Jump to content

AUDIOPHONICS HPA-S400ET SPARKOS EDITION Power Amplifier

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Vanmorgen met Chris gesproken over het waarom dat er bij Kraus zo'n enorm klankverschil was. Dat heeft dus alles met de attenuators te maken. Dan komt er een weerstand parallel aan de uitgang van de voorversterker en een in serie met de aansluiting. Volgens Chris is dat voor een buizenversterker funest. Deze wordt dan leeggezogen zei hij. Het grote klankverschil zit dus niet in de eindversterkers, maar juist in de voorversterker. Eigenlijk een matching probleem dus.

Indien je attenuators gebruikt is het veel verstandiger om de input buffer te bypassen. Dat geeft ook een beter geluid.

Hier zie je hou je het moet instellen:

De 4 jumpers op 1&2 zetten en die van gain verwijderen. Zie Configuration 3.

set-gain-bypass-on-purifi-amplifier-modu

18 hours ago, thingman said:

Oh, misschien zijn die aansluitingen wel universeel, maar lekstromen zijn dat niet.

Ik heb Theo's verhandelingen hierover ter harte genomen en 1 ding is duidelijk: het gaat niet om de laagste lekstroom (per apparaat individueel), maar om het laagste potentiaalverschil tussen alle componenten die in een set aan elkaar hangen. Dat kan je in principe meten, maar het is ook hoorbaar.

Mijn ervaring is om het altijd te proberen. Nu is 1 component vervangen. Je hebt 2 mogelijkheden met de stekker. Verschil van betekenis is heel goed mogelijk. Vergeet "universeel" ;)

Dank je wel Toine, ik begrijp nu de lovende woorden van de anderen beter. Ik heb de stekker omgedraaid en pats, daar was die ruimtelijkheid. Neemt niet weg dat het toch anders is dan de Sugden, maar ik ga het lekker de tijd geven...

14 minutes ago, René N. said:

Dank je wel Toine, ik begrijp nu de lovende woorden van de anderen beter. Ik heb de stekker omgedraaid en pats, daar was die ruimtelijkheid. Neemt niet weg dat het toch anders is dan de Sugden, maar ik ga het lekker de tijd geven...

Ik heb overigens de gewone, dus níet de Sparkos versie...

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Vanmorgen met Chris gesproken over het waarom dat er bij Kraus zo'n enorm klankverschil was. Dat heeft dus alles met de attenuators te maken. Dan komt er een weerstand parallel aan de uitgang van de voorversterker en een in serie met de aansluiting. Volgens Chris is dat voor een buizenversterker funest. Deze wordt dan leeggezogen zei hij. Het grote klankverschil zit dus niet in de eindversterkers, maar juist in de voorversterker. Eigenlijk een matching probleem dus.

Jeetje, dan hebben al die mensen op ASR dus ook attenuators.
Audiophonics HPA-S400ET Review (Stereo Amplifier) | Audio Science Review (ASR) Forum

1 hour ago, Bebatoli said:

Indien je attenuators gebruikt is het veel verstandiger om de input buffer te bypassen. Dat geeft ook een beter geluid.

Hier zie je hou je het moet instellen:

De 4 jumpers op 1&2 zetten en die van gain verwijderen. Zie Configuration 3.

set-gain-bypass-on-purifi-amplifier-modu

Dit is niet de versie die René en Kraus hebben.
Die hebben jumpers aan de onderzijde van de versterker, niet inwendig.
Er zijn ook 4 gain settings in de huidige versie PLUS de buffer bypass

Edited by thingman

41 minutes ago, René N. said:

Ik ben benieuwd wat ik ga ervaren als ik mijn met pseudo buizenwarmte doorspekte, ietwat ingehouden-in-het-hoog Usher stroomverslinder vervang... :)

Op de ingangsbuffer zit bij Bruno een andere opamp. Die geeft duidelijk een verbetering. Ik heb de verschillen al kunnen beluisteren en die zijn in het voordeel van de andere opamp. Ik zal eens navragen welk type het is. Het is een SMD model, dus vervangen moet met de nodige omzichtigheid gebeuren.

4 minutes ago, Bebatoli said:

Op de ingangsbuffer zit bij Bruno een andere opamp. Die geeft duidelijk een verbetering. Ik heb de verschillen al kunnen beluisteren en die zijn in het voordeel van de andere opamp. Ik zal eens navragen welk type het is. Het is een SMD model, dus vervangen moet met de nodige omzichtigheid gebeuren.

In de versterker in kwestie is het enkel een kwestie van omprikken (dip 8 of zoiets) om een andere opamp te proberen.
Maar dat is niet nodig, want het ontwerp is helemaal okee met de door Audiophonics gekozen opamp. Opamp rolling is, net als tube rolling, voor audioneuroten. Je moet gewoon van een goed ontwerp afblijven. Het hoeft helemaal niet anders te gaan klinken als de fabrikant bedoelde...

14 minutes ago, thingman said:

In de versterker in kwestie is het enkel een kwestie van omprikken (dip 8 of zoiets) om een andere opamp te proberen.
Maar dat is niet nodig, want het ontwerp is helemaal okee met de door Audiophonics gekozen opamp. Opamp rolling is, net als tube rolling, voor audioneuroten. Je moet gewoon van een goed ontwerp afblijven. Het hoeft helemaal niet anders te gaan klinken als de fabrikant bedoelde...

Wel, om de extreem lage vervorming van de Eigentakt te kunnen meten heeft destijds Bruno een opamp gekozen die geen extra vervorming toevoegde. Maar klankmatig vond hij die wat minder dan diegene die hij nu gebruikt. Bruno is de bedenker van de Eigentakt, ik schat hem toch hoger in dan de firma's die een andere ingangsbuffer ontwikkelen.

In elk geval zal ik het type vermelden zodra ik dat weet en iedereen doet er eventueel zijn voordeel mee .............

59 minutes ago, Bebatoli said:

Wel, om de extreem lage vervorming van de Eigentakt te kunnen meten heeft destijds Bruno een opamp gekozen die geen extra vervorming toevoegde. Maar klankmatig vond hij die wat minder dan diegene die hij nu gebruikt. Bruno is de bedenker van de Eigentakt, ik schat hem toch hoger in dan de firma's die een andere ingangsbuffer ontwikkelen.

In elk geval zal ik het type vermelden zodra ik dat weet en iedereen doet er eventueel zijn voordeel mee .............

De ingangsbuffer in kwestie is niet "ontwikkeld" door Audiophonics.
Het gaat om het uiteindelijke ontwerp. Dat is goed zoals het is. Dat het beter kan zal best, maar is in dit topic van geen enkel belang of nut.
Ter info: wanneer het om meetgegevens gaat is het ontwerp "stellar". Ofwel, qua vervorming, frequentie output en sinad staat het op eenzame hoogte. Maar wij weten natuurlijk allemaal dat dit niet zoveel zegt...

2 minutes ago, thingman said:

Ter info: wanneer het om meetgegevens gaat is het ontwerp "stellar". Ofwel, qua vervorming, frequentie output en sinad staat het op eenzame hoogte. Maar wij weten natuurlijk allemaal dat dit niet zoveel zegt...

Let's agree to disagree....

1 hour ago, thingman said:

Jeetje, dan hebben al die mensen op ASR dus ook attenuators.

Ik heb het alleen over het extreme verschil bij Kraus en helemaal niet dat er iets mis is met de Purifi versterkers. Ik heb die op de audioclub gehoord en was behoorlijk onder de indruk.

1 hour ago, thingman said:

Ik ben benieuwd wat ik ga ervaren als ik mijn met pseudo buizenwarmte doorspekte, ietwat ingehouden-in-het-hoog Usher stroomverslinder vervang... :)

Tja die Usher... ik ken die ook best goed. Ik vond ze voor het geld erg goed (ik meen € 1800,- voor een stereo eindbak). maar zijn zeker aan de erg warme/rustige kant. Iets totaal anders dan de Purifi's. Een totaal ander geluid. Daar zul je echt aan moeten wennen.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb het alleen over het extreme verschil bij Kraus en helemaal niet dat er iets mis is met de Purifi versterkers. Ik heb die op de audioclub gehoord en was behoorlijk onder de indruk.

Niet alleen bij Eric een groot verschil, ook bij mij was het verschil koud al te horen. 

Op alle punten vind ik de Purifi de Sugden beter, terwijl de Sugden echt niet slecht presteerde. 

Ga morgen nog eens de stekker 180 graden draaien of het wordt nog beter, minder of blijft gelijk.

17 minutes ago, Hans van Liempd said:

Komaan Hans, je gelooft toch niet echt dat die Rothwell attenuators alle ruimtelijkheid, ambiance, dynamiek, snelheid, slam, treble informatie, detail en microdetail wegnemen?
Ik weet ook wel dat je de Purifi versterkers waardeert; dat had je eerder al enkele keren benoemd. Maar dit argument over in de audiowereld hogelijk gewaardeerde verzwakkers raakt niet aan de waarheid of juistheid. Er zal vast een beetje van alles in die weerstanden blijven hangen, maar toch niet zoveel als Kraus ervaart?

Het is helemaal geen gek idee om van een ideale match te spreken versus een minder geslaagde.
Je kent die Apogee Centaurs waar ik al jaren mee speel. Je broer had ze ook. Wel, op m'n Scylla en op de Usher spelen ze de sterren van de hemel. Ik heb ze een keer meegenomen naar mijn broer, die nogal dure Rega mono's heeft. En raad eens? Precies het verschil wat Kraus hier beschrijft. Eigenlijk niet te geloven dat het dezelfde Apogees waren en dat louter door andere eindbakjes. Het was gewoon geen match. Dat kan en mag toch?

20 minutes ago, Hans van Liempd said:

Tja die Usher... ik ken die ook best goed. Ik vond ze voor het geld erg goed (ik meen € 1800,- voor een stereo eindbak). maar zijn zeker aan de erg warme/rustige kant. Iets totaal anders dan de Purifi's. Een totaal ander geluid. Daar zul je echt aan moeten wennen.

Inmiddels kost ie exact het dubbele van wat jij noemt. Hoe is het mogelijk eigenlijk...
Helemaal in het begin waren ze 1750 euro en een paar jaar later werden ze 2200. Sindsdien ben ik ze uit het oog verloren, maar toen ik recentelijk bij W&W keek wist ik niet wat ik zag voor een nieuwe Usher.

Overigens heb ik mijn Usher 1 op 1 naast een 22.000+ euro set monoblokken van Jeff Rowland kunnen horen via de Apogee Duetta's.
Het verschil was werkelijk minimaal en kwam met name tot uiting in een verfijnder hoog bij de Rowlands. Qua middengebied (stemmen) won de Usher het en in het laag kon ik ze niet van elkaar onderscheiden. Het verschil was bepaald geen 20 mille waard. Ik denk dat mijn neefje er, als beginnend audiofiel, heel blij mee zal zijn en ook met m'n Apogees.

Ik ben inderdaad benieuwd waar ik aan zal moeten wennen, Hans. Ik hoop aan meer transparantie. Dat is altijd al mijn streven geweest. Dan volgt de rest vanzelf...

17 minutes ago, thingman said:

Komaan Hans, je gelooft toch niet echt dat die Rothwell attenuators alle ruimtelijkheid, ambiance, dynamiek, snelheid, slam, treble informatie, detail en microdetail wegnemen?
Ik weet ook wel dat je de Purifi versterkers waardeert; dat had je eerder al enkele keren benoemd. Maar dit argument over in de audiowereld hogelijk gewaardeerde verzwakkers raakt niet aan de waarheid of juistheid. Er zal vast een beetje van alles in die weerstanden blijven hangen, maar toch niet zoveel als Kraus ervaart?

Chris had een vrij technisch verhaal waarom dat juist met buizen voorversterkers gebeurd. Ik kan dat helaas niet navertellen.

Wel raar aangezien een atenuator niets anders is dan een spanningsdeler die ook gewoon in een volumeregelaar wordt gebruikt.

Alleen heeft die nu een vaste stand.

Als de eindversterker daar niet mee overweg kan dan klopt er iets niet.

28 minutes ago, kappa7 said:

Wel raar aangezien een atenuator niets anders is dan een spanningsdeler die ook gewoon in een volumeregelaar wordt gebruikt.

Alleen heeft die nu een vaste stand.

Als de eindversterker daar niet mee overweg kan dan klopt er iets niet.

Exact. Dat dus.