Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 12 hours ago, kappa7 said: Nee de eindversterker!! De eindversterkers hadden geen enkele moeite met de attenuators, Het gaat er om dat de uitgang van de voorversterker door die parallelweerstand zwaar belast wordt en daardoor totaal anders gaat reageren. Met de audiophonics zijn de attenuators niet meer nodig en heeft de voorversterker er dus ook geen last van. Het heeft dus niks met de eindversterkers van doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 17 hours ago, thingman said: Eigenlijk niet te geloven dat het dezelfde Apogees waren en dat louter door andere eindbakjes. Het was gewoon geen match. Dat kan en mag toch? Dat mag Toine, maar heb je er een verklaring voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 2 hours ago, carl said: Dat mag Toine, maar heb je er een verklaring voor? Ja, de Rega's vonden de Apogees niet leuk. Lage impedantie en te weinig stroomreserve. Het wattage zegt heel weinig. Ik neem tenminste aan dat Rega prima spul is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 Al je met een passieve voorversterker speelt heeft die een hogere uitgangs-impedantie, een attenuator kan die nog verhogen en op die manier kan het wel mis lopen.Op die manier krijg je een serieuze mis match die behoorlijk negatief kan uitvallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Al je met een passieve voorversterker speelt heeft die een hogere uitgangs-impedantie, een attenuator kan die nog verhogen en op die manier kan het wel mis lopen.Op die manier krijg je een serieuze mis match die behoorlijk negatief kan uitvallen. Het wordt almaar verwarrender. Kraus speelt helemaal niet met een passieve voorverzwakker (een volumeregelaar kan alleen verzwakken) maar met een actieve voorversterker. Althans, dat blijkt toch uit het schema op pag. 1 van dit topic? Lees je gewoon eens in voordat je roeptoetert wat er allemaal mis was... Daar komt bij: als een passieve voorverzwakker goed gebouwd is zal ie volkomen transparant zijn. Het vooroordeel blijft maar rondzingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 11 hours ago, SMarcel said: Ik weet nog wel een set hele mooie, zo goed als nieuwe SparkoS te koop Kan je hem zelf upgraden. Volgens mij heb ik die helemaal niet nodig. Of denk jij van wel dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 (edited) Ik heb jaren met een passieve voortrap gespeeld. Ook nog een tijdje met een zelfgebouwde (potmeter in een kastje). Daarna een actieve voortrap en daarna de voortrap die niet versterkt, maar alleen buffert. En alle drie klonken ze anders. En wanneer ik nu de voortrap tussen de DAC en eindversterkers uithaal, klinkt het ook weer anders. En het bijzondere is, dat het dan slechter klinkt. Met de buizenvoortrap van Kraus ligt het anders. Veel buizenvoortrappen hebben een hekel aan een laagohmige ingang op de eindversterker. Die van de Array's is hoogohmig, zoals het ook hoort, maar door die parallelweerstand gaat dat terug naar een laagohmige ingang. En dan heeft de buizenvoortrap het zwaar. En de verwarring is ontstaan doordat jullie de eindtrappen de schuld gaven. Daar zit het probleem dus helemaal niet. Maar om een of andere reden kan Array het niet goed doen bij een aantal mensen. De een zegt... betonnen laag, de andere zegt veel te transparant, en weer een ander zegt té neutraal. En dan komt deze er weer bij, saai, niet dynamisch en ondoorzichtig. Ik vraag me af of jullie wel eens goed en in optimale omstandigheden geluisterd hebben en dan zonder allerlei vooroordelen. Edited 13 december 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 2 minutes ago, René N. said: Volgens mij heb ik die helemaal niet nodig. Of denk jij van wel dan? Laten we het zo stellen: meettechnisch ga je er enigszins op achteruit met de Sparkos versie van de HPA-S400ET. Ik denk eerlijk gezegd niet (na het lezen van techneutenverhalen) dat er winst te behalen is met een modificatie van het origineel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 Luisteren is de enige juiste methode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 (edited) 10 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik heb jaren met een passieve voortrap gespeeld. Ook nog een tijdje met een zelfgebouwde (potmeter in een kastje). Daarna een actieve voortrap en daarna de voortrap die niet versterkt, maar alleen buffert. En alle drie klonken ze anders. En wanneer ik nu de voortrap tussen de DAC en eindversterkers uithaal, klinkt het ook weer anders. En het bijzondere is, dat het dan slechter klinkt. Met de buizenvoortrap van Kraus ligt het anders. Veel buizenvoortrappen hebben een hekel aan een laagohmige ingang op de eindversterker. Die van de Array's is hoogohmig, zoals het ook hoort, maar door die parallelweerstand gaat dat terug naar een laagohmige ingang. En dan heeft de buizenvoortrap het zwaar. En de verwarring is ontstaan doordat jullie de eindtrappen de schuld gaven. Daar zit het probleem dus helemaal niet. Maar om een of andere reden kan Array het niet goed doen bij een aantal mensen. De een zegt... betonnen laag, de andere zegt veel te transparant, en weer een ander zegt té neutraal. En dan komt deze er weer bij, saai, niet dynamisch en ondoorzichtig. Ik vraag me af of jullie wel eens goed geluisterd hebben en zonder allerlei vooroordelen. Ik speel ook al jaren met een passieve regelaar. Een mooi uitgewerkt ontwerp van Placette Audio Passive Linestages - Placette Audio Totaal transparant. Dat lukte me niet met een actieve voorversterker die hoe dan ook sluiert. Je zou het ook om kunnen draaien Hans: jij lijkt eerder degene te zijn bij wie het niet en nooit aan Array kan en mag liggen. Er bestaat ook nog zoiets als een meer of minder succesvolle match. Dat staat los van "kwaliteit". Ik heb eerlijk gezegd weleens goed geluisterd naar een set met Array versterking. Meerdere keren. Zonder vooroordelen bovendien. Ik vond het noch neutraal, noch transparant, noch opwindend. Maar ik heb nooit gedacht dat dit specifiek aan Array zou liggen. p.s.: het is helemaal niet raar dat de dac direct op de (meeste) eindversterkers minder goed klinkt. Die zijn daar toch niet voor gemaakt? Edited 13 december 2023 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 Deze DAC kan ook als voorversterker dienen en heeft daarvoor zelf een uitgangstrap die TEAC "enhganced current output" noemt Quote mproved TEAC-HCLD2 enhanced-current output buffer circuits We used TEAC-HCLD2 circuits, which are improved versions of our TEAC-HCLD (TEAC High Current Line Driver) enhanced-current output buffer circuits. These raise the current transmission capabilities that are important in analog output circuits. Each channel has a positive and negative two-circuit structure with diamond buffer amplifiers, which have high current transmission capabilities, used as line drivers. Drive is differential for balanced output and parallel for unbalanced output. By increasing the current supply ability, transmitting the dynamism of audio signals without loss becomes possible. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 14 minutes ago, thingman said: Je zou het ook om kunnen draaien Hans: jij lijkt eerder degene te zijn bij wie het niet en nooit aan Array kan en mag liggen. Er bestaat ook nog zoiets als een meer of minder succesvolle match. Dat staat los van "kwaliteit". Ik weet hoe het hier klinkt en hoe het op veel andere plaatsen klinkt. Zelfs met sets van enkele tonnen en er alles aan gedaan om het top te laten klinken. En dan ben ik inderdaad erg tevreden met het resultaat. Wat anderen er van vinden maakt me weinig uit, maar dat gehak door enkele ben ik wel beu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 1 hour ago, thingman said: Het wordt almaar verwarrender. Kraus speelt helemaal niet met een passieve voorverzwakker (een volumeregelaar kan alleen verzwakken) maar met een actieve voorversterker. Althans, dat blijkt toch uit het schema op pag. 1 van dit topic? Lees je gewoon eens in voordat je roeptoetert wat er allemaal mis was... Daar komt bij: als een passieve voorverzwakker goed gebouwd is zal ie volkomen transparant zijn. Het vooroordeel blijft maar rondzingen. Inderdaad want ik had op René zijn setting en niet op die van Kraus. Moest je wat meer technisch inzicht hebben zou je begrijpen dat in bepaalde situaties een passieve regelaar nadelig kan zijn. Roepetoetert: Zucht...................................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 Ik heb het vermoeden dat de Array gewoon een wat lastiger aan te sturen eindversterker is. Zo als Hans het al aangeeft gaat dat vaak goed maar dan wel in combinatie met de Array voorversterker. Kijk maar naar het experiment mat de Teac DAC en de ervaring van Kraus met een andere voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 Ik denk dat elke versterker het best presteert met de bijbehorende voorversterker. Van de andere kant, de ingang is hoogohmig en de versterking 16 x. Niks abnormaals dus. Dat voorversterkers erg verschillend kunnen klinken weten we misschien nog van het vergelijk in Roermond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 13 december 2023 Author Report Share Posted 13 december 2023 Ik ben altijd enorm tevreden geweest met de Array versterkers. Oorspronkelijk speelde ik met Chario Academy I en een Sony 50ES. Dat was het niet helemaal en toen in Oud-Beijerland de Chario's een keer aangesloten waren op een dikke Krell was het wel duidelijk. Er moet een stevige jongen aan te pas komen. Werd ook in reviews sterk aanbevolen. Dat werden (met een enkele tussenstap) de Arrays. Werkte prima. Tegelijkertijd ongeveer kwam de buizenvoorversterker en daar was het probleem dat het al heel gauw veel te hard ging. Dat was overduidelijk omdat op de voorversterker de VU-metertjes wel enigszins moeten uitslaan. Zo gauw dat gebeurde ging het ongelooflijk hard. John van Gent heeft toen voor mij twee heel korte en twee wat langere XLR-kabels gemaakt zodat de Rothwell XLR-attenuaters mooi vrij konden hangen in de kabel en niet direct de uitgangen belastten. Dat ging tot mijn volle tevredenheid al was het wel zo dat ook met die 10dB eraf, de VU-metertjes nog maar net in beweging kwamen. Een aantal jaren geleden zijn de Chario's vervangen door Final 600i electrostaten. Ging naar mijn idee ook uit de kunst, hoewel ik van Willem van de Burg hoorde dat hij niet zo te spreken was over de combi Array M10 (?)/Final 1000i. Ik zelf vond er bij Willem niks mis mee. De afgelopen twee jaar was de buizenvoorversterker uitgeleend aan een lid van de auidioclub Zuid-Holland. Afgelopen augustus kwam die terug. Tot die tijd gebruikte ik de passieve pre-amp Antelope Zodiac Gold met Voltikus. Daar was het grote voordeel een scala aan in- en uitgangen en een AES/EBU in/uitgang. Dat ging prima op de Arrays en een attenuator was nergens voor nodig. Toen de Buizenvoorversterker terug kwam heb ik die na een tijdje toch weer de passieve Antelope laten vervangen. Met attenuators maar ik vond het toch iets beter, nl wat feller dan met de passieve pre. Kort geleden kwam de Audiophoics en na een uurtje of twee prutsen werd duidelijk dat de bypas stand precies aansloot op wat de pre leverde. De metertjes slaan vrolijk uit en het volume is prima en kan tot loeihard worden open gedaaid. Weg met de attenuators. (Tot mijn spijt is de tweede aansluiting RCA/Antelope nu juist weer te weinig geboden. Daar blijft het volume achter en zou ik toch de opamps moeten inschakelen. Dat doe ik niet; alles loopt via de buizenpre) Om een lang verhaal kort te maken: ik vond & vind de purifi toch de Arrays verslaan. Het is echt feller, de klappen zijn feller en het laag strak. Dat de buizenpre minder presteert door de attenuators kan ik niet bevestigen (en ook niet technisch beoordelen) Ik heb altijd het idee gehad dat die Rothwells niks meer of minder deden dan waarvoor ze bedoed waren. De Arrays zijn absoluut geen slechte of mindere versterkers, echt clean, dynamisch en sprankelend. Ik sluit helemaal niet uit dat inderdaad de combinatie met electrostaten misschien minder ideaal is dan met de Audiophonics. Na vervanging van de vellen indertijd heeft men bij Audiostatic mijn electrostaten gedemonstreerd in hun luisterruimte en dat vond ik wel wat spectaculairder klinken dan bij mij thuis. Maar dat was wel in een totaal andere ruimte. Welke versterker daar toen stond aangesloten weet ik niet. In ieder geval is de set-up definitief veranderd en moeten de Arrays plaats maken. Met mijn lekenverstand denk ik dat er in de wereld van de versterking een stap vooruit is gezet. Van 1 ding ben ik nog niet helemaal zeker: de sopranen (Vesselina Kassarova bijv op de test CD). Moet ik nog eens goed voor gaan zitten. PS Hans van Liempd was hier eind juli nog en toen speelde ik nog met de passieve pre. Dat ging helemaal niet slecht al was de subwoofer totaal geen succes. Toch vond ik zelf wat later de Woodham met attenuators de betere combi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 december 2023 Report Share Posted 13 december 2023 Duidelijk verhaal. En gelijk een mooi overzicht. Dank je. Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom er bij de buizenvoortrap de attenuators nodig waren. De Antilope deed het nl wel zonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 12 hours ago, René N. said: Volgens mij heb ik die helemaal niet nodig. Of denk jij van wel dan? Nou, dat weet ik niet maar als ik het onderwerp van dit topic lees, nijgt het er toch veel naar. Anders is het mandarijnen met mineola's vergelijken AUDIOPHONICS HPA-S400ET SPARKOS EDITION Power Amplifier) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 Zomaar wat gedachtes: Jeroen van Daudio draait al een tijd met de Purifi versterking en dat klinkt zonder meer uitstekend op al hun open baffle systemen. Echter de set van Rene heeft een rendement tegen de 100dB waar Jeroen zijn systemen, en ook mijn eigen systeem slechts rond de 90dB zitten. Met 100dB rendement heb je nauwelijks nog watts nodig natuurlijk, vandaar dat je dan vaak exclusieve laag vermogen buizenbakken ziet, of laag vermogen klasse A. De enorme vermogens/dynamiek reserve die Purifi klasse D biedt, bij een zeer lage vervorming, is een voordeel waar Rene mogelijk geen gebruik van kan/hoeft maken, wegens zijn zeer hoge rendement. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 M.i. goed geschreven Walter. De Audiophonics is dus blijkbaar geen ideale match met élke luidspreker. Dat gebeurt, ook hier, wel vaker. Zoals ik al eerder opperde: "terugsturen" als dat kan. Niet elke verandering is een verbetering. Groetjes Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 Ik zou hem wel lekker nog wat dagen laten inspelen, zo’n nieuw apparaat beoordelen is wel tricky. En de luisteraar moet simpelweg ook wennen aan het nieuwe geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 (edited) 4 minutes ago, Walt said: Ik zou hem wel lekker nog wat dagen laten inspelen, zo’n nieuw apparaat beoordelen is wel tricky. En de luisteraar moet simpelweg ook wennen aan het nieuwe geluid. Kan me vergissen hoor, maar meen gelezen te hebben dat "inspelen" bij deze versterker niet nodig is. Blijft over "wennen" natuurlijk. Edited 14 december 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 25 minutes ago, Walt said: Ik zou hem wel lekker nog wat dagen laten inspelen, zo’n nieuw apparaat beoordelen is wel tricky. En de luisteraar moet simpelweg ook wennen aan het nieuwe geluid. Als er echt muziek uitkomt lijkt me gewenning niet nodig. Aan effecten moet je wennen; muziek komt gewoon binnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 (edited) Ik kan me nog herinneren lang geleden met mijn Metrum Hex dac, Jeroen had toen een USB kabel gemaakt zonder de 5V geleider en mooi materiaal als geleiders, de eerste dagen dacht ik steeds: waar is mijn laag gebleven? Het duurde echt een tijdje voor ik doorhad dat het laag er nog gewoon was, maar zoveel schoner, en minder onaangename druk op je oren. Daarna ging een wereld open en wilde ik niet anders meer. Iets vergelijkbaar kun je hebben als je overgaat van kast speakers naar open baffle. Ik weet het, dit is wat anders dan een versterker wissel, maar toch. Overigens, als je luid en dynamisch wilt spelen, zeg een realistisch niveau, zoals in werkelijkheid, dan ga je toch wel serieus vermogen aanspreken, en zo’n Purifi levert dat! Het systeem van Cock heeft ook een fors rendement, en ik begreep dat ook hier gerust vermogen in mag, met name om dynamische korte pulsen weer te geven. Voor de grote Sonore Statements is meer dan 400 watt ook geen overbodige luxe. Groetjes Walter Edited 14 december 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2023 Report Share Posted 14 december 2023 (edited) 18 hours ago, Hans van Liempd said: Maar om een of andere reden kan Array het niet goed doen bij een aantal mensen. De een zegt... betonnen laag, de andere zegt veel te transparant, en weer een ander zegt té neutraal. En dan komt deze er weer bij, saai, niet dynamisch en ondoorzichtig. Ik vraag me af of jullie wel eens goed en in optimale omstandigheden geluisterd hebben en dan zonder allerlei vooroordelen. In ieder geval hebben de Arrays geen enkele moeite met jouw Wilsons Hans. En die Amerikaanse LS doen het het liefst met een V8. Hifi is natuurlijk een strikt persoonlijke hobby. Er wordt zelden vergeleken onder dezelfde omstandigheden maar ondertussen worden er wel snel stevige waardeoordelen gegeven. Eigenlijk klungelen we allemaal een beetje aan om tot een bevredigend resultaat te komen. Edited 14 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts