Geerdie Posted 15 april Report Share Posted 15 april Beetje late reaktie maar Ik heb er zéker een dagje uit van gemaakt. Vriendinnetje mee want we gingen een kasteeltje bekijken... Het was even zoeken, zo in de middle of nowhere, maar plots dook Audio Castle op uit het dichte woud. Ik verwachtte nog ridders te paard en schone jonkvrouwen tegen te komen, maar helaas. Ridders niet gezien en de enige jonkvrouwen schonken ons de (gratis) koffie in Eenmaal binnen heb ik de mini en maxi Amators maar gelaten voor wat ze waren. De eerste "serieuze" SF waar we naar luisterden was de Amati G5 van €35.000 per set. Voorwaar, dit klonk érg goed (ook volgens Hans van Liempd die naast me zat). Mag ook wel voor dat geld. De tweede prachtige set was de Stradivari G2 van €50.000 per set. Zoals bij alle SF's was de houtafwerking van ongekend hoog niveau. Werkelijk schitterend. Het duurde effe voordat ik in de gaten had dat we naar vinyl zaten te luisteren. De vier 260mm woofers zorgden voor de nodige druk die duidelijk waarneembaar was in de bank. Deze speakers zijn relatief ondiep en behoorlijk breed (72cm). Ik dacht in eerste instantie dat het om open baffles ging maar dat bleek niet zo. Je kan een speakerset van zoveel geld onmogelijk slecht noemen maar ik had een probleem met deze speaker. Met name het midden. Door dat de speaker achterover helde, stond de middentoner op oorhoogte: de speaker schreeuwde naar me. Als ik rechtop ging zitten klopte het plaatje wél. Laten we het houden op slecht meubilair en wat ontbrekende akoestische aanpassingen... De topper van de dag was de Il Cremonese Extrema van €56.000 per set. Als je denkt dat de twee 18cm woofers voor al dat geweld zorgden, vergis je je: aan de achterzijde zaten nóg twee Long Throw 22cm woofers voor het sublaag. Er werd bij tijden flink luid gespeeld (de wappers van de McIntosh eindtrappen schoten voorbij de 150W) Beetje filmmuziek Beetje Dance/Techno. Het was allemaal okee. Moeiteloos. Geen stress. Geen zere oren. Niets. Heel bijzonder. Ik ben geen echte SF kenner maar naar verluid hadden de oudere modellen een zoet en behoudend karakter. Daar heb ik zaterdag eigenlijk niets van terug gehoord. Samen met de exclusieve blauwe McIntosh versterking was het een lust voor oog en oor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 15 april Report Share Posted 15 april (edited) Zelfs mijn 'kleine' SF Minima Amator 2 luidsprekers op de fraaie Carrara stands klinken voor mij erg goed. Deze luidsprekers passen prima in onze huiskamer. Daarnaast is de versterking van Accuphase en SF voor mij een goed huwelijk. Edited 15 april by Rob55 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 april Report Share Posted 15 april Prachtig zo'n kasteel natuurlijk, maar wie zijn de klanten? Ik ken ze niet. De leden van High End forum? De investeringen zullen toch terugverdiend moeten worden. Leuk dat we allemaal mogen komen luisteren, maar wat wordt de kasteelheer er wijzer van? Bekendheid bij een klein groepje mensen misschien? Ja en dan? Niet alleen over dit kasteel. Er zijn gigantisch veel merken. Hoe ze allemaal de kost verdienen is mij een raadsel. In ieder geval niet met jonge mensen. Die lopen liever met twee opzetstukjes van Oral in hun oren rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 15 april Report Share Posted 15 april Audioexpert verkoopt ook audiocomponenten buiten Nederland. En her en der zijn er mensen (ook nog in Nederland) die met alle gemak een setje van een tonnetje kopen…… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 15 april Report Share Posted 15 april 59 minutes ago, Jongensdroom said: Prachtig zo'n kasteel natuurlijk, maar wie zijn de klanten? Ik ken ze niet. De leden van High End forum? De investeringen zullen toch terugverdiend moeten worden. Leuk dat we allemaal mogen komen luisteren, maar wat wordt de kasteelheer er wijzer van? Bekendheid bij een klein groepje mensen misschien? Ja en dan? Niet alleen over dit kasteel. Er zijn gigantisch veel merken. Hoe ze allemaal de kost verdienen is mij een raadsel. In ieder geval niet met jonge mensen. Die lopen liever met twee opzetstukjes van Oral in hun oren rond. Dat deden Rhapsody uit Hilversum en Mijn Hifi uit Nijmegen toch ook? Demonstreren op een externe locatie? Ik kan me nog goed de demo's van Van der Mijn herinneren jaren 2000 in 1 of ander kasteeltje met de toen nieuwe Avalon Avatar met Accuphase(?) versterking. Magisch. Helaas lustten die Avalon speakers alleen peperdure amps om te kunnen zingen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 april Report Share Posted 15 april Ik kwam 40 jaar geleden al in het Math Stassen kasteeltje. Blijkbaar doen ze het goed, want is er nog steeds. Ik heb mijn 2e hands Accuphase bij Audioexpert gekocht, en de baas zelf kwam hem persoonlijk thuis afleveren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 16 april Report Share Posted 16 april Stassen is altijd een bezoek waard. Evenals Poulissen in Roermond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 april Report Share Posted 16 april 22 minutes ago, Vinyl_Fuchs said: Stassen is altijd een bezoek waard. Evenals Poulissen in Roermond. Leuk. Zijn er ook winkels niet het bezoeken waard? Mmm. Ik vind iedere hifiwinkel leuk. Omdat er zo weinig van zijn. Maar bij Klubben loop ik niet zo snel naar binnen. Misschien toch eens doen. Het ziet er soms wat generiek uit. Blijft moeilijk niet alleen zijn producten en de uitstraling van een winkel verschillend. Je moet ook een klik met het personeel of eigenaar hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 16 april Report Share Posted 16 april @Ivan: Ik heb totnutoe slechts bij 5 audiozaken en 1 importeur luisterervaringen opgedaan . En er was altijd wel iets mooi te zien en te beluisteren. Dus tot op heden nog geen negatieve ervaringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 april Report Share Posted 16 april (edited) 1 hour ago, Ivan10 said: Je moet ook een klik met het personeel of eigenaar hebben. Hifi Klubben in Nijmegen is best een leuke zaak. Ik vraag me alleen af of ze er verstand van hebben. Zo zei ik er laatst dat ik last van staande golven had. De medewerker begreep niet waar ik het over had. Die John Somberg van Orchestral Audio weet bijvoorbeeld wel waar hij het over heeft. Bij zo iemand koop ik dan graag. En daar begint een goede audiozaak bij: het personeel. Edited 16 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 april Report Share Posted 16 april 2 hours ago, Vinyl_Fuchs said: Dus tot op heden nog geen negatieve ervaringen. Nee ik ook niet hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 16 april Report Share Posted 16 april 1 hour ago, carl said: Zo zei ik er laatst dat ik last van staande golven had. De medewerker begreep niet waar ik het over had. Mmm. Heeft iedereen dat niet met natuurkunde gehad? Knopen en …. Lijkt me ook moeilijk op te lossen met een apparaat. Tenzij de winkel akoestische producten verkoopt, dan zou er een bel moeten gaan rinkelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 april Report Share Posted 16 april 12 minutes ago, Ivan10 said: - Heeft iedereen dat niet met natuurkunde gehad? Knopen en …. - Lijkt me ook moeilijk op te lossen met een apparaat. Tenzij de winkel akoestische producten verkoopt, dan zou er een bel moeten gaan rinkelen. - Ik was daar als alpha in ieder geval niet bekend mee Ivan. En alle mensen die ik het uitgelegd heb ook niet. - Ik denk toch dat als je een bepaald soort werk doet je bepaalde achtergrondkennis nodig hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 16 april Report Share Posted 16 april 5 minutes ago, carl said: Ik denk toch dat als je een bepaald soort werk doet je bepaalde achtergrondkennis nodig hebt. Een sullig voorbeeld...Ik was dus vandaag bij de Gamma, en een heel oude man stiefelde achter mij aan bij de decoupeerzagen. En zag door de bomen het bos niet meer, gelukkig was de servicebalie dichtbij en kwam terug met een meidje, en zei: ik zoek een zaagblad voor in een zaagbeugel. Die meid tolde met haar ogen en vroeg verwonderd 'zaagbeugel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 april Report Share Posted 16 april Valt me nog mee dat ze niet zei, dat ze geen “easy toys” verkochten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 16 april Report Share Posted 16 april (edited) Carl! Gedraag je! Edited 16 april by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 april Author Report Share Posted 17 april Ik denk nou weer aan het voorval lang geleden hier in de plaatselijke elektro/elektronicazaak. Ik vroeg aan het meisje achter de balie of ze ook potentiometers hadden. Waarop het meisje in het plat Brabants vroeg: "Wé moette gij hebbe..? unne potentiemeter ?". Ik ben toen maar vertrokken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 april Report Share Posted 17 april Je schaamde je Hans ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 april Report Share Posted 17 april 15 hours ago, carl said: - Ik was daar als alpha in ieder geval niet bekend mee Ivan. En alle mensen die ik het uitgelegd heb ook niet. - Ik denk toch dat als je een bepaald soort werk doet je bepaalde achtergrondkennis nodig hebt. Goed personeel is duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 april Author Report Share Posted 17 april 9 minutes ago, carl said: Je schaamde je Hans ? Nee hoor... tegen zoveel onmacht kon ik niet op. En uitleggen bracht ook niet veel, de dame in kwestie maakte een niet al te snuggere indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 april Author Report Share Posted 17 april 1 minute ago, Jongensdroom said: Goed personeel is duur. Klopt. Maar dat was toen ook al. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 17 april Report Share Posted 17 april 18 hours ago, Vinyl_Fuchs said: @Ivan: Ik heb totnutoe slechts bij 5 audiozaken en 1 importeur luisterervaringen opgedaan . En er was altijd wel iets mooi te zien en te beluisteren. Dus tot op heden nog geen negatieve ervaringen. Naar schatting weten circa 5 winkeliers in Nederland waar ze het over hebben. In het verleden was ik bij een paar winkels niet welkom en een keer heeft een forumlid een winkelier gewaarschuwd dat ik ging komen. Kennelijk hoort men niet graag vertellen, dat hun spullen nergens naar klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 17 april Report Share Posted 17 april Je mag tegenwoordig nérgens meer kritiek op hebben Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 april Report Share Posted 17 april Sterker Geerdie ze missen gevoel van humor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob55 Posted 18 april Report Share Posted 18 april On 16-4-2024 at 18:40, Ivan10 said: Leuk. Zijn er ook winkels niet het bezoeken waard? Mmm. Ik vind iedere hifiwinkel leuk. Omdat er zo weinig van zijn. Maar bij Klubben loop ik niet zo snel naar binnen. Misschien toch eens doen. Het ziet er soms wat generiek uit. Blijft moeilijk niet alleen zijn producten en de uitstraling van een winkel verschillend. Je moet ook een klik met het personeel of eigenaar hebben. Enkele weken geleden bij een HiFi Klubben binnengelopen. Vroeg een verkoper aan mij welke versterker ik nu had staan. Accuphase was mijn antwoord. Hmmmmmm, dat merk ken ik niet kreeg ik terug…… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts