Jump to content

AUDIOPHONICS HPA-S400ET SPARKOS EDITION Power Amplifier

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

3 hours ago, Walt said:

Overigens, als je luid en dynamisch wilt spelen, zeg een realistisch niveau, zoals in werkelijkheid, dan ga je toch wel serieus vermogen aanspreken, en zo’n Purifi levert dat! Het systeem van Cock heeft ook een fors rendement, en ik begreep dat ook hier gerust vermogen in mag, met name om dynamische korte pulsen weer te geven. Voor de grote Sonore Statements is meer dan 400 watt ook geen overbodige luxe. 

Ik speel meestal met een maximum in de pieken van 80 dB op de luisterplaats om even concreet te zijn Walter. Ik zou wel eens willen weten hoeveel watt ik dan “verbruik”. Is dat eenvoudig te meten voor een technische sukkel als ik.

Edited by carl

18 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar om een of andere reden kan Array het niet goed doen bij een aantal mensen. De een zegt... betonnen laag, de andere zegt veel te transparant, en weer een ander zegt té neutraal. En dan komt deze er weer bij, saai, niet dynamisch en ondoorzichtig. Ik vraag me af of jullie wel eens goed en in optimale omstandigheden geluisterd hebben en dan zonder allerlei vooroordelen.

Het is spijtig dat de Array's net te weinig power hadden in combinatie met mijn Magnepan's want ik vind het geweldige versterkers. Heel open, verfijnt, neutraal, .....

De Array versterkers lieten me denken aan Spectral Audio, die hebben een zelfde signature maar zijn vele malen duurder.

1 minute ago, carl said:

Ik speel meestal met een maximum in de pieken van 80 dB op de luisterplaats om even concreet te zijn Walter. Ik zou wel eens willen weten hoeveel watt ik dan “verbruik”. Is dat eenvoudig te meten voor een technische sukkel als ik.

Oei dat is zachtjes, ik speel meestal tussen de 85 en 95 dB.

1 hour ago, carl said:

Op basis daarvan kun je dat niet zeggen zonder de gevoeligheid van je luidsprekers en het soort, merk en model van je versterkers mee in ogenschouw te nemen. Het makkelijkst is een vermogenmeter met doorvoerstopcontact tussen je stopcontact en je keten aan te sluiten. Dan vertelt die vermogenmeter je hoeveel je hele keten verbruikt terwijl je naar muziek luistert. Bij mij is dat bijvoorbeeld zo'n 200...250 Watt.

Edited by Bloom
tikfout gecorrigeerd

1 hour ago, carl said:

Ik speel meestal met een maximum in de pieken van 80 dB op de luisterplaats om even concreet te zijn

Hoezo 80 dB? Welke standaard...dBa, dBc, dB lineair? En met welk apparaat gemeten?

Een goede dB meter of met een app op de telefoon. De laatste moet je echt kalibreren, daar kan zo maar 10 dB verschil in zitten. En dan nog is de frequentiekarakteristiek niet fatsoenlijk meegenomen.

1 hour ago, Bebatoli said:

Het is spijtig dat de Array's net te weinig power hadden in combinatie met mijn Magnepan's want ik vind het geweldige versterkers. Heel open, verfijnt, neutraal, .....

De Array versterkers lieten me denken aan Spectral Audio, die hebben een zelfde signature maar zijn vele malen duurder.

völlige Zustimmung voor 1 keertje😁😇 (verfijnd)

Ik denk dat hetzelfde geldt voor mijn Finals. Het ging eigenlijk altijd tot volle tevredenheid met de Arrays maar het is ook duidelijk dat de Finals profiteren van (veel) meer vermogen. Zoals in mijn eerste post al opgemerkt en ook elders al gezegd, voor een paar hoorns moet je echt naar wat anders kijken.

Het is natuurlijk ook nog eens zo dat niet elke bron een enorme dynamiek heeft vol precussiegeweld en in dat opzicht tot het uiterste gaat. Bij de wat bescheidener registraties voldeden de Arrays prima en zijn het gewoon hele mooie versterkers. 

Ik ben heel benieuwd naar de verdere ervaringen van ReneN en thingman met elk duidelijk andere luidsprekers in de keten. Zoals het er nu naar uit ziet gaat ReneN niet echt een sprong maken?

Jaren geleden, in de Kaasmakerstraat Rotterdam, een meting bijgewoond van Cock en Arnold.

De Statements stonden te spelen en metingen wezen uit dat er bij rustige gitaarmuziek met piano al dynamische pulsen zaten van ruim 60 Watt. De nummers van met Kodo drummers (die ik hier Eric ook liet horen) lieten pieken van over de 400 Watt zien, wat ook gebeurde bij sommige klassieke stukken. Voor mij was wel duidelijk dat die reserve er echt moet zijn om het natuurlijk te laten klinken. Het zelfde geldt natuurlijk voor Cock zijn Kef LS50 ook, beide (Statements en zijn behandelde Kef LS50 Meta) hebben een rendement van 100dB en natuurlijk speelt het met een lichtere versterker ook, maar die reserve van de zwaardere versterker heb je nodig om het levensecht te laten klinken. 

Dat werd ook weer duidelijk in mijn situatie waarin ik de Sugden P28(2x60 Watt) omruilde voor eerst de Dynaco Stereo D410(gemodificeerd door Sota Jerry) minder muzikaal maar wel meer kracht in het laag. De Purifi is daar duidelijk de overtreffende trap in, vermogen, snelheid, muzikaliteit, controle van uitzonderlijk hoog niveau.

Edited by Ruud

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Hoezo 80 dB? Welke standaard...dBa, dBc, dB lineair? En met welk apparaat gemeten?

Een goede dB meter of met een app op de telefoon. De laatste moet je echt kalibreren, daar kan zo maar 10 dB verschil in zitten. En dan nog is de frequentiekarakteristiek niet fatsoenlijk meegenomen.

Dat mag je me morgen uitleggen Hans.

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

völlige Zustimmung voor 1 keertje😁😇 (verfijnd)

Taal is niet mijn sterkste kant. Ik find et speitig dat et niet zjust is, mor is de inhout ni belanreker dan de toalvout 😄

21 hours ago, kappa7 said:

Ik heb het vermoeden dat de Array gewoon een wat lastiger aan te sturen eindversterker is.

Zo als Hans het al aangeeft gaat dat vaak goed maar dan wel in combinatie met de Array voorversterker.

Ik wil jullie feestje niet bederven maar ik speel hier al anderhalf jaar met een DAC rechtstreeks op een Array S10.

Er IS een Array Obsidian in het pandje aanwezig (er staat alleen VDH op...) maar die is er op een gegeven moment tussenuit gekomen.

Nooit de behoefte gehad om die er weer tussen te proppen...

36 minutes ago, Geerdie said:

Ik wil jullie feestje niet bederven maar ik speel hier al anderhalf jaar met een DAC rechtstreeks op een Array S10.

Er IS een Array Obsidian in het pandje aanwezig (er staat alleen VDH op...) maar die is er op een gegeven moment tussenuit gekomen.

Nooit de behoefte gehad om die er weer tussen te proppen...

Ik heb ook niet aangegeven dat er geen andere voorversterker of DAC is die de Arrays aankan sturen.

Wat ik wel aangeef is dat in het geval van de DAC van Hans en de voorversterker van Kraus het geen goede match was.

Dat wil toch niet zeggen dat het voor elke andere voorversterker of dac geld?

Eigenlijk is de bypass mode van de Audiophonics een beetje buiten de norm. 10V om aan het max vermogen te komen. En dat nog bij 2 - 4 kOhm. Dat is nogal wat. 2V en 22 kOhm is de norm tegenwoordig. De meeste uitgangen van voorversterkers en DAC's zullen dus te kort komen.

The bypass mode is relevant in cases where the Purifi amplifier is used with a strong preamplifier supporting a load of 2 to 4kOhm with a voltage ~ 10V RMS to reach max power.

Dat de Woodham zo veel geeft is ook wel bijzonder. Volgens de spec. zou er slechts 775 mV uit komen. Is die ooit gemodificeerd?

Tijdens het voorversterkervergelijk ( scrabble!) constateerde Jacco Dekkers dat de Woodham vanaf 10kHz te veel afviel. Toen hoorde ik nog prima dus ik herkende mijn eigen versterker vrij snel (beetje warmer). Ton Mijnster heeft toen de balansregeling er uit gehaald en hier ooit op het forum een mooi recht frequentieverloop + fraaie blokgolf getoond. En later nog eens nieuwe buisjes er in gezet die hij mooi vond. Ik meen Goldmund.

Of dat iets betekent voor het uitgangsniveau weet ik niet.

Dat de Woodham via de bypass kan en de Antelope niet is wel logisch. De een is tenslotte versterker, de ander verzwakken.

1 hour ago, kappa7 said:

Ik heb ook niet aangegeven dat er geen andere voorversterker of DAC is die de Arrays aankan sturen.

Wat ik wel aangeef is dat in het geval van de DAC van Hans en de voorversterker van Kraus het geen goede match was.

Dat wil toch niet zeggen dat het voor elke andere voorversterker of dac geld?

Nou, je deed anders wel veel moeite om het zo te laten lijken ;)

Daarom moest ik even in je kuiten bijten.

No pun intended...

14 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Tijdens het voorversterkervergelijk ( scrabble!) constateerde Jacco Dekkers dat de Woodham vanaf 10kHz te veel afviel. Toen hoorde ik nog prima dus ik herkende mijn eigen versterker vrij snel (beetje warmer). Ton Mijnster heeft toen de balansregeling er uit gehaald en hier ooit op het forum een mooi recht frequentieverloop + fraaie blokgolf getoond. En later nog eens nieuwe buisjes er in gezet die hij mooi vond. Ik meen Goldmund.

Of dat iets betekent voor het uitgangsniveau weet ik niet.

Dat de Woodham via de bypass kan en de Antelope niet is wel logisch. De een is tenslotte versterker, de ander verzwakken.

De uitgang van de Antilope is 100 % standaard.

2x Analog RCA: -10dBv Unbalanced, 2Vrms max, 56 Ω.

On 12-12-2023 at 19:02, Ruud said:

Niet alleen bij Eric een groot verschil, ook bij mij was het verschil koud al te horen. 

Op alle punten vind ik de Purifi de Sugden beter, terwijl de Sugden echt niet slecht presteerde. 

Ga morgen nog eens de stekker 180 graden draaien of het wordt nog beter, minder of blijft gelijk.

Heb je dit nog geprobeerd Ruud?