Jump to content

Een upgrade van niks

Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Deze keer een stukje over een upgrade van niks: een tapesnaar. Een wat? Een snaar voor mijn draaitafel gemaakt van superdun mylar tape. Cock van Sonore speelt hier al een hele tijd mee en maakt de snaren zelf. Nu ik er zelf dus ook mee speel, durf ik te zeggen dat een tapesnaar één van de ‘geheimen’ is waarom het bij Cock zo goed klinkt. Het verschil met een rubberen snaar is echt heel duidelijk hoorbaar. Een snaar van rubber is elastisch (de ene meer dan de ander), bedoeld om hinderlijke trillingen en ongelijkloop van de motor te dempen en zo min mogelijk door te geven aan het plateau en dus aan het element. Een nadeel is echter dat door het rekken en daarna weer terugveren van een rubberen snaar het plateau continu minieme schokjes ervaart. Die zie je weliswaar niet met het blote oog maar het element pikt het wel op. En dat resulteert toch in minder focus en een mindere dynamiek. Een tapesnaar is (nagenoeg) rekvrij en drijft het plateau dan ook (nagenoeg) schokvrij aan. Het resultaat is bijzonder fraai: de muziek wordt zuiverder met meer drive en dynamiek. Er wordt een rafelrandje weggenomen door het schokvrij aandrijven, waardoor meer details hoorbaar worden. Een tapesnaar werkt niet met elke draaitafel. Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat de motor een ankerveld heeft zonder stapjes. Veel motoren hebben dat echter niet. Kun je controleren door met de hand aan de spindel te draaien; dat gaat dan schoksgewijs. Ook moet je de motor kunnen verplaatsen om de tapesnaar op spanning te zetten. Een rubberen snaar rekt en kun je gemakkelijk over de spindel trekken. En ook is het prettig wanneer de motor voldoende gewicht (massa) heeft om verschuiven of scheefstand te verhinderen.

Kortom: voor mij geen rubberen snaar meer dankzij een upgrade van Sonore die bijna niks kost.

• 3 weeks later...

Sowieso lastig om een goede kwaliteit snaren te vinden voor mijjn projecten. 

Via de groothandel vaak stugge, en te dikke snaren van soms bedenkelijke kwaliteit. 

Interessante proef trouwens met die tapesnaar. Kan me voorstellen dat het onder de juiste voorwaarden, de moeite waard is.