HansP Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 (edited) 1 hour ago, Hans van Liempd said: Dat het zo extreem verschillend kan zijn gaat er bij mij niet in. Allebei D klasse en de Audiophonics op een veel nieuwer niveau. Ik denk dus, dat de Nilai meer verbloemd en de artefacten van de rest van de apparatuur en opnamen verdoezeld. Het nummer Vincent staat in verschillende versies op Qobuz. Het slechts vind ik de 192/24 versie. De gitaar klinkt daarbij onnatuurlijk. De stem bij uithalen klinkt ook niet lekker. Bovendien gaat die remaster natuurlijk weer luider dan het origineel. De originele opname vind ik dus beter, maar het mooist vind ik die op een "Very Best" album. Dat de Nilai ruimtelijker klinkt zou kunnen. Of dit dan ook als beter genoemd mag worden betwijfel ik. Een duidelijke focussering betekend, dat er minder faseproblemen zijn. De ruimelijkheid moet uit de opname komen. Niet uit de versterker of ruimte. Ten eerste was het geen Audiophonics, maar de opzet die Soundimport audio gebruikt, dus er kan mogelijk een verschil zitten. Ten tweede was het wel dat er gebruik werd gemaakt van Tidal, dus of die dan ook een zelfde versie gebruiken weet ik niet. Ik heb het woord ruimtelijk niet genoemd, maar volgens mij kan dat uit de opname komen, maar als de luidspreker geen goede opzet heeft v.w.b. de afstraling dan ben je dat ook kwijt. Beide zijn volgens mij zo ongeveer in dezelfde tijd ontwikkeld, de Nilai is een duidelijk andere opzet dan de nCore, en dat is zeker niet te vergelijken met de ronde schijven die ook nog steeds te krijgen/koop zijn. En wij waren daar aanwezig, en hoorde ongeveer met de zelfde muziek, terwijl wij naast elkaar zaten. Kappa zat meer achterin en hoger op een tafel. Wat wij dus hoorden was jij niet bij. Edited 16 december 2023 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 En wij maar denken dat het om deze Audiophonics versterker ging... Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 Purifi, die modules gebruikt Audiophonics ook, maar je kunt er wel wel mee klooien, en er b.v. een andere opamp gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 21 minutes ago, HansP said: Purifi, die modules gebruikt Audiophonics ook, maar je kunt er wel wel mee klooien, en er b.v. een andere opamp gebruiken. Ja. Ik dacht dat het om de amp ging die het onderwerp van dit topic is, al of niet met de Sparkos modificatie. Het blijkt dus gewoon een heel andere versterker te zijn, met enkel eenzelfde Purifi module. Das net zoiets als zelf een speaker bouwen met dezelfde units als in een succesmodel en dan zeggen dat het dezelfde speaker is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 (edited) 36 minutes ago, HansP said: Wat wij dus hoorden was jij niet bij. Klopt, Ik probeer uit te leggen dat het helemaal niet beter hoeft te zijn wanneer het aangenamer klinkt. Maar kennelijk wordt dat niet gewaardeerd. En dan blijkt het nog over een heel andere versterker te gaan en muziek via Tidal.... Tja... Edited 16 december 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 In basis dezelfde versterker, maar de muziek die wij daar hoorden en wij (Leo en Ik) zeiden juist tegen elkaar dat die Purifi wel wat scherp klonk. Dat hebben wij niet gehoord met de combi nCore en een andere set luidsprekers toen. Dan hoor je beide op de avond nu in december toch wel ongeveer hetzelfde. Het is wel gewaardeerd, maar het het net als voor jou, onze ervaring. Dus doe er mee wat je wilt, en ik zal eens zoeken of ik de versie van Tidal kan vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 De versie die Soundimports aanbied is 100% de standaard versie die je ook op de site van Purifi kan kopen. Soundimports zorgen enkel voor het kastje en de randcomponenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 50 minutes ago, thingman said: En wij maar denken dat het om deze Audiophonics versterker ging... Gelukkig maar, dacht een kat in de zak gekocht te hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 17 minutes ago, Hans van Liempd said: Klopt, Ik probeer uit te leggen dat het helemaal niet beter hoeft te zijn wanneer het aangenamer klinkt. Maar kennelijk wordt dat niet gewaardeerd. Ik meen zelf toch dat het er vooral juist wel om gaat een aangename klank- en muziekbeleving te realiseren. En dat dit dan vanzelfsprekend beter is dan wanneer het onaangenaam klinkt. Ik zie het waarderingsprobleem niet direct. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 3 minutes ago, Bebatoli said: De versie die Soundimports aanbied is 100% de standaard versie die je ook op de site van Purifi kan kopen. Soundimports zorgen enkel voor het kastje en de randcomponenten. Ja, en precies in dat laatste en in de voeding zit 'm nou net de kneep. Net als je met geweldige units een flutspeaker kan bouwen kun je met mooie Purifi modules een foute versterker in elkaar steken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 3 minutes ago, Ruud said: Gelukkig maar, dacht een kat in de zak gekocht te hebben Je zou bijna aan jezelf gaan twijfelen ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 3 minutes ago, thingman said: Ja, en precies in dat laatste en in de voeding zit 'm nou net de kneep. Net als je met geweldige units een flutspeaker kan bouwen kun je met mooie Purifi modules een foute versterker in elkaar steken. De voeding van de Audiophonics is exact dezelfde als die van Soundimports. Ik zie het probleem niet hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 13 minutes ago, thingman said: Ik meen zelf toch dat het er vooral juist wel om gaat een aangename klank- en muziekbeleving te realiseren. En dat dit dan vanzelfsprekend beter is dan wanneer het onaangenaam klinkt. Ik zie het waarderingsprobleem niet direct. Jawel, maar wanneer een versterker een slechte opname dusdanig verdoezeld, dat het scherpe b.v. weg is, zal dit ook bij goede opnamen gebeuren. Een goede versterker zorgt er voor dat goede opnamen goed en slechte opnamen slecht klinken. Daar komt bij, dat scherpte overal door veroorzaakt kan worden. Zeker in een tijdelijke opstelling als bij een audioclub. Dat ik dit opmerk wordt niet gewaardeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 20 minutes ago, HansP said: In basis dezelfde versterker, maar de muziek die wij daar hoorden en wij (Leo en Ik) zeiden juist tegen elkaar dat die Purifi wel wat scherp klonk. Dat hebben wij niet gehoord met de combi nCore en een andere set luidsprekers toen. Dan hoor je beide op de avond nu in december toch wel ongeveer hetzelfde. Het is wel gewaardeerd, maar het het net als voor jou, onze ervaring. Dus doe er mee wat je wilt, en ik zal eens zoeken of ik de versie van Tidal kan vinden. Dat bedoel ik dus. Je kunt het wel horen, maar weet je ook waar het aan ligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 Zoals ik al eerder aangekondigd had, was het een vergelijk tussen een Purifi versterker en een Nilai versterker. Ze speelden beide met dezelfde VV/dac, met dezelfde speakers en dezelfde muziek. En dan niet alleen het nummer “Vincent”. Bij alle nummers vonden we de Nilai prettiger klinken. Dus, Hans, het lag niet aan een slechte uitvoering van “Vincent”. En het waren niet alleen HansP en ik die de Nilai beter vonden klinken. EN, het was geen Audiophonics met andere opamps. En er stond ook geen passieve Sonore voorversterker. Als iemand van plan is de Audiophonics Purifi te kopen, zou ik ook de Audiophonics Nilai ter test willen adviseren. Kan je zelf kiezen! groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 Zucht.. Ik vraag me echt af of jullie de essentie van mijn verhaal wel begrijpen. Kennelijk komt het niet binnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 On 15-12-2023 at 19:34, Hans van Liempd said: Ik denk dat Ruud het er dichts bij zit... een goede versterker laat genadeloos alles horen. Mijn insteek daarbij is: "wanneer Eva Cassidy niet scherp klinkt, deugt de set niet". Klopt Hans, alles genadeloos laten horen. Maar Eva Cassidy klinkt daarentegen spatzuiver op diverse cd's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 Grappig dan, mij is altijd verteld een goede versterker voegt niets toe. Nu constateren wij iets, weer niet goed. Leuk, juist over de essentie van het verhaal, wij hebben wat gehoord, en jullie weten beter wat wij hebben gehoord. Ik stop hier maar mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 16 december 2023 Report Share Posted 16 december 2023 On 15-12-2023 at 11:24, René N. said: Ik heb weer gewisseld naar de Sugden omdat deze mee gaat naar een vriend. We gaan deze ook bij hij in de set proberen op grote Sonus Faber speakers. En wisselt even af met een McIntosh versterker die hij recentelijk gekocht heeft. Ben héél benieuwd. Ik hoor hier ook geen enkele scherpte. Het speelt heel anders dan de Sugden, die er hier nu weer even aan hangt. De Audiophonics lijkt tóch in het geheel wat meer dynamiek te hebben maar hangt ook wat meer tussen de speakers. Als ik daar harder mee speel komt er al snel het live-gevoel. Is dat dan dat rauwe waar hierboven over gesproken wordt? Nee, maar een scheurende gitaar wordt wel méér een scheurende gitaar, en dat mag ik wel. Ik ben net als Kraus van de dynamiek, het mag wel echt knallen, met name als het hard gaat. En dáár is deze wél beter in dan de Sugden, hoewel ik nu wel weer het kippenvel op de armen heb... Als ik weer thuis ben ga ik de bypass proberen en op de laagste gain. En dan ga ik lekker de collectie door, op gewoon én een wat krachtiger niveau draaien... Helaas is dit niet gelukt. Alles stond klaar om te wisselen, alleen leek er zóveel onduidelijkheid te zijn dat de vriend van de vriend het niet vertrouwde en hebben we het niet aangesloten... On 15-12-2023 at 12:29, thingman said: De bypass is per definitie de laagste gain setting, omdat je dan de buffers helemaal omzeilt. Je gebruikt op die manier uitsluitend de Purifi modules, die een relatief lage gain van 12,5dB hebben. Ik ben best benieuwd hoe dat uitpakt met de passieve volumeregelaar! Nu speelt de Sugden weer, morgen ga ik de Audiophonics bypassen en weer aansluiten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 17 december 2023 Report Share Posted 17 december 2023 Wat meer achtergrondinformatie Een vergelijk Uiteindelijk kan het verschil gemaakt worden op basis van Myfi, daar kan ik me iets bij voorstellen. Je wilt luisteren naar iets wat je plezierig vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 december 2023 Report Share Posted 17 december 2023 Hmmm, Nilai, zelfoscillerende versterker, dat blijkt één van de grote verschillen te zijn met de N-Core. Nu is de Eigentakt ook een zelfoscillerende versterker. Benieuwd of er verder qua ontwerp parallellen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 december 2023 Report Share Posted 17 december 2023 16 hours ago, René N. said: Helaas is dit niet gelukt. Alles stond klaar om te wisselen, alleen leek er zóveel onduidelijkheid te zijn dat de vriend van de vriend het niet vertrouwde en hebben we het niet aangesloten... Nu speelt de Sugden weer, morgen ga ik de Audiophonics bypassen en weer aansluiten... Hoppa.... Nu maken we tenminste een sprong. Ik heb de buffer nu gebypassed en ook meteen maar even de jumper van de led (die de aan/uitknop laat oplichten) eraf gehaald, dus die is nu uit. Dat zouden meer fabrikanten moeten doen, op zo'n makkelijke manier. De gain heeft nu de nominale waarde van 12,5dB. De dynamiek is weer terug, de ruimtelijkheid was dat al, dus ik ga nu een week of twee zo draaien. Dan over een week of twee terug naar de Sugden en dán beoordelen wat het gaat worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 december 2023 Report Share Posted 17 december 2023 Dus je bypassed nu terwijl je een passieve volumeregelaar gebruikt, René? Theoretisch zou dat ernstig tekort moeten schieten toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 december 2023 Report Share Posted 17 december 2023 (edited) 5 minutes ago, thingman said: Dus je bypassed nu terwijl je een passieve volumeregelaar gebruikt, René? Theoretisch zou dat ernstig tekort moeten schieten toch? Dat zou je denken, maar aangezien René speelt met luidsprekers met een erg hoog rendement kan dit blijkbaar toch. Althans, dat is mijn eerste gedachte. Edited 17 december 2023 by Duclaasie Typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 17 december 2023 Report Share Posted 17 december 2023 11 minutes ago, Duclaasie said: Dat zou je denken, maar aangezien René speelt met luidsprekers met een erg hoog rendement kan dit blijkbaar toch. Althans, dat is mijn eerste gedachte. Ik denk dat daar wel iets in zit ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts