Jump to content

AUDIOPHONICS HPA-S400ET SPARKOS EDITION Power Amplifier

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

19 hours ago, thingman said:

Met alleen Sparkos opamps heb je nog niet dezelfde versie als Kraus. Er horen ook Sparkos regulators bij vertelt de site van Audiophonics.

Als je bypassed maakt het verder ook niks uit, want precies dat spul wordt dan buitenspel gezet...

De regulators doen dan neem ik aan nog hun (goede) werk, alleen de opamp wordt dan buitenspel gezet toch?

1 hour ago, thingman said:

Oh dat kan wel. Ik ben verder geen techneut en weet dat niet zo. Wat doen die regulators dan precies?

Ik neem aan dat die de spanning stabiliseren voor de opamps. Een mooiere stabilisatie hoor je uiteraard terug.

6 minutes ago, Edje2 said:

Ik neem aan dat die de spanning stabiliseren voor de opamps. Een mooiere stabilisatie hoor je uiteraard terug.

Ah okee. Ik zou verwachten dat uit de voeding zelf al een stabiele spanning komt.

Daarbij komt, al redenerend, dat als je de opamps dan toch bypassed, je toch ook geen regulators meer nodig hebt, toch?

17 minutes ago, thingman said:

Ah okee. Ik zou verwachten dat uit de voeding zelf al een stabiele spanning komt.

Daarbij komt, al redenerend, dat als je de opamps dan toch bypassed, je toch ook geen regulators meer nodig hebt, toch?

Een opamp draait op een lagere spanning dan de eindversterker zelf, dus die regelaars zorgen voor de juiste spanning die de opamp nodig heeft en gelijk zorgen ze voor een nog mooiere en stabielere spanning.

Edited by Bebatoli

2 hours ago, Bebatoli said:

Een opamp draait op een lagere spanning dan de eindversterker zelf, dus die regelaars zorgen voor de juiste spanning die de opamp nodig heeft en gelijk zorgen ze voor een nog mooiere en stabielere spanning.

Klinkt logisch. Ik meende zelf dat alle benodigde spanningen in een apparaat uit de voeding afkomstig zouden zijn. Trafo's met verschillende aftakkingen, zeg maar.
Nog even iets anders, over het aarden. Kappa7 zei gisteren dat een schakelende voeding meer rotzooi op het net loslaat, zodat het beter is om een apparaat met zo'n voeding te aarden. Nu heb ik me laten vertellen dat de aarde zelf bepaald geen schone aangelegenheid is. Door apparatuur te aarden haal je dus juist rommel binnen die mooi buiten zou blijven als je niet zou aarden.
Hoe moet ik die tegenstrijdige verklaringen plaatsen? Iemand enig idee?
By the way, ik doe zelf niet aan randaarde. Al heel lang niet. Gehoormatig destijds bevonden dat het geen meerwaarde heeft, eerder afbreuk deed.

Die vervuiling...Die chaos moet je wel af laten vloeien op de één of andere manier. Je moet ook niet alle apparatuur aarden. Maar één apparaat meestal wel, en dat is je voorversterker....Maar het is enorm afhankelijk of je in een flat woont of in een huisje op het platte land.

20 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Een beetje toelichting zou heel leuk zijn . Vooral mbt instellingen en wat luisterervaringen.

Ja, snap ik.
Ik overweeg om een eigen set-topic te openen en daar een en ander toe te lichten.
De versterker is afgelopen maandag aangekomen en aangesloten. Ik heb 's avonds lekker geluisterd en de juiste stekkerpositie bepaald.

Dinsdagochtend vroeg is mijn vader overleden. Sinds die tijd zijn we vooral dingen aan het regelen rondom de uitvaart. Ik heb zeker nog geluisterd en me daarbij gerealiseerd dat dit een versterker is die zeker blijft en de Usher op alle punten (behalve gewicht en stroomverbruik) in de schaduw zet. Nog niet echt toegekomen aan het opdoen van diepzinniger indrukken dan dat het allemaal heel transparant, krachtig, dynamisch en ruimtelijk is, en dat dit bij alle volumes het geval is.

Aan experimenten met instellingen ben ik evenmin toegekomen; ik gebruik de gain van 26dB, bedoeld voor bronnen met 2V uitgangsspanning (mijn streamer en cd-speler sturen dat beide uit). Het is inderdaad een verschrikkelijk (in de goede zin) onthullend apparaat, net als m'n passieve regelaar dat is. Als er ergens in de bron iets misgaat komt het er genadeloos uit, maar dat is niet aan de orde want de bronnen zijn best okee. Ik hoor verschrikkelijk veel en het bevalt me zeer wat ik hoor. Dit is precies wat ik zoek en transparantie is absoluut een heel eind dichterbij gekomen met deze eindversterker.

Omdat ik ook nog doende ben met de opstelling van m'n nieuwe Magnepan speakers verwacht ik dat de grenzen nog niet zijn bereikt. Ik speel nog met de tweeters aan de buitenzijde en wil die opstelling helemaal verkennen, maar ik verwacht uiteindelijk dat ze aan de binnenkant zullen komen. Die opstelling zal ik dan ook nog moeten gaan verkennen en dan weet ik wel weer een beetje wat er te koop is... :)

Edited by thingman

Dank jullie wel mannen!

Hij was 97 en dacht nog van een fikse longontsteking te kunnen genezen. We hadden al meer van die wonderbaarlijke comebacks gezien, dus het had strikt genomen gekund. Maar het was tijd; respectabele leeftijd en behoorlijk dementerend, dus levenskwaliteit was al sterk gereduceerd. Hij is weer vrij nu en wij hebben er vrede mee.

Ik heb even Bruno's Eigentakt open gemaakt om hem in bypass te zetten en ook gekeken welke opamp hij zelf gebruikt in zijn versterker en dat is er eentje van Burr-Brown, nml de OPA 1656. Hou er rekening mee dat het een SMD uitvoering is en dat je een erg fijne punt gebruikt in je soldeerbout. Een verwijderd kan je litze desoldeerdraad gebruiken om de print mooi proper te maken. Het is een piegel werkje maar absoluut lonend. Uitsluitend voor de Purifi Eval 1 en 2 uitvoering.