Jump to content

Audioexpert Castle

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

On 16-4-2024 at 21:49, carl said:

- Ik was daar als alpha in ieder geval niet bekend mee Ivan. En alle mensen die ik het uitgelegd heb ook niet.

- Ik denk toch dat als je een bepaald soort werk doet je bepaalde achtergrondkennis nodig hebt. 

Sterker nog; overstijgend zou ik zeggen….

On 17-4-2024 at 13:19, Jongensdroom said:

Naar schatting weten circa 5 winkeliers in Nederland waar ze het over hebben.

In het verleden was ik bij een paar winkels niet welkom en een keer heeft een forumlid een winkelier gewaarschuwd dat ik ging komen.

Kennelijk hoort men niet graag vertellen, dat hun spullen nergens naar klinken.

Beter zou het zijn dat men jouw mening accepteert omdat het een subjectieve ervaring is. Vervolgens verschillende combi’s laten horen om eens te kijken of er een andere mening wordt gevormd….

Posted (edited)
On 15-4-2024 at 16:11, Geerdie said:

Beetje late reaktie maar Ik heb er zéker een dagje uit van gemaakt. Vriendinnetje mee want we gingen een kasteeltje bekijken...;)

Het was even zoeken, zo in de middle of nowhere, maar plots dook Audio Castle op uit het dichte woud.

Ik verwachtte nog ridders te paard en schone jonkvrouwen tegen te komen, maar helaas.

Ridders niet gezien en de enige jonkvrouwen schonken ons de (gratis) koffie in:P

Eenmaal binnen heb ik de mini en maxi Amators maar gelaten voor wat ze waren.

De eerste "serieuze" SF waar we naar luisterden was de Amati G5 van €35.000 per set. Voorwaar, dit klonk érg goed (ook volgens Hans van Liempd die naast me zat). Mag ook wel voor dat geld.

De tweede prachtige set was de Stradivari G2 van €50.000 per set. Zoals bij alle SF's was de houtafwerking van ongekend hoog niveau. Werkelijk schitterend.

Het duurde effe voordat ik in de gaten had dat we naar vinyl zaten te luisteren. De vier 260mm woofers zorgden voor de nodige druk die duidelijk waarneembaar was in de bank. Deze speakers zijn relatief ondiep en behoorlijk breed (72cm). Ik dacht in eerste instantie dat het om open baffles ging maar dat bleek niet zo.

Je kan een speakerset van zoveel geld onmogelijk slecht noemen maar ik had een probleem met deze speaker. Met name het midden.  Door dat de speaker achterover helde, stond de middentoner op oorhoogte: de speaker schreeuwde naar me. Als ik rechtop ging zitten klopte het plaatje wél. Laten we het houden op slecht meubilair en wat ontbrekende akoestische aanpassingen...

De topper van de dag was de Il Cremonese Extrema van €56.000 per set. Als je denkt dat de twee 18cm woofers voor al dat geweld zorgden, vergis je je: aan de achterzijde zaten nóg twee Long Throw 22cm woofers voor het sublaag.

Er werd bij tijden flink luid gespeeld (de wappers van de McIntosh eindtrappen schoten voorbij de 150W)

Beetje filmmuziek

Beetje Dance/Techno.

Het was allemaal okee. Moeiteloos. Geen stress. Geen zere oren. Niets.

Heel bijzonder.

Ik ben geen echte SF kenner maar naar verluid hadden de oudere modellen een zoet en behoudend karakter. Daar heb ik zaterdag eigenlijk niets van terug gehoord.

Samen met de exclusieve blauwe McIntosh versterking was het een lust voor oog en oor!

Ben je de grote Aida's vergeten? € 55.000,- per STUK. De hele set kostte ca. € 500.000,-

Deze dus:

aida.png

Op dit filmpje staan jullie links op de bank op ca. 2:25 min:

Edited by Hans van Liempd

59 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Correctie 3:00: de MC 2300's zijn toch zeker geen buizenversterkers.  

De eindversterkers stonden achter de luidsprekers en waren wel degelijk 150W buizenversterkers. Met typenummers hou ik me niet bezig.

13 hours ago, Rob55 said:

Beter zou het zijn dat men jouw mening accepteert omdat het een subjectieve ervaring is. Vervolgens verschillende combi’s laten horen om eens te kijken of er een andere mening wordt gevormd….

Zeker, maar de meeste winkeliers hebben nog nooit een muziekinstrument in het echt gezien. Ik dagelijks.

5 hours ago, Jongensdroom said:

Zeker, maar de meeste winkeliers hebben nog nooit een muziekinstrument in het echt gezien. Ik dagelijks.

Of je nu wel of niet een muziekinstrument hebt gezien, het gaat hier om de klantvriendelijkheid en het zoeken naar andere mogelijkheden. Wellicht dat er een combi is die de klant wel in haar/zijn beleving aanspreekt. 

Ik zie nu pas dat het bij mij om de hoek is.

Zoals altijd ben ik benieuwd welke muziek er gedraaid wordt.

De inloop is morgen vrij. Fijn dat ze niet verwachten, dat ik voor een paar ton kom bestellen.

Misschien ga ik wel even kijken bij de beste winkel van Nederland. Volgens hullie dan heh! Don't shoot the messenger.

Het is wel te hopen dat die gasten van de natuurkamping hun kleren aanhouden, als ze komen kijken.

Zal toch wel zeker!?

Edited by Jongensdroom

Een middagje Ilumnia luidsprekers.

Eerst naar de ontwerper geluisterd. Nagenoeg elke driver heeft hij geprobeerd, ook aan de voorkant geplaatst. Circa 10 jaar ontwikkeling is er aan vooraf gegaan. Het zijn 2-weg speakers, waardoor de nodige problemen uitgesloten zijn. Omdat de uitleg een beetje lang duurde, vroeg ik of we ze ook mochten horen.

Ja, dat mocht en wel met een fraaie Studer. Kind of Blue klonk verrassend goed. Wel waren de trompet en de sax aan de felle kant. Het hoog en laag waren erg goed. Deze speakers kosten 32K. Voor mij ongeveer 50 keer boven begroting. O ja, ze klonken groot en erg ruimtelijk. Klinkt muziek in het echt ook zo? Uh, nee.

Boven stond ook iets dergelijks opgesteld. Het publiek mocht via de ipad de streamer bedienen en ook de AB. "Geef de volumeregelaar nooit uithanden" is mijn advies aan de demonstrateur, winkelier, importeur. We hadden een paar mooie fragmenten beluisterd, ik vond deze set overigens beter, toen iemand op het idee kwam om Roger Waters eens op te zoeken. Deze track begint pp (pianissimo) wat zeer zacht betekent. Een of andere goochemerd gaf stevig gas met de AB.

Het klonk werkelijk prachtig. Maar op een gegeven moment gaat de muziek over in ff (fortissimo). Op dat moment ging een van de drivers richting Middeleeuws oud eiken balkenplafond. Einde demonstratie. Ik zei nog "slopen is kopen", maar dat kwam niet binnen bij deze persoon. Nadat ik drie keer pp en ff had uitgelegd, gaf ik het maar op.

Het gezelschap vertrok vrolijk, via een nieuw aangelegd middeleeuwse brugje (en ik heb al zo'n hoogtevrees) naar een andere ruimte. Hier stonden de veel kleinere monitoren opgesteld. Dat klonk behoorlijk goed totdat de linker speaker PLOINK zei. De conus o.i.d. was tegen de dinges aangekomen. Ik weet het niet zeker wie de schuldige was, maar dezelfde meneer, wilde Fink een stuk luider horen. Ja,ja, je hebt ze er bij.

Lekkere koffie gekregen en een (gelukkig mini) chocolade bol. Waarschijnlijk van bakker de Groot uit Den Bosch.

Ondertussen luisterend naar een andere meneer, die heel graag liet weten hoeveel (en dat was behoorlijk veel) hij wel niet (of eigenlijk wel) wist van de verschillende merken apparatuur die er ooit was en is. Ook zijn fantastische luidsprekers kwamen uitvoerig aan bod. Omdat ik niet meteen enthousiast reageerde, werd er nog een paar keer gezegd dat het de Special was. WTF dat ook moge zijn.

Groeten, Wil

Lekker nuchter verhaal Wil, erg vermakelijk om jouw teksten te lezen! Je hebt ze er inderdaad bij. Flinke schade dus al met al. Zou daar zelf erg kriegelig van worden.

Ik denk dat Illumia van deze show ook weer wat geleerd heeft.

Maar wanneer er een aantal luidsprekers door bezoekers gesloopt worden kan dat twee dingen betekenen.

1. de luidsprekers kunnen niet tegen veel vermogen.

2. er is onbeschoft veel vermogen in gestopt. 

Ik denk 2. Gezien het verhaal van Jongensdroom.

Vanmiddag had ik andere bezigheden. Wanneer dat eerder klaar was geweest, was ik nog even doorgereden naar Nederhemert. Van de andere kant... ik heb de Illumia's al verschillende keren gehoord en ook zeer goed horen klinken. Ik denk dat het geen hardrock- of discospeakers zijn, maar heel erg geschikt voor de serieuze muziekluisteraar (vul zelf maar in wat dat is).

Ik vind Jongensdroom ook heel speciaal. Een bespoke limited exclusive edition (lachende emoji hier) 

Dat was een bijzonder avontuur, een luidspreker die bij een demonstratie kapot gaat. Dan moet het wel heel hard gaan. Ja, als je het nummer kent dan weet je toch dat je zacht moet draaien aan het begin. Dat is dan juist het mooie van het nummer. 

Edited by Ivan10