Jump to content

Open Baffle project

Bebatoli
 Share

Recommended Posts

De voorbije jaren heb ik vooral kennis kunnen maken met de open baffle speakers van Daudio en die vind ik erg mooi. Ook de Pure Audio Trio 15 maakte veel muziek.

Omdat ik nog erg veel speakerunits heb liggen, nieuw in de doos wil ik daar gebruik van maken.

Voor de laag weergave worden per kanaal 4x Eton 8-402/C8/32 HEX gebruikt.Dat komt overeen met 2x 11 inch units. Ze hebben eigenlijk goede parameters voor een OB systeem en omdat ik er genoeg gebruik kunnen ze belastbaarheid perfect aan.

Als mid unis ga ik de een Purifi 6,5 inch (papiercarbon) unit gebruiken, een erg mooie mid unit met een zeer lage vervorming. Het hoog word een Scan Speak Soft Dome nml D3004/660000.

Voorlopig ga ik gebruik maken van een stalen rack waar ik losse planken met units kan op monteren, behoorlijk modulair dus. Op die manier ben ik flexibel. Het filter word compleet passief met een baffle step response correctie netwerk. Je verliest wat rendement, maar voor mij meer dan voldoende.

De metalen racks heb ik liggen en de MDF platen zijn ondertussen gezaagd. Ik moet dus de gaten nog uit frezen en dat is een werkje voor de komende dagen.

Ik plaats onderin 2 Eton drivers, dan de Purifi en Scan Speak mid/hoog en vervolgens weer 2 Etons. Onderin wordt de eerste unit met de magneetkorf vooraan geplaatst en de 2 net omgekeerd. Bovenaan net het zelfde. Uiteraard moet de units met magneten vooraan omgepoold worden, kwestie dat alles netjes in fase blijft. Voordeel van deze constructie is dat je 2de harmonische vervorming lager is.

Het is vergelijkbaar met de Quintet 10 van Pure Audio, dus 160 cm in totaal.

Omdat ik nog erg veel filtercomponenten heb is de enige uitgave momenteel het hout en schroeven.

Ik hoop eind deze maand het systeem klaar te hebben en dan kan het echt werk beginnen, nml het filter, maar ik word bijgestaan door 3 mensen die er veel meer kaas van gegeten hebben dan ik.

Foto van de Quintet 10

020820-Pure%20Audio%201-600_0.jpg

1 minute ago, Bloom said:

Fantastisch! Als je dat klaar hebt naar tevredenheid, wil ik zeker eens komen luisteren!

Dat zal nog even duren want het meeste werk zit in het crossover. Maar misschien gaat het wel sneller dan verwacht. Ik zal de vorderingen posten.

Edited by Bebatoli

We hebben geen haast he. Het is een hobby, dus op het gemakske en zo snel of zo traag als je zelf wil.

Edited by Bloom

6 minutes ago, Walt said:

Is er een specifieke reden om niet voor een dipool tweeter te gaan? Geen kritiek verder hoor, de nieuwe Daudio MOB heeft ook geen dipool tweeter. 

Om de simpele reden dat ik er dan één moet kopen en ik heb nog 4 paar Scan Speak tweeters, 2 paar Accuton's, 1 set Fountek Neo CD 2.0 Ribbon tweeters, ......

1 hour ago, Bebatoli said:

Het is vergelijkbaar met de Quintet 10 van Pure Audio, dus 160 cm in totaal.

Omdat ik nog erg veel filtercomponenten heb is de enige uitgave momenteel het hout en schroeven.

Ik hoop eind deze maand het systeem klaar te hebben en dan kan het echt werk beginnen, nml het filter, maar ik word bijgestaan door 3 mensen die er veel meer kaas van gegeten hebben dan ik.

Foto van de Quintet 10

020820-Pure%20Audio%201-600_0.jpg

Maar staan de units voor een juiste fase niet verkeerd tov elkaar? Mij is ooit uitgelegd, dat de speakers juist bol naar de luisteraar moeten staan. Dan ontstaat er een soort van puntbron achter de speaker. Op deze manier ontstaat ook een puntbron, maar dan op de plaats waar de bundels bij elkaar komen. Ongeveer op de luisterplaats dus. Dat gaat dan erg op een koptelefoon lijken. Sonore had een truukje om de fase bij hun rechte open baffles te corrigeren. De bovenste en onderste units komen daar volgens mij een fracktie LATER.

Maar het ziet er wél erg mooi uit. Dergelijke modulaire luidsprekers heb ik in Munchen eens beluisterd dat klonk erg goed. Maar die waren dan weer recht opgebouwd.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar staan de units voor een juiste fase niet verkeerd tov elkaar? Mij is ooit uitgelegd, dat de speakers juist bol naar de luisteraar moeten staan. Dan ontstaat er een soort van puntbron achter de speaker.

Deels eens.

Als je focusseert, de "holle array", krijg je versterkt kamfiltereffecten op de luister plek. Bij zowel een holle als bolle array doe je het interessantste deel van een array teniet, namelijk dat het een lijnbron is. Ja, die brengt meer fase "problemen" met zich mee, maar die zijn minder "erg" dan de oplossingen. Een goed, hoge lijnbron doet de staande golven tussen vloer en plafond teniet omdat er over de gehele hoogte wordt aangestoten.

Maar, er is altijd een maar, de bandbreedte en daar mee samen hangend de bundeling / afstraalgedrag, met name naar het hoog toe speelt ook een rol. Hoe meer bundeling hoe vervelender een "holle array"

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar staan de units voor een juiste fase niet verkeerd tov elkaar? Mij is ooit uitgelegd, dat de speakers juist bol naar de luisteraar moeten staan. Dan ontstaat er een soort van puntbron achter de speaker. Op deze manier ontstaat ook een puntbron, maar dan op de plaats waar de bundels bij elkaar komen. Ongeveer op de luisterplaats dus. Dat gaat dan erg op een koptelefoon lijken. Sonore had een truukje om de fase bij hun rechte open baffles te corrigeren. De bovenste en onderste units komen daar volgens mij een fracktie LATER.

Maar het ziet er wél erg mooi uit. Dergelijke modulaire luidsprekers heb ik in Munchen eens beluisterd dat klonk erg goed. Maar die waren dan weer recht opgebouwd.

Ik kan in de toekomst het door jou genoemde probleem oplossen door ze door zo te plaatsen dat de spreekspoelen in lijn staan, alleen is de vraag of dat hoorbaar gaat zijn, ze zullen vermoedelijk maar tot 100Hz gaan, de rest neemt de Purifi/Scan Speak over. De golflengte is dan zo lang dat een paar cm verschil vermoedelijk geen verschil . Ik kan natuurlijk ook passief een vertragingsnetwerk gebruiken, maar nogmaals, ze worden enkel erg laag ingezet. De Sonore Line Array is, als ik het goed heb, een 2 weg systeem en die wisselt veel hoger, dan is het absoluut raadzaam om een vertragingslijn te gebruiken.

Hier het principe van de vertragingslijn

http://www.mh-audio.nl/Calculators/DelayNetwork.html

26 minutes ago, Roots said:

Dat lijkt mij een mooi ontwerp Guido...Beter die allpass ontwijken en het zo oplossen. De narigheid is dat een woofer altijd inductief is, en de tweeter als je het goed doet die faseverschuiving op nul uitkomt....Faserein uitkomen.

Bedankt!

Voor het filter wordt ik bijgestaan door Bruno (Putzeys) Marc (Heijligers en bouwer van de Milestones) en Rob (Dingen) DIY-er puur sang.

Dit zijn Marc zijn  Milestones, ik heb destijds de kasten gebouwd en Marc het filter.

milestones3-jpg.48990

Edited by Bebatoli