Sodejuu Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 (edited) Ik open niet vaak een topic en verwijzingen naar gelezen artikelen zijn nog schaarser. Maar deze kon ik niet achterhouden. Ik kon het ook in het topic "wat heb ik gelezen ..." zetten, maar daarmee doe ik dit artikel te kort. De meesten hier weten intussen hoe Cock zijn Barcanova Sonore werkt. Een grote schijf, met een krachtige motor en daarop ook nog een wevelstroomrem. Dat allemaal om kracht in de weergave te houden. Blijkbaar is Cock niet de eerste die dit idee had. Via een kennis werd mijn aandacht gevestigd op een draaitafel die ik niet kende. Eerder speelde hij met een Rega P9, voorwaar geen slechte draaitafel. Maar nu heeft hij een Voyd the Voyd. Zoals gezegd kende ik het ding niet, dus werd de Googlebijbel maar weer eens geraadpleegd. De plaatjes die ik tegen kwam deden mij denken aan een Audio Note draaitafel (en een typisch Engels design) en daar bleek ik niet geheel fout mee te zitten. Iets beter doorzoeken bracht me tot dit artikel van Art Dudley: https://www.stereophile.com/artdudleylistening/listening_75/index.html Art legt het belang van koppel en aandrijving uit. Samen met nog een beetje historie van hoe men op een gegeven moment toch op een schijf met een rubberen riem uit kwam. Hij verteld ook wat er dan verloren gaat. Het artikel is al uit 2009. Ik weet niet wanneer dat Cock met zijn ideeën over een draaitafel is begonnen, maar er zijn parallelen. Dat beiden (Guy Adams, ontwerper van de Voyd, en Cock) toch uiteindelijk voor een ander systeem gekozen hebben om hetzelfde te bereiken getuigt van "out of the box" denken door ieder. Edited 10 november 2023 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 Een audiovriend heeft, jaren geleden, zelf zijn draaitafel gebouwd. De motor die hij gebruikte was een capstan motor van een Revox G36 bandrecorder. Hij had daar een 3 fase voeding voor gebouwd. De Revox motor heeft erg veel koppel en door de 3 fase voeding draaide hij muisstil en uiterst stabiel. Verder had hij, net zoals Verdier doet, 2 ringmagneten geplaatst ééntje op het plateau en de andere op de sokkel en op die manier belaste hij de lager erg weinig. Het heeft ze gebouwd in 1998 en gebruikt ze nog steeds. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 1 hour ago, Sodejuu said: Het artikel is al uit 2009 Als je koppel wilt: tussenwielaandrijving, zelfs ook toen al geremd/gecontroleerd middels eddy-currents. Jaren '50? e principes voor de optimale draaitafel zijn al vele decennia bekend, maar in de hoogtijdagen mocht een draaitafel "niets" kosten voor 80% van de bevolking die gewoon muziek in huis wilden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 42 minutes ago, Bebatoli said: Een audiovriend heeft, jaren geleden, zelf zijn draaitafel gebouwd. De motor die hij gebruikte was een capstan motor van een Revox G36 bandrecorder. Hij had daar een 3 fase voeding voor gebouwd. De Revox motor heeft erg veel koppel en door de 3 fase voeding draaide hij muisstil en uiterst stabiel. Verder had hij, net zoals Verdier doet, 2 ringmagneten geplaatst ééntje op het plateau en de andere op de sokkel en op die manier belaste hij de lager erg weinig. Het heeft ze gebouwd in 1998 en gebruikt ze nog steeds. Worden die magneten dan in gezet als rem of als magneet lager? De eerste is om een constante weerstand te creëren en de 2e is om het lager zo min mogelijk weerstand te geven. Ik vermoed dat wat jou vriend gedaan heeft het laatste is. Dat is iets wat natuurlijk jaren gebeurt en is niets nieuws. Remmen van het plateau dan weer wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 (edited) Leuk artikel, maar een paar minstens bedenkelijke opmerkingen. Er zouden geen fabrieken zijn die de juiste motoren bouwen..?? Er zijn allerlei kleine bedrijfjes die een motor op specificatie maken. Desnoods van 0 af opgebouwd. En dan een heel verhaal over waarom het zou moeten werken. Echter geen enkel argument anders dan "ik hoor het". En dan kijk ik naar dit plaatje: Waarom zit die motor dwars door de armsteun en zitten er precies op het zwakste punt van die steun ook nog eens een paar schroefgaten. Resonantie technisch is er ook nog wel op af te dingen. Die aluminium strip een beetje vorm geven zou al helpen. En dat alles op een hardboard plaatje... Ik zie dus een enorm stijve aandrijving op een slappe, resonerende constructie. Dat zou veel beter kunnen (zoals Cock laat zien). Drie motoren op een lager zorgen er voor dat het lager onbelast wordt, dus zwabberend. Edited 10 november 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 3 minutes ago, kappa7 said: Worden die magneten dan in gezet als rem of als magneet lager? De eerste is om een constante weerstand te creëren en de 2e is om het lager zo min mogelijk weerstand te geven. Ik vermoed dat wat jou vriend gedaan heeft het laatste is. Dat is iets wat natuurlijk jaren gebeurt en is niets nieuws. Remmen van het plateau dan weer wel. De magneten stoten mekaar af zodat het plateau veel minder belastend is voor de lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 (edited) 26 minutes ago, kappa7 said: Remmen van het plateau dan weer wel. Op z'n minst sinds de Garrad 401 301 Edited 10 november 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 november 2023 Report Share Posted 10 november 2023 2 hours ago, Bebatoli said: De magneten stoten mekaar af zodat het plateau veel minder belastend is voor de lager. Ah ja een totaal ander doel dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 12 november 2023 Report Share Posted 12 november 2023 On 10-11-2023 at 09:50, Seed7 said: Op z'n minst sinds de Garrad 401 301 Precies, de td124 heeft ook zo’n constructie. Misschien de reden dat deze beiden zo gekoesterd worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dozo Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart On 10-11-2023 at 10:25, Hans van Liempd said: Leuk artikel, maar een paar minstens bedenkelijke opmerkingen. Er zouden geen fabrieken zijn die de juiste motoren bouwen..?? Er zijn allerlei kleine bedrijfjes die een motor op specificatie maken. Desnoods van 0 af opgebouwd. En dan een heel verhaal over waarom het zou moeten werken. Echter geen enkel argument anders dan "ik hoor het". En dan kijk ik naar dit plaatje: Waarom zit die motor dwars door de armsteun en zitten er precies op het zwakste punt van die steun ook nog eens een paar schroefgaten. Resonantie technisch is er ook nog wel op af te dingen. Die aluminium strip een beetje vorm geven zou al helpen. En dat alles op een hardboard plaatje... Ik zie dus een enorm stijve aandrijving op een slappe, resonerende constructie. Dat zou veel beter kunnen (zoals Cock laat zien). Drie motoren op een lager zorgen er voor dat het lager onbelast wordt, dus zwabberend. Heel af en toe scroll ik nog wel eens door het forum. Heb al jaren geen account meer, en nadat het Hear forum uit de lucht werd gehaald niks meer gepost. Maar deze post trok mijn aandacht. De schrijver heeft duidelijk geen benul waarover hij predikt. Ongelooflijk dat doormiddel van een foto hij de hele opbouw van de draaitafel nauwkeurig kan beschrijven en overal vraag tekens bij kan zetten. Hoe weet ik dat?. Heb 10 jaar met een The Voyd plus gespeeld(begin '90 tot 2000 schat ik). Laten we beginnen met de aluminium "strip" helaas, dit is geen strip maar een koker profiel, meer dan stijf genoeg , ondanks de grote gaten en de schroefgaten die van Liempd ontdekt. Op deze "box" subchassis , welke dmv een veerconstructie aan de top plaat is bevestigd, zijn de arm en het lager van het plateau bevestigd. Volgens van Liempd hangt het geheel aan een plaatje hardboard. Echt??. Het plaatje "hardboard" heeft als doel het dempen van de top plaat van de speler. Een 3mm dikke stalen plaat, aan deze plaat zijn de , met behulp van beugels, 3 motoren bevestigd, en ja, het zijn geen gewone motoren. Gebruikt zijn pabst buiten lopers. Overigens gevoed vanuit, wat Voyd omschrijft als een split phase power suply, tegenwoordig al bijna normaal. een frequentie regelaar dus. Het enigste negatieve wat er in mijn geheugen staat, iemand bood fl.4000,- en ik besloot om het bod te accepteren en op zoek te gaan naar iets nieuws. Een prachtige platenspeler welke in originele uitvoering (gebouwd door Guy Adams) in mijn opinie vandaag de dag nog steeds top is Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Zo zie je maar hoe bedrieglijk een foto kan zijn. Welkom terug overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Sorry, met alle respect, maar een koker profiel zo doorboren verzwakt het nog meer dan dat het een strip zou zijn. Stijf genoeg zal het wel zijn, maar ik zet dus vraagtekens bij de resonanties. Waar Cock probeert om het zo stijf mogelijk te bouwen, is dit niet meer dan een zwabberconstructie. Deze schrijver heeft bijna 50 jaar ervaring in de ontwikkeling van de meest extreme constructies. Ik denk dus best wat te mogen zeggen over deze constructie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Maar dat kan je toch niet van af een foto Hans zonder alle details te kennen. Die 3mm stalen plaat achter het stukje board kan je al niet zien bijvoorbeeld terwijl dat echt wel wat doet met de sterkte van de constructie. En natuurlijk een gat boren in een koker verzwakt deze maar waar hebben we het hier over qua krachten. Wat dat betreft is dat hier wel te verwaarlozen. Het gaat hier immers over uit doven van resonanties en dan is een gat in een profiel in eens zo gek nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dozo Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Jawel, Hans kan dat beoordelen vanaf een onduidelijke foto. Nog nooit in het echt gezien en beluisterd , maar wel een oordeel vellen. Somige dingen veranderen heir nooit. Heel veel kundige mensen hier die ik respecteer, en waarvan het jammer is dat het contact is verwaterd , maar Sorry Hans, jij hoort daar niet bij. Verdiep je eens in deze platenspeler en ontdek waarom dit iets speciaals is in Platenspeler land. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart (edited) 57 minutes ago, kappa7 said: Maar dat kan je toch niet van af een foto Hans zonder alle details te kennen. Die 3mm stalen plaat achter het stukje board kan je al niet zien bijvoorbeeld terwijl dat echt wel wat doet met de sterkte van de constructie. En natuurlijk een gat boren in een koker verzwakt deze maar waar hebben we het hier over qua krachten. Wat dat betreft is dat hier wel te verwaarlozen. Het gaat hier immers over uit doven van resonanties en dan is een gat in een profiel in eens zo gek nog niet. Het gaat mij vooral over de draagconstructie van de arm. Dat er een 3 mm stalen plaat achter dat hardboard zit, kan ik inderdaad niet zien. Het "subchassis blijkt overigens ook nog uit acryl gemaakt te zijn. Wat ik zie is een houtje touwtje constructie waarbij ik een hoog hobbygehalte zie. Mij is altijd geleerd, dat de verbinding tussen het element en het plateau superstijf dient te zijn. Dit is dat zeker niet. Dan is het ding uitgerust met drie motoren en één riem. Motoren en/of aandrijving moeten dan slippen om gelijk te kunnen lopen. Het kleinste verschil in diameter zorgt al voor verschillende spanningen in de riem. En ook met dergelijke aandrijvingen heb ik veel ervaring. Weliswaar op een veel grotere schaal (2x 160 kW), maar met dezelfde problemen en voordelen. Edited 30 maart by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart 3 minutes ago, dozo said: Jawel, Hans kan dat beoordelen vanaf een onduidelijke foto. Nog nooit in het echt gezien en beluisterd , maar wel een oordeel vellen. Somige dingen veranderen heir nooit. Heel veel kundige mensen hier die ik respecteer, en waarvan het jammer is dat het contact is verwaterd , maar Sorry Hans, jij hoort daar niet bij. Verdiep je eens in deze platenspeler en ontdek waarom dit iets speciaals is in Platenspeler land. Dit is wél iets speciaals, maar een doordachte constructie is het zeker niet. Dat je me niet respecteert omdat ik het niet met je eens ben, is dan maar zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart (edited) foutje Edited 30 maart by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
dozo Posted 30 maart Report Share Posted 30 maart Oordelen zonder ook maar iets gehoord te hebben. Hoe werkt het bij jou? als de cijfers maar kloppen dan klinkt het goed? Je haalde Cock aan. Afgaande van wat ik hoor is bij hem de vraag " hoe klinkt het " de belangrijkste maat staf. correct me if I'm wrong. Verder veel plezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 maart Report Share Posted 31 maart Jij oordeelt over mij zonder mij te kennen. Dat is minstens zo fout. Cijfers zeggen wel iets, maar hoe het klinkt is belangrijker. Het laatste is alleen subjectief en kan voor de ene persoon heel wat anders zijn dan voor de andere. Cock zou nooit zo'n domme constructie maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 31 maart Report Share Posted 31 maart Cock is toch alleen maar wereldberoemd op dit forum? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 maart Report Share Posted 31 maart En als of dat de enige weg naar Rome is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 1 april Report Share Posted 1 april 11 hours ago, Roots said: Cock is toch alleen maar wereldberoemd op dit forum? Nee. Ook buiten dit forum is Cock (wereld)beroemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 1 april Report Share Posted 1 april De naam "Cock" komt op dit forum toch regelmatig voor. Is deze man ook lezer van dit forum? Hoe komt het dat deze man zo beroemd is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dozo Posted 1 april Report Share Posted 1 april 12 hours ago, Hans van Liempd said: Jij oordeelt over mij zonder mij te kennen. Dat is minstens zo fout. Cijfers zeggen wel iets, maar hoe het klinkt is belangrijker. Het laatste is alleen subjectief en kan voor de ene persoon heel wat anders zijn dan voor de andere. Cock zou nooit zo'n domme constructie maken. Tja, volgens mij het enigste oordeel wat ik geef is dat ik je niet respecteer om je kennis in dit topic. Overigens, heb ik je in vroeger dagen wel eens ontmoet toen er nog audio dagen in Sneek werden georganiseerd. En weer val je terug op Cock. Jij schijnt precies te weten wat er in die man zijn hoofd zit. knap hoor. Zoek iemand met zo'n draaitafel, vraag of je mag komen luisteren en beschrijf wat je hoort. Alhoewel, de dagen van vinyl zijn voor jou alweer lang voorbij toch? ik zie geen draaitafel meer in je lijst van audio componenten . Dus vanwaar de roep om , in mijn ogen, domme posts in een analoog onderwerp te plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 1 april Report Share Posted 1 april 45 minutes ago, Rob55 said: De naam "Cock" komt op dit forum toch regelmatig voor. Is deze man ook lezer van dit forum? Hoe komt het dat deze man zo beroemd is? Daar is op dit forum genoeg informatie over te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts