Ruud Posted 22 december 2023 Report Share Posted 22 december 2023 Gecondoleerd Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Ik had dit even gemist Toine - van harte gecondoleerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 1 januari Report Share Posted 1 januari Ik dus ook. Ik sluit me verder bij de opmerking van Leobus aan. Helaas uit eigen ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari (edited) Zo staat het er hier tegenwoordig bij. Links achter het deurtje nog de DAT-recorder, een alles-speler, de voeding voor voorversterker en voor de DAC en een Oehlbach 909 powerstation. Met 1 druk op de knop wordt daar mee allesingeschakeld en de eindversterker getriggerd en de koeling voor de voorversterker. Het bontje over de tv is er alleen bij muziek. Meestal zijn alle deurtjes dicht. Nog even mijn verslagje compleet maken na een langere kennismaking met de nieuwe aanwinst. De versterker staat nu zo’n kleine twee maanden hier en ik heb vrijwel dagelijks twee tot vier uur kunnen luisteren. De eerste indrukken zijn eigenlijk alleen maar bevestigd. De dynamiek is wel het meest opvallend en dat heeft toch, denk ik, alles te maken met het vermogen. Dat is inderdaad zeer ruim. Dat ruime vermogen is helemaal ter beschikking in de bypass van de opamps bij aansluiting op de gebalanceerde uitgangen van de voorversterker. Van de geluidskaart naar de DAC (volume helemaal open) en vandaar naar de voorversterker is gewoon prima. Van de phonotrap naar de rca ingang op de voorversterker heeft iets meer power nodig en dat kan door de phonotrap iets meer versterking te laten geven van 40 naar 42dB of 54 naar 56 dB. Wat niet echt passend aansluit is van de DAC rechtstreeks naar de rca ingangen van de eindversterker in de bypass stand. Dan zou ik toch naar de +20dB moeten in de buffer. Dat is te veel gedoe en daarom is die optie eigenlijk niet aanwezig. Alles bij elkaar ben ik na uitgebreid luisteren zeer tevreden maar zoals altijd is er toch ook nog wel iets aan te merken. Vrijwel alle muziek komt er prima uit. Afhankelijk van hoe het is opgenomen neigt het geluid van erg ‘dunne’ opnamen meer dan voorheen naar schraal. Dat is bijv. het geval bij een sopraan met pianobegeleiding in een wat kale ruimte. Dat kan sowieso al wat hard klinken. Ik denk dat het komt doordat er totaal geen sprake is van vervorming in de versterker. De Purifi heeft van zichzelf absoluut geen warme sound en wanneer de opname kaal is, dan komt dat wel erg tot uiting. Daarom denk ik ook dat zo’n klasse D-versterker misschien niet ieders ding is. Ik kan me voorstellen dat bijv. liefhebbers van die dikke Amerikaanse country naar iets anders uitkijken. Van de onlangs gehouden bijeenkomst ter vergelijking van de Purifi en de Nilai (?) viel mij op dat het oordeel in het voordeel van de Nilai uitviel, want “muzikaler’” . Aan dat ruim gedeelde oordeel twijfel ik niet maar thuisbrengen kan ik het ook niet. De muziek waar ik van hou komt hier voor mij heel overtuigend en meeslepend over, beter (en gedetailleerder) dan voorheen. Popmuziek, reggae, disconummers, het komt er allemaal zeer goed uit. Pianoconcerten, Beethovensymphonieën, Stravinsky, opera ik heb er niks op aan te merken, ook (meestal) niet op de sopranen. De allermooiste opname die ik ken en hier in huis heb is de SACD/CD die vroeger ooit gratis was bij “Aangenaam Klassiek”. De vier jaargetijden van Janine Jansen in kamerbezetting. Beter dan dat bestaat volgens mij niet en er ging bijna geen dag voorbij of ik heb dat geheel of gedeeltelijk beluisterd. Man, man, man, wat klinkt dat mooi. De SACD is volgens mij nergens meer te krijgen (en 2e hands behoorlijk aan de prijs) maar er is inmiddels ook een vinyl-uitgave en ik meen ook DVD-audio. Meer dan aanbevolen. Edited 6 januari by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Ik zie een actualisering van jouw set topic gaarne tegemoet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari De sacd van Janine Jansen is te koop voor 9,99€ bij Amazon: https://www.amazon.nl/Janine-Jansen/dp/B0007ZIYM4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari 15 minutes ago, Bloom said: De sacd van Janine Jansen is te koop voor 9,99€ bij Amazon: https://www.amazon.nl/Janine-Jansen/dp/B0007ZIYM4 Volgens mij is dit de cd al is het plaatje van de sacd. Als je het aanklikt geeft de site cd als formaat aan. Toch een heel goede koop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Ik vond ook nog dit: Dit is een volledige playlist van het album en het kan geript worden aan maximaal 24 bit 48 kHz FLAC. DR = 14, dus zeer goede kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari 11 hours ago, Bloom said: Ik vond ook nog dit: Dit is een volledige playlist van het album en het kan geript worden aan maximaal 24 bit 48 kHz FLAC. DR = 14, dus zeer goede kwaliteit. Tjonge, netjes is het niet maar iedere liefhebber van goede opnamen kan dus gratis genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 7 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Tjonge, netjes is het niet maar iedere liefhebber van goede opnamen kan dus gratis genieten. De playlist staat al 5 jaar op de account van Janine Jansen met toestemming van de Universal Music Group, dat wil dus zeggen dat het volledig netjes is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 januari Author Report Share Posted 7 januari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 18 hours ago, Kraus vonBentinck said: Zo staat het er hier tegenwoordig bij. Links achter het deurtje nog de DAT-recorder, een alles-speler, de voeding voor voorversterker en voor de DAC en een Oehlbach 909 powerstation. Met 1 druk op de knop wordt daar mee allesingeschakeld en de eindversterker getriggerd en de koeling voor de voorversterker. Het bontje over de tv is er alleen bij muziek. Meestal zijn alle deurtjes dicht. Nog even mijn verslagje compleet maken na een langere kennismaking met de nieuwe aanwinst. De versterker staat nu zo’n kleine twee maanden hier en ik heb vrijwel dagelijks twee tot vier uur kunnen luisteren. De eerste indrukken zijn eigenlijk alleen maar bevestigd. De dynamiek is wel het meest opvallend en dat heeft toch, denk ik, alles te maken met het vermogen. Dat is inderdaad zeer ruim. Dat ruime vermogen is helemaal ter beschikking in de bypass van de opamps bij aansluiting op de gebalanceerde uitgangen van de voorversterker. Van de geluidskaart naar de DAC (volume helemaal open) en vandaar naar de voorversterker is gewoon prima. Van de phonotrap naar de rca ingang op de voorversterker heeft iets meer power nodig en dat kan door de phonotrap iets meer versterking te laten geven van 40 naar 42dB of 54 naar 56 dB. Wat niet echt passend aansluit is van de DAC rechtstreeks naar de rca ingangen van de eindversterker in de bypass stand. Dan zou ik toch naar de +20dB moeten in de buffer. Dat is te veel gedoe en daarom is die optie eigenlijk niet aanwezig. Alles bij elkaar ben ik na uitgebreid luisteren zeer tevreden maar zoals altijd is er toch ook nog wel iets aan te merken. Vrijwel alle muziek komt er prima uit. Afhankelijk van hoe het is opgenomen neigt het geluid van erg ‘dunne’ opnamen meer dan voorheen naar schraal. Dat is bijv. het geval bij een sopraan met pianobegeleiding in een wat kale ruimte. Dat kan sowieso al wat hard klinken. Ik denk dat het komt doordat er totaal geen sprake is van vervorming in de versterker. De Purifi heeft van zichzelf absoluut geen warme sound en wanneer de opname kaal is, dan komt dat wel erg tot uiting. Daarom denk ik ook dat zo’n klasse D-versterker misschien niet ieders ding is. Ik kan me voorstellen dat bijv. liefhebbers van die dikke Amerikaanse country naar iets anders uitkijken. Van de onlangs gehouden bijeenkomst ter vergelijking van de Purifi en de Nilai (?) viel mij op dat het oordeel in het voordeel van de Nilai uitviel, want “muzikaler’” . Aan dat ruim gedeelde oordeel twijfel ik niet maar thuisbrengen kan ik het ook niet. De muziek waar ik van hou komt hier voor mij heel overtuigend en meeslepend over, beter (en gedetailleerder) dan voorheen. Popmuziek, reggae, disconummers, het komt er allemaal zeer goed uit. Pianoconcerten, Beethovensymphonieën, Stravinsky, opera ik heb er niks op aan te merken, ook (meestal) niet op de sopranen. De allermooiste opname die ik ken en hier in huis heb is de SACD/CD die vroeger ooit gratis was bij “Aangenaam Klassiek”. De vier jaargetijden van Janine Jansen in kamerbezetting. Beter dan dat bestaat volgens mij niet en er ging bijna geen dag voorbij of ik heb dat geheel of gedeeltelijk beluisterd. Man, man, man, wat klinkt dat mooi. De SACD is volgens mij nergens meer te krijgen (en 2e hands behoorlijk aan de prijs) maar er is inmiddels ook een vinyl-uitgave en ik meen ook DVD-audio. Meer dan aanbevolen. Waarom vind je het aanpassen van de gain teveel gedoen Kraus? Als dat alles op zijn plek zet is dat toch goed? Wat de Nilai vs Purify betreft: bij Alpha audio staat ook een vergelijk van deze twee (samen met de ncore), en ook daar werd de Nilai als een betere versterker ervaren. In elk geval had hij niet het iets dunne karakter van de Purify. is welliswaar de Soundimports versie, maar het karakter zal zeker niet erg veranderen door de aanpassingen van Audiophonics. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari On 7-1-2024 at 02:40, Bloom said: Dit is een volledige playlist van het album en het kan geript worden aan maximaal 24 bit 48 kHz FLAC. DR = 14, dus zeer goede kwaliteit. Misschien een stomme vraag, maar kun je eens uitleggen hoe ik dit juist aanpak (de jaren beginnen me toch parten te spelen). Ik vond deze pagina, de juiste? https://music.apple.com/sz/playlist/janine-jansen-essentials/pl.8ac4f2675f3749c9bba34dc107f3920b Waar kopieer ik nu wat en naar waar? CD's rippen kon ik vroeger; hopelijk lukt het dus nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Met Apple Music kan ik je niet helpen, daar werk ik zelf niet mee. Misschien iemand anders? Voor Youtube gebruik ik een door mij ontworpen bash-script en daarvoor heb je Linux nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Toch bedankt voor de moeite, Bloom. Andere hulpvaardigen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari Hoe je zoiets aanpakt weet ik ook zo niet maar: -.Als je wilt kan ik je een klein usb stickje toesturen in elk gewenst formaat.(niet in sacd, dat kan ik niet kopiëren ) Dan kan gewoon per briefpost & is dus niet duur - anderzijds kun je voor een tientje ook 1 van de mooiste cd's bestellen bij Amazon en heb je de cd ook zo thuis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Ik kan ook van Youtube geripte playlists als een complete cd met elke track een aparte flac file 24 bit 48 kHz naar je toezenden via e-mail via een dienst zoals wetransfer of zoiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Goed bezig Kraus ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pass Posted 11 januari Report Share Posted 11 januari @Bloom @Kraus vonBentinck Ik denk dat het simpelste zal zijn als ik het cd'tje gewoon bestel. Er zijn hoe langer hoe meer zaken waar ik veel mee bezig was maar waaraan ik nu twijfel. Dus i.p.v. een parcours met potentieel veel moeilijkheden te kiezen gewoon de kortste weg nemen. Bloom en Kraus, wel hartelijk bedankt voor het aanbod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telefunken2 Posted 28 juni Report Share Posted 28 juni (edited) On 22-12-2023 at 14:07, Bebatoli said: Ik heb even Bruno's Eigentakt open gemaakt om hem in bypass te zetten en ook gekeken welke opamp hij zelf gebruikt in zijn versterker en dat is er eentje van Burr-Brown, nml de OPA 1656. Hou er rekening mee dat het een SMD uitvoering is en dat je een erg fijne punt gebruikt in je soldeerbout. Een verwijderd kan je litze desoldeerdraad gebruiken om de print mooi proper te maken. Het is een piegel werkje maar absoluut lonend. Uitsluitend voor de Purifi Eval 1 en 2 uitvoering. Zijn te koop bij audiophonic een aanrader voor wie met buffer speel. https://www.audiophonics.fr/en/opa/audiophonics-opa1656-opa-dual-dip8-p-19311.html Edited 28 juni by Telefunken2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 28 juni Report Share Posted 28 juni (edited) Hoi Rob, weer boven water? Edited 28 juni by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telefunken2 Posted 29 juni Report Share Posted 29 juni 14 hours ago, Hans van Liempd said: Hoi Rob, weer boven water? Hoi hans. Ben nooit weggeweest,lees nog 2x per week de forums alleen heb geen behoefte om te reageren. En omdat ikzelf ook de hpa-s400et in mijn hobbykamer heb staan en mijn de buffer hiervan wel gebruik, kon ik het niet laten om het door te geven. Mijn ervaring met de opa1656 vs lm4562. Met de lm4562 vond ik de sound wat te iel soms tegen het scherpe aan. De opa1656 klinkt wat voller en van laag tot hoog meer gedefineerd met meer rust, de stemmen zijn wat echter. Dit is wel mijn ervaring op mijn set. En dat voor €20 en 5min werk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 23 juli Report Share Posted 23 juli Ik blaas dit topic even wat nieuw leven in, maar is er ook iemand die toevallig al ervaring heeft met de dual powersupply van de dubbel mono uitgevoerde Audiophonics Nilai? (https://www.audiophonics.fr/en/power-amplifiers/audiophonics-hpa-dm500nil-p-19233.html) Wat had ik graag aanwezig geweest als de Nilai en Purifi samen naast elkaar hebben gedraaid voor een demo, beetje lastig om dat anders voor elkaar te krijgen. Voor zover begrepen is het uitwisselen van Opamps alleen mogelijk voor de Purifi versterkers en niet voor de Nilai, klopt dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 23 juli Report Share Posted 23 juli Van Bruno weet ik dat er een nieuwe versie van de 1ET400A komt die nog iets beter zou zijn. Ik dacht dat ergens in de herfst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vhond Posted 23 juli Report Share Posted 23 juli Wat zou deze in theorie 'doen' in vergelijk met de Nilai? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts