprekerkabels geen invloed hebben weten we langzamerhand wel. 

Zeg je nu dat LS kabel geen (!) invloed heeft Hans.

Mijn ervaring met Transparent en MIT is dat die echt wel even onder de stroom/signaal moet zitten want anders klinkt die van geen kanten. Hoe lang hebben ze bij jou gestaan?

Edited by carl

Smiley vergeten.. -_-;)

De "Puppy Tails" zijn maar 0,8 m lang. Die hebben er in het begin een paar dagen aan gezeten, maar toen heb ik passende luidsprekerkabels tussen versterker en luidsprekers gemaakt en ook gelijk voor die "Tails". Dat is al weer 14 jaar geleden, ik was toen nog volop bezit met de opstelling. Daarna heb ik de "Tails" nog eens terug gezet, maar misschien te kort geluisterd. Het beviel toen waarschijnlijk niet, dus maar gauw de vlechtsels er weer aan. De Transparents zijn overigens gewone draden, dus zonder "kastjes". 

Ik heb begrepen dat er nauwelijks iets in zit Roots. Ik heb een keer een Transparant kabel in huis gehad en die maakte het geluid net wat warmer. Later las ik op TNT een review over deze kabel. Ik had het niet beter kunnen zeggen.

22 hours ago, Roots said:

Heb je die kastjes wel eens van binnen gezien Carl? Er circuleert nog steeds een foto van een open kastje door mij gemaakt 20 jaar geleden..Ik zal eens zoeken. Als je wil maak ik gewoon een nieuwe hoor. :) 

Gevonden    denk ik :rolleyes:

https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1128.msg51756.html#msg51756

Edited by kappa7

19 minutes ago, carl said:

Ik heb begrepen dat er nauwelijks iets in zit Roots. Ik heb een keer een Transparant kabel in huis gehad en die maakte het geluid net wat warmer. Later las ik op TNT een review over deze kabel. Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Dat klopt wel...Het enigste wat mooi is aan de MIT's die ik gehad heb is dat je er een prachtige dieptewerking voor terug krijgt.

34 minutes ago, kappa7 said:

Ik zit ook op Hififreaks. Op kabelgebied ben ik het echter niet met ze eens. Ik hoor wel degelijk verschillen tussen andere constructies. Die Transparant kabels klinken wel degelijks anders dan ik meen mijn Kimber PBJ. 

Edited by carl

Gisteravond hebben we "onderlegplanken" vergeleken. Wonder planken is de officiële naam.

Dit dus:

9eeee6_4e3566f834b14589aebba373fe77d12b~

Het lijken plaatjes underlayment met een tropisch houten randje. Maar toch ook weer niet.

Een ding is zeker... het doet zeker iets. In de juiste dikte gekozen (per apparaat anders) zorgt dit er voor dat ruimtelijkheid en natuurlijkheid van klanken toenemen. Onder het ene apparaat meer dan onder het ander. 

Gisteravond hebben we een complete set geoptimaliseerd met deze planken. Als proef met de demo planken van de leverancier. Onder de eindversterkers die op de vloerbedekking stonden was het effect het grootst. Maar ook onder de DAC en streamer was de werking duidelijk.

Toen we op het eind van de avond de planken weg haalde, klonk het nog steeds goed, maar mistte er toch een behoorlijk stuk "muziek". Een mooi product.

Ik ga er echter niet mee experimenteren. Ik heb al zo veel verschillende opstellingen geprobeerd en denk nu een optimaal systeem te hebben. Met verschillende voetjes en planken onder de apparaten en luidsprekers. En inderdaad, elke opstelling klinkt anders. 

4 hours ago, pjotr27 said:

Ook vergeleken met de beroemde Ikea Bamboe snijplank?

Vraag je toch niet aan mij, hoop ik?

Ik gebruik namelijk de Ikea bamboe snijplank.

De link die ik plaatste was ter info voor degene die niet wisten welke planken het betrof. Want dat Hans van Liempd niet in zijn verhaaltje erbij gezet.

Soms krijg je mooie dingen voor niks. Hier nog steeds in gebruik onderin het rek, een audiotegel gekregen van Berret.  

Er gebeuren dingen in mijn set die ik technisch niet helemaal kan verklaren.  Maar het werkt, dus :)

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Dan koop je er toch een. 

Kijk eerst maar eens wat zo’n wonderplank kost….

even net teveel om uit te proberen.. tussen de 135 en 270 euro. 
Heb er ook meteen drie nodig dan (versterker, dac, loopwerk)

11 minutes ago, pjotr27 said:

Kijk eerst maar eens wat zo’n wonderplank kost….

even net teveel om uit te proberen.. tussen de 135 en 270 euro. 
Heb er ook meteen drie nodig dan (versterker, dac, loopwerk)

Misschien had ik beter kunnen schrijven: "dan koop je er toch één"  (om te proberen dan...) 

Nog dit : "Iedereen vind onze PCM dac veruit de mooiste die men ooit gehoord heeft…"  Waarom zou je dan iets veranderen? Of verwacht je nog meer "wonderen" :lol:

Edited by Tubejack

17 minutes ago, Tubejack said:

Misschien had ik beter kunnen schrijven: "dan koop je er toch één"  (om te proberen dan...) 

Nog dit : "Iedereen vind onze PCM dac veruit de mooiste die men ooit gehoord heeft…"  Waarom zou je dan iets veranderen? Of verwacht je nog meer "wonderen" :lol:

Soms laat een tweak je toch verwonderen. En ze hoeven niet allemaal heel duur te zijn.;)

groet,

Leobus

23 minutes ago, leobus said:

Soms laat een tweak je toch verwonderen. En ze hoeven niet allemaal heel duur te zijn.;)

groet,

Leobus

+++