Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... V

Groovy
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, Buizerd said:

Die ga ik opzoeken Carl, dank.

Met welke unipivot arm speel jij nou precies?

Een Graham 2.2 met Benz Ruby Z low element.

13 hours ago, carl said:

Ik moet wel zeggen dat ik de Ayre 5 PX wel een hele fraaie phonotrap vind Buizerd. Roger heeft hem voor ik meen 1400 euro gekocht. Ook zeer flexibel.

Iets anders is, dat ik vandaag druk ben geweest met het instellen van arm en element. Het probleem van een unipivot is dat naaldkracht, VTA en Azimuth allemaal op elkaar in werken. Het is me wel goed gelukt. Misschien dat het met een scoop nog beter kan. 

VTA verstellen zonder scoop vind ik persoonlijk geen goed idee. Hele kleine aanpassingen kunnen best een groot verschil maken en dat wil je eigenlijk wel kunnen aantonen. Zomaar met je instellingen gaan spelen zonder dat je weet wat je doet dient mogelijk meer kwaad dan goed, er vanuitgaande de het element goed is ingebouwd. 

Daarnaast zou ik, ja ik val in herhaling, niet allerlei parameters gaan wijzigen als je verschillende phono voorversterkers aan het vergelijken bent. 

Is toch wel een beetje achterhaald, heb hier de dude staan en is niet verkeerd maar met de Pass vergeleken dan mis je daar wel iets.

Daarnaast is de ruisvloer te hoog, maar dat is een typisch buizen ding. De versterking van een phono trap met buizen is wat mij betreft niet de weg om te gaan.

2 hours ago, Duclaasie said:

VTA verstellen zonder scoop vind ik persoonlijk geen goed idee. Hele kleine aanpassingen kunnen best een groot verschil maken en dat wil je eigenlijk wel kunnen aantonen. Zomaar met je instellingen gaan spelen zonder dat je weet wat je doet dient mogelijk meer kwaad dan goed, er vanuitgaande de het element goed is ingebouwd. 

Daarnaast zou ik, ja ik val in herhaling, niet allerlei parameters gaan wijzigen als je verschillende phono voorversterkers aan het vergelijken bent. 

Ik ken die Graham 2.2 inmiddels vrij goed Klaas dus ik speel zeker niet zomaar. Maar als Roger weer eens langskomt vraag ik hem zeker zijn scoop mee te nemen. Overigens zijn de meningen over azimuth en trouwens VTA ook verschillend.

Ik ga de Rhea met de Ayre vergelijken bij een optimaal ingestelde arm. 

2 minutes ago, kappa7 said:

Is toch wel een beetje achterhaald, heb hier de dude staan en is niet verkeerd maar met de Pass vergeleken dan mis je daar wel iets.

Daarnaast is de ruisvloer te hoog, maar dat is een typisch buizen ding. De versterking van een phono trap met buizen is wat mij betreft niet de weg om te gaan.

Toch schijnt die Rhea muisstil te zijn George. Je bent in ieder geval welkom als ik hem te leen heb.

13 minutes ago, carl said:

Ik ken die Graham 2.2 inmiddels vrij goed Klaas dus ik speel zeker niet zomaar. Maar als Roger weer eens langskomt vraag ik hem zeker zijn scoop mee te nemen. Overigens zijn de meningen over azimuth en trouwens VTA ook verschillend.

Ik ga de Rhea met de Ayre vergelijken bij een optimaal ingestelde arm. 

En hoe ga je dat optimum dan bepalen? Persoonlijk zou ik streven naar een goed gemiddelde, want het optimum varieert per plaat. Als je daar aan begint wordt je denk ik gierend gek. Verschil in VTA is hoorbaar, maar voor iedere plaat instellen is geen doen. Hetzelfde geldt voor anti skating, aangezien dat van zowel VTF als ook de dynamiek op de plaat afhankelijk is. 

Ik stel de VTA in op 180 gram vinyl Klaas. In het verleden heb ik per plaat ingesteld en dat is inderdaad niet werkbaar. Ook vond ik de geluidsverschillen wel meevallen. Het ging me hier met name om de gevolgen voor de Azimuth.  Ander gewicht en andere VTA betekent andere Azimuth bij een unipivot.

3 hours ago, kappa7 said:

Hij ruist inderdaad wat meer vergeleken met een extreem ruisarme phonoamp die hier ook staat, met álle denkbare audiofiele buzzwords die er maar zijn. Ik vind de Dude muzikaler klinken. Het hangt er ook vanaf hoe je iets bouwt. Ook daar is een wereld van verschil.    

43 minutes ago, Tubejack said:

Het hangt er ook vanaf hoe je iets bouwt. Ook daar is een wereld van verschil.

Klopt in mijn geval is dat behoorlijk compromisloos gedaan met de voeding in gescheiden behuizingen en alles mooi afgeschermd. maar muzikaler dan de Pearl 2 die ik hier heb dat zeker niet.

1 hour ago, kappa7 said:

Klopt in mijn geval is dat behoorlijk compromisloos gedaan met de voeding in gescheiden behuizingen en alles mooi afgeschermd. maar muzikaler dan de Pearl 2 die ik hier heb dat zeker niet.

Dat is mooi George. :) Ik heb respect voor mensen zoals Nelson Pass. Wat ik enorm waardeer, dat hij kennis deelt en aan DIY denkt.

Speel momenteel met een Goldring 1042. Heel betaalbaar, maar ongelofelijk, wat die uit de groeven van dunne 45 jaar oude LP's weet te halen.

Ik speel hier ook met een buizenpre. Geen enkel probleem met ruis. Het is vaker niet zwart-wit, of één weg naar Rome. De VTA is het minst kritische om af te stellen bij een draaitafel. Al het andere let immens nauw. Zolang ik me nog steeds blijf verbazen over wat er uit de groeven wordt gehaald is er niets aan de hand.

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe luid je speelt.

Bij normaal gebruik zal je de ruis niet bemerken, maar zet eens en erg dynamisch stuk op met veel zachte passages dan wordt ruis wel een probleem.

Probeer maar eens het nummer Casta Diva te spelen, en dan wel de opname van Onno Scholtze uitgebracht op de HVT sampler.

Als je dat zonder hoorbare ruis kan afspelen dan heb je een hele goede naald en phono nodig.

Met mijn huidige set gaat dat.

Er is namelijk op die opname minimale compressie toegepast dus de uithalen staan daar op zo als ze live ook zijn. Pas op! het kan je tweeter kosten als ze volgas geeft.

Ik speel met een best wel oude buizenphono van DHTRob met losse voeding.  Ruis hoor ik pas als de Luxman 100 watt half open draai.
Zowel de Emt 938 en de Garrard hf4 zijn heel stil,ook met de naald op de groef.

Ik vermoed dat Groovy wil aangeven wanneer hij ruis begint te horen Kappa. Maar dat zal niet het geluidsniveau zijn waarop hij doorgaans speelt.

Hier moet ik mijn voorversterker echt niet half openzetten. Dat wordt dan oorverdovend of ruiten eruit. 7 of 8 tikkies is bij mij al hard. Dat komt dan neer op rond tien uur.

De stand van de volume regelaar is sowieso een wat vreemde wijze als je een vergelijk wil maken. Regeling van volume is niet altijd gelijk qua grootte van stappen. Bij zowel mijn huidige als ook voorgaande versterker regel ik het volume bijna volledig in het eerste kwart van de volume regelaar. Dit hangt samen met het type potmeter wat is gebruikt en het feit dat volume logaritmisch is. Daarnaast speelt de gevoeligheid van je luidsprekers ook nog mee. 

49 minutes ago, Mediator said:

Ik vermoed dat Groovy wil aangeven wanneer hij ruis begint te horen Kappa. Maar dat zal niet het geluidsniveau zijn waarop hij doorgaans speelt.

Hier moet ik mijn voorversterker echt niet half openzetten. Dat wordt dan oorverdovend of ruiten eruit. 7 of 8 tikkies is bij mij al hard. Dat komt dan neer op rond tien uur.

Klopt, dat wilde ik aangeven. als ik zou spelen met de volumeknop half open,dan word ik het appartement uitgezet. 

Beetje spelen met de opstelling. De Garrard hf4 en de buizenphono op een spaceage salontafel. De luidsprekers naar voren gehaald, bijna luisterdriehoek.
Klinkt beter zo.
DSC09694.jpg

On 2-1-2025 at 10:03, Groovy said:

Klopt, dat wilde ik aangeven. als ik zou spelen met de volumeknop half open,dan word ik het appartement uitgezet. 

Dat snapte ik en vandaar ook mijn toevoeging dat je bij zacht opgenomen muziek de volumeknop vaak verder open moet zetten om op realistische niveau te kunnen weergeven.

De volumeknop halverwege is dan echt niet heel ongebruikelijk.

48 minutes ago, kappa7 said:

Dat snapte ik en vandaar ook mijn toevoeging dat je bij zacht opgenomen muziek de volumeknop vaak verder open moet zetten om op realistische niveau te kunnen weergeven.

De volumeknop halverwege is dan echt niet heel ongebruikelijk.

Ok.

2 hours ago, Groovy said:

Beetje spelen met de opstelling. De Garrard hf4 en de buizenphono op een spaceage salontafel. De luidsprekers naar voren gehaald, bijna luisterdriehoek.
Klinkt beter zo.
DSC09694.jpg

Gaaf hoor die jaren 70 Philips luidsprekers!