Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Oef die is groot hoor. Zo goed als een meter hoog en een halve meter breed. Het klonk hier al goed Carl alleen het laag is nu beter onder controle voor wat betreft die staande golf die optrad bij een enkel nummer. Ik heb jouw verhaal wel gevolgd Carl alleen ben je een richting ingeslagen die denk ik zo’n beetje het tegenovergestelde van mijn richting is. Maar belangrijkste is dat we allebei happy zijn met het resultaat.

21 hours ago, Mediator said:

Heb ik ook wel gehoord Edje2. De eerste versie had nog wat kuren. De eindbuizen konden zo heet worden dat het soldeer smolt. En eerst werd de bias afgeregeld op 31 millivolt, nu op 21 millivolt. En bias en offset met regelmaat controleren is noodzaak. Ik doe dat maandelijks. En zo zijn er nog wel meer dingen. Buizen goed matchen om het ontwerp stabiel te houden. En ja klopt het verschil tussen een stereo en een mono is fors. Net zo’n verschil als tussen buizen met weinig emissie en volle emissie. Ik stuur er een paar Glenair 15 mee aan van Tannoy. Gaat echt heel goed samen en brengt die speaker echt tot leven. Ik vermoed trouwens dat je de GM200 bedoeld. Ik heb die heel lang geleden een paar keer gehoord op shows. Als je weergave zoekt met ‘echtheid’ dan moet je daar wel zijn. Soms lijkt het astrale deel van de zanger of zangeres aanwezig. Hopelijk beluister ik die binnenkort weer. 

Fotootje doet wonderen:

IMG_9455.jpeg

Kan inderdaad best de GM200 zijn geweest, één van de 2 is legendarisch weet ik. Hieronder een fotootje van mijn set destijds met nog één GM20. Is zeker 20 jaar geleden.

DSC09720.jpg

Dank Carl. Jaren gespeeld met de NA, maar heb hem laatst nog eens terug gehoord naast mijn Garrard, en dat was toch wel even schrikken. Met name het gebrek aan energie viel me op. Beetje futloos. Wel veel stiller dan de Garrard, dat dan weer wel.

Beetje late reactie maar inderdaad mooi om te zien die Italiaanse merken. Voor wat betreft het draaitafel gebeuren. Het is ook maar net waarin je één en ander opstelt. Vaker duidt een te rustig geluid op een mismatch. Ik kan ieder design dat goed is uitontwikkeld wel waarderen. Zo’n iddler drive als een Garrard klinkt dan vaak weer met veel drive. Een serieuze Technics gaat ook al snel die kant op. Ik vind het persoonlijk ook mooi. Dat dan weer wel. 

• 2 weeks later...

De hele familie komt de komende dagen. Dat zijn 8 volwassenen en twee kleuters en een peuter. Dat betekent dat ik mijn hifi ruimte ter beschikking moet stellen. Dus vandaag wat dingen opzij gezet en zeker de luidsprekers zijn getaped. Ik heb net alles op orde en dat houd ik liever zo.

8 hours ago, carl said:

De hele familie komt de komende dagen. Dat zijn 8 volwassenen en twee kleuters en een peuter. Dat betekent dat ik mijn hifi ruimte ter beschikking moet stellen. Dus vandaag wat dingen opzij gezet en zeker de luidsprekers zijn getaped. Ik heb net alles op orde en dat houd ik liever zo.

Hier 2 kleinkinderen met griep, dus helaas minder visite. :( 

Een Magnepan, groot of klein maakt niet uit, aansturen heeft zoals op heel veel (buitenlandse) forums te lezen nogal wat voeten in de aarde.

Ze hebben uiteraard wat vermogen nodig maar belangrijk is vooral dat het aandeel stroom hierin de overhand moet hebben om deze vliezen overtuigend te laten klinken.

Ik heb ze nu een paar maanden met een oude Pioneer A-8 gevoed en dat gaat helemaal niet verkeerd, DC gekoppeld en daarmee een behoorlijk schone signaalweg, die kan volgens de specs boven de 100Watt in 4 ohm kwijt, op papier veelbelovend in ieder geval.

Toch lees je op forums dat er heel veel mensen met veel zwaardere versterkers luisteren en dat de combinatie van meer vermogen in combinatie met stroom deze luidsprekers meer laat zingen.

Om dat de stroomcomponent me bezig bleef houden heb ik eens een andere versterker gepakt om te kijken wat er dan gebeurt.

Zo speelt nu mijn oude A&T A18 al een paar dagen, om het verhaal kort te houden, dat had ik veel eerder moeten doen.

De A18 kan stroom leveren, ontwerper John van der Sluis heeft dat als hoofddoel gesteld om een versterker neer te zetten die te allen tijde stabiel blijft, ook bij bijvoorbeeld de ESL57, capacitief en zeer laagohmig.

Deze versterker zet in combi met mijn MMG's een heel mooi doortekend en transparant laag, midden en hoog neer waarbij de inkijk op instrumenten en stemmen enorm veel groter is, orgel om maar wat noemen heeft in de lagere registers daardoor een nieuwe dimensie gekregen.

Samen met het mooiere timbre worden hele nieuwe lagen in de muziek voor het voetlicht gebracht, vast als gevolg van de DC-koppeling in de hele schakeling, die ook nog zonder overall tegenkoppeling heel veel meer in de diepte van de opnameruimte laat horen, heel bijzonder.

Ik ben blij dat ik de komende tijd van zo'n mooi stukje Nederlandse audiogeschiedenis kan gaan genieten.

Met de Pioneer met voortreffelijke phonotrap kon ik ook heel mooi platen draaien, dat mis ik nu helaas even.

Moet ik hier een losse phonotrap voorzetten?, of een complete voorversterker met ingebouwde phonotrap met MM/MC optie?

Heeft er iemand een idee?

Als je het flexibel wilt houden zou ik voor een losse Phonotrap gaan buizerd. Zo ruim mogelijk instelbaar zou ik zeggen en een versterkingsfactor van rond de 64 dB met low output MC. Wat voor een element heb je?

33 minutes ago, carl said:

Wat voor een element heb je?

Onder andere low output Grado Platinum Wood 0,5 mV, en VdH 0,5 mV Colibri, en VdH high output MC2, daarnaast wil ik ook MM kunnen spelen, misschien iets eenvoudiger in het geheel, maar ze kunnen zo spontaan klinken, ik heb, hoe gek het misschien ook mag klinken, hele warme herinneringen aan de GP400 van mijn vader in de jaren 70.

Een goed opgezet apparaat, verfijnd, transparant en met timbre, met zorg gebruikt, maar de keuze is (te) reuze.

Het is hier heel makkelijk meepraten als anderen ergens mee zitten, maar nu weet ik het zelf even niet, iets met teveel bomen in het bos.

Bij een complete voorversterker met phono vind ik het bijvoorbeeld wel belangrijk dat de voorkeuzeknop een draaiknop is, die schakelen (vaak) directer met minder contacten in de signaalweg dan drukkeuze schakelaars waar het signaal vaak via meerdere serie contacten moet wat de geluidskwaliteit niet ten goede komt.

Maar misschien voldoet alleen een phonotrap alleen ook heel goed, er zit nog een draaikeuzeschakelaar in de A18 die ik kan bedraden voor meerdere ingangen.

Ik hoor graag wat mogelijk interessant kan zijn, Bijvoorbaat dank.

55 minutes ago, Buizerd said:

Ik denk 2ehands tot 1.500,-€ voor gebruikt.

Een goed zelfbouwproject lijkt me ook leuk.

Mag met halfgeleiders of met buizen.

Dan heb je keuze genoeg! Zeker tweedehands is er voor dat geld veel moois te vinden. Kijk ook op audio-markt.de , daar staat regelmatig mooi spul voor schappelijke prijzen. 

Ik moet wel zeggen dat ik de Ayre 5 PX wel een hele fraaie phonotrap vind Buizerd. Roger heeft hem voor ik meen 1400 euro gekocht. Ook zeer flexibel.

Iets anders is, dat ik vandaag druk ben geweest met het instellen van arm en element. Het probleem van een unipivot is dat naaldkracht, VTA en Azimuth allemaal op elkaar in werken. Het is me wel goed gelukt. Misschien dat het met een scoop nog beter kan. 

Edited by carl