Jump to content

Audioexpert Castle

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Edje2 said:

Lekker nuchter verhaal Wil, erg vermakelijk om jouw teksten te lezen! Je hebt ze er inderdaad bij. Flinke schade dus al met al. Zou daar zelf erg kriegelig van worden.

Leuk om te horen. Ik schrijf graag een beetje met een knipoog, relativerend, laconiek, humorristisch.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat Illumia van deze show ook weer wat geleerd heeft.

Maar wanneer er een aantal luidsprekers door bezoekers gesloopt worden kan dat twee dingen betekenen.

1. de luidsprekers kunnen niet tegen veel vermogen.

2. er is onbeschoft veel vermogen in gestopt. 

Ik denk 2. Gezien het verhaal van Jongensdroom.

Vanmiddag had ik andere bezigheden. Wanneer dat eerder klaar was geweest, was ik nog even doorgereden naar Nederhemert. Van de andere kant... ik heb de Illumia's al verschillende keren gehoord en ook zeer goed horen klinken. Ik denk dat het geen hardrock- of discospeakers zijn, maar heel erg geschikt voor de serieuze muziekluisteraar (vul zelf maar in wat dat is).

Hans, er stonden enorme versterkers opgesteld. Ik zag Zanden en MacIntosch. 

Het zou oneerlijk zijn om te zeggen, dat ze niet veel vermogen kunnen hebben. De grote set beneden stond behoorlijk hard en ze gaven geen krimp.

Hoe vond jij, al die keren, het grote ruimtelijke beeld? Teveel, of juist goed?

Alles overdenkend, meen ik dat het behoorlijk goede speakers zijn. Maar voor die bedragen is er heel veel te koop. Verder het idee, dat de ontwerper donders goed weet waar hij mee bezig is.

Tot slot denk ik, dat niemand op ons forum op zoek is naar dikso speakers.

1 hour ago, Ivan10 said:

Ik vind Jongensdroom ook heel speciaal. Een bespoke limited exclusive edition (lachende emoji hier) 

Dat was een bijzonder avontuur, een luidspreker die bij een demonstratie kapot gaat. Dan moet het wel heel hard gaan. Ja, als je het nummer kent dan weet je toch dat je zacht moet draaien aan het begin. Dat is dan juist het mooie van het nummer. 

Dank je "Ivan". 

Wat ik niet begrijp: Er worden wat fragmenten gedraaid. De geluidsterkte ontloopt elkaar niet echt veel. Dan gaat Amused to death aan en iemand gaat de volumeregelaar stevig open draaien. Dan zou er toch een lichtje moeten gaan branden. Achteraf dom van mijzelf, dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik zat te genieten van wat ik hoorde. Misschien was ik daardoor afgeleid!?

Resume': een goede les voor de organisatie.

On 18-4-2024 at 20:19, Hans van Liempd said:

Ben je de grote Aida's vergeten? € 55.000,- per STUK. De hele set kostte ca. € 500.000,-

Deze dus:

aida.png

Op dit filmpje staan jullie links op de bank op ca. 2:25 min:

Leuk filmpje!

Bedankt!!

Posted (edited)
13 hours ago, Jongensdroom said:

Hans, er stonden enorme versterkers opgesteld. Ik zag Zanden en MacIntosch. 

Het zou oneerlijk zijn om te zeggen, dat ze niet veel vermogen kunnen hebben. De grote set beneden stond behoorlijk hard en ze gaven geen krimp.

Hoe vond jij, al die keren, het grote ruimtelijke beeld? Teveel, of juist goed?

Alles overdenkend, meen ik dat het behoorlijk goede speakers zijn. Maar voor die bedragen is er heel veel te koop. Verder het idee, dat de ontwerper donders goed weet waar hij mee bezig is.

Tot slot denk ik, dat niemand op ons forum op zoek is naar dikso speakers.

Ik vind de Illumia's met een enorme resolutie weergeven. Alles wat er in de opname staat wordt ook 1:1 doorgegeven. Door de schuine opstelling van de unit is het geen echte rondstraler, maar reflecteert veel via het plafond. De tweeter is dan weer wél direct stralend. Het stereobeeld vind ik een beetje tussen een directstraler en rondstraler in zitten. Niet zo scherp afbeeldend als een directstraler, maar ook weer minder "vaag" als een rondstraler. Het laag is vaak een probleem met deze luidsprekers. Er zitten drie basgaten in die volgens mij verschillend zijn afgestemd. Met proppen kun je de beste oplossing kiezen. Er zijn nogal wat mogelijkheden voor afstemming dus. Van alles dicht tot alles open.

Er schijnt nu een nieuw type te zijn, waarbij het laag via DSP wordt geregeld. Daar was ik erg in geïnteresseerd. Maar helaas geen tijd gehad om te komen.

Ik vind de units een mooi staaltje van buiten de lijntjes denkende techniek.

O ja, wanneer muziek onvervormd klinkt, heb je niet snel in de gaten dat het eigenlijk veel te hard staat.

Edited by Hans van Liempd

Een harde eis voor in mijn luisteromgeving is dat een set ook bij laag volume een prima prestatie neerzet. Dat is voor mij de realistische omgeving. Dit is waar de set dan haar kwaliteit laat horen. Hier wordt vaak aan voorbij gegaan bij demonstraties….

10 minutes ago, Walt said:

Goed punt, en om het zacht ook goed te laten klinken,  is aanzienlijk lastiger dan luid spelen. 

Ik dacht eigelijk dat het andersom was, maar ik ben danook een nitwit. Hier klinkt het zacht in ieder geval meer dan gemiddeld goed. Echter bij luider spelen loop ik tegen de grenzen van mijn set/ luisterruimte aan. Gelukkig ben ik in dit opzicht ook paar jaren wijzer geworden en speel ik doorgaans niet vrij luid.

De CD van Mad Season is hier een goed voorbeeld. Die is bij sommige nummers nogal baszwaar.

• 6 months later...

Vandaag weer in het kasteel geweest. Een van de laatste keren, AudioExpert heeft een andere locatie gevonden om de exclusieve apparatuur te demonstreren. Dat heeft met twee dingen te maken.

1. De eigenaar van het kasteel (Gelders Landschap) heeft een ander bestuur gekregen. Deze vonden de huurprijs te laag die moest fors omhoog.

2. De ruimtes is het kasteel zijn prima voor het spelen van muziek, maar iets veranderen om de akoestiek te verbeteren mag niet.

In maart stopt de overeenkomst dus en is hopelijk het nieuwe exclusieve pand in 's-Hertogenbosch klaar. Dan meer hierover.

Maar vandaag dus geluisterd naar de duurste set (samen € 1.500.000,-) die ooit in Nederland te beluisteren was en is. 

Deze dus:

3aafaf19-a2c5-4b5e-9895-2561689aedd5.jpg

Hoe dat klinkt? Zoals het er uit ziet, zeer indrukwekkend.

Morgen van 12:00 tot 17:00 uur en volgende week zaterdag van 10:00 tot 17:00 uur en zondag weer van 12:00 tot 17:00 uur. Maar voor wie hem ook wil kopen is een afzonderlijke afspraak ook mogelijk. 

Ik zou de nieuwwaarde van mijn set als inruilprijs krijgen... :D

Adres: 

Kasteellaan 1 Nederhemert.

Zonder afspraak op de hierboven genoemde demotijden te bezoeken.

Even in dit topic, het andere is de weg kwijt.

We mochten gisteren dus nog een keer rustig gaan luisteren. Dat was erg goed bevallen. In heet andere topic schreef ik dit:

16 hours ago, Hans van Liempd said:

Vanmiddag mocht ik nog 'n keer op uitnodiging van De kasteelheer op de luisterbank plaatsnemen. Nu konden we met 3 personen rustig luisteren en onze eigen muziek draaien op ons eigen volume. Dat scheelt een heel stuk. We zijn begonnen met de bank een meter dichter naar de luidsprekers te zetten. Daardoor werd het stereobeeld een stuk duidelijker. En verder hebben we allerlei muziek gedraaid. In een woord: Prachtig!!

Is er dan niks aan te merken... natuurlijk wel, audiofielen hebben altijd wat te zeiken. Maar daar gaat het niet over. Om zo'n set een middag te mogen gebruiken is als het rijden in een formule 1 auto op het circuit voor een autoliefhebber. En die gaat dan ook niet zo snel als wanneer er Max in zit. Maar leuk..!!!

We hebben een topmiddag gehad.

Ik kreeg vanmorgen nog een verslagje in een mailtje van een van de andere twee luisteraars. Dit dus:

Demo

Deze ronde op meer normale geluidssterkte kunnen spelen: Laag komt op de “wappers” niet boven de 0.1 watt uit, hoog 1-2 watt. Incidenteel bij de big band wat hoger gezet.
Met nu drie personen (op de sweet spot) in plaats van 35 aanwezigen -zoals afgelopen Zondag- komt de installatie beter tot zijn recht.
De bank na enkele nummers 1 meter naar voren gezet: dit geeft meer diepte en betere plaatsing, meer balans.

Speellijst:
Kari Bremnes, E du nord: Transparantie prima

Leonard Cohen, Show me the place: Enorme rust ,“Brust” sonoor mannen geluid
Leonard Cohen, Banjo: stem is een tikje zwaar aangezet, groot beeld,

Baba Blues, St James Infirmary: prachtige stem, levensechte gitaar, prachtige alt sax maar een tikje scherp (scheurt wel mooi)

Meskerem Mees, Seasons shift: heeft een een randje klinkt op andere installaties soms schoner, groots beeld, redelijke hoeveelheid emotie

Silje Nergaard & Espen Berg, Japanese Blue: vleugel klinkt mooi uit, ruimtelijk

Gregory Porter, Hey Laura: weer “Brust” (zoals de Duisters zeggen) stem is groot, Sax is aan de kleine kant

Kenichi Tsunoda (big band), Tuxedo Junction: klinkt echt als een big band (waar je net te dicht op zit) swingt (maar nog niet voluit), mooi

Count Basie, 88 Basie Street: mooi gedefinieerd, heeft een klein gat in het midden = oude mono waar stereo van is gemaakt??

Glen Miller: In the Mood (Live), dat valt een beetje tegen: veel van de detaillering ontbreekt

Haitink / Ashkenazy, Rachmaninov 2e pianoconcert (oude Decca opname), mooie doortekening, transparant, de zaal en de directie is direct herkenbaar (ook nog even Perrin met LSO en Ashkenazy gespeeld: dat was duidelijk minder transparant, de vleugel verdrinkt in het orkest). Een van de aanwezigen van het “saai”.

Eiji Oue, Minnesota, Danse Macabre: ook hier de karakteristieke directie goed te herkennen, muziek stroomt, vloeit, groots beeld. Mooi.

Boulez, Chicago Orchestra, L’Oiseau de feu: dynamisch, levend

Mercedes Sosa, Kyrie: koor is groot(s) maar niet erg gedefinieerd, stem is mooi, gitaar en fluit mooi in de ruimte, klinken prettig uit.(e.e.a.kan ook aan de master liggen want daar zijn er meerdere van). Trom zou ook iets droger kunnen.

Even gespeeld met de fine tuning van de speakers: daar is veel mogelijk en in kleine stapjes: ruimtelijkheid versus plaatsing, klankkleur, intimiteit. Ook de tweeter blijkt fysiek in de behuizing te kantelen qua afstraal gedrag: dan maakt het veel uit waar je precies in de ruimte zit.

Conclusie, prachtige, unieke set, enorme potentie, vraagt nog wel wat uurtjes tuning om helemaal optimaal te klinken. Heel erg genoten, Peter (en team) bedankt voor de geboden gelegenheid en dat je de moeite neemt om zo’n installatie naar Nederland te halen.
Edited by Hans van Liempd

On 18-4-2024 at 19:47, Rob55 said:

Enkele weken geleden bij een HiFi Klubben binnengelopen. Vroeg een verkoper aan mij welke versterker ik nu had staan. Accuphase was mijn antwoord. Hmmmmmm, dat merk ken ik niet kreeg ik terug……

Daar is de kennis ook niet echt groot, allemaal jonge piepeltjes. Niets tegen jonge piepeltjes maar als ze niets weten werken ze op de verkeerde plek.

On 17-4-2024 at 13:19, Jongensdroom said:

Naar schatting weten circa 5 winkeliers in Nederland waar ze het over hebben.

In het verleden was ik bij een paar winkels niet welkom en een keer heeft een forumlid een winkelier gewaarschuwd dat ik ging komen.

Kennelijk hoort men niet graag vertellen, dat hun spullen nergens naar klinken.

Als je je mening kunt onderbouwen zou daar toch geen bezwaar tegen zijn?

Het is gewoon een indrukwekkend geluid wat totaal niet met muziek te maken heeft,je wilt wat horen wat niet bestaat.

A 5 of 6 wegsysteem heel veel fase fouten ,

B reflector in twee units is indirect geluid,

C de rest  geeft direct geluid dus geluid wat niet bestaat.

Geef een reactie waarom mijn verhaal niet klopt.

Wilke

Jongensdroom van kritiek kunnen ze alleen maar leren.

Kritiek is Gods geschenk is gratis hoef je niks voor te doen,mensen moeten je dankbaar zijn ,wel met feiten en argumenten,geen bla,bla, verhaal.

wilke