Tubejack Posted 6 november Report Share Posted 6 november 4 minutes ago, kappa7 said: Snap ik en wat ik dus aangeef is dat dit ook effect heeft op de prijzen van spul wat hier vandaan komt de trigger om competitief te prijzen is er niet meer dan. Alles wordt dan duurder Dat zou kunnen George. Wat audiobuizen betreft zijn er gelukkig alternatieven b.v. het merk JJ. Voor A-merken zoals Svetlana zijn er mogelijk ook alternatieven. Ik ga van de week een set Brimar EL-34 proberen. In mijn SE-10 heb ik 6550 buizen van dat merk. Vind ze erg mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 6 november Report Share Posted 6 november (edited) 17 minutes ago, Tubejack said: Dat zou kunnen George. Wat audiobuizen betreft zijn er gelukkig alternatieven b.v. het merk JJ. Voor A-merken zoals Svetlana zijn er mogelijk ook alternatieven. Ik ga van de week een set Brimar EL-34 proberen. In mijn SE-10 heb ik 6550 buizen van dat merk. Vind ze erg mooi. Ik heb nog veel (ik denk 16 stuk) gebruikte KT88 van Sovtek of Svetlana liggen, ik doe er niets mee, je mag ze gerust hebben. Ik hoef er niets voor. Edited 6 november by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november Report Share Posted 6 november 1 hour ago, Bebatoli said: Ik heb nog veel (ik denk 16 stuk) gebruikte KT88 van Sovtek of Svetlana liggen, ik doe er niets mee, je mag ze gerust hebben. Ik hoef er niets voor. Wat aardig dank je wel. Die heb ik hier ook liggen, diverse merken, nieuw en gebruikt. Maar in mijn SE-10 zijn Brimar's 6550 nét even een betere combinatie met de rest van onze installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 6 november Report Share Posted 6 november Euhm Jack en Bebatoli, als het Svetlana én zogenaamde ‘Winged C’ zijn dan staan die buizen voor wat betreft geluid door de bank genomen heel goed aangeschreven. Ik ben er naar op zoek geweest voor mijn eindbuizen maar je komt er bij wat ik zoek niet meer dan af en toe een enkeling tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 november Report Share Posted 6 november 1 hour ago, Mediator said: Euhm Jack en Bebatoli, als het Svetlana én zogenaamde ‘Winged C’ zijn dan staan die buizen voor wat betreft geluid door de bank genomen heel goed aangeschreven. Ik ben er naar op zoek geweest voor mijn eindbuizen maar je komt er bij wat ik zoek niet meer dan af en toe een enkeling tegen. Ik heb er zelfs onderzoek nagedaan. Door mij met 6550 buizen, maar de KT88 Svetlana Winged C zijn net zo goed geconstrueerd. https://tubejack.nl/2017/06/05/onderzoek-naar-audio-buizen-deel-1-de-6550/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november Report Share Posted 22 november Ik kom net van een Ierse avond ergens in de Ooypolder in de buurt van Nijmegen. Het is een project van een vriend van me. Met name de typisch Ierse nummers met viool en zang werden erg goed gebracht. Als er gerookt zou worden had ik me jaren terug gevoeld in de tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 22 november Report Share Posted 22 november 5 minutes ago, carl said: Ik kom net van een Ierse avond ergens in de Ooypolder in de buurt van Nijmegen. Het is een project van een vriend van me. Met name de typisch Ierse nummers met viool en zang werden erg goed gebracht. Als er gerookt zou worden had ik me jaren terug gevoeld in de tijd. Heb jij ook gerookt? Of puur qua nostalgische gevoelens? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 22 november Report Share Posted 22 november 15 minutes ago, carl said: Ik kom net van een Ierse avond ergens in de Ooypolder in de buurt van Nijmegen. Het is een project van een vriend van me. Met name de typisch Ierse nummers met viool en zang werden erg goed gebracht. Als er gerookt zou worden had ik me jaren terug gevoeld in de tijd. Misschien is dit dan ook wel iets voor je Carl... Ik ben in 2022 met een (foto)clubje naar Dublin geweest. We maken altijd een filmpje over die uitstapjes, met muziek eronder. Dus ik zoeken naar muziek, en werd hierdoor gegrepen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november Report Share Posted 22 november 19 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Heb jij ook gerookt? Of puur qua nostalgische gevoelens? Nee hoor Roy, ik rookte sigaren en ben er op mijn 34 ste mee opgehouden. Ik denk dat als ik er een oprookte weer de sigaar zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november Report Share Posted 22 november (edited) 12 minutes ago, René N. said: Misschien is dit dan ook wel iets voor je Carl... Ik ben in 2022 met een (foto)clubje naar Dublin geweest. We maken altijd een filmpje over die uitstapjes, met muziek eronder. Dus ik zoeken naar muziek, en werd hierdoor gegrepen: Dit begint wel erg professioneel (en goed) te worden René - bedankt! Wat ik vanavond hoorde was meer kroegmuziek. Edited 22 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 22 november Report Share Posted 22 november 2 minutes ago, carl said: Nee hoor Roy, ik rookte sigaren en ben er op mijn 34 ste mee opgehouden. Ik denk dat als ik er een oprookte weer de sigaar zou zijn. Godzijdank, Carl. Ik rook nog steeds als eigenlijke anti-roker (een contradictio in terminis) en ken middels mijn professie en persoonlijke ervaringen de gevaren....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 november Report Share Posted 23 november (edited) Weet je Roy op de rechtenfaculteit werden nogal wat sigaren gerookt. En toen ik bij de overheid ging werken stonden er op alle vergaderzalen sigaretten en sigaren. En er werd nogal wat vergaderd - wat ik aan burgemeesters en wethouders binnen heb gehad! Zelf ben ik opgehouden met roken toen mijn tweede dochter werd geboren. Geen spijt van. Edited 23 november by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 november Report Share Posted 29 november (edited) Zo de ruwe vorm van mijn Sinterklaas gedicht is klaar, was wel even doorbijten Op de achtergrond speelt de radio via mijn less=more buizenversterker en een Philips FT-980 tuner, die ik gisteren heb gerepareerd. Leuke muziek op Radio M: "De avond van de Nostalgie" Nu: Scott Mckenzie San Francisco Heerlijk Edited 29 november by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 9 december Report Share Posted 9 december (edited) Nostalgie dat nummer Jack. Maar dat heb ik bijvoorbeeld ook met een nummer van Gordon Lighfoot - if you could read my mind. Ze zeggen wel eens dat platen draaien nostalgie is maar dat volg ik helemaal niet. Voor mij is dat muziek zoals genoemd en waarvan ik hoop dat die niet in vergetelheid raakt. Gister ben ik maar begonnen aan het vervangen van de eindbuizen van mijn monoblokken. Hoewel ik daar minder teruggang meende te horen. Het plan was om eerst de eindbuizen te vervangen om zicht te houden op welke buizen wat doen. Dus de bias flink teruggeschroefd en nieuwe eindbuizen erin. Op een deel van een monoblok kreeg ik de bias vervolgens niet omhoog en ik meende al iets 'elektrisch' gehoord te hebben. Wat ik kon zien was één van de EF184 naar de eeuwigheid gegaan. Dus dan maar rigoureus dacht ik. Alle EF184 eruit (8 stuks) en de E88CC (4 stuks) er ook uit. Alles vervangen kost best tijd. Alles moet warm worden en stabiel. Dus bias voorzichtig omhoog en een oog houden op de offset. Na een anderhalf uur was alles goed en de set vervolgens aangesloten. Conclusie is dat waarschijnlijk wel iets aan het teruglopen was. Ik schat in de EF184. Het verschil is subtieler dan de voorversterker buizen. Wat ik nu vooral hoor is dat als je zacht luistert alles enorm scherp gestoken wordt neergezet. En de hoogweergave klinkt wat meer 'engelachtig'. Dat laatste klinkt misschien als een rare term maar het maakt het beste duidelijk wat het is. De weergave is ook behoorlijk dwingend. En zelfs op een heel laag luisterniveau is het bizar hoeveel informatie je meekrijgt. En soms heb ik dan toch behoefte aan een buizentester. Nu is zo'n moment. Maar die kosten van zo'n ding ... De EF184 van Philips doen niet onder voor de mooie NOS Tesla die ik tot op heden gebruikte. Gelijk dus maar nog een reserveset besteld. Ik vermoed dat deze ook het meest snel slijten in mijn eindversterkers. Edited 9 december by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 december Report Share Posted 9 december Welke versterkers gaat hem over Mediator? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 9 december Report Share Posted 9 december Twee van zulke jongens Edje2: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 december Report Share Posted 9 december Oh, gaaf, heb die zelf ook gehad. Eerst een stereo, en later een tweede erbij gekocht en zelf een mono kabelset gemaakt. Klinkt geweldig, zeker mono, maar die van mij (eentje) was zeer onbetrouwbaar. Een keer zaten we te eten tijdens de kerst nota bene, een enorme knal en een 6C33 buis gaf zoveel licht dat ik dacht dat die in de fik stond. Gelukkig mij speaker (Diapason Adamantes) nog heel. De GM100 schijnt helemaal mooi te zijn, maar die heb ik nog nooit kunnen beluisteren. Welke speakers stuur je ermee aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 9 december Report Share Posted 9 december Heb ik ook wel gehoord Edje2. De eerste versie had nog wat kuren. De eindbuizen konden zo heet worden dat het soldeer smolt. En eerst werd de bias afgeregeld op 31 millivolt, nu op 21 millivolt. En bias en offset met regelmaat controleren is noodzaak. Ik doe dat maandelijks. En zo zijn er nog wel meer dingen. Buizen goed matchen om het ontwerp stabiel te houden. En ja klopt het verschil tussen een stereo en een mono is fors. Net zo’n verschil als tussen buizen met weinig emissie en volle emissie. Ik stuur er een paar Glenair 15 mee aan van Tannoy. Gaat echt heel goed samen en brengt die speaker echt tot leven. Ik vermoed trouwens dat je de GM200 bedoeld. Ik heb die heel lang geleden een paar keer gehoord op shows. Als je weergave zoekt met ‘echtheid’ dan moet je daar wel zijn. Soms lijkt het astrale deel van de zanger of zangeres aanwezig. Hopelijk beluister ik die binnenkort weer. Fotootje doet wonderen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 december Report Share Posted 9 december Kan je de TV niet ergens anders zetten Med? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 10 december Report Share Posted 10 december Nee Carl. Is ook nergens voor nodig. De TV staat ook een (heel) stuk naar achter. Als ik er een deken overgooi dan wordt het eerder slechter. Als ik hem weghaal is er geen verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 december Report Share Posted 10 december (edited) Fijn @Mediator dat die Philips EF-184 buizen bevallen. Mooie opstelling heb je zo. Ik vond een interessant stuk over een DIY OTL https://audioxpress.com/article/your-can-diy-a-25w-otl-tube-amplifier De 1e alinea is speciaal voor @carl Edited 10 december by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 10 december Report Share Posted 10 december Dankje Jack. Achter de speakers staan membraan resonatoren achter de witte gordijnen. Wat je net niet ziet is dat de eerste reflecties beperkt gedempt worden. Verder een klein tapijt tussen/voor de speakers dat je nog net ziet. Ook onder de salontafel ligt zo’n tapijt. In de hoeken boven hangen beperkt demping/cornertraps. Mijn oren zeggen me dat het goed is zo en ik heb al besloten er verder niets meer aan te doen. Dus alles blijft beperkt tot buisjes vervangen. Wat mij betreft genoeg gedoe. Geen enkel audiosysteem is perfect. En er zijn verschillende principes die sommige fabrikanten goed hebben uitontwikkeld en waarmee je dus goede resultaten krijgt. Wat dat betreft hebben we tegenwoordig meer keuze stress dan vroeger. Voor mij wel een leuk stuk over OTL. Ik heb wel zoveel mogelijk erover opgezocht maar kende het nog niet. Dank daarvoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 december Report Share Posted 10 december (edited) 4 hours ago, Mediator said: Nee Carl. Is ook nergens voor nodig. De TV staat ook een (heel) stuk naar achter. Als ik er een deken overgooi dan wordt het eerder slechter. Als ik hem weghaal is er geen verschil. Het ging meer om het esthetische aspect Med. Maar natuurlijk moet je compromissen maken. PS zijn die membraan resonatoren van GIK? Edited 10 december by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 10 december Report Share Posted 10 december (edited) GIK? Het zegt me even niks. Het zijn kasten gevuld met twee lagen steenwol en een loze ruimte ertussen. En aan de voorzijde SBR rubber. En ja compromissen zeker maar in mijn ruimte komt dat er op neer dat ik geen dingen doe die afbreuk doen aan het geluid. Ook die salontafel maakt niet het verschil. En op zo’n moment is de conclusie dat er ook geleefd moet worden. Ik heb overigens geen ruimte voor twee bankstellen. Dus vanuit één bankstel is het TV kijken en muziek luisteren. Achter in het huis is het eetgedeelte met aansluitend de keuken. Edited 10 december by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 december Report Share Posted 10 december Het geluid kan in ieder geval goed weg dan Med. Eigen ontwerp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts