Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

Ik moest nog iets wat ik te leen had van Roger naar Rick Paap brengen. Zondag is daar een prima dag voor want het is dan niet al te druk op de weg naar Maarsen. Bij Rick op bezoek is altijd weer zeer interessant. Natuurlijk over Roger gesproken. Hij was kennelijk kort geleden nog op bij Rick op bezoek geweest en de trap op, viel hem wel erg moeilijk. Met Rick praten (beter luisteren) is verder altijd zeer leerzaam. Hij ging met name in op plaatsing van de LS naar aanleiding van mijn ervaringen. Zoals jullie ongetwijfeld weten werkt Rick sterk vanuit het behoud en creëren van energie in een ruimte. Rick houdt daarom ook niet zo (over)absorptie. In die zin wel blij dat ik dat niet overdreven heb hier. Persoonlijk vind ik dat de kennis en ervaring van mensen als Rick, Cock e.d. eigenlijk op papier gezet moet worden. Zonde om dat op een bepaald moment te laten “verdampen”.

Op de terugweg bij onze vriendin Carmen geweest in Overlangelt (!). Ze probeert mee te doen aan het programma “Holland Bakt”. Haar probleem is dat de taart wel op moet!  Het bleek dat “Rhapsody” op 5 minuten afstand van haar gevestigd was. Bij de hond uitlaten er nog even langs geweest. Ik moet er toch eens binnen gaan kijken en luisteren.

Edited by carl

Vandaag hier de laatste thuisdemo van de audioclub gehad. In het totaal 23 leden over de vloer gehad in 9 thuisdemo's. Ik kan niet meer dan 3 luisteraars plaatsen, waarvan er eigenlijk maar één optimaal is. Dus regelmatig wisselen.

Op twee avonden had ik dikke problemen met het netwerk. Het bleek dat het laatst gekochte wifi dongle plotseling nogal wat dropouts vertoonde. Tja... en dan werkt het niet hé. Het ding heeft weken goed gewerkt en dan toch weer gedonder. Gelukkig was er op de tweede avond een lid met verstand van netwerken. Die had snel gevonden waar het probleem zat. Een ander dongle er in en het was opgelost...

Dat is dan ook weer een voordeel van thuisdemo's. Er zit zo veel kennis bij de leden dat er altijd wel iemand is die, oplossingen weet of tips kan geven. 

Maar nu toch wel weer blij dat het achter de rug is. Nu weer gewoon zelf luisteren. Ok moi...

Altijd een leuk initiatief: thuisdemo's, Hans. Ik moet echter bekennen dat er hier, tot mijn eigen leedwezen, nog nooit forumgenoten op bezoek geweest zijn. Misschien ga ik niet zo graag met de billen bloot...(geintje) Jouw relaas toont echter (plagend) de achilleshiel van streaming aan. En ik doe hier niets anders (lees: ik maak i.t.t. vele,  andere digitale audioliefhebbers geen gebruik van vaste NAS-content)

Mijn audiofiele dag is dat ik al

een paar dagen luister naar mijn nieuwe hoofdtelefoon aanwinst. Een Bang en Olufsen H100 in de kleur hourglass/sand. 

Om mijn buizenset aan te slingeren heb ik niet altijd de energie voor. Om dan voor zowel thuis als onderweg naar een zo hoog mogelijke kwaliteit te komen leek me dit een goede investering. 

In ieder geval bevalt me het ding prima en ik heb er een goede deal mee kunnen maken. Bang en Olufsen heeft geen naam in de hifi en bij audiofielen maar dat is onterecht. Anders lees maar eens wat reviews over de Beolab 90 luidsprekers en hoe enorm onder de indruk men is zodra met die ‘ondergaan heeft’. 

In ieder geval gaat de batterij van de H100 enorm lang mee. De afwerking is echt prachtig. Hij is enorm gebruikersvriendelijk. De twee ringen, rechts voor volume en links voor ANC of transparancy zijn heel handig onderweg. Zodra je hem opzet gaat hij aan en zet je hem af dan gaat hij uit. Het maakt allemaal dat je geen omkijken hebt en alleen de muziek rest. 

Ik merkte dat het ding nog wat moest loskomen. Verder begon ik met Spotify maar daarmee kon ik de grenzen van Spotify horen. Omdat het ding gemaakt is voor Tidal ben ik daarnaar overgestapt. Dat maakte dat alles weer klopte. Tidal is echt ‘the way to go’ voor de H100. Ik vind dat Bang en Olufsen hun DSP heel goed onder de knie heeft. Ik heb dat bij andere producten ook al gemerkt. Het zo belangrijke middengebied komt mooi naar voren. Hoog is gewoon hoog en laag is er als dat nodig is. Laagcontrole en definitie is soms opvallend te noemen. De ruimtelijkheid is soms ook opvallend. Al

met al geen gehypte tuning gelukkig waarin hoog wordt gepushed of nog erger laag en hoog worden gepushed. 

De ANC werkt goed. Beter dan de nieuwste AirPods Pro die daar toch ook goed in zijn. 

Uiteindelijk heeft Bang en Olufsen goed zijn best gedaan om digitaal goed te laten klinken en ik vind het goed gelukt. Op de één of andere manier spreekt me de tuning van dit merk altijd aan. Zover je van een tuning kan spreken dan. In mijn optiek is dit the way to go.

Tot slot zijn dit soort producten duurzaam. Zo zijn de hoofdband, batterij, earpads, etc. heel makkelijk te vervangen. Zeker in deze wegwerpmaatschappij een andere benadering. Hetzelfde geldt voor de customer service. Heel goed benaderbaar en dezelfde dag antwoord.

Is er dan niets te miepen? Ja hoor. Zodra ik op bed lig en luister hoor ik soms een bliep omdat de hoofdtelefoon het kussen raakt. Verder wordt na langer luisteren toch duidelijk dat het digitaal is en solid state. Dat blijft altijd een eigenschap die je terughoort ondanks dat die DSP goed zijn best doet.

@Fuchs: ik heb vroeger een 7000 serie beomaster en CD speler gehad. Erg mooi spul maar zoals eigenlijk altijd verkoop ik spullen als ik ze zelden gebruik. In die tijd had ik een stereoset en HT set. Persoonlijk vind ik B&O tegenwoordig nog beter aan de weg timmeren. 

@Kraus: Spotify is gecomprimeerd tot zo’n beetje maximaal 320kb. Bij gebruik in de auto (ondanks het JBL systeem) en AirPods Pro van de 2e generatie gaat dat allemaal prima. Ik vind het eerlijk gezegd wel goed nieuws dat de H100 de verschillen blootlegt. 

23 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Altijd een leuk initiatief: thuisdemo's, Hans. Ik moet echter bekennen dat er hier, tot mijn eigen leedwezen, nog nooit forumgenoten op bezoek geweest zijn. Misschien ga ik niet zo graag met de billen bloot...(geintje) Jouw relaas toont echter (plagend) de achilleshiel van streaming aan. En ik doe hier niets anders (lees: ik maak i.t.t. vele,  andere digitale audioliefhebbers geen gebruik van vaste NAS-content)

Ik heb dus 9 demo's gehad. En bij twee werkte het wél, maar moest ik een enkele keer opnieuw opstarten. Doordat ik zo met die demo's bezig was, had ik geen tijd en geen zin om grote veranderingen te doen. Het lijkt er dus op dat ping-spikes het probleem waren. Met een ander dongle is dat probleem opgelost. Ik lees net op een IT forum dat voor games de wifi verbinding vaak op "betaald" gezet wordt. Dan gaat de software namelijk geen tussentijdse acties uitvoeren die de spikes kennelijk veroorzaken.

Ik heb in het verleden ook wel eens thuisdemo's met de platenspeler en CDspeler gedaan. Ik kan je zeggen... dat kostte me meer "kruim" dan deze met streaming.

Ik heb mijn oudste dochter een paar LS beloofd voor haar nieuwe woning in Utrecht. Voor Utrechtste begrippen is het een grote woning. Toch is de woonkamer beperkt omdat er een zit en eetgedeelte is. Morgen gaan we (inclusief haar vriend) luisteren naar de Falcon LS 3/5a en Dynaudio fourty (ik check het even). Beetje kijken wat goed bevalt. Mijn vrouw gaat ondertussen met het kleinkind wandelen - vind Ellie veel leuker!

Ik heb haar min of meer de Quad 34/306 beloofd. De vraag is dan even wat ik zelf doe in de huiskamer. Waarschijnlijk de Sansui van mijn broer.

Edited by carl

1 hour ago, Duclaasie said:

Dynaudio Special 40 vind ik om te zien één van de mooiste compacte luidsprekers van dit moment. Veel plezier met luisteren!

Dat is in ieder geval iets

Helaas  sinds begin van de week een "vette" griep.Tegelijk ging onze stereo defect. Zul je net zien. :( Lekker "bank hangen" was er niet bij. 

Ik heb genoeg spullen, maar als je lijf niet wil, ga je niet met zware dingen sjouwen.  

Lang verhaal kort: Tijdelijk geen buizen, maar:  "sollid state"  Klinkt ook erg goed.

Zo goed, dat er zeker overeenkomsten zijn met buizen. Zoals ruimte, 3D weergave, details.  Sommig dingen zoals "drive" (snelheid, kracht)

gaat hier beter, met silicium.  Fluweel hoge tonen, lucht, gaat  makkelijker met buizen. Toch went spelen met sollid erg snel.

De phono-stage  is b.v. extreem goed. Hoort bij het beste, dat ik ooit gezien heb. 

Maar "straat lengtes verschil"  tussen beide sets, zijn er ook weer niet, vind ik.  Zou denk ik ook niet goed zijn. Immers de functie is zo natuurgetrouw mogelijk weergeven. 

Edited by Tubejack

En waar hebben we het dan over Jack? Kun je uit de doeken doen waar je dan zo van onder de indruk bent?

Hier overigens ook 3 weken geleden griep gekregen en behoorlijk ziek van geweest, is echt een nare. Het vervelende is dat ik na een dikke week hersteld was en weer aan het werk ging en na een week niet ziek werd maar wel beroerd wat na een dikke week nog steeds niet over is. Dus ook hier weinig luisteren.

dus al een dikke 3 weken onderweg met griep, ben er heel goed klaar mee inmiddels.

Edited by Edje2

Vergeleken met mijn buizen spullen Ed. Optonica  SX-9100 en SO-9100.  Voorversterker heeft al onderhoud gehad.  Eindversterker moet nog.

Hier griep, ondanks, de griepprik.:blink: Net een half uurtje buiten gewandeld, beetje op.   

On 14-3-2025 at 20:33, Tubejack said:

Bij zo'n  Quad set past m.i. een verassende vintage luidpreker https://audiostar.nl/nl/products/hepta-gem-speaker-set

Klinkt ook erg goed met een 2x 30watt buizen versterker. Ik neem aan dat je dochter Spotify streamed?

Dat gaat meer dan goed. ;)

Gisteren met dochter en vriend bij Audiozaal in Utrecht geweest (Ellie ging verder wandelen met mijn prachtige kleinkind). Leuke zaak- ze zitten daar niet hoog in de prijs maar wel veel apart spul en serieuze draaitafels.  Bovendien vlak in de buurt van hun huis dus een thuisdemo was zeker mogelijk. Veel monitoren ook en dat zal het goed doen in deze extreem dure stad met kleinere woningen.

Ik heb het luisteren met name aan hun overgelaten. De luidsprekers die ze goed vonden waren van Monitor Audio. Klonken echt goed in de beperkte omstandigheden. Ze gaan nu het huis inrichten en kennen de weg. En ik betaal straks de rekening. 

Tijdens hun luisteren even rondgeneusd. Dat Cyrus spul is trouwens ook erg leuk. Leuk om te weten dat in veel streamers gewoon een Bluesound zit.

Edited by carl

Die 'gewone' Bluesounds zijn prima! Met name de app is intuïtief, probleemloos en stabiel. In een redelijke prijsklasse kan je zo een mooi streaming product aan je set toevoegen...

Weet niet of het in dit topic past/ moet..

Vandaag een setje Sonore interlinks opgehaald en in de set gezet… echt wel weer een stapje vooruit ;)

Genieten nu :)