Jump to content

AUDIOPHONICS HPA-S400ET SPARKOS EDITION Power Amplifier

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ha, een pracht recensie die echt tot leven komt. Zo klinken echte muziekliefhebbers (als ze ook nog eens kunnen schrijven)...

Ja die teksten van Cohen op dat en eerdere albums, geweldig en beeldend. Zo ook het nummer "lullaby" van het album Old Ideas.

Veel geluk met je set! Ik zou op grond van je relaas die versterker bijna blind durven kopen :)

Leuk Kraus. Wat ga je vocaal draaien?

Kun je ook nog een disco klassieker draaien? Dan stuiter je denk ik helemaal van je bank af, ben ik bang. Maar een leuke ervaring is het wel zo te lezen.

Draai op het moment veel easy listening pianomuziek, dus Louis van Dijk en zo. Een vleugel klinkt toch bere mooi!

21 minutes ago, Ivan10 said:

Leuk Kraus. Wat ga je vocaal draaien?

Kun je ook nog een disco klassieker draaien? Dan stuiter je denk ik helemaal van je bank af, ben ik bang. Maar een leuke ervaring is het wel zo te lezen.

Draai op het moment veel easy listening pianomuziek, dus Louis van Dijk en zo. Een vleugel klinkt toch bere mooi!

Disco: Boney M: Rasputin, Ma Baker, Daddy Cool😁. Ja van de bank af stuiteren klopt wel. LP is blauw vinyl maar heel goede kwaliteit. Zijn ook gewoon leuke opnames en ik vind het best 'pleziermuziek'

Vocaal wordt vooral opera en Cecilia Bartoli. Ik heb veel versies van de Beethoven Symfoniën en ben op de piano fan van Friedrich Gulda, Martha Argerich en op de viool natuurlijk Janine Jansen en Salvatore Accordo. (Paganini doet niks onder voor Boney M.)

@Edje; ik zeg het liever niet maar onderaan op het forum kun je het zo zien. Ik ben er altijd heel tevreden mee geweest. Konden moeilijke luidsprekers voor het eerst de baas.

Edited by Kraus vonBentinck

Voorzichtigheid is inderdaad geboden voor wat betreft het affakkelen van andere eindversterkers, echter moet tot dezelfde conclusie komen. 

Heb in mijn Raf tijd en ook daarna ontzettend veel eindversterkers geprobeerd en ook in huis gehad, op evenzoveel luidsprekers, maar geen kan tippen aan dit broodje.

Heb hem nu enkele maanden, het is nog steeds een feest om de muziek te herontdekken. Ben een liefhebber van live opnames, nu Cohen Live in de cd-speler, de betrokkenheid is enorm droefheid in zijn stem is haast voelbaar. Kortom een zeer voordelige eindversterker die alles laat horen en met een enorme controle en die ook nog eens "muzikaal" is.

Een logaritmiche eindversterker???

Dat mag je even aan je broer gaan vragen denk ik.:wacko:

Verder een mooie upgrade zo te horen. De Array is een mooie eindversterker, knap om te zien dat het dan toch zo veel scheelt. Lijkt me wel een goed compliment voor de Purifi versterker.

Edited by kappa7

Dat is inderdaad iets bijzonders, we hadden die eerder bij de demo van Guido en Bruno ook gehoord. Althans dezelfde modules.

Maar wanneer het zo veel dynamischer klinkt, vraag ik me af waar die dynamiek eerder werd opgeslokt. De Array's worden vaak al té snel en té dynamisch gevonden. Volgens mij kan dat "té" helemaal niet, maar ik ben wél benieuwd waar dat verschil vandaan komt. Wat ik eerder wél hoorde was, dat Array's in combinatie met electrostaten geen goed huwelijk is. Maar die monitoren moet hij met twee vingers in de neus aan kunnen.

Over die Audiophonics HPA-S400ET ben ik zelf na aankoop in de wolken.

Zie ook deze Amerikaan:

Die er behoorlijk lyrisch over is.

Mijn eigen bevindingen kun je vinden in mijn topic over mijn set: 

Klein stukje Bruno, waar die denk ik wel zinnige dingen zegt. Hij lijkt wel meer en meer een audio-guru, zo met baard en fleurig hemd :) De eerste D versterkers waar bij ik iets had, dit komt wel heel dicht bij wat ik zoek en deels heb, waren die van Anaview, maar die doen zo te zien niet meer mee in de race. Ze zaten zo dicht bij de Graaf, met name in de vocalen, dat het gewoon eng was voor een paar honderd euro. In het laag hebben ze veel meer te bieden. De latere Hypex N-cores en nu de Nilai kunnen me ook zeer bekoren. Eigentakt moet nog eens een uitgebreide sessie krijgen. Komt nog wel.

Edited by Seed7

• 3 weeks later...

Ik heb even zitten twijfelen waar ik het vervolg het beste kwijt kan, in het topic 

of

of waar we ons nú bevinden. Toch lijkt mij dit de juiste plek, omdat het om de aanschaf van de genoemde versterker gaat...

Dushhh....

Ik heb hem vandaag binnengekregen. Geheel onverwachts, want gisteren waren we weg en heb ik niet naar de tracking gekeken, maar plotseling stond DPD op de stoep. Ik had hele andere plannen vandaag, maar ja, dit krijgt dan toch voorrang...

Ik heb hem eerst bovenop de Sugden eindversterker (P28) gezet, dan was het makkelijk kabels wisselen. Toine had al aangegeven dat de standaard instellingen van de switches aan de onderkant wellicht wel de goede voor mij zou zijn dus heb ik verder niets gedaan behalve aangesloten en aangezet. Niets. Hmmm, het was plug and play toch? Andere bron gekozen, nóg niets. De Sugden weer aangesloten en ja, meteen weer muziek...

De Audiophonics weer op de kop op de bank gelegd, ja, alle switches leken gewoon goed te staan. De achterkant dan? Hee, twee schakelaars bij de XLR- en cinch-ingangen.... En ja hoor, hij speelt :huh: :rolleyes:.

Ik was de laatste tijd helemaal verwend door de Sugden. Ruimtelijk, detail, doortekent, alles waar ik naar gezocht heb was er. Waarom heb ik deze dan in vredesnaam gekocht? Door de lyrische verhalen van Kraus maar vooral van Ruud, die óók de Sugden had gehad en zei dat die door deze Audiophonics op alle vlakken voorbij gestreefd werd... Nou, ik kan van alles nog wel een beetje méér gebruiken. Dacht ik.

Nu is geduld niet mijn sterkste kant, maar ik laat hem nu maar een tijdje spelen, ondanks dattie het bij Kraus al meteen erg goed deed. Wat mis ik nu ten opzichte van de Sugden? Plaatsing, de verfijndheid, de details en ja, zélfs dynamiek. Met name dat laatste had ik niet verwacht. Desalniettemin heb ik wel even zitten knallen, gewoon wat YouTube filmpjes van mooie opnames en dat klonk best wel lekker zeg maar. Ik wacht rustig (ahum) af, laat hem lekker inspelen en hoop dat wat de Sugden mij bracht ook door deze versterker op de armen afgeleverd gaat worden....

28 minutes ago, René N. said:

Ik heb even zitten twijfelen waar ik het vervolg het beste kwijt kan, in het topic 

of

of waar we ons nú bevinden. Toch lijkt mij dit de juiste plek, omdat het om de aanschaf van de genoemde versterker gaat...

Dushhh....

Ik heb hem vandaag binnengekregen. Geheel onverwachts, want gisteren waren we weg en heb ik niet naar de tracking gekeken, maar plotseling stond DPD op de stoep. Ik had hele andere plannen vandaag, maar ja, dit krijgt dan toch voorrang...

Ik heb hem eerst bovenop de Sugden eindversterker (P28) gezet, dan was het makkelijk kabels wisselen. Toine had al aangegeven dat de standaard instellingen van de switches aan de onderkant wellicht wel de goede voor mij zou zijn dus heb ik verder niets gedaan behalve aangesloten en aangezet. Niets. Hmmm, het was plug and play toch? Andere bron gekozen, nóg niets. De Sugden weer aangesloten en ja, meteen weer muziek...

De Audiophonics weer op de kop op de bank gelegd, ja, alle switches leken gewoon goed te staan. De achterkant dan? Hee, twee schakelaars bij de XLR- en cinch-ingangen.... En ja hoor, hij speelt :huh: :rolleyes:.

Ik was de laatste tijd helemaal verwend door de Sugden. Ruimtelijk, detail, doortekent, alles waar ik naar gezocht heb was er. Waarom heb ik deze dan in vredesnaam gekocht? Door de lyrische verhalen van Kraus maar vooral van Ruud, die óók de Sugden had gehad en zei dat die door deze Audiophonics op alle vlakken voorbij gestreefd werd... Nou, ik kan van alles nog wel een beetje méér gebruiken. Dacht ik.

Nu is geduld niet mijn sterkste kant, maar ik laat hem nu maar een tijdje spelen, ondanks dattie het bij Kraus al meteen erg goed deed. Wat mis ik nu ten opzichte van de Sugden? Plaatsing, de verfijndheid, de details en ja, zélfs dynamiek. Met name dat laatste had ik niet verwacht. Desalniettemin heb ik wel even zitten knallen, gewoon wat YouTube filmpjes van mooie opnames en dat klonk best wel lekker zeg maar. Ik wacht rustig (ahum) af, laat hem lekker inspelen en hoop dat wat de Sugden mij bracht ook door deze versterker op de armen afgeleverd gaat worden....

Eerste indruk is dus bepaald niet verpletterend... Hmmm, hoe kan dat nou? :)

Tip: draai de netstekker eens 180° om?

Het ding hoeft in elk geval niet op te warmen. Na 10-15 min. moet het goed zijn.

Over inspelen van een nieuw exemplaar heb ik nergens iets gevonden, maar je weet nooit. Hoe dan ook, een netstekkerpositie kan heel veel doen! Probeer het eens René.

4 minutes ago, thingman said:

Eerste indruk is dus bepaald niet verpletterend... Hmmm, hoe kan dat nou? :)

Tip: draai de netstekker eens 180° om?

Het ding hoeft in elk geval niet op te warmen. Na 10-15 min. moet het goed zijn.

Over inspelen van een nieuw exemplaar heb ik nergens iets gevonden, maar je weet nooit. Hoe dan ook, een netstekkerpositie kan heel veel doen! Probeer het eens René.

Hmmm, ja, wél aan gedacht, maar ervan uitgegaan dat die aansluitingen van fase en nul universeel zijn in de connectoren. Maar dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Morgen maar proberen, hoewel het nu al een stuk beter klinkt dan vanmiddag... Over inspelen heb ik trouwens ook niets kunnen vinden.

1 minute ago, René N. said:

Hmmm, ja, wél aan gedacht, maar ervan uitgegaan dat die aansluitingen van fase en nul universeel zijn in de connectoren. Maar dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Morgen maar proberen, hoewel het nu al een stuk beter klinkt dan vanmiddag... Over inspelen heb ik trouwens ook niets kunnen vinden.

Oh, misschien zijn die aansluitingen wel universeel, maar lekstromen zijn dat niet.

Ik heb Theo's verhandelingen hierover ter harte genomen en 1 ding is duidelijk: het gaat niet om de laagste lekstroom (per apparaat individueel), maar om het laagste potentiaalverschil tussen alle componenten die in een set aan elkaar hangen. Dat kan je in principe meten, maar het is ook hoorbaar.

Mijn ervaring is om het altijd te proberen. Nu is 1 component vervangen. Je hebt 2 mogelijkheden met de stekker. Verschil van betekenis is heel goed mogelijk. Vergeet "universeel" ;)